بازدید سایت : ۴۷۷۱۴

ضرورت توسعه کنترل هوشمند ترافیک

ضرورت توسعه کنترل هوشمند ترافیک

تین نیوز | در شهر تهران اگرچه استفاده از علائم و تابلوهای ترافیکی در خیابان‌ها و معابر تا اندازه زیادی انجام شده و ثمربخش نیز بوده اما به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی ترافیک، بدون استفاده از تجهیزات الکترونیکی و هوشمندسازی، نظارت و کنترل راه‌ها و معابر کار آسانی نباشد.

به عبارت دیگر بخش زیادی از مسائلی که منجر به تصادفات و تخلفات می‌شود، به علت این است که در برخی مناطق هنوز هوشمندسازی کنترل خیابان‌ها و معابر عملی نشده است.

درحال‌حاضر به‌منظور هوشمندسازی بزرگراه‌های پایتخت، بیشتر آنها مجهز به سیستم کنترل سرعت هوشمند شده‌اند. همچنین درحال‌حاضر بسیاری از تخلفات در تقاطع‌های اصلی پایتخت به ویژه تخلف از چراغ قرمز، به وسیله دوربین نظارتی کنترل می‌شود. همچنین پلیس در نظر دارد ورودممنوع‌ها را از طریق نظارت هوشمند کنترل کند.

طرح هوشمندسازی در بخش‌هایی مانند زوج و فرد، بخش زیادی از تخلفات را کاهش داده است، از سوی دیگر با استفاده از این سیستم، پلیس راهور در بسیاری از خیابان‌ها، از استفاده از عوامل انسانی بی‌نیاز شده و این نیروها را در بخش دیگری به کار گرفته است. کاهش عوامل انسانی در کنترل ترافیک، نه‌تنها باعث کاهش درصد خطا در ثبت تخلفات شده، بلکه از درگیری میان مردم و پلیس، که در برخی مواقع اتفاق می‌افتاد، جلوگیری کرده است. با توجه به حجم بالای ترافیک پایتخت، لازم است طرح هوشمندسازی، هرچه زودتر در همه شهر گسترش یابد، در همین زمینه قرار است در جلساتی با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مناطق مختلف و با حضور روسای پلیس راهور این مناطق، در این‌باره برنامه‌ریزی شود.

همچنین برای کاهش ازدحام خودرو در سطح شهر تهران و سایر کلانشهرها، باید هوشمندسازی تا جایی پیشرفت داشته باشد که روش‌های الکترونیکی جایگزین همه روش‌های سنتی و حضور ماموران راهنمایی و رانندگی شود و با کلانشهرهای دنیا به رقابت بپردازند. در این زمینه بودجه لازم باید از سوی شورای شهر به معاونت ترافیکی شهر تهران اعطا شود. درحال‌حاضر این بودجه برای تجهیز شریان‌های اصلی و تقاطع‌های پر تردد، اخذ شده است و با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، به نظر می‌رسد در این زمینه پیشرفت مطلوبی حاصل شود.

*جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.