هواپیما وارد شد؛ پس علت کمبود بلیت چیست؟
براساس گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشور دولت سیزدهم تعدادی هواپیما وارد چرخه ناوگان هواپیمایی کرده است اما هنوز مساله کمبود بلیت برطرف نشده است.
براساس گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشور دولت سیزدهم تعدادی هواپیما وارد چرخه ناوگان هواپیمایی کرده است اما هنوز مساله کمبود بلیت برطرف نشده است.
رئیس سازمان هواپیمایی اردیبهشت امسال گفت که سیاست دولت در بخش توسعه ناوگان هوایی روشن است و عدد قابل توجهی هواپیما پیش بینی شده تا خریداری و وارد کشور شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمدی محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی پیش تر اعلام کرد که از ابتدای دولت سیزدهم، ۵۰ فروند انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که به «مرور» وارد چرخه پرواز می شود، اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است که در حال حاضر فقط ۱۷۵ هواپیمای فعال در فرودگاه های کشور نشست و برخاست دارد.
سه استراتژی دولت سیزدهم در صدد جبران کمبود صندلی
در این شرایط دولت سیزدهم با سه استراتژی «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرنده های زمین گیر» به خط پروازی درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حمل ونقل هوایی است.
بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، از ابتدای سال گذشته ۱۰۰ فروند هواپیمای زمین گیر شناسایی شده است که دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجدداً این پرنده ها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند. از این مسیر نیز در سال گذشته و امسال چندین فروند هواپیما بعد از چندین سال زمین گیری وارد چرخه پروازی شده است.
سازمان هواپیمایی طی ۲ سال گذشته اعلام کرده است که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمی ماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه می دهد.
بر اساس بخشی از برنامه که مربوط به خرید ناوگان دست دوم می شود، در سال گذشته ۵۰ فروند هواپیما با میانگین سنی ۱۹ سال وارد کشور شدند. دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاین ها در دستور کار دارد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.
هواپیمای وارداتی با سن بالا
طی روزهای اخیر اخبار متعددی مبنی بر واردات هواپیما از شرکت و ایرلاین های مختلف به گوش می رسد که قطعاً با توجه به تحریم های موجود سن این ناوگان ها بالا خواهد بود اما باید بررسی شود تا پی برد سن و سال هواپیما تا چه حد فاکتور ایمنی محسوب می شود؟
در حال حاضر ناوگان اصلی کشور شامل دو نوع هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و MD(۸۰) است. بوئینگ ۷۳۷ در انواع مختلف کلاسیک و نو جزو پرفروش ترین هواپیمای بوئینگ محسوب می شوند و هواپیماهای MD نیز علی رغم مدت زیادی که از تولید آنها می گذرد چیزی بیش ۱۳۰ ناوگان فعال در سراسر جهان با کاربردهای مختلف باری، وی آی پی و مسافری دارد که پس از پروسه پیچیده دور زدن تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و فرود آوردن هواپیماها در مقاصد مختلف و در نهایت ورود آن به کشور هواپیما وارد مرحله اورهال می شود.
اورهال و یا چک کلی هواپیما مدت زمان زیادی را لازم دارد به همین دلیل موجب می شود تا هواپیمای ورودی به کشور با تأخیر چند ماهه و یا چند ساله به خطوط هوایی کشور اضافه شوند. مسن بودن هواپیماها دلیل اصلی طولانی شدن دوره چک آنها می شود در این دوره تمامی اجزای هواپیما مورد بررسی دقیق قرار گرفته و بسیاری از قطعات آنها با قطعات جدید یا جایگزین می شوند.
به طور مثال تعویض ارابه های فرود, چک ایکس ری بدنه هواپیما جهت پی بردن به هر ایرادی در بدنه، تغییر موتور هواپیما، تعویض و یا تعمیر تمامی نشان دهنده های کابین خلبان، بررسی سیستم تهویه، هیدرولیک و برق رسانی تنها قسمتی از چک کردن های ضروری است. همچنین هواپیماها بعد تعداد مشخصی پرواز مجدد وارد دوره بررسی می شوند تمامی این موارد باعث کاهش سن واقعی هواپیما می شود و اینگونه است که سازمان هواپیمایی کشوری که زیر نظر سازمان جهانی ایکائو فعالیت می کنند می تواند بعد از بررسی تمامی موارد توسط متخصصین خود مجوز پرواز به این هواپیماها را صادر کند.
گفتنی است که در سال های اخیر با توجه به توان بالای نیروهای متخصص کشور ایرلاین های بزرگی همچون ایروفلوت روسیه بررسی و چک هواپیماهای خود را به دست نیروهای فنی کشورمان سپرده است.
خرید هواپیما باید مستمر باشد
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای بلیت، گفت: با توجه به شرایط تحریمی علیه کشورمان سن ناوگان های خریداری شده قطعاً بالا خواهد بود و همین دلیل هواپیماهای خریداری شده موردهای مناسبی نخواهند بود و شرکت های هواپیمایی باید در چهارچوبی که می توانند تحریم را دور بزنند ناوگان خریداری کنند.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه تاکید کرد: البته از قیمت بلیت هواپیماها نیز نباید غفلت کرد، به هر میزان که قیمت بلیت مناسب تر باشد توان خرید مردم نیز افزایش خواهد یافت. زمانی که قیمت گذاری بلیت را دستوری انجام می دهد طبیعتاً مجوزی به شرکت های هواپیمایی صادر نمی شود که هواپیمای مناسب را خریداری کند به این دلیل که باید پول بیشتری را پرداخت کند در نتیجه هواپیمایی را خریداری می کند که قیمت مناسب تری نسبت به وضع موجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل وضعیت موجود هواپیماها با میزان تقاضا همخوانی ندارد و زمانی که ناوگان متناسب با نیاز خریداری نشود موجب می شود تا تقاضا بیشتر از میزان عرضه در بازار باشد زیرا هواپیماهای خریداری شده نیاز بازار را پاسخ نمی دهد.
منظری افزود: تعدادی هواپیما در دولت سیزدهم قطعاً خریداری شده اما برای اینکه وارد خط سرویس دهی شود قطعاً زمان بر خواهد بود زیرا چک و بررسی هواپیماها نیاز به بازه زمانی طولانی خواهد داشت و امنیت مسافرین حین پرواز قطعاً خط قرمز سازمان هواپیمایی کشور محسوب می شود.
وی در پایان گفت: خرید هواپیما به صورت مستمر باید توسط شرکت های هواپیمایی انجام شود تا میزان عرضه و تقاضای طی مدت های آتی به تعادل برسد و مسافرین امکان خرید بلیت را در هر زمان نیز داشته باشند.