◄ گردشگری دریایی روی امواج توسعه
تیننیوز| با توجه به ابلاغ سیاسیتهای کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر توسعه اقتصاد دریایی، و همچنین با توجه به عزم جدی سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی، امیدواریها برای خروج گردشگری دریایی از انزوا، رو به افزایش است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، اگرچه صحبت از ظرفیتهای ایران در بخش گردشگری دریایی و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشور، موضوع جدیدی نیست و این موضوع همواره در محافل مختلف خبری و جلسات کارشناسی بررسی و ارزیابی شده است، اما به نظر میرسد این روزها بحث گردشگری دریایی و الزامات توسعه آن وارد فاز جدیدی شده است، زیرا دولت برای رونق گردشگری دریایی عزم جدی دارد.
به گفته مسئولان گام نخست رونق گردشگری دریایی، آشنایی مردم با دریاست، چرا که فرهنگ مسافرت دریایی در ایران جز برای افراد ساحلنشین و بومی که در نزدیک دریاها هستند و بین جزایر تردد میکنند، شناخته شده نیست. به همین دلیل انگیزهای برای ایجاد مسافرت دریایی و یا تورهای مسافرتی دریایی وجود ندارد.
برای آشنایی مردم با فرهنگ دریا علاوه بر بالا بردن سطح آگاهی و شناخت مردم از فضاها و امکانات مسافرت دریایی، لازم است دولت با حمایت از سرمایهگذاران و اعطای تسهیلات برای استفاده از کشتیهای مسافرتی، هتل و امکانات تفریحی دریایی، در جهت توسعه گردشگری دریایی اقدام کند. از سوی دیگر با ابلاغ سیاسیتهای کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر توسعه اقتصاد دریایی امیدواری برای رونق گردشگری دریایی رو به افزایش است.
ضرورت احداث شهرک آبی در کنار اسکلههای تفریحی
محمدرضا قادری، مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از برنامههای این سازمان، توسعه گردشگری دریایی است، درباره نحوه اخذ مجوز برای ساخت اسکلههای تفریحی، میگوید برای ساخت اسکلههای تفریحی، معمولا یک تعهدنامه دریافت، و از افراد متقاضی خواسته میشود استانداردهای مورد نظر را رعایت کنند.
او با بیان اینکه برای ساخت مارینا، در بخش فنی سازمان بنادر و دریانوردی، از استانداردهای کشور ژاپن استفاده میشود معتقد است متقاضی ساخت اسکلههای تفریحی در کشور وجود دارد. او پیشنهاد میدهد برای شروع و فرهنگسازی، ابتدا با ساخت نمونههای شیک، مردم با گردشگری دریایی آشنا شوند. به گفته او اگر یک الگوی شیک در بخش گردشگری دریایی ارائه شود، قطعا استقبال هم شکل میگیرد.
قادری، فعالیتهای دریایی را به تنهایی اقتصادی نمیداند و معتقد است در کنار اسکلههای تفریحی؛ باید شهرک آبی، هتل و رستوران نیز احداث شود تا صرفه اقتصادی داشته باشد.
دلایل ناامیدی سرمایهگذاران
این موضوع در حالی مطرح میشود که به گفته کارشناسان، در حال حاضر رغبتی برای سرمایهگذاری در بخش گردشگری دریایی وجود ندارد. عدم تعادمل سازمانها با یکدیگر و عدم وجود قوانین مصوب، بسیاری از سرمایهگذاران این حوزه را ناامید میکند.
در این رابطه به گفته حمید سلیمانی سرمایهگذاران ترجیج میدهند به جای ساخت کشتی تفریحی، کشتی تجاری بسازند. برای مثال خرید یک کشتی و حمل بار با آن سود بیشتری نسبت به یک کشتی تفریحی دارد ضمن اینکه دوندگیهای آن نیز کمتر است. به گفته او ناهماهنگیهای موجود در میان سازمانهای مرتبط با گردشگری دریایی، یکی از معضلات این حوزه است و تنها راهکار برای توسعه، پیدا شدن متولی و تمرکز فعالیتها در یک سازمان دانست.
در بحث چالشهای پیشروی توسعه گردشگری دریایی، مجید سجده مدیرعامل کشتیرانی والفجر هم معتقد است گردشگری دریایی در کشور متولی ندارد. او با اشاره به دخیل بودن سازمانهای مختلف در بخش گردشگری دریایی، میگوید برای رونق گردشگری دریایی لازم است کمیتهای تشکیل و قوانین و دستورالعملهای واحد مصوب و از طریق آن همه الزامات رعایت شود.
به گفته او اگرچه بسیاری از ارگانها خود را متولی گردشگری دریایی میدانند، اما قانونگذاری که سایرین از آن تبعیت کنند، هنوز مشخص نیست. همین موضوع باعث میشود که سرمایهگذاران بخش خصوصی علاقهای به وارد شدن به این عرصه نداشته باشند.
سجده، از نبود سازوكار مطلوب در ارائه خدمات گردشگری دریایی خبر میدهد و میگوید برای ساماندهی گردشگری دریایی لازم است کمیتهای تشکیل و قوانین و دستورالعملهای واحد مصوب و از طریق آن همه الزامات رعایت شود.
عزم جدی سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی
این مشکلات در حالی از سوی کارشناسان گردشگری دریایی مطرح میشود که محمد راستاد، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سیاستهای مهم این سازمان را ایجاد انگیزه و حمایت از بخش خصوصی برای توسعه ناوگان و امکانات گردشگری دریایی میداند و میگوید با توجه به ظرفیتهای خوبی که درباره ارتقای کمیت و کیفیت گردشگری در ایران وجود دارد، بهدنبال طراحی و ساخت شناورهای مناسب و ایمن برای گردشگری دریایی در حوزههای هستیم.
راستاد همچنین ابراز امیدواری میکند با مکانیزمهای حمایتی و اعطای تسهیلات به سرمایهگذاران بخش خصوصی اعم از شرکتهای تعاونی و اشخاص حقیقی و بهرهگیری از توان کارگاههای داخلی شناورسازی، گردشگری دریایی بتواند به جایگاه اصلی خود دست یابد.
او درباره اعطای مجوز در حوزه گردشگری دریایی میگوید برای ساخت و ساز در سواحل کشور ساز و کار مشخصی برای صدور مجوز احداث وجود دارد و متولی آن سازمان بنادر است. به گفته او اگر این مسیر به درستی طی شود هیچ مرجع دولتی دیگر ممانعت و مخالفت نخواهد داشت.
به گفته کارشناسان، ایجاد یک شغل در حوزه دریا منجر به ایجاد چهار شغل جانبی میشود، بر این اساس است که ضرورت توجه به حوزه گردشگری دریایی که نقش مهمی در توسعه دریامحور دارد، بیش از پیش احساس میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.