بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

مجوز افزایش سرعت قطارهای باری صادر شد

مجوز افزایش سرعت قطارهای باری صادر شد

تین نیوز | معاون سیر و بهره‌برداری راه‌آهن از صدور مجوز افزایش ۳۰ کیلومتری سرعت سیر قطارهای باری در شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت:‌ با هماهنگی صورت گرفته با صاحبان بار تاکنون ۲۰ قطار برنامه‌ای در شکبه تعریف شده است.
 
حسین عاشوری اظهار کرد:‌ در حوزه سیر و حرکت یکی از گلایه‌هایی بخش خصوصی و صاحبان بار از راه‌آةن در سال‌های گذشته‌داشته‌اند بحث پایین بودن سرعت حمل بار است. برای این‌که بتوانیم این سرعت را افزایش دهیم اقداماتی مختلفی باید انجام شود.
 
وی تصریح کرد: یک سری از مسیرهای ریلی ما پرترافیک است، یعنی هم قطارهای باری و مسافری در آن سیر می‌کنند، برای این‌که بتوان در این مسیرها سرعت حرکت قطارها افازیش یابد باید یا دو خطه شود، یا تعداد ایستگاه‌ها افزایش یابد یا این‌که روش‌های جدیدتری سیستم علائم و ارتباطات راه‌آهن (تراک‌بندی) انجام شود.
 
 وی یادآور شد: در سال 93 خوشبختانه بودجه خوبی از طرف دولت و مجلس برای این موضوع اختصاص داده شده است در این راستا اقدامات مختلفی را در سطح شبکه ریلی شروع شده و بخش قابل توجهی از نتایج از جمله افتتاح ایستگاه‌ها و دو خطه کردن راه‌آةن به نتیجه می‌رسد.
 
 وی با بیان این‌که این  کار دو تا سه سال زمان نیاز دارد که به نتیجه خوبی برسد، بیان کرد: دوخطه کردن، تراک‌بندی و گشایش ایستگاه‌ها به افزایش سرعت سیر قطارها در شبکه کمک می‌کند. از سوی دیگر افزایش سرعت مجاز واگن‌هاست که بنابر تصمیمات و بررسی‌های فنی صورت گرفته معاونت ناوگان راه‌آهن مجوز سرعت قطارهای باری از 60 به 90 کیلیومتر داده است.
 
معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن با تاکید بر این‌که در حال بررسی هستیم تا خطوطی که به لحاظ زیرساخت‌ها مشکلی نداشته باشند بتوانیم سرعت سیر را 30 کیلومتر افزایش دهیم، افزود:‌ وقتی می‌گوییم باید سرعت را از 60 به 90 کیلومتر افزایش دهیم مربوط به ناوگان یعنی واگن‌هاست،‌باید زیرساخت باید اعلام کند که در چه جاهایی مجوز سیر قطار با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت را دارد.
 
عاشوری با بیان این‌که در حال حاضر سرعت قطارهای باری کشور 60 کیلومتر بر ساعت است، تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که هم‌اکنون داریم و تا چند ماه آینده درباره تصمیم‌گیری می‌شود نهایی کردن محورها و مسیرهایی که بتوانیم در آنها سرعت سیر قطارهای باری را افزایش دهیم.
 
وی با بیان این‌که قطار باری دارای برنامه سیر منظم و منطبق بر ساعت حرکت از مبدا تا مقصد باشد، بیان کرد: برای این کار از حدود 8 ماه یک سری از قطارهای باری را به‌صورت قطار برنامه‌ای تعریف کرده‌ایم. این قطارها عمدتا بار را به سمت کارخانه‌های فولاد می‌برد و در طول این مدت توانسته‌ایم حدود 20 قطار را به‌صورت برنامه‌های انجام دهیم.
 
 وی ادامه داد:‌ مزیت این قطارهای برنامه‌ای این است که بر اساس زمان مشخصی بار از مبدا بارگیری کرده و به مقصد می‌رساند. این مسئله به‌طور طبیعی توقف در ایستگاه‌های مختلف محدود شده و در نتیجه سرعت بازرگانی این قطار افزایش می‌یابد. برنامه راه‌آهن این است که تعداد این قطارها را افزایش دهیم و در این راستا با صاحبان بار جلساتی برگزار شده تا جابجایی بار قالب منطمی پیدا کند و قطار برنامه‌ای راه‌اندازی شود.
 
معاون سیر و بهره‌برداری راه آهن با بیان این‌که بیشترین پیگیری و جلسات را برای قطارهای برنامه‌ای با مجموعه ایمیدرو داریم، گفت: معتقدیم قطار برنامه‌ای یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به افزایش سیر قطارهای باری در سطح شبکه کمک کند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان

    این موضوع بسیار مهم است و باعثبهبود حمل بار ریلی و افزایش بهره و ری و ظرفیت مسیرهای پر ترافیک هم می شود و کاهش هزینه حمل ریلی را هم در پی دارد جذابیت راه آهن در مقابل جاده را هم بالا می برد. مسیرهایی که در سالهای اخیر توسط شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل ساخته شده اند غالبا برای امکان سیر قطار باری با سرعت ۱۲۰ ساخته شده اند و بعضی مسیرهای قدیمی را هم می توان برای سرعت بالاتر از ۶۰ کیلومتر تطبیق داد.

  • لکوموتیوران

    با سلام به نظر من که یک لکوموتیوران هستم و جزو نیروهای عملیاتی طرحهای فوق می باشم این شکل از انجام طرحها منجر به رقم خوردن سرنوشت آقای تاوپور برای آقای عاشوری و دکتر پورسید اقایی می شود چون با بدنه ارتباط ندارند ضمن اینکه کارشناسان ناکارشناسی همچون آقای[…] در کنار ایشان وجود دارد. افزایش سرعت قطارهای باری که با افتتاح چند ایستگاه و سیستم تراک بندی ممکن نیست و نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و عملیاتی در تعمیر و نگهداری و همچنین ایجاد یک سیستم جدید بارگیری می خواهد. به عنوان مثال همه می دانیم که واگن های حمل بالاست در راه آهن در حمل بار و بارگیری دچار مشکلات ذیل می باشند: ۱ - هنگام بارگیری توسط یک لودر و به صورت تجربی و بدون هیچ نظارتی بارگیری می شود در خیلی موارد بیش از حد مجاز واگن بارگیری می شود و یا بار در یک قسمت واگن تلنبار می شود وموجب تغییر مرکز ثقل واگن می شود. این واگن ها به علت داشتن سیستم ترمز باری دستی غیر خودکار، اکثرا دارای بریدگی شدید چرخ می باشند که در سر قوس ها با سرعت بالامثل ۹۰ کیلومتر این بریدگی چرخ خیلی خطر آفرینند. ۳ - دوره های تعمیرات جاری و اساس به خوبی و با کیفیت انجام نمی شود. ۴ - نیروهای بازدیدکننده اولا به صورت تجربی قطار را بازدید می کنند و دوما امکانات جانبی کمکی سخت افزاری در این زمینه ندارند و سوما روز به روز از آموزش کمتری بر خوردار می باشند. حال به نظر شما با وجود مشکلات فوق با توجه به ضعف زیرسازی خطوط در برخی نقاط و عدم توانایی مدیریت را ه آهن در طول سالها در رفع این مشکل، افزایش سرعت قطار باری منتج به چه نتیجه ای خواهد شد قطار باری با سرعت ۹۰ کیلومتر در سر قوس ها بار بارندی نامناسب و بریدگی چرخ و وزن بیش از حد به چه مشکلی دچار خواهد شد؟ دوستان این دولت، دوستان قبل خود را به چوب بی تدبیری و طرح های خلق الساعه می راندند در حالیکه خود … والسلام و موفق باشید.