◄ بازسازی تا کی؟
تیننیوز| برساس آمار و اطلاعات، فرسودگی هر روز بیش از گذشته در ناوگان حملونقل عمومی دیده میشود. هر از چند گاهی تعدادی از وسایل نقلیه عمومی به دلیل فرسودگی ناشی از استفاده زیاد برای چند روزی از چرخه حملونقل خارج شده و جای خالی آن نیز با چیزی پر نمیشود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در حال حاضر بیش از 16 هزار دستگاه وسیله حملونقل عمومی در کشور دچار کاستی است که جبران آن تنها و تنها در گرو همت دولت در تخیص بودجه بوده و بس.
از آنجا که حملونقل عمومی کشور به 16هزار اتوبوس نیاز دارد لذا، باید بخشهای مختلف دست در دست یکدیگر به نسبت به تامین نیاز کشور اقدام کنند زیرا، براساس اعلام دولت کسری بودجه باعث شده تا اختصاص بودجه به حملونقل عمومی چند سالی با مشکل مواجه شود.
ناوگان حملونقل عمومی چه در تهران و چه در شهرهای دیگر با ضعف شدید روبهرو است و از سوئی، اتوبوسهای فرسوده درونشهری نیاز به بازسازی دارند و از طرفی، سیستم حملونقل عمومی با کمبود تعداد اتوبوس نیز مواجه است.
آنگونه که معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفته، خرید هر دستگاه اتوبوس به هزینهای بیش از 500 میلیون تومان نیاز دارد و این در حالی است که از سال 85 هیچ اتوبوسی به چرخه حملونقل کشور تزریق نشده است، حال باید پرسید عقب ماندگی 10 ساله را چگونه میتوان جبران کرد؟
براساس این گزارش اسد معانی گفته: با توجه به کمبود منابع و مشکلات حملونقل عمومی، به حدود 16 هزار دستگاه اتوبوس در کشور نیاز داریم است که قطع یقین جبران آن کار آسانی نخواهد بود.
این مقام مسئول در گفتههای خود به برنامهریزی برای بازسازی اتوبوسهای فرسوده اشاره داشته و تصریح کرده، با منابعی که در اختیار داریم برای بازسازی اتوبوسهای فرسوده برنامهریزیهایی شده است و در فاز نخست این طرح، 1470 دستگاه اتوبوس در شهرهای تهران، اهواز، قزوین و مشهد بازسازی خواهد شد.