|
کد خبر:
121973
|
پیشنهادات حملونقلی مرکز پژوهشهای مجلس در برنامه ششم:
شرکت کشتیرانی باید به خانواده حملونقل الحاق شود
هفتهنامه حمل ونقل|
گروه اقتصادی: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی خواستار اتنزاع شرکت کشتیرانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به خانواده حملونقل شد. به گزارش حملونقل، بازوی کارشناسی قوه مقننه در گزارشی، پیشنهادات خود در خصوص بهبود وضعیت حملونقل در برنامه ششم را اعلام کرده است از این رو خواستار آن شده است شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که امروز تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در زیر مجموعه خانواده حملونقل قرار گیرد.
همچنین این مرکز پیشنهاداتی درباره تفکیک وزارت راه از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حملونقل را نیز در قالب این گزارش پیشنهاد کرده است که پیشتر هفتهنامه حملونقل گزارشی در خصوص آن منتشر کرده است. کارشناسان این مرکز معتقدند بخش حملونقل در قالب وزارتخانه جدید آنچنان که لازم است مورد توجه سیاستگذاران و تصمیم گیران قرار نمیگیرد از این رو ضرورت دارد وزارتخانهای برای سامان دادن به وضعیت موجود تشکیل شود.
برنامه ششم توسعه آخرین مراحل بررسی در مجلس شورای اسلامی را پشت سر میگذارد از این رو در صورت تصویب این برنامه، سال آینده اولین سال اجرای آن خواهد بود. اهمیت این برنامه توسعهای در آنجاست که برنامههای چهارم و پنجم عملکرد چندان مناسبی را دارا نبودند و رشد منفی اقتصاد ایران در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، مشکلات متعددی را در جامعه ایجاد کرد.
اقتصاد ایران هر چند امروز به ثبات نزدیک شده است اما، کارشناسان بر این اعتقادند که برنامه ششم لازم است برنامهای تثبیتی – توسعهای تلقی شود تا در عین رشد و توسعه پایدار اقتصاد زمینههای تثبیت قدرت ایران نیز فراهم شود.
حملونقل ریلی
در این راستا مرکز پژوهشهای مجلس خواستار بازنگری طرحهای در دست احداث راهسازی و توقف طرحهای غیرضرور و فاقد توجیه و تقاضای حمل ونقلی در قالب این برنامه شده است تا اعتبار محدود موجود بتواند صرف تامین هزینههای پروژههایی شود که توجیه فنی و اقتصادی لازم را دارا هستند.
از سوی دیگر در اولویت قرار گرفتن امر نگهداری، بهسازی و بازسازی خطوط آهن موجود و عدم پذیرش طرح جدید احداث خط آهن مگر در قالب تقاضای حملونقلی از سوی کارشناسان این مرکز پیشنهاد شده است.
حملونقل هوایی
این مرکز در گزارش خود که به تحلیل ملزومات بخش حملونقل در برنامه ششم توسعه اختصاص دارد، خواستاردر اولویت قرار گرفتن امر نگهداری، مرمت و بهسازی فرودگاههای تجاری در دست بهره برداری وحتی الامکان خودداری از پذیرش طرحهای جدید احداث فرودگاه تجاری شده است.
افزایش درآمدزایی فرودگاههای تجاری و امکان افزایش تعداد فرودگاههایی که قادر به تأمین هزینه از محل درآمد خود خواهند بود نیز با اهمیت اعلام شده است. در این گزارش مرکز پژوهشهای مجلس خواستاربازگرداندن وظایف مربوط به نگهداری، توسعه، تجهیز و بهره برداری ۱۴ فرودگاه تجاری در مدیریت شرکت فرودگاههای کشور به سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل ونقل هوایی و به منظوراعمال مدیریت واحد در اداره فرودگاههای تجاری کشورشده است.
در این گزارش تأکید شده است در پایان سال ۱۳۹۲ در مجموع ۸۹ فرودگاه شامل ۷۰ فرودگاه تجاری و ۱۹ فرودگاه غیرتجاری در کشور فعال بوده که مدیریت ۵۴ فرودگاه از ۷۰ فرودگاه تجاری با شرکت فرودگاههای کشور بوده است. بنابراین بهتر است کلیه وظایف مربوط به نگهداری، توسعه، تجهیز و بهره برداری از تکنولوژی و اداره فرودگاههای تجاری کشور (۵۴ فرودگاه مذکور) از سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل ونقل هوایی کشور منتزع و به شرکت فرودگاههای کشورواگذار شود.
تعیین مشوق برای نوسازی ناوگان
در این گزارش پیشنهاد شده است مدیریت منابع در بخش به منظور توسعه متوازن زیربخشهای حمل ونقل و بهرهگیری از درآمد زیربخشها در قالب درآمد بخش و توزیع مجموعه منابع مالی (منابع عمومی و درآمد زیربخش ها) متناسب با نیازهای نگهداری، بهسازی و توسعهای در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر تعیین مشوقها در جهت نوسازی ناوگان عمومی حمل ونقل جادهای اعم از بار و مسافرمی تواند در بهبود وضعیت در این حوزه مؤثر باشد.
تعیین مشوق برای ایجاد شرکتهای حمل ونقل عمومی شناسنامهدار و کاهش سهم خودمالکی در ترکیب ناوگان باری و مسافری عمومی جادهای کشور و کاهش سهم حمل ونقل عمومی جادهای در جابهجایی بار و مسافر کشور از طریق بالا بردن سهم حمل ونقل ریلی و هوایی لازم است مد نظر قرار گیرد.
تمرکز بر بهره برداری بیشتر از ظرفیتهای ایجاد شده در حمل ونقل ریلی و بالا بردن سهم این زیربخش در جابهجایی بار و مسافر کشور و نوسازی ناوگان ریلی از طریق ایجاد انگیزه برای بهره برداران بخش خصوصی در سرمایهگذاری بیشتر در وسایل نقلیه ریلی نیز میتواند در بهبود سبد حملونقل کشور مؤثر باشد.
به سرانجام رساندن امر حمل ونقل درب تا درب و گشودن این گره حمل ونقلی، نوسازی ناوگان حمل ونقل هوایی مسافری با توجه به شرایط جهت رفع تحریمها، بالا بردن ضریب اشتغال صندلی در حمل ونقل هوایی به منظور داشتن سهم بیشتر در حمل ونقل مسافر کشورو تأکید بر افزایش پرواز برنامهای در فرودگاههای تجاری به منظور بالا بردن کارآیی فرودگاههای تجاری در دست بهره برداری و تأکید بر حفظ توان ظرفیتی ایجاد شده در بنادر بازرگانی کشور با اولویت بر نگهداری و بهسازی بنادر و نوسازی و تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری لازم است مد نظر برنامهریزان و سیاستگذاران قرار گیرد.
لینک خبر
همچنین این مرکز پیشنهاداتی درباره تفکیک وزارت راه از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حملونقل را نیز در قالب این گزارش پیشنهاد کرده است که پیشتر هفتهنامه حملونقل گزارشی در خصوص آن منتشر کرده است. کارشناسان این مرکز معتقدند بخش حملونقل در قالب وزارتخانه جدید آنچنان که لازم است مورد توجه سیاستگذاران و تصمیم گیران قرار نمیگیرد از این رو ضرورت دارد وزارتخانهای برای سامان دادن به وضعیت موجود تشکیل شود.
برنامه ششم توسعه آخرین مراحل بررسی در مجلس شورای اسلامی را پشت سر میگذارد از این رو در صورت تصویب این برنامه، سال آینده اولین سال اجرای آن خواهد بود. اهمیت این برنامه توسعهای در آنجاست که برنامههای چهارم و پنجم عملکرد چندان مناسبی را دارا نبودند و رشد منفی اقتصاد ایران در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، مشکلات متعددی را در جامعه ایجاد کرد.
اقتصاد ایران هر چند امروز به ثبات نزدیک شده است اما، کارشناسان بر این اعتقادند که برنامه ششم لازم است برنامهای تثبیتی – توسعهای تلقی شود تا در عین رشد و توسعه پایدار اقتصاد زمینههای تثبیت قدرت ایران نیز فراهم شود.
حملونقل ریلی
در این راستا مرکز پژوهشهای مجلس خواستار بازنگری طرحهای در دست احداث راهسازی و توقف طرحهای غیرضرور و فاقد توجیه و تقاضای حمل ونقلی در قالب این برنامه شده است تا اعتبار محدود موجود بتواند صرف تامین هزینههای پروژههایی شود که توجیه فنی و اقتصادی لازم را دارا هستند.
از سوی دیگر در اولویت قرار گرفتن امر نگهداری، بهسازی و بازسازی خطوط آهن موجود و عدم پذیرش طرح جدید احداث خط آهن مگر در قالب تقاضای حملونقلی از سوی کارشناسان این مرکز پیشنهاد شده است.
حملونقل هوایی
این مرکز در گزارش خود که به تحلیل ملزومات بخش حملونقل در برنامه ششم توسعه اختصاص دارد، خواستاردر اولویت قرار گرفتن امر نگهداری، مرمت و بهسازی فرودگاههای تجاری در دست بهره برداری وحتی الامکان خودداری از پذیرش طرحهای جدید احداث فرودگاه تجاری شده است.
افزایش درآمدزایی فرودگاههای تجاری و امکان افزایش تعداد فرودگاههایی که قادر به تأمین هزینه از محل درآمد خود خواهند بود نیز با اهمیت اعلام شده است. در این گزارش مرکز پژوهشهای مجلس خواستاربازگرداندن وظایف مربوط به نگهداری، توسعه، تجهیز و بهره برداری ۱۴ فرودگاه تجاری در مدیریت شرکت فرودگاههای کشور به سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل ونقل هوایی و به منظوراعمال مدیریت واحد در اداره فرودگاههای تجاری کشورشده است.
در این گزارش تأکید شده است در پایان سال ۱۳۹۲ در مجموع ۸۹ فرودگاه شامل ۷۰ فرودگاه تجاری و ۱۹ فرودگاه غیرتجاری در کشور فعال بوده که مدیریت ۵۴ فرودگاه از ۷۰ فرودگاه تجاری با شرکت فرودگاههای کشور بوده است. بنابراین بهتر است کلیه وظایف مربوط به نگهداری، توسعه، تجهیز و بهره برداری از تکنولوژی و اداره فرودگاههای تجاری کشور (۵۴ فرودگاه مذکور) از سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل ونقل هوایی کشور منتزع و به شرکت فرودگاههای کشورواگذار شود.
تعیین مشوق برای نوسازی ناوگان
در این گزارش پیشنهاد شده است مدیریت منابع در بخش به منظور توسعه متوازن زیربخشهای حمل ونقل و بهرهگیری از درآمد زیربخشها در قالب درآمد بخش و توزیع مجموعه منابع مالی (منابع عمومی و درآمد زیربخش ها) متناسب با نیازهای نگهداری، بهسازی و توسعهای در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر تعیین مشوقها در جهت نوسازی ناوگان عمومی حمل ونقل جادهای اعم از بار و مسافرمی تواند در بهبود وضعیت در این حوزه مؤثر باشد.
تعیین مشوق برای ایجاد شرکتهای حمل ونقل عمومی شناسنامهدار و کاهش سهم خودمالکی در ترکیب ناوگان باری و مسافری عمومی جادهای کشور و کاهش سهم حمل ونقل عمومی جادهای در جابهجایی بار و مسافر کشور از طریق بالا بردن سهم حمل ونقل ریلی و هوایی لازم است مد نظر قرار گیرد.
تمرکز بر بهره برداری بیشتر از ظرفیتهای ایجاد شده در حمل ونقل ریلی و بالا بردن سهم این زیربخش در جابهجایی بار و مسافر کشور و نوسازی ناوگان ریلی از طریق ایجاد انگیزه برای بهره برداران بخش خصوصی در سرمایهگذاری بیشتر در وسایل نقلیه ریلی نیز میتواند در بهبود سبد حملونقل کشور مؤثر باشد.
به سرانجام رساندن امر حمل ونقل درب تا درب و گشودن این گره حمل ونقلی، نوسازی ناوگان حمل ونقل هوایی مسافری با توجه به شرایط جهت رفع تحریمها، بالا بردن ضریب اشتغال صندلی در حمل ونقل هوایی به منظور داشتن سهم بیشتر در حمل ونقل مسافر کشورو تأکید بر افزایش پرواز برنامهای در فرودگاههای تجاری به منظور بالا بردن کارآیی فرودگاههای تجاری در دست بهره برداری و تأکید بر حفظ توان ظرفیتی ایجاد شده در بنادر بازرگانی کشور با اولویت بر نگهداری و بهسازی بنادر و نوسازی و تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری لازم است مد نظر برنامهریزان و سیاستگذاران قرار گیرد.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.