بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

نظرها و خبرها◄ چرا طرح‌های جامع فرودگاهی جامع نیستند / سود اصلی چارتر کردن پرواز به جیب چه کسی می‌رود؟

تین نیوز | موضوع چارتر کردن پروازها یکی از معضلاتی است که در بخش حمل و نقل هوایی وجود دارد و اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری با این مسئله برخورد کرده و می‌‌کند اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد به طوری که چندی پیش یک کارشناس حمل و نقل هوایی به تین نیوز گفته بود " بعضی از ایرلاین ها عملا به ایرچارتر تبدیل شده اند".

1- شرکت های هواپیمایی کم هزینه دورپرواز
تین نیوز | دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...مدل تجاری كم هزینه، راهبردی است كه عموما در محور تامین نیازهای اساسی مسافران و افزایش بهره وری، ارزان ترین نرخ های پروازی را در بازارهای داخلی و بین المللی حمل و نقل هوایی مسافر عرضه می نماید. در این راستا شرکت های هواپیمایی کم هزینه که تاکنون به واسطه تمركز بر پروازهای كوتاه برد و برد متوسط بهره مند از رشد چشمگیر تقاضا در صنعت هواپیمایی جهان بوده اند، به منظور توسعه عملیات در بازارهای دوربرد متحمل موانع استراتژیک و برخوردار از قابلیت های اندک در مقایسه با سایر حامل های دورپرواز می باشند... 
مطلب کامل

نظر | افق دید صنعت هوانوردی ما کجاست؟
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۰۸-۲۶در مورد این مطلب:
اما این فاكتورها و عوامل شكست Low Cost Carriers بنا بر قاعده های مرسوم اقتصادی دنیا همچون موضوع یورو و دلار و قیمت سوخت بود و كاملا صحیح است
و اما در كشور ما هیچ گاه نگاه به این سمت معطوف نگردید و همیشه هواپیمای بزرگ را برای پرواز كوتاه برد دیدند و البته بدون مسافر لذا پس از چند ماهی برای جبران خسارت بدون در نظر گرفتن این عوامل، پرواز كنسل شد.
ضمن اینكه برای بهره گیری از مثلا هواپیمای ایر باس آمدند و فرودگاه را بی قاعده توسعه دادند و توقع مردم منطقه را نیز با وعده های بدون توجیه اقتصادی بالا بردند
حال به جائی رسیدیم كه مثلا در حدود 50 فرودگاه ما قابلیت پرواز ایر باس را دارا می باشد اما از یك طرف ناوگان به اندازه كافی نیست و در ثانی به دلیل عدم توجیه اقتصادی و عدم استقبال مسافر، شركت ها با صندلی خالی مواجه و نهایتا پروازها ابطال شود.
در دهه قبل كشور هند با شناخت درست از هوانوردی كشور ش به طور مثال تولید حدود 3 سال شركت ATR را خریداری كرد و امروز از این هواپیما در تقریبا تمامی پروازهای داخلی خود استفاده می كند ( ما آن موقع در تحریم نبودیم و ما هم می توانستیم چنین كنیم ولی رفتیم دنبال اجاره به شرط تملیك TU54) پس افق دید مهم است.
امروز ما اگر دیدگاه Low Cost Carriers را در كشور اجرا كرده بودیم و درآمد هوانوردی را درست مصرف می كردیم از بیماری صنعت خلاصی یافته بودیم. جالب است بدانید امروز هر كسی دنبال دایر كردن ایرلاین است اول دنبال خرید ایرباس می رود و این همان دیدگاه غلط اقتصادی است.

2- برنامه های راهبردی برنامه توسعه ششم برای جبران زیاندهی فرودگاه ها
تین نیوز | دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...محمد علی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: ازمجموع 51 فرودگاه موجود درکشور فقط سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد به سود دهی رسیده اند و مابقی زیان دهنده هستند.
بر همین اساس برای جبران زیان دهی فرودگاه های کشور برنامه های راهبردی مناسبی در برنامه توسعه ششم کشور پیش بینی شده است...
مطلب کامل

نظر | چرا طرح های جامع فرودگاهی جامع نیست و دائم بازنگری می‌شود؟
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۰۸-۲۶در مورد این مطلب:
اگر این موضوع صحت دارد یعنی نباید شركت فرودگاه های كشور برای فرودگاه های امام، مهرآباد و مشهد هزینه  كند و بالعكس در آمد هم از اینها داشته باشد.
در صورتی كه اینچنین نیست؛ سودآور بودن یعنی از این فرودگاه ها از پس هزینه های جاریشان بر می آیند. ولی ظرف حداقل دو سال گذشته بخش عمده ای از درآمد شركت فرودگاه ها برای توسعه اپرون شرقی، بازسازی محاوط پروازی، بازسازی ترمینال ها در مهرآباد، توسعه ترمینال، بازسازی ایستگاه ایمنی زمینی، توسعه اپرون مشهد، ساخت ترمینال زیارتی، توسعه اپرون فرودگاه امام و هزاران هزار مورد هزینه شده است؛ پس این نفی آن ادعا است.
در خصوص شهرك فرودگاهی صحیح می فرمایند ولی به شرطی با فرمول اقتصادی صحیح پیش رود كه تجربه نشان داده این الگو و فرمول حاكم بر مدیریت شركت فرودگاه ها منافات دارد و برای اثبات مدعا می توان به سرانجام اساسنامه شهر فرودگاهی امام اشاره کرد كه به فراموشی سپرده شد.
البته مدل های اقتصادی همچون بی او تی و بی ال تی می تواند جوابگو باشد البته به شرطها و .... من شروطها. همه دیدیم كه مدل اقتصادی شركتبه جای بازکردن  گره در فرودگاه مشهد و تسهیل در كار، بیشتر در كار گره زد. الان هم این الگوها در مهرآباد و امام در حال اجرا است كه گره اقتصادی فرودگاه ها را كورتر می كند.
آیا تجربه مدل اقتصادی CIP امام كافی نیست؟ چرا دنبال سرمایه گذار واقعی نیستید؟ چرا جزیره ای و مقطعی می بینید؟ چرا طرح‌های جامع فرودگاهی جامع نیست و دائم بازنگری می شود. مثلا مدلی كه الان برای توسعه ترمینال های یك و دوی مهرآباد دیدید مناسب است ؟ 

3- سود شرکت هواپیمایی الامارات به مرز 13 میلیارد دلار رسید
تین نیوز | شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ 
خلاصه مطلب: ...میزان سوددهی شرکت الامارات طی نیمه نخست امسال از مرز47 میلیون و 500 هزار درهم گذشت.
شرکت هواپیمایی الامارات در گزارشی اعلام کرد که میزان سوددهی این شرکت درنیمه نخست امسال بالغ بر 47 میلیون و 500 هزار درهم ( 12 میلیارد و 900 میلیون دلار ) بود که نسبت به همین مدت در سال گذشته بیش از یک درصد رشد داشته است...
مطلب کامل

نظر |مولفه‌های هوانوردی ما کدامند؟
نظر منتشر شده در تاریخ۱۳۹۳-۰۸-۲۴ در مورد این مطلب:
مدل اقتصادی صحیح + كاهش هزینه ها + برنامه ریزی صحیح + مدیریت هوانوردی و نه سیاسی می شود سود در نظام هوانوردی. ولی این اخبار برای ما جز حسرت دیگر چیزی برایمان ندارد.
چون مولفه های فوق در هوانوردی ما تبدیل شده است به مدل اقتصادی معیوب + افزایش هزینه ها + برنامه ریزی جزیره ای و مقطعی منهای مدیریت هوانوردی و صرفا سیاسی می شود حال و روز هوانوردی ما. 2+2=4 خیلی ساده است.

4- زمانی برای توسعه فرودگاه همدان
تین نیوز | شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ 
خلاصه مطلب: ...علی کیخایی مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در سال جاری به فرودگاه همدان اختصاص داده شده گفت: نیاز فرودگاه به منابع مالی استانی و ملی بیش از مبالغ دیده شده است كه امیدواریم با حمایت استاندار بتوانیم شرایط مناسبی را در حوزه فرودگاه برای مردم منطقه رقم بزنیم... 
مطلب کامل

نظر | سوال‌های بی پاسخ
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۰۸-۲۴در مورد این مطلب:
چند سوال:
1- كدام توجیه اقتصادی پشت اهداف توسعه باند و ترمینال فرودگاه است؟
2- در 5 سال گذشته لطفا آمار پرواز هفتگی تان را برای مردم اعلام نمائید؟
3- تعداد زائرانتان را در سال سرجمع اعلام و توجیه ترمینال زیارتی را بفرمایید؟
4- چند پرسنل دارید؟
5- هزینه های جاری فرودگاه قبل و بعد از توسعه چه بوده و این افزایش را از كجا تامین می كنید؟
6- كدام شركت هندلینگ خدمات هندلینگ را به این هواپیماهای فرضی شما كه هر روز در همدان پرواز دارند، خدمت می دهد؟
7- آیا شركت ... حاضر است امكانات هندلینگ را برای این قلیل پروازها به آنجا گسیل دارد؟
و هزاران سوال بی پاسخ.

5- برخی ایرلاین‌ها فقط "ایرچارتر" هستند/ حمل‌‌ و نقل هوایی یا "کاسبی"؟!
تین نیوز | شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ 
خلاصه مطلب: ...یک کارشناس حمل و نقل هوایی با اشاره به اینکه بعضی از ایرلاین ها عملا به ایرچارتر تبدیل شدند، گفت: نباید به حمل و نقل هوایی به عنوان یک "کاسبی" نگاه شود.
آرمان بیات، کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه بعضی از ایرلاین ها عملا به ایرچارتر تبدیل شده اند، اظهار کرد: این اقدام ایرلاین ها غیرقانونی است، زیرا بر اساس قانون، ایرلاین ها موظفند مستقیما از طریق فروش بلیت، اقدام به جابجایی مسافر کنند...
مطلب کامل

نظر | لغو پرواز به دلیل عدم بلیت فروش نرفت
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۰۸-۲۴در مورد این مطلب:
ایر چارترها درصورتی که بلیت هایشان که چارتری هستند به فروش نرسد یا مقداری به فروش نرود راحت پرواز را کنسل می کنند.

نظر | سود اصلی چارتر كردن پرواز به جیب چه کسی می‌رود؟
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۰۸-۲۵در مورد این مطلب:
سود اصلی در چارتر كردن هرگز به جیب شركت های هوایی نمی رود از این میان تنها مدیران آژانس و مسئولان بازرگانی شركتهای هوایی سود می برند. بهتر است بازرسی سازمان هواپیمایی كشوری برای یكبار هم كه شده در این مورد ورود كند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.