◄ مترو تهران آمل؛ آنچه به دست میآوریم و آنچه از دست میدهیم
تیننیوز| به دنبال انتشار یادداشتی در تیننیوز به نقل از روزنامه شرق که در بخشی از آن آمده بود: «حدود ١٥ سال پیش قرار بود مترو تهران-آمل راهاندازی شود و حتی شهردار وقت در حال تجهیز کارگاه برای ایستگاه اول آن در حوالی اُزگل تهران بود. این پروژه کمی بعد به فراموشی سپرده و صرفا به شعارها و اقدامات کوچک بیتأثیر بسنده شد. تنها اقدام مهم دراینباره، فراهمکردن مقدمات مترو تهران، پردیس- رودهن است؛ پروژهای که اجرای آن جدای از مترو تهران-آمل، بسیار ضروری و فوری است...» یکی از کابران تیننیوز در پیامی به عدم
توجیهپذیری این طرح پرداخت و آن را طرحی بلندپروازانه دانست.
در بخشی از پیام این کاربر آمده بود: « ...خودمان هم میدانیم لفظ بهکار بردن مترو یک عوامفریبی است و به آن چه در این مسیر قرار است راهاندازی شود قطار میگویند، حال آقایان با چه توجیهی به آن مترو میگویند نمیدانم... اولویت مهم باید راه آهن ساری رشت باشد تا یک کریدور ترانزیتی به وجود آید، با این کریدور آسیای مرکزی به قفقاز و اروپا و ترکیه وصل میشود و این یعنی اتصال ریلی بین کشورهای دو طرف خزر که مطمئنا از طرح بلند پروازانه مترو به شهر کوچک آمل منطقیتر و دارای منفعت بیشتری است.»
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ کاربران نظرات و پیامهایی ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه میخوانید.
یکی از کابران در پیام خود آورده است: این فکر از پایه غلط است. بهجای مترو تهران ـ آمل، بهتر است بهفکر ایجاد سامانه قطار سریعالسیر به شمال باشند، آنهم از کوتاهترین مسیر که کمترین تونل را داشته باشد و از لحاظ پشتیبانی در دوران بهره برداری قابل حمایت باشد. مترو از میان کوه و آنهم به آمل هیچ توجیه فنی و اقتصادی ندارد. برعکس؛ بهسازی و استاندارد و هوشمند سازی جاده هراز توجیه دارد. کمی با متخصصین راهسازی سوئیس، اتریش و فرانسه و اگر شد انگلیس مشورت کنید، آنها تجربه دارند.
یکی دیگر از کاربران نوشته است: گفته میشود اخيرا وزير راه با لحاظ توضيحاتی مبنی بر مناسب نبودن ساختن چنين پروژهای به سازمان برنامه پيشنهاد كرده است كه هدف پروژه تغيير كند و بهجای پروژه فوق ايجاد يك خط ريلی سريعالسير و برقی از تهران به مازندران مطالعه شود تا نقاط رودهن و لاريجان و آمل نقاط اجباری مسير نباشند.
کابر دیگری هم عنوان کرده است: مترو آمل یک توهم است. کدام کشور برای فاصله به این زیادی با این خرج مترو راهاندازی کرده است!!در طرح این مدنظر است که شاید 500 هزار نفر روزانه بروند یا بلیت 50 هزار تومان باشد و... اینها که نشدند دلیل.
این کابر در ادامه افزوده است: صحبت سر خرج چند هزار میلیارد تومان است شوخی نیست باید توجیهات کارشناسی داشته باشد نهاینکه روی حدسیات پول مملکت را به فنا داد. همین خرجهای بیخود را انجام دادهایم که عقب ماندهایم.
وی تاکید کرده است: نکته بعدی این است که مترو محدودیت سرعت دارد. یعنی ریل سوم از 160 بالاتر نمیرود وقتی دولت سرمایهگذاری عظیم برای تونلسازی کند بهتر است سیستم قطار سریعالسیر راهاندازی کند که البته آمل برای این طرح هم توجیه ندارد.
این کابر در ادامه پیام خود آورده است: نکته جالب این است که به اسلامشهر با 2 میلیون نفر جمعیت با 8 کیلومتر فاصله از تهران و هموار بودن مسیر مترو نمیکشیم بعد برای آمل که حداقل بیش از 170 کیلومتر فاصله دارد و مسیر کوهستانی و تونلی است که مستلزم هزینهای عظیم است و جمعیت بسیار کمی دارد، مترو راهاندازی کنیم؟
وی افزوده است: همین آزادراه تهران شمال 20 سال طول کشید، متروی آمل هم تا افتتاح بشود اصلا فناوری مترو منسوخ شده شاید مثلا فناوری هایپرلوپ آمد لذا باید کمی عاقلانه اندیشید و کمتر به کشور با تصمیمات اشتباه ضربه زد. در حال حاضر طرح های عمرانی استانها بهخاطر چند ده میلیارد خوابیده است؛ راهآهن تهران مشهد برقی نشده و چند ده طرح ریلی دیگر. فردا که اعلام بودجه چند هزار میلیاردی متروی آمل! شد خود نمایندگان وزیر مربوطه را استیضاح میکنند.
به گفته وی راهآهن ساری رشت که کریدور بین قفقاز و آسیای مرکزی ایجاد میکند درآمدی عظیم به نسبت طرحهای توهمی مثل مترو آمل، که در لفظ زیبا هستند ایجاد خواهد کرد.
این کابر پیشنهاد داده است: اگر میخواهید ببینید این طرح عاقلانه است یا نه در دید چند سرمایه گذار خارجی بگذارید. مطمئن باشید اگر این طرح عاقلانه باشد روی هوا میزنند. ولی خودمان هم میدانیم توجیه اقتصادی ندارد!
کابر دیگری هم در پیام خود عنوان کرده است: در امریکا هم رئیس جمهور آن کشور یک طرح مسخره داد و با سازوکارهای قانونی جلوی آنرا گرفتند. در ایران هم نباید گذاشت سرمایههای کشور در طرح مترو آمل هدر برود. در ایران هم نباید گذاشت صرف سلیقه بعضی مقامات خاص شرایطی به کشور تحمیل شود.
این کابر تاکید کرده است: کدام مترو را دیدهاید اینهمه فاصله داشته باشد، در مترو ایستگاههای میانی مهم هستند و در اینجا فقط دو نقطه اهمیت دارد یعنی مبدا و مقصد! مترو کرج هم حداقل شش ایستگاه دارد تازه 35 کیلومتر فاصلهاش است نه اندازه آمل.
وی افزوده است: درمورد قطارسریعالسیر هم وزارت راه مشغول مذاکره با روسها برای برقی کردن گرمسار تا اینچه برون است یعنی کل خطآهن شمال و ساری گرگان برقی و ظرفیت سرعت بیشتر میشود. احداث قطار سریعالسیر عاقلانهتر است ولی اینرا هم در نظر بگیریم که راهاندازی قطار سریعالسیر در محیط کوهستانی باتوجه به استاندارهای بالای آن بسیار سخت بوده و هزینه عظیمی میخواهد که آنهم بدون مشارکت سرمایهگذار خارجی غیرممکن است. اگرچه قطار سریعالسیری که حداقل استانداردسرعت 300 داشته باشد میتواند تحول ایجاد کند.
این کابر همچنین خاطرنشان کرده است: یک نکته را فراموش نکنیم؛ جنگلهای شمال ریههای البرز هستند عدم توازن در رشد زیرساختها و تخریب محیطزیست خود در بلند مدت عواقب وحشتناکی مثل خوزستان خواهد داشت. منطقه شمال کشور ظرفیت خاصی دارد اگر از حد بگذرد شروع به نابودی میگذارد باید توازن را هم حفظ کرد.
وی تاکید کرده است: شمال زمانی زیباست که جنگل باشد وقتی جنگلها در اثر عملیات عمرانی، مترو، راه، راهآهن و ساخت و ساز مهاجران تهرانی ازبین برود دیگر چه فایده ای دارد؟ علت علاقه ما به شمال جنگل و زیبایی آن است حال اگر آنرا ازبین ببریم در اصل برای همیشه آنرا نابود کردهایم.
این کابر افزوده است: بهنظرم تفکر اینکه شمال مرکز خوابگاهی تهران باشد اشتباه محض است و عملا شمال کشور تحمل جمعیت سربار میلیونی تهران را ندارد. بیاییم فکر کنیم در مقابل اینهمه هزینه چه چیزی را بهدست میآوریم و چه چیزی را از دست میدهیم؟
آمل نه شهر کوچکیست نه مترو پروزه بدیست. بیشتر به سود شما تهرانی هاست تا مازندرانی ها. اما مازندران مانند اصفهان پارتی نداشت تا امکانات بیاورد. اصفهان یک کویر بود که فقط با داشتن یک میدان و مسجد که همه جا هست به بهشت تبدیل شد. اما مازندران بهشت خدادادی با همت مسئولین{…} به جهنم.
شهر امل کلا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد کدام شهر شما میشناسید با این جمعیت و فاصله ۱۸۰ کیلومتری مترو بزنند. بعد ما این نفع هم نخواستیم چند میلیارد دلار از سرمایه های کشور هدر برو د کشور بدبخت شود بخاطر منافع خودمان، خواسته ها باید معقولانه باشد مثلا شهرستان ما هم ما دوست داریم مترو بزنند چه بسا صنعتی تر هستیم معادن و کارخانه ها و چند رودخانه عظیم داریم، ولی میدانیم غیر معقول و لازم هست و کارایی ندارد، درنتیجه قطار حومه ای برای ما بهتر هست. باید خواسته هایی که داریم مطابق نیاز باشد مثلا شهر میانه به دو قطار حومه ای صبح و بعد از ظهر به زنجان و تبریز نیازش برطرف میشود حال اگر مترو بخواهیم خودمان میدانیم خالی میماند و هم سرمایه های کشور هدر میرود. الان شهری مثل اسلامشهر با جمعیت دو میلیون نفری و فقط ۸ کیلومتر فاصله مترو ندارد بعد ایا معقول هست مترو آمل، اگر ما از دید منافع شخصی ببینیم مترو باید به روستاها هم برسد! شهر اصفهان هم جمعیت میلیونی دارد. بنظرم بیایید از دید منافع ملی به کشور نگاه کنیم. نه منافع محلی. که فردا مترو بزنند زمینهای ما چند برابرگران میشود. الان شمال کشور به ان زیبایی چقدر این اقازاده ها به ان اسیب زدند.؟ جنگل های شمال یه ثروت ملی هستند. من حتی جدیدا شنیدم کویر خواری هم هست!!!چون گردشگر خارجی میرود بعد مترو یک نوع تبلیغ عوامفریبانه و پوپولیستی هست. بنظرم قطار سریع السیر تهران به شمال بهتر است. مترو نهایت سرعت ۱۶۰ است درحالیکه قطار سریع السیر با سرعت ۳۵۰ است. باید سرمایه گذاری کشور با بیشترین بهره وری همراه باشد اینگونه کشور پیشرفت میکند مثلا شهری با قطار حومه ای نیازش برطرف میشود لزومی به مترو نیست، شهری مثل اسلامشهر مترو نیاز مبرم هست تا قطار حومه ای.
باز هم نظرات{…} دوستان در سایت تین نیوز و گروه{…} تلگرامیش. جایی که هر اتفاقی میفته یه عده بی سواد که با وصل بودن به این ور و اون ور اومدن سر کار میان جلوی خیلی چیزا گارد میگیرن و سینه چاک میدن… تکمیل مسیر ساری رشت همون یه ذره کاری که تو شمال هست(راننده تاکسی که اونم نصف سال بیکارن)، ازشون میگیره و عملا یکی دو میلیون فقیر به جامعه اضافه میکنه. مسیر تهران امل هم همه به خاطر لابی هاییه که املیا و بابلیا دارن. امل و بابل خودش کشاورزی داره، صنعت داره… به داد غرب مازندران برسین که مردم نون ندارن بخورن
با سلام دوست عزیز. اما دقت کنید نظر شما غیر کارشناسی است ساخت راه اهن ساری - رشت منافع زیادی برای شمال کشور دارد از جمله ترانزیت بین المللی، که پای ترانزیت بین اسیای مرکزی به قفقاز ترکیه اروپا راباز میکنه این خودش باعثرونق شمال کشور میشه، این خودش باعثبزرگ شدن ظرف سرمایه و ثروت مازندران میشه نه اینکه تاکسی را از رده خارج کند. ایا بارهای اسیای مرکزی را هم میشه با تاکسی برد؟ بعد اگر امار کشته ها جاده ای را ببینیم و الودگی محیط زیست را میبینیم پس راه اهن لازم است. من باز میگویم دید ما باید منافع ملی باشد نه محلی و شخصی. ایا کشته شدن صدها نفر در جاده های مازندران و رشت خوب است، ایا ترافیک خوب است ایا الودگی هوا خوب است. که بخاطر ان راه اهن ساخته نشود؟؟؟؟ همین راه اهن ساری رشت حلقه مفقوده ترانزیت شرق به غرب دریای خزر هست که با خود تحول می اورد صنایع کارخانه های مختلف شکل میگیرند که از چند صد تاکسی هم بیشتر اشتغال دارد. صنایع بزرگ معمولا کنار راه اهن بوجود می ایند. دوست عزیز اگر عمیقتر نگاه کنید و به هزینه ها و ضررهایی های عدم وجود راه اهن بین ساری و رشت پی میبرید. چرا مسافر باید هزینه های گزاف به تاکسی بدهد با کرایه زیاد، ترافیک بالا و ایمنی کمتر درحالیکه با راه اهن ارزان، بسیار ایمن و سریع میرود جمعیت مردم از تاکسی دارها خیلی بیشتر است و ارجح ترهستند الویت دارند شما سه میلیون نفر را نمیبینید چند صد تاکسی میبینید! مثلا شهرداری تهران خط ۴ مترو نمیساخت و بی ارتی تهرانپارس نمیساخت چون تاکسی بیکار میشدند!! درحالیکه خیابان ها به پارکینگ تبدیل شده بودند. راه اهن هم ساخته نشود جاده های شمال هم در اینده به یک پارکینگ عظیم تبدیل میشوند. مسیر ساری رشت باید در ۶ ساعت مثلا رفت! من پیشنهاد دارم به وزارت راه و سازمان راه اهن، راه اهن ساری رشت دوخطه طراحی شود چرا که علاوه بر نقش ترانزیتی، بخش مسافری متحول میکند ترافیک جاده ای کاهش میدهد تصادفات و تلفات کاهش میدهد الودگی و مصرف سوخت پایین می اورد زمینه برقی شدن فراهم میکند مهمتر کمتر به محیط زیست اسیب میزند یک راه اهن دوخطه احداثش مساحت کمی از سطح اشغال میکند با جابجایی ظرفیت چهار برابر یک بزرگراه شش بانده. بخاطر همین راه اهن ساری رشت از هر نظر بنفع شمال هست. حال اگر توسعه صنعتی که این راه اهن محل عبور اجناس بین المللی و حتی قاره ای میشود و صنایعی که بوسیله ان رشد میکنند ببینیم میفهمیم این خط اهن باعثاشتغال چند ده هزار نفری، رشد ثروت هست بعکس فکر شما. ما عمق دیدمان بزرگتر کنیم منافع این طرح ببینیم متروی امل هم یک طرح اشتباه است که هیچ توجیه اقتصادی ندارد چون مترو امل هزینه اش غیر معقول و هم امل یک شهر کوچک هست. سرمایه های کشور ما باید بسمت طرح های با عمق سود و منفعت بالا برود و هم تاثیرات بین المللی باشد راه اهن اینچه برون ساری رشت استارا و یا راه آهن اینچه برون رشت اردبیل تبریز ترکیه، اینها مسیر های ترانزیتی خواهند شد که درامد سرشار ترانزیتی مسافری گردشگری دارد. شما فقط ببینید از جنگل های زیبای شمال ساری رشت وارد اردبیل و سرعین گردشگر پذیر میشود از انجا هم وارد تبریز که مکانی گردشگری میباشدوارد میشود و از انجا ترکیه خود همین مسیر مسافرو گردشگر زیادی بخاطر زیبایی و عبور از مناطق زیبا جذب خواهد کرد و جزو زیباترین خط اهن های ایران خواهد شد. از ان ور قفقاز بوسیله این راه اهن به اسیای مرکزی و چین متصل میشود درحالیکه عبور کشتی از دریای خزر فقط چند روز طول میکشد در حالیکه قطار یک روزه میتواند این مسیر برود. از نقطه نظر دیگر نگاه کنیم خط اهن مشهد تهران تبریز بخاطر اتصال راه اهن های گیلان اردبیل اذربایجان غربی بسیار شلوغ میشود و خط اهن اینچه برون استارا و یا اینچه برون اردبیل تبریز میتواند بار ترافیکی شرق به غرب را چند برابر کند و بخشی از بار راه اهن مشهد تهران تبریز کم کند و این ظرفیت ترانزیتی کشورما را بالا میبرد. چر اکه دیگر ترافیک قطار های تهران هم نیست. وظرفیت ترانزیت کشورماهم چند برابر میشود. اگر نگاه کنیم پولی که برای مترو امل خرج میخواهد بشود هیچکدام از ویژگی ها و منافع راه اهن ساری رشت ندارد این راه اهن با هزینه بسیار کمتر بنسبت مترو خیالی امل، کارکرد ترانزیتی مسافری گردشگری و محیط زیستی دارد که ایران شاهراه ترانزیت خاورمیانه میکند
در کل میخواهم بگویم طرح های راه اهن بین االمللی مهمترهستند که نقش ژئوپلتیک ایران را افزایش میدهد و باعثدرامد و قدرت اقتصادی میشود که با هزینه در ان از طرح های غیرمنطقی مترو امل بسیار ارزنده تر و مفید هستند. الان کشور ما باید سرمایه هایش در طرح های مفید خرج کند که منافع ملی و بین المللی دارد تا طرح های زیانده و نامعقول