| کد خبر: 121017 |

◄ نیاز وافر به هوشمندسازی خطوط ریلی و ارتقای کیفیت

تین‌نیوز| اوایل بهمن ماه امسال بود که معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «صحبت‌های ما براساس گزارش‌های رسمی و آمارهای قطعی است» تصریح کرد: وقتی راه‌آهن اعلام می‌کند سیستم ATC بدون مشکل و بحران خاصی به کار خود ادامه داده است، یعنی این فرضیه که خطای سیستمی باعث به وجود آمدن مشکلات شده صحت ندارد و این‌ها تنها صحبت‌های بدون پشتوانه فنی است که برای برهم زدن جو جامعه ارائه می‌شود.

 سعید محمدزاده با بیان این‌که سیستم کنترل هوشمند قطار در حال حاضر در پنج خط ریلی مترو کشور فعال است، تصریح کرد: مترو مشهد، اصفهان، شیراز و دو خط از متروی تهران از این سیستم استفاده می‌کند و استفاده از این تجهیزات از سال ۱۳۸۷ در مترو آغاز شده است و سوال اینجاست که اگر انتقاداتی به این سیستم وارد است، چگونه ATC توانسته تمام رفت‌وآمدهای بسیار زیاد را مدیریت کرده و هیچ مشکلی نیز در مسیر آن به وجود نیاید.  

وی با بیان این‌که این سیستم تمام گواهینامه‌های بین‌المللی لازم برای فعالیت به دست آورده و با مجوزهای روز ساخته شده است، عنوان کرد: این سیستم در طول این مدت نسبت به تمام اتفاقاتی که در مسیر ریلی به وجود آمده واکنش طبیعی و استاندارد خود را انجام داده است. از این‌رو این‌که می‌گویند این سیستم ۲۰۰۰ یا ۴۰۰۰ بار خاموش شده، نه تنها یک ایراد به حساب نمی‌آید که حتی از آن به عنوان یک نقطه قوت نیز باید از آن یاد کرد.  

مدیر عامل شرکت راه‌آهن درباره‌ی وضعیت خط ریلی تهران– مشهد، بیان کرد: در طول روز در ایام غیرپیک مسیر تهران – مشهد پذیرای حدود ۱۰۰ قطار است. این به معنای آن است که با احتساب مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری فاصله این دو شهر تنها برای یک ۲۴ ساعت ۱۰۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی از سوی قطارها طی می‌شود.  

محمدزاده ادامه داد: به‌طور میانگین در حرکت این ۱۰۰ قطار در ۱۰۰۰ کیلومتر تنها ۱۷ مورد خاموش شدن ATC به‌طور میانگین گزارش شده است. این یعنی در صورتی که در بدترین حالت قطار در میانه یک بلاک ۲۰ کیلومتری قرار داشته باشد، در طول روز از هر ۱۰۰ هزار کیلومتر طی شده تنها ۱۷۰ کیلومتر خاموشی ATC وجود داشته است و این به معنای آن است که ضریب سلامت این سیستم رقمی در حدود ۹۹.۷ درصد خواهد بود.  

وی درباره دلایل خاموش شدن ATC توضیح داد: این سیستم در زمان حرکت قطار سه نوع مختلف تجهیزات دارد. یکی از آنها روی زمین طراحی می‌شود، یکی از آنها زیر لکوموتیو کار گذاشته می‌شود و یکی در داخل قطار عمل می‌کند. وقتی تجهیزات کار شده روی زمین بنا به هر دلیلی به مشکل بر می‌خورد ATC به‌طور خودکار واکنش نشان داده و نسبت به لزوم پیگیری سریع آن اخطار می‌دهد...  

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ برخی کاربران نظرات و پیام‌هایی ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

یکی از کاربران در پیام خود آورده است: اصلا توجیه جالبی نبود. اینجا بحث روی این مسئله هست که چرا باید اینقدر گستردگی خطاهای سیستم علائم و ای تی سی زیاد باشد که مامورین دچار اشتباه شوند.  به 4000 مشکل ای تی سی تعداد خطاهای سیستم علایم و چراغ‌ها را هم باید اضافه کرد. آن‌وقت متوجه می‌شوند که چطور ماموران را در برزخی قرار دادیم که اشتباه کنند. ضمن این‌که مقررات برای این سیستم بسیار ضعیف است.


کاربر دیگری نیز در پیام خود عنوان کرده است: نباید خط 1000 کیلومتری تهران مشهد با خط 20 کیلومتری خط 4 مترو مقایسه شود ضمن این که  در این خط سرعت 30 کیلومتر است. حتی بعضی کارشناسان راه‌آهن اذعان داشته‌اند برخی تجهیزات نصب نشده و تجهیزات ناقص نصب شده‌اند.

در ادامه پیام این کاربر آمده است: مطمئنا خطاهای بیش از حد atc راه‌آهن سراسری با هزار کیلومتر طول نشان از فقر تجهیزات دارد. مردم با atc مشکل ندارند مردم دوست دارند این مشکلات برطرف و سیستم‌ها ارتقا یابند نه اینکه فقط توجیه شود.

این کاربر همچنین افزوده است: ما به هوشمندسازی خطوط و مهمتر از آن به ارتقای کیفیت آن اعتقاد داریم. باید نگاه راه‌آهن به ریل و راه‌آهن نگاه پیشرفت‌گرا باشد و فناوری‌های جدید هر روز به‌روزتر شوند و نرم atc ایران به نرم جهانی برسد. برای مردم رفع این نقیصه‌ها مهم است نه توجیه آنها.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.