بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

تغییرات بیمه رانندگان جاده ای و ابر بحران کمبود راننده در بخش مسافر

در سال ۱۴۰۳ رانندگان جدید الورود اتوبوس و کامیون با ضریب ۱.۶۵ مبلغ ۳،۳۰۰،۰۰۰ و رانندگان سواری و مینی بوس ۲،۷۰۰،۰۰۰ هزار پرداخت می کنند‌، که باعث شده رانندگان از صندوق تامین اجتماعی به بیمه روستایی کوچ کنند

تغییرات بیمه رانندگان جاده ای و ابر بحران کمبود راننده در بخش مسافر
تین نیوز

 

اصلاحات اول بیمه رانندگان

در تاریخ ۱۳۷۹/۲/۱۸ با تصویب مجلس شورای اسلامی، با یک ماده واحده و 6 تبصره پرداخت حق بیمه توسط خود رانندگان با حمایت دولت که 10 درصد سهم دولت و ۱۷ درصد سهم راننده قانون و مصوب شد، و۱۳۸۰/۳/۲۸ هیئت دولت دکتر حسن حبیبی با دستور معاول اول رئیس جمهور دولت اجرایی شد‌، در تبصره ۳ این قانون به صراحت - کلیه شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مکلفند از تحویل کالا یا مسافر به راننده ای که فاقد دفترچه کار معتبر از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور می باشد خودداری نمایند. در صورتی که شرکت ها و مؤسسات مزبور بارنامه و یا صورت وضعیت مسافر جهت رانندگان فاقد دفترچه کار معتبر صادر نمایند برای بار اول مکلف به پرداخت معادل سه ماه حق بیمه یک راننده به ازای هر بارنامه و یا صورت وضعیت مسافر و در صورت تکرار مکلف به پرداخت معادل یک سال حق بیمه یک راننده به سازمان تأمین اجتماعی می باشند. سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه مذکور را طبق ماده (۵۰) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴.۴.۳ از شرکت ها و مؤسسات صادر کننده بارنامه مطالبه و وصول می نماید.

بیشتر بخوانید:

◄ چگونه یک هزار میلیارد تومان حق رانندگان اتوبوس آرمیده در خاک، خورده شد؟

متاسفانه این بند قانون هیچگاه از سوی مجریان قانون (سازمان راهداری ) اجرا نمی شد و باعث شده بود که رانندگان صوری در این سال ها با سوءاستفاده از صورت وضعیت های صوری این یارانه را تصاحب کنند، و این وزنه را آنچنان سنگین کنند که دولت ناتوان در پرداخت بدهی ها به تامین اجتماعی شود.

( بعد از ۲۲ سال با بخشنامه ۱۴۰۲ توسط مهندس شهرکی و اداره مسافر با بارگذاری دفترچه رانندگان در سامانه کارت هوشمند و برخورد با شرکت های که اقدام به صدور صورت وضعیت بدون اعتبار دفترچه یا فاقد دفترچه نموده بودند‌، به میزان ۸۰ درصد بخش مسافر از رانندگان صوری پاکسازی و یا به بخش بار کوچ کردند)

اصلاحات دوم

در اجرای بند (ض) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، بند «ب» ماده (۱۱) آئین نامه اجرایی ماده (۷) قانون هدفمند سازی یارانه ها، توافقات به عمل آمده فی ما بین سازمان هدفمند سازی یارانه ها و ستاد سوخت کشور، کلیه رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر بین شهری و درون شهری که قبل از تاریخ ۱ /۱۰ /۸۹ مشمول قانون اخیر الذکر قرار گرفته اند (رانندگان قدیم)، در صورت پرداخت حق بیمه در مهلت مقرر طبق ماده (۳۹) قانون تامین اجتماعی کماکان از معافیت حق بیمه به میزان ده بیست و هفتم سهم دولت و سه و نیم بیست و هفتم سهم هدفمندسازی یارانه ها برخوردار خواهند شد.

سایر رانندگانی که از تاریخ ۱ /۱۰ /۸۹ به بعد و تا تاریخ صدور این بخشنامه مشمول بهره مندی از معافیت حق بیمه سهم هدفمند سازی یارانه ها قرار گرفته اند (رانندگان جدید)، در صورت پرداخت حق بیمه در مهلت مقرر طبق ماده (۳۹) قانون تامین اجتماعی از معافیت حق بیمه سیزده و نیم بیست و هفتم سهم هدفمندسازی یارانه ها برخوردار خواهند شد. ضمن این که داشتن فرم ۲ و ۴ تامین اجتماعی برای صدور پروانه فعالیت الزامی شد. در این زمان برای خیلی از رانندگان به علت این که در سنوات ۸۰ تا ۸۸ یا پرداخت نکرده و یا بدهکار بودند، بیمه عشایر و روستاییان که یک بیمه ضعیف و مستمری آن درحد کمیته امداد بود، دریچه ای باز شد به نام بیمه روستایی رانندگان که برای مناطق زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و برخلاف بیمه های روستایی فاقد دفترچه درمانی بود، استقبال رانندگان از این بیمه یکی به خاطر تمدید کارت هوشمند بود و یکی هم  این که افراد دوشغله و بازنشسته که طبق دستور العمل صدور و تمدید کارت هوشمند برای آنان ممنوع بود از بیمه روستایی سو استفاده کردند و بسیاری از افرادی که راننده نبودند و در شغل های غیر حمل و نقلی اشتغال داشتند، به خاطر استفاده از یارانه بیمه رانندگان اقدام به دریافت کارت هوشمند نمودند و به اصطلاح رانندگان صوری شکل گرفت.

اصلاحات سوم

بیمه تامین اجتماعی در تاریخ ۹۷/۱/۱ به دستور دولت و سازمان هدفمندی یارانه ها، سهم دولت را برای رانندگان جدید الورود حذف کرد و مقرر شد خود راننده ۲۷ درصد پرداخت کند، در اصل بیمه خویش فرمایی در سال ۹۷شکل گرفت و در این پنج سال تامین اجتماعی به خاطر طلب ۷۰۰ هزار میلیاردی از دولت که بیشتر این طلب هم مربوط به بیمه رانندگان بود، با بهانه های مختلف رانندگان تحت حمایت دولت را حذف و خویش فرما نمود، مثل ۶ ماه عدم پرداخت‌، راننده ای که کارت هوشمندش ابطال و صدور اولیه محسوب، تغییر کد کارگاهی (رانندگانی که در شرکت و کارخانجات مشغول فعالیت هستند لیست بیمه آنها رد می شود)، هرچند دیوان عدالت اداری دراین مورد یک رای صادر کرده که این به مثابه تبعیض و پایمال نمودن حق شهروندی هست‌، تامین اجتماعی با ترفند طرح جایگزینی نه تنها کسی را به عنوان راننده جدید (سال ۹۷ به بعد) با سهم یارانه ای نپذیرفته‌، بلکه آمار سازی نموده و ۷۰ هزار راننده ورودی سال های ۹۴و ۹۵ را ه رانندگان جدید الورود به لیست یارانه بگیران به سازمان راهداری معرفی نموده است.

در سال ۱۴۰۳ رانندگان جدید الورود اتوبوس و کامیون با ضریب ۱.۶۵ مبلغ ۳۳۰۰۰۰۰ و رانندگان سواری و مینی بوس ۲،۷۰۰،۰۰۰ هزار پرداخت می کنند‌، که باعث شده رانندگان از صندوق تامین اجتماعی به بیمه روستایی کوچ کنند و دیگر راننده از بخش حمل و نقل استقبالی نکند که در آینده با ابر بحران کمبود راننده در بخش مسافر مواجه خواهیم شد.

پایان

* مختار داودی نایب رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر کشور  و رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر استان کرمانشاه

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد

    خدا رو شکر.
    به امید روزی که راننده ای دیگه نباشه.
    همه بهترین شغل ها رو داشته باشند.

  • ظفرعظیمی مهر

    متاسفانه مدیران حمل ونقل بر اوضاع حمل ونقل اشراف ندارند وگزارشهای نادرستی توسط زیر مجموعه ومدیران صنفی ومدیران کانون رانندگان حمل کالا ومسافر به مدیران و جناب وزیر داده میشود با وجود امکانات رسانه ای وشیکه های اجتماعی که تا حدودی واقعیات ومشکلات حمل ونقل را منعکس میکند که بازرسان را متقاعد به تحقیق کند که اوضاع حمل ونقل بسیار رو به بحران است ایکاش تا دیر نشده تصمیماتی اتخاذ شود که مجبور نباشیم درآینده نزدیک از حمل ونقل بار ومسافر خارج از کشور با التماس وشرط وشروط دعوت به همکاری کنیم.هشدار به مدیران دلسوز کشور عزیزمان .هشدار هشدار

  • ناشناس

    آقایان.من.راننده.اتوبوس.با.سی.سه.سال.کار.چرا.الان.با.نه.میلبون.هشتصد.بایذ.مستمری.بگیرم.ابن.بدترین.ظلم.تاریخ.کشور.در.حق.من.مستمری.بگیر.هست.اه.ناله.زن.بچه.ما. گم زدن.شما.مسولان.بگیرید