بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

کارت اعتباری روسی در جیب ایرانی | میرکارت چگونه کار می کند؟

۱۹ تیرماه سال ۱۴۰۱ رهبر انقلاب در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با ایشان تاکید کردند: «سیاست جایگزینی پول های ملی در روابط ایران و روسیه و استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار سیاست مورد تایید ماست و دلار را باید به تدریج ازمسیر معاملات جهانی خارج کرد و این کار به صورت تدریجی، ممکن است.»

کارت اعتباری روسی در جیب ایرانی | میرکارت چگونه کار می کند؟
تین نیوز

۱۹ تیرماه سال ۱۴۰۱ رهبر انقلاب در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با ایشان تاکید کردند: «سیاست جایگزینی پول های ملی در روابط ایران و روسیه و استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار سیاست مورد تایید ماست و دلار را باید به تدریج ازمسیر معاملات جهانی خارج کرد و این کار به صورت تدریجی، ممکن است.»

 

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ۲ سال بعد از این دیدار و در تابستان امسال و شاید هم پاییز پیش رو قرار است که میرکارت روسیه در دسترس ایرانیان قرار گیرد و سوال اینجاست که نسخه روسی ویزا و مسترکارت چه مشکلی از تجارت و اقتصاد ایران حل می کند و آیا تهران و مسکو در مسیر تازه ای در شاهراه مالی و بانکی برمی دارند؟

خبر استفاده از میرکارت روسیه را نخستین بار، مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت خارجه ایران مطرح کرد و گفت که این سیستم به زودی در ایران راه اندازی می شود. اگر این اتفاق رخ دهد برای نخستین بار در کشورمان میر روسی به عنوان یک سیستم پرداخت جهانی فعال خواهد شد.

میرکارت، چرا و چگونه متولد شد؟

میر در زبان روسی یعنی صلح و نخستین بار پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ مقامات پولی و بانکی این کشور از سیستم کارت ملی پرداخت و اپراتور کارت های رونمایی کردند تا جایگزین مسترکارت و ویزا شود و بتوان گرهی از تحریم ها را باز کند. آمارهای رسمی روسیه نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد شهروندان روسی این کارت را در اختیار دارند و بیش از ۲۵ درصد کل پرداخت ها با همین کارت بانکی انجام می شود.

میرکارت چگونه کار می کند؟

دارندگان میرکارت به شبکه شتاب یا پرداخت کارتی کشورهای طرف قرارداد وصل می شوند و در خرید و فروش خود، مبلغ موردنظرشان بر پایه ارزش روبل جابجا می شود و حتی این افراد در ایران می توانند از دستگاه های خودپرداز پول نقد به ریال دریافت کند که البته به روبل از حساب شان کسر شود.

میرکارت در کدام کشورها کار می کند؟

ترکیه، ویتنام، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا
کوبا، امارات، کره جنوبی و ایران، آن را قبول دارند و به زودی به این سیستم میپیوندند.

میرکارت با چه نرخ ارزی کار می کند؟

استفاده از میرکارت روسی با چه مشکلاتی مواجه است و منظور از زیرساخت های فنی چیست که باعث شده تا حالا این اتفاق رخ ندهد؟ گذشته از آماده سازی زیرساخت های پرداخت بین ایران و روسیه، چالش اصلی به وضعیت نظام ارزی بین ۲ کشور برمی گردد چرا که نظام ارزی روسیه تک نرخی است و نظام ایران چندنرخی و باید دید که ارزی که قرار است مبنای تسویه حساب ها قرار گیرد، کدام نرخ ارز مدنظر بانک مرکزی ۲ کشور خواهد شد.

مزایای استفاده از میرکارت روسی چیست؟

  • اتصال به شبکه شتاب
  • تسهیل در جابجایی پول
  • رونق تجارت به ویژه گردشگری
  • امکان دلارزدایی در تجارت بین ایران و روسیه
  • تسهیل صادرات و واردات بین تهران و مسکو
  • خدمات سپرده پذیری برای شرکت ها و اشخاص حقیقی؛
  • افتتاح حساب های بانکی برای اشخاص حقوقی و حقیقی؛
  • نقل و انتقال پول به درخواست شرکت ها و اشخاص حقیقی
  • وصول اسناد مالی، تجاری و نقل و انتقال وجوه برای شرکت ها و اشخاص حقیقی؛
  • تبدیل ارزهای نقدی و غیر نقدی
  • پذیرش سپرده طلا و فلزات گران بها؛
  • صدور ضمانت نامه های بانکی؛
  • انتقال وجوه بدون افتتاح حساب بانکی

ریال برون مرزی در راه است

معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به مطالبه صادرکنندگان برای تسهیل در اجرایی شدن ریال برون مرزی در کشورهای همسایه گفته است:« ریال برون مرزی هم اکنون با سه کشور روسیه، افغانستان و عراق در حال پیگیری است؛ کار در مورد روسیه هم تقریبا به اتمام رسیده است و بزودی عملیاتی خواهد شد.» به گفته محسن کریمی، در قالب این طرح، بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی روسیه توافق کرده است که ارز ریال و روبل را تا حد توازن تجاری دو کشور معاوضه کنند. به بیان ساده تر، توافق شده است که بانک مرکزی روسیه در ازای پرداخت ریال، به ما ارز روبل بدهد یا بالعکس.

او با اشاره به برگزاری جلساتی با صادرکنندگان روسیه تصریح کرد: از صادرکنندگان به روسیه می خواهیم صادرات خود را به روسیه، بصورت ریالی انجام دهند زیرا همه فرآیندها در قالب عملیات بانکی و ابزارهای متنوع بانکی شامل اعتبار اسنادی و حواله بانکی و… از طریق روابط بانکی که میان شش بانک روسیه و بانک های ایرانی برقرار گردیده است انجام دهند است.

معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این طرح، شش بانک روسیه و ایرانی با هم ارتباط دارند گفت: صادرات با LC ریالی برای طرف روس، آنجا می پذیرد و به محض اینکه براساس اسناد بانکی، این صادرات انجام شد و ریال آن نیز از حساب بانک مرکزی روسیه به حساب ریالی صادرکننده واریز شد، رفع تعهد صادراتی بلافاصله پذیرفته شده است.

وی افزود : صادرکنندگان می توانند این ریال برون مرزی را در نمادی که در مرکز مبادله تحت عنوان “ریال برون مرزی” ایجاد خواهد شد با ریال عادی به واردکنندگانی که واردات غیراساسی را از روسیه انجام می دهند آزادانه به نرخ توافقی بفروشند.

نقل قول مسئولان درباره میرکارت

  • مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت خارجه: ایران و روسیه هم اکنون تقریبا به یک توافق خوب برای جایگزینی سوئیفت رسیده اند. دو کشور برای آن که مبادلاتشان را «دلارزدایی» کنند باید سیستمی مانند سوئیفت داشته باشند.
  • کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه: مسکو و تهران برای برقراری سامانه پیامکی مالی به نام MIR تلاش می کنند تا از این طریق گامی در راستای بی نیازی از سامانه مالی «سوئیفت» برای پرداخت های بین بانکی بردارند.
  • محسن رحیمی، رایزن بازرگانی ایران در روسیه: آماده سازی زیرساخت های فنی لازم فعال سازی کارت «میر» در حال انجام است، اما اجرای این سیستم زمان می برد و آزمایش سیستم «میر» ممکن است از اواخر تابستان یا اوایل پاییز در ایران آغاز شود.
  • ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: در روند پروژه پیشرفت های بسیار خوبی وجود دارد و موجب شده است در مرحله اجرایی قرار بگیرد. اقدامات لازم برای پروژه کاملاً تکنیکی و فنی است و متخصصان و مقام های ذی ربط در حال برداشتن گام های نهایی برای اجرایی شدن آن هستند.
  • محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: هم اکنون ارتباط شبکه کارتی شتاب ایران با میر روسیه در حال اتصال است و برقرار این ارتباط با چین و ترکیه نیز در دستور کار قرار دارد.
 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.