| کد خبر: 114883 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ آلودگی در هفته گذشته جان تهران را گرفت

تین‌نیوز| آلودگی هوا مقوله جدیدی نیست و سال‌های زیادی است که مردم کشورها را درگیر خود کرده و در این بین جان تعداد زیادی از آنان را نیز گزفته است، در این میان هم دولت‌مردان درپی یافتن راه حلی برای نجات از این وضعیت بوده‌اند که برخی ناموفق و تعداد دیگر هم اقداماتشان به نتیجه رسید و توانستند تا حد قابل قبولی در این راه با موفقیت همراه شوند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، چند کشور صنعتی اروپائی توانسته‌اند با اعمال سیاست‌های ترافیکی و شناسائی راهکارهایی که با شرایط آن شهر و کشور سازگار است نسبت به رفع آلودگی تدابیری بیندیشند و تا حد زیادی تنفس را برای مردم خود آسان کنند.

از جمله این کشورها بوسنی است که اقداماتش به منظور کاهش آلاینده‌ها این روزها مثال زدنی شده است، آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامت مردم در جهان بر کسی پوشیده نیست و سال‌های درازی است مسئولان به‌ویژه در کشورهای صنعتی در صدد رفع آن و یافتن راهکاری اساسی برای این مشکل هستند، افزایش آلودگی باعث شده تا راه حل‌های زیادی به منظور از بین بردن آن ارائه شود که در برخی کشورها بازدهی خوبی را نیز به همراه داشته است.
 
بوسنی یکی از کشورهایی است که راه برون رفت از این معضل را رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی برای کاهش آلودگی دانسته و در روزهایی که آلایندگی بیداد می‌کند با ارائه خدمات عمومی رایگان از مردم می‌خواهد از حمل‌ونقل انبوه‌بر برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.
 
بر اساس این گزارش، دولت بوسنی با اجرای طرح زوج و فرد فقط به نیمی از خودروها اجازه رفت و آمد در خیابان‌های شهر  سارایوو را می‌دهد و نیز کار ساخت و ساز نیز در مناطق روباز ممنوع شده و کار ساختمان سازی متوقف می‌شود.
 
سرمای هوا و استفاده از سوخت‌های فسیلی برای گرمایش خانه‌ها و هم‌چنین افزایش استفاده از خودروهای شخصی، پایتخت فرانسه را این روزها با افزایش قابل توجه آلودگی هوا مواجه کرده است.

جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با نوع بنزین‌سوز ‌آن‌ برای کاهش آلودگی هوا
 معاون‌ فنی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با نوع بنزین‌سوز ‌آن‌را تجربه‌ای جهانی در کاهش آلودگی هوای شهرها دانست.

فرشید باباخانی با اشاره به این نکته که همراهی حاکمیت و شهروندان نقش تعیین کننده‌ای در تسریع جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی دارد، اظهار داشت: تجربه موفق کشورهای دیگر نشان داده که تنها همکاری میان بخشی در کشور راهگشای ورود موتورسیکلت‌های برقی به سطح خیابان‌ها خواهد بود.
 
وی در ادامه سخنان خود ، تصریح کرد: مسلم است که نگاه جزیره‌ای مانع از پیشرفت اهداف حمل‌ونقلی است و این موضوع تنها در این بخش صدق نمی‌کند و قابل تسری به تمامی حوزه‌ها است.
 
باباخانی با تاکید بر این مهم که باید دغدغه مشارکت در میان مردم و مدیران شهری پر رنگ‌تر از گذشته باشد، تصریح کرد: تا مردم همراه مسئولان نباشند برنامه‌ها بر روی کاغذ باقی خواهند ماند و آلودگی کماکان در شهرها وجود خواهد داشت.
 
اولویت‌بندی اشتباه هرینه‌کرد بودجه برای رفع ترافیک و آلودگی هوای تهران
معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از همه‌گیر شدن چالش‌های ترافیک و آلودگی هوای تهران خبر داد.

پرفسور محمود صفارزاده با اشاره به این موضوع که امروز تمامی مردم این کلان‌شهر به‌طور نسبی با چالش‌های ترافیکی آن آشنا هستند، اظهار داشت: این مقوله دیگر نیازی به کالبد شکافی نداشته و تنها بحثی که می‌ماند یافتن راهکار به منظور تسریع در حل این مشکل است.
 
وی در ادامه سخنان خود، افزود: از جمله چالش‌های بزرگ ترافیک شهر تهران ازدحام بیش از حد ظرفیت خودرو، اتلاف وقت مردم و آلودگی بی‌حد هوا است که پیش از هر چیز باید به آن پرداخته شود، زیرا این مقوله ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان داشته و دارد. 
 
دبیر چندین دوره کنفرانس بین‌المللی حمل‌ونقل، تصریح کرد: جامعه بشری دیرزمانی است که مشکل ترافیک و مسائل پیرامونی آن مواجه است، اما با یافتن راهکارهای علمی و عملی نسبت کاهش اثرات آلاینده‌ها اقدام کرده‌اند که به نظر می‌رسد استفاده از تجربیات آنها خالی از فایده نباشد.

دولت، پلیس و شهرداری مقصر ترافیک و آلودگی تهران نیستند
عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: مقصر معضل ترافیک و آلودگی هوا به تنهایی دولت، شهرداری و راهور نیست بلکه باید با همکاری و اصلاح استراتژی‌ها اقدامات لازم برای حل آن صورت بگیرد.
 
اسماعیل دوستی در تذکرات پیش از دستور در سیصد و شانزدهمین جلسه علنی شهر تهران، اظهار داشت: چند روزی است اعضای شورا و معاونین نسبت به دولت کم لطفی می‌کنند و مقصر ترافیک و آلودگی هوای موجود را دولت می‌دانند.
 
وی در ادامه افزود: البته در این زمینه شهرداری نیز مقصر نیست و باید استراتژی‌های مربوطه نسبت به ترافیک را اصلاح کنیم و معابر شهر تهران باید اصلاح شود تا ترافیک کاهش یابد و دیگر معضل ترافیک بین مسئولان شهری و دولتی پاسکاری نشود.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت بودجه خاص خود را دارد و هر ساله این بودجه اختصاص می‌یابد و پرداختی‌های دولت براساس درآمدهایی است که داشته است.
 
دوستی یادآور شد: دولت نمی‌تواند یک ریال خارج از بودجه نیز هزینه کند. موضوع ترافیک را نباید به راهنمایی و رانندگی نیز تنها معطوف کرد این‌که شخصی رفته و شخص دیگر جای آن آمده علت معضل ترافیک نیست، ما باید مشخص کنیم که ظرفیت‌ خیابان‌های تهران به چه میزان است و سالانه چند صد دستگاه باید وارد خیابان‌های شهر شود.


 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.