◄لزوم حمایت مجلس در تشکیل شرکت قطارهای حومهای
تیننیوز| اعضای کمیسیون عمران مجلس در نشست مشترکی با وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، در جریان برنامهها و سیاستهای اصلی صنعت حملونقل ریلی و دیگر اهداف پیشبینیشده این حوزه در برنامه ششم توسعه قرار گرفتند.
در این نشست عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم برگزاری چنین نشستهایی برای شفافسازی در بخش راه بیان کرد: هر اندازه اطلاعات درباره راهآهن و عملکرد آن در بخشهای مختلف بار، مسافر، پروژههای عمرانی، روند اختصاص بودجه برای اجرای پروژهها، وضعیت سرمایهگذاری و تأمین بودجه در اختیار نمایندگان کمیسیون عمران قرار گیرد، از حمایت و پشتیبانی آنها بهرهمند خواهیم شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، آخوندی با بیان اینکه این وزارتخانه برنامههای مهمی برای توسعه صنعت ریلی کشور دارد، اظهار کرد: افزایش سرعت و ارتقاء فناوری در راههای کشور یکی از برنامههاست که گام اول آن با شروع عملیات اجرایی قطار سریعالسیر و گام دوم آن برقیسازی قطار تهران- مشهد است. در خصوص بهرهبرداری از سیستم تراک بندی بلاکها در محور مشهد نیز با اجرایی شدن این سیستم، امکان تردد بیش از یک قطار در بلاک حدفاصل بین دو ایستگاه متوالی و بر اساس سیستم تراک بندی میسر شده است. با توجه به این موضوع و طبق بررسیهای بهعمل آمده تراک بندی
بلاکهای محور تهران -مشهد موجب افزایش ظرفیت محور به میزان ۲ تا ۳.۵ برابر شده است بهطوری که قبل از تراک بندی فاصله بین اعزام و پذیرش قطارها ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بود. امروز فاصله اعزام و پذیرش قطارها به کمترین حد رسیده است و ما بر این باوریم که با سرمایهگذاری به سمت بهرهوری در زمان و هزینه پیش میرویم.
جمعآوری ناوگان ریلی بالای 35 سال
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع جوانسازی ناوگان ریلی اظهار داشت: هماینک سن ناوگان ریلی ایران بسیار بالا است، بهطوری که تا سال گذشته حتی قطارهای با سن ۶۴ سال هم در این ناوگان در سیر و حرکت بودند. مطابق برنامهریزی انجام شده، آذرماه سال گذشته قطارهای بالای ۵۵ سال کنار گذاشته شدند و آذرماه امسال قطارهای بالای ۴۵ سال سن از ناوگان حملونقل ریلی جمعآوری و سال آینده بالای ۳۵ سال از ناوگان ریلی خارج میشوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه قطارهای حومهای اشاره کرد و گفت: در کلانشهری همانند تهران، طبق برآوردهای کارشناسان حملونقل، سالانه ۵۵۰ میلیون مسافر وارد و سپس خارج میشوند که حجم بسیار زیادی خودرو را باید بزرگراههای آن تحمل کنند و به دنبال آن آلودگی هوا از دیگر موضوعاتی است که در کلانشهرهای بزرگ افزایش مییابد.
وی عامل اصلی افزایش خودرو، آلودگی و دیگر مسائل زیستمحیطی را تردد مسافران با خودروهای شخصی از اطراف کلانشهرها به داخل شهرها عنوان کرد و افزود: در همه کشورها سازمانی را برای قطارهای حومهای ایجاد کردهاند که خطوط آن با دیگر خطوط حملونقل درونشهری متصل شده و مسافران با آرامش خاطر بیشتری مسیر مبدأ به مقصد خود را طی و در کمترین زمان به مقاصد خود میرسند. امیدواریم با حمایت مجلس موضوع تشکیل شرکتی مستقل برای قطارهای حومهای که متولی آن راهآهن باشد، عملیاتی شود تا در آیندهای نزدیک شاهد جابجایی حجم بالای مسافران اطراف کلانشهرها از طریق
قطارهای حومهای باشیم.
در ادامه مهرداد تقی زاده عضو هیئتمدیره راهآهن درباره راهآهن و مسئله قطارهای حومهای و مقایسه آن با کشورهای توسعهیافته گزارشی را ارائه و پس از آن تحولات بنیادین ساختار راهآهن بهصورت پاورپوینت ارائه شد.
در پایان این نشست اعضای کمیسیون با حضور در مرکز کنترل قطارهای راهآهن در جریان سیر قطارها و کنترل آنها در شبکه سراسری راهآهن قرار گرفتند.
حال که بحثقطار های حومه ای است، مطلوب است در حد سخن و تعارف باقی نماند و جدی تلقی گردد۰ ایجاد یک شبکه کمربندی قطار های حومه ای و اتصال آن به چندین نقطه کلان شهرها در سطح یا بر روی ستون های بتنی می تواند بشرط برقی بودن از ترافیک شهری و آلودگی بکاهد۰ در شهرهای اروپائی بآن اُوِر گِراند یا دی اِل آر می گویند و فوق العاده طرفدار دارد۰دوستان بجای بزرگراه چند طبقه سازی که قطعا از دیدگاه کارشناسی و شهرسازی و محیط زیست مردود است، بهتر است اُوِر گِراند را پیگیری نموده و سرمایه برای آن جذب کنند۰این سامانه نیازی به حفاری و تونل ندارد وبسیار ارزانتر از ساخت مترو است۰امید است عقلاء و متخصصین آگاه و خادم به مدیران و مسئولین کشوری مشاوره صحیح و عام المنفعه بدهند۰ما تبعیدی ها در خارج از کشور همیشه آماده خدمت به وطنیم۰