بازدید سایت : ۴۹۹۸۳

بهره برداری از قطار سریع السیر تهران مشهد در اولویت قرار دارد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راه اندازی قطار سریع السیر تهران به مشهد از اولویت های کشور است، گفت: استاندار خراسان رضوی پیگیری های خوبی دراین باره داشتند.

بهره برداری از قطار سریع السیر تهران مشهد در اولویت قرار دارد
تین نیوز |

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز ۲۴ شهریورماه در دیدار با مدیران کشوری، استانی و دستگاه های خدمت رسان به زائران رضوی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: ما به عنوان مسئول وظیفه داریم تدارک لازم برای انجام یک زیارت ارزان، آسان، دلنشین و سازنده را ببینیم و فراهم آوردن چنین زیارتی وظیفه ماست. 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، رئیسی ادامه داد: دهه آخر صفر یکی از قله های زیارت است و همانطور که امروز مدیران ملی نیز برای این خدمت رسانی بسیج شده اند، در سایر ایام اوج حضور زائران نیز باید چنین اقداماتی برنامه ریزی شود. 

رئیس جمهور بر پیگیری مصوبات کارگروه ملی زیارت تاکید کرد و افزود: باید نیازهای مشهد و زائران را به درستی احصا کنیم و برای رفع آنان برنامه ای با زمانبندی مشخص داشته باشیم. 

رئیسی یکی از این نیازها را احداث پارکینگ های جدید در مسیرهای منتهی به حرم مطهر دانست و عنوان کرد: برای احداث حداقل چهار پارکینگ در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی به یک بررسی فوری نیاز داریم. در استان کارگروهی تشکیل و مکان یابی لازم در فرصت یک ماهه انجام شود. با حضور بخش خصوصی و پس از آن پای کار آمدن ظرفیت زمین ها و امکانات دستگاه ها، سازمان ها، وزارتخانه ها، آستان قدس و شهرداری کار مکان یابی و سپس اجرای پروژه در دستور کار قرار گیرد. 

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی با بیان اینکه مساله حمل و نقل برای تسهیل زیارت از اولویت هاست، اضافه کرد: باید در حوزه ناوگان هوایی، ریلی و زمینی در مشهد ظرفیت ها تقویت شود. شهر فرودگاهی که استاندار خراسان رضوی درباره آن نکاتی را گفتند، جزو نیازهای استان است و باید این کار تسریع شود. 

رئیس جمهور هم چنین با تاکید بر اینکه راه اندازی قطار سریع السیر تهران به مشهد از اولویت های کشور است، افزود: استاندار خراسان رضوی پیگیری های خوبی دراین باره داشتند. پیگیری بودجه و اعتبارات آن انجام می شود، اما وزارت راه و شهرسازی آن را در چند جبهه باید پیگیری کند. این جزو کارهای ضروری است. 

رئیسی افزود: بیش از ۸۰ درصد زائران مشهد از طریق جاده ها به زیارت مشرف می شوند و لزوم تسریع پروژه آزادراه حرم تا حرم برکسی پوشیده نیست. همان طور که اقای نظری تاکید کردند، این پروژه در صورتی که به نتیجه برسد، می تواند بستر بسیاری از ترددهای زمینی باشد. 

وی تاکید کرد: باید زمانبندی لازم انجام شود تا ماموریت بخش های مختلف در ارتباط با پیشبرد این پروژه نیز مشخص گردد. حتما معاون اجرایی آقای منصوری زمانبندی پروژه را پیگیری کنند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید

    جناب آقای رئیس جمهور محترم آیا راه اندازی قطار سریع السیر تهران به مشهد از اولویت های کشور است یا راه اندازی قطار سریع السیر تهران به اصفهان یا راه آهن اصفهان به اهواز یا برقی کردن راه آهن تهران- مشهد یا ساخت راه آهن شلمچه به بصره یا تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان و یا اتمام مصبیت 22 ساله ی میانه به تبریز ؟

  • سيدمرتضي ناصريان

    با سلام -
    میزان اعتبارات عمرانی سال گذشته که با رشد قابل توجهی همراه بوده، حدود ۳۱۲ همت گزارش شده است:
    https://www.irna.ir/news/85077629/تحقق-۹۷-درصدی-منابع-و-مصارف-بودجه-۱۴۰۱-پرداخت-۳۱۲-هزار-میلیارد

    اعتبار لازم برای تکمیل طرحهای نیمه تمام حدود ۴۰۰۰ همت اعلام شده است
    https://www.pana.ir/news/1405898
    یعنی تامین مالی برای طرحهای عمرانی نیمه تمام بیش از ۱۳ سال طول میکشد البته اگر طرحهای جدیدی کلنگ زنی نشوند.

    این افتضاحی در نظام برنامه و بودجه کشور است که میراث دولتهای قبل است و تبعات سنگینی بر بهره وری مالی دارد و باعث رکود سرمایه های کشور و دارای اثر تورمی هم هست و مانعی بزرگ بر توسعه کشور است و طولانی شدن احداث طرحها، نارضایتی مردم را هم در بر دارد.

    البته با جذب سرمایه غیردولتی ( تاکنون موفقیت زیادی در این رابطه وجود نداشته) این معضل کاهش پیدا می‌کند.

    یکی از طرحهای بزرگ و نیمه تمام طرح راه‌آهن پرسرعت تهران اصفهان است که طی ۱۵ سال گذشته حدود ده درصد اجرا شده و نیاز به حدود ۲۰۰ همت اعتبار دارد که فراهم نیست و این طرح دچار چالشهای مالی و اعتباری و اقتصادی و حقوقی است .

    اما دولت حاضر هم باید تلاش کند که طرحها و پروژه‌های جدیدی را وعده ندهد و

    ولی رییس جمهور محترم هفته قبل وعده داد که طرح راه‌آهن پرسرعت تهران مشهد جزء اولویتهای دولت است
    https://www.farsnews.ir/news/14020624000417/
    این طرح هنوز مجوز اجرا ندارد و جزء طرحهای نیمه تمام نیست.

    هزینه احداث طرح راه آهن پرسرعت تهران مشهد حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ همت است و سالانه ۴۰ همت هم یارانه دوره بهره برداری لازم دارد (طرح فاقد توجیه مالی و اقتصادی است)

    شروع به اجرای این طرح پرهزینه، با ملاحظه شرایط اقتصادی کشور اقدامی نسنجیده محسوب میشود و این را مفصل هم توضیح داده‌ام:
    https://www.tinn.ir/بخش-شرکت-ساخت-توسعه-زیربناها-16/249799-توضیحاتی-درباره-وعده-احداث-راه-آهن-سریع-السیر-تهران-مشهد-از-سوی-وزیر-جدید


    آیا کسی میتواند این بحث را به وزیر راه یا رییس جمهور به درستی منعکس کند؟