بازدید سایت : ۲۷۸۲۱

فرزانه صادق وزیر راه پیشنهادی پزشکیان ناجی یوزهای ایرانی می شود؟

فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات در حال انقراض، خصوصا یوزپلنگ های ایرانی از فرزانه صادق اعلام حمایت کرده اند. آنها برای نجات یوزها از تلف شدن در جاده ها، به تنها زن پیشنهادی کابینه پزشکیان امید بسته اند.

فرزانه صادق وزیر راه پیشنهادی پزشکیان ناجی یوزهای ایرانی می شود؟
تین نیوز

اینکه جمعیت یوزهای آسیایی بیش از این کم نشود یا تعداد کمتری از پلنگ ها، روباه ها و سایر گونه های حیات وحش تلف شوند، این روزها به اتحاد جالبی بین دو گروهی منجر شده که همواره در مقابل همدیگر قرار داشتند؛ کارشناسان شهرسازی و محیط زیست در حمایت از «فرزانه صادق مالواجرد» برای پست وزارت راه و شهرسازی.

به گزارش تین نیوز، چه ارتباطی بین بقای یوزها با کاندیدای «مسعود پزشکیان» برای وزارت راه و شهرسازی وجود دارد؟ یا چرا این روزها کارشناسان حیات وحش و اساتید محیط زیست و تنوع زیستی از این گزینه حمایت می کنند؟ آمارهایی که مرضیه موسوی کارشناس پستانداران گوشت خوار دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرده نشان می دهد نیمی از حیات وحش ایران در جاده ها تلف می شوند و ۵۲ درصد جمعیت یوزها را به واسطه تصادفات جاده ای از دست داده ایم. از ۱۹ قلاده یوزپلنگی که در جاده ها از دست رفتند ، شش قلاده مربوط به جاده یزد به کرمان در منطقه کالمند- بهادران، یک قلاده جاده بافق- بهاباد، یک قلاده در جاده سنخواست– جاجرم در منطقه دره انجیر میاندشت، یک قلاده در پناهگاه دربند راور در استان کرمان و یک قلاده نیز در جاده نایبندان  است.

هشت قلاده یوز را هم در جاده عباس آباد از دست داده ایم. عدد ۱۹ قلاده زمانی مهم می شود که بدانیم تعداد کل یوزهای آسیایی یا ایرانی شاید ۲۰ قلاده در کشورمان و در جهان باشد و باز عدد جاده عباس آباد با ۸ قلاده زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم زیستگاه زادآور یوز یعنی پارک ملی توران در حوالی همین جاده قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

فرزانه صادق در برابر هر نوع فساد مقاومت جدی دارد

حمایت تشکل های صنفی حمل و نقل مسافری جاده ای از فرزانه صادق مالواجرد

بیانیه 10 ماده ای کانون دانش آموختگان حمل و نقل ریلی در حمایت از فرزانه صادق

اعلام حمایت 100 عضو هیات علمی و متخصصان حمل ونقل و شهرسازی از فرزانه صادق مالواجرد

آیا وزارت راه و شهرسازی و فردی که در راس آن قرار می گیرد می تواند در کاهش این تلفات مهم باشد؟ پاسخ به این گزاره مثبت است. در ابتدای سال ۹۰، پژوهشی با عنوان «تعیین محدوده خطر تصادفات جاده ای یوزپلنگ آسیایی به منظور ارائه راهکارهای اجرایی جهت کاهش تلفات جاده ای در محدوده ذخیره گاه زیست کره توران» به سفارش پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و سازمان حفاظت محیط زیست توسط کارشناسان محیط زیست انجام شد.

این پژوهش نقاط داغ را مشخص کرد و در ادامه با رایزنی های مختلف بخشی از فنس کشی جاده عباس آباد توسط وزارت راه و شهرسازی پس از رایزنی های متعدد انجام شد. با این حال مذاکرات برای ایمن سازی این جاده همچنان ادامه دارد و در مواردی به انتقادات تند سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان حیات وحش از وزارت راه و شهرسازی به واسطه تعلل این وزارتخانه منجر شده است. آنها می گویند وزارت راه و شهرسازی عزم کافی برای ایمن سازی این جاده را ندارد زیرا اصولا برای آنها تنوع زیستی مساله مهمی نیست که بخواهند برایش هزینه کنند.

همچنان که گفته شد یوزها تنها گونه هایی نیستند که در جاده های ایران کشته می شوند، ۵۰ درصد از تلفات گونه های مختلف در جاده ها اتفاق می افتد ، تصادفاتی که می توان با راهکارهای مختلف آنها را کاهش داد و به این ترتیب از تنوع زیستی کشورمان حفاظت بیشتری کرد. البته تقابل محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی تنها به این مورد خلاصه نمی شود، انواع و اقسام پروژه های کلان عمرانی و... معمولا بدون در نظر گرفتن وضعیت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تعریف می شوند و در ادامه شاهدیم که در یک نبرد فرسایشی، بخش زیادی از انرژی و توان هر دو سازمان و وزارتخانه گرفته می شود تا به انتقادات رسانه ها و خبرنگاران پاسخ دهند. در حالی که وزیری که توسعه را از منظر توسعه پایدار نگاه کند ، قطعا در سیاستگذاری های مرتبط به راه و شهرسازی  مقولاتی مانند محیط زیست و ... را لحاظ کرده و این تقابل همیشگی را کاهش می دهد.

در همین راستاست که این روزها کاندیدای معرفی شده از سوی رئیس جمهور منتخب توانسته گروهی از فعالان و کارشناسان توسعه پایدار و محیط زیست را همراه خود کند. آنها در نامه ای آورده اند: «فقدان نگاه همه جانبه در امر توسعه باعث شده تا شرایط زیستی در کشور روز به روز دشوارتر و مشکلات وسیع زیست محیطی مانند فرونشست اراضی، خالی شدن بسیاری از مناطق از سکونت، تغییر کاربری اراضی، تخریب باغ ها، بحران آب ، کاهش زیست پذیری شهرها و ... افزایش یابد. زمان آن رسیده تا سیاستگذاران و تصمیم سازان کشور در هنگام انتخاب های سرنوشت ساز به این مساله حیاتی توجه کافی نشان داده و حساسیت های کافی را به عمل آورند.

اکنون که مجلس شورای اسلامی در معرض این آزمون مهم قرار گرفته بر خود لازم دانستیم تا حمایت قاطع خویش را از نامزد معرفی شده توسط رئیس جمهور محترم و منتخب مردم برای وزارت راه و شهرسازی اعلام کنیم. ماموریت های مهم توسعه ای این وزارتخانه درتعریف و اجرای پروژه های کلان عمرانی و نیز مدیریت کلان و راهبردی شهرداری های  کشور چنانچه با راهبردهای اساسی و بنیادی زیست محیطی ممزوج نباشد با شرایطی دشوارتر مواجه خواهیم شد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.