بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

«کنکورد» را در سال‌روز اولین پروازش بشناسید

 «کنکورد» را در سال‌روز اولین پروازش بشناسید
تین نیوز

 یازدهم دسامبر سال ۱۹۶۷ میلادی نخستین جت مسافربر مافوق سرعت صوت به نام کنکورد، ساخت مشترک فرانسه و انگلستان در«تولوز» فرانسه به معرض تماشا گذاشته شد. به گزارش گروه بین‌الملل تین‌نیوز، هواپیمای کنکورد در مارس ۱۹۶۹ در شهر تولوز فرانسه در میان استقبال و انتقادهای موجود برای نخستین‌بار پرواز کرد. بدترین روز کنکورد در روز 25 جولای سال 2000 بود که برای هواپیمایی که از مبدا پاریس پرواز کرده بود اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن همه مسافران شد. در این سانحه یک قطعه تیتانیومی که از یک هواپیمای دیگر جدا شده بود به کنکورد مذکور برخورد کرد که باعث ترکیدن لاستیک و انفجار مخزن سوخت آن شد.

2
کنکورد برای پرواز در ارتفاع 60 هزار پایی(بالغ‌بر 11 مایل و حدود  18 کیلومتر) از سطح زمین استفاده می‌شد. مسافران از این ارتفاع می‌توانستند نظاره‌گر قوس کره زمین باشند. با توجه به گرمای شدید بدنه هواپیما، هر هواپیما به‌اندازه 6 تا 10 اینچ دچار تنش کششی می‌شد که بر روی تمام سطوح حتی پنجره‌ها تاثیرگذار بود؛ به‌طوری‌که که حتی دست زدن به بدنه به دلیل حرارت بالا در انتهای پرواز ممکن نبود.
3
هواپیمای کنکورد در هنگام تیک‌آف به سرعت 250مایل بر ساعت ( حدود 402 کیلومتر در ساعت) می‌رسید، سرعت پرواز آن نیز 1350 مایل در ساعت (2172 کیلومتر بر ساعت) یعنی معادل دو برابر سرعت صوت و سرعت فرود 187 مایل بر ساعت (301 کیلومتر بر ساعت) بوده است.

 

کنکورد
دو شرکت انگلیسی و فرانسوی (British Aircraft Corp و France‘s Aerospatiale) تلفیق شد و کار خود را  بر روی ساخت هواپیما آغاز کردند. اولین هواپیمای محصول مشترک  مهندسان انگلیسی و فرانسوی  در اول اکتبر سال 1969موفق به پرواز شد و کنکورد نام گرفت که در هر دو زبان به  معنای توافق است.
4
پروازهای کنکورد با 9 خدمه شامل دو خلبان، یک مهندس پرواز و شش مهماندار انجام می‌شد و در هر پرواز 100 مسافر (40 مسافر در جلوی کابین و 60 نفر در قسمت عقبی ) جابه‌جا می‌شده است.

 

5
آخرین پرواز تجاری کنکورد در 24 اکتبر 2003 و از نیویورک به هیترو لندن صورت گرفت.

 

9
هواپیمایی که در تصویر مشاهده می‌کنید دارای نقاشی خاص سفید رنگ در بدنه است
که تطابق با تغییرات شرایط آب و هوایی را افزایش داده
و گرمای حاصل از پروازهای فراصوتی را از بدنه خارج می‌کند.
7
کنکورد تنها برای انتقال مسافران استفاده نمی‌شد
بلکه برای جابه‌جایی اعضای بدن انسان برای جراحی پیوند انسان
و الماس نیز از این هواپیما استفاده می‌شده است.

 

کنکورد
کنکورد در طول سال‌های فعالیتش توانست 50هزار پرواز انجام دهد و 2.5 میلیون مسافر را جابه‌جا کند. جالب است بدانید پیرترین مسافر کنکورد 105 سال، سن داشته است.

 

10
یکی از شگفت‌انگیزترین پروازهای کنکورد، پرواز دور دنیا با BA Concorde در 8 نوامبر 1986 بود. هواپیمای مسافربری کنکورد این مسیر28234 مایلی (45438 کیلومتری) را در کمتر از 30 ساعت پرواز کرد.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.