بازدید سایت : ۳۰۴۳۱
حکایت فرودگاه‌های غیراقتصادی که همچنان ساخته می‌شوند

◄ شرکت فرودگاه‌ها و چالش " ساخت فرودگاه‌های جدید "

◄ شرکت فرودگاه‌ها و چالش " ساخت فرودگاه‌های جدید "

تین نیوز | در حالی که تعداد کمی از فرودگاه های کشورمان، در حال حاضر سودده هستند، فرودگاه های جدیدی در حال ساخت هستند که شاید از هم اکنون، ضررده بودن آنها مسلم باشد.

به گزارش تین نیوز، فرودگاه های امام خمینی، مهرآباد، مشهد و شیراز، تنها فرودگاه های اقتصادی کشورمان هستند.

از میان 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه های کشور، در حال حاضر تنها چهار فرودگاه قادرند با درآمدهای خود، هزینه هاشان را پوشش دهند. مابقی فرودگاه ها نیز علیرغم بالا بودن هزینه‌ها و عدم سوددهی، با اهداف توسعه ای، موظف به ارائه خدمات به مردم هستند.

اقتصادی شدن فرودگاه های کشور، همواره یکی از چالش های مدیران حمل و نقل هوایی، به ویژه مدیران شرکت فرودگاه ها بوده است، هرچند به نظر می رسد در سال های اخیر توفیق چندانی برای رسیدن به این هدف، نداشته اند.

محمود رسولی نژاد، مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه های کشور، در ابتدای سال گذشته وعده داد که سال 92، "سال اقتصادی شدن فرودگاه ها و خروج از بحران زیان دهی" باشد و فرودگاه های اصفهان و تبریز، به جمع فرودگاه های سودده بپیوندند؛ وعده ای که محقق نشد و همچنان فرودگاه های جدیدی به جمع فرودگاه های سودده کشور اضافه نشده اند.

در کنار دغدغه اقتصادی شدن فرودگاه ها، مسئله دیگری تحت عنوان ساخت فرودگاه های جدید و بایدها و نبایدهای آن، همواره به عنوان یک پرسش پیش روی مدیران بوده است، در این باره به نظر می رسد شرکت فرودگاه ها، گاه ملزم به ساخت فرودگاهی می شود که شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد، چنانکه هم اکنون فرودگاه هایی در تربت حیدریه، گناباد، سقز و بروجرد، در حال ساخت هستند که بخشی از عملیات احداث و اقدامات اولیه آنها در دولت قبل آغاز شده است.

فرودگاه‌سازی؛ بدون ضابطه
رسولی نژاد، مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه ها، معتقد بود که «فرودگاه سازی در کشور ما ضابطه‌مند نیست». همچنین اسماعیل تبادار، مدیرعامل سابق این شرکت نیز در یک مصاحبه بیان کرد که «تا رسیدن به شرایط اقتصادی شدن همه فرودگاه‌ها، هنوز فاصله زیادی داریم که یکی از دلایل آن، الزام شرکت فرودگاه‌ها به ارائه سرویس و خدمت در فرودگاه‌هایی است که عمدتا در مناطق کوچک قرار دارند و اساسا زمینه رسیدن به بازدهی اقتصادی را ندارند و شرکت فرودگاه ها بر اساس تکلیف محوله، این وظیفه را بر عهده دارد.»

وی بسترسازی وجود فرودگاه برای توسعه و شکوفایی منطقه را توجیهی برای ساخت فرودگاه های جدید در کشورمان، به ویژه در مناطق محروم می داند.

اگرچه شاید بتوان از این دیدگاه نیز به مساله فرودگاه سازی در کشورمان نگریست، اما وقتی خبرهایی مبنی بر قطع پروازها از سوی شرکت های هواپیمایی در برخی فرودگاه های کشور به علت عدم سوددهی و احتمال تعطیل شدن فرودگاه های مهمی همچون سنندج، شهرکرد و یاسوج به گوش می رسد، کمتر می توان به چنین تفاسیری دل خوش کرد و با وعده بسترسازی برای توسعه، ساخت فرودگاه های جدید در کشور را، ضروری عنوان کرد.

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون عمران، در این باره می گوید: «لازم است مدیران ارزیابی مثبتی نسبت به احداث فرودگاه جدید داشته باشند چراکه در صورت تحقق، گام‌های اساسی برای ورود ناوگان جدید به کشور نیز برداشته شده و به مرور شاهد اتفاقات مطلوب‌تری در عرصه حمل‌ونقل هوایی به‌ویژه در بخش فرودگاهی و ارائه خدمات به مسافران خواهیم بود.»

وی معتقد است، برای ساخت فرودگاه جدید نباید عجله کرد بلکه این مساله، نیازمند بررسی و مطالعه بیشتری است.

ساخت فرودگاه های جدید، در حالی مخالفانی در مجلس دارد که به نظر می رسد برخی فرودگاه های جدید که ممکن است توجیه اقتصادی نیز نداشته باشند، با فشار نمایندگان در دستور کار قرار می گیرد، چنانکه رسولی نژاد، مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه ها نیز در آخرین روزهای حضور خود در این شرکت، در این باره گفته بود: «هر فرودگاهی که با فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساخته شده و توجیه اقتصادی نداشته، ممکن است در تامین منابع مالی با مشکل مواجه شود و اکنون دولت، امکان تامین منابع مالی خوبی را برای این بخش ندارد.»

محمدعلی ایلخانی، سرپرست شرکت فرودگاه ها، از زمان حضور در این شرکت هنوز اظهار نظری درباره ساخت فرودگاه های غیرسودده جدید نکرده است اما او نیز همانند مدیران قبلی، تاکید دارد که شرکت فرودگاه ها، یک شرکت درآمد ـ هزینه ای است و برای همه امور خود، باید از درآمدها یا همت بخش خصوصی کمک بگیرد.

اکنون باید دید این شرکت در زمان مدیریت جدید، با مسئله ساخت و اقتصادی کردن فرودگاه ها، چگونه مواجه می شود، آن هم در شرایطی که این شرکت بزرگ، بیش از 338 میلیارد تومان طلب از ایرلاین ها دارد که گذران امور این شرکت را با مشکل مواجه کرده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.