| کد خبر: 73786 |

مدیرعامل اسبق تایدواتر در گفتگو با تین نیوز:

◄ استقرار پارک لجستیک، از ضرورت های بنادر نسل سوم است

تین نیوز | مدیرعامل اسبق شرکت تایدواتر با تاکید بر لزوم استقرار پارک لجستیک گفت: بنادر خشک یک مرحله از پارک های لجستیک جلوتر هستند و بیشتر برای ترانزیت بار به خارج کاربرد دارند.

سعید صادقی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص استقرار پارک لجستیک، اظهار داشت: در حال حاضر به علت عدم استقرار پارک لجستیک، بنادر کشور به پارکینگ نگهداری کانتینر و انبارداری تبدیل شده اند.

وی افزود: این فرآیند در جهان تقریبا منسوخ شده است و در بنادر فعال جهان از جمله هلند که بندر نسل چهارم محسوب می شوند، فعالیت اپراتورها به صورت دیجیتال است و انسان کمتر در بندر مشاهده می شود.

صادقی اظهار داشت: در بندر شانگهای که بیش از 24 میلیون TEU کانتینر تخلیه و بارگیری می شوند، به هیچ وجه کانتینر مشاهده نمی شود زیرا کانتینرها به محض خروج از کشتی وارد پارک لجستیک می شوند.

وی با اشاره به پارک لجستیک دبی گفت: مساحت پارک لجستیک دبی 3 هزار و 600 کیلومتر است و در داخل آن فرودگاه نیز قرار دارد.

صادقی افزود: در حالی در پارک لجستیک دبی بیش از 18 میلیون TEU کانتینر تخلیه و بارگیری می شوند، که دبی نیازی به این حجم کانتینر ندارد و شاید سهم دبی از این میزان فقط یک میلیون و نیم باشد.

وی در ادامه گفت: بخش زیادی از حجم کانتینر در پارک لجستیک دبی به ایران تعلق دارد، در واقع کشتی های ایران به جای تخلیه در کشور در این پارک تخلیه می کنند.

مدیرعامل اسبق شرکت تایدواتر با بیان اینکه بنادر کشور به سمت نسل سوم پیش می روند، گفت: استفاده از پارک لجستیک، از ضرورت های بنادر نسل سوم است، این در حالی است که عدم استقرار پارک لجستیک باعث شده در کشور بیش از هزار میلیون تن در کیلومتر، حمل و نقل مضاعف در جاده ها انجام شود.

وی تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه به عنوان تکلیف دولت، بندر تحت عنوان "استقرار پارک لجستیک" وجود دارد که تاکنون به آن بی توجهی شده است.

صادقی با اشاره به بنادر خشک گفت: بنادر خشک یک مرحله از پارک های لجستیک جلوتر هستند، بیشتر برای ترانزیت بار به خارج کاربرد دارند، و کارایی چندانی در داخل ندارند.

وی افزود: بنادر خشک در سرعت انتقال کانتینر از بندر موثر هستند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل 0 0

    ۱ - موضوع بنادر خشک که ایشان به آن اشاره نموده اند بالعکس با هدف اصلاح شیوه حمل کالا از کامیون به قطار بوده و در کشوری مانند ایران صرفا جنبه حمل داخلی دارد و هیچگونه کمکمی به ترانزیت نمینماید. بسیار ساده است. تجسم آنکه کالای ترانزیت از مرزها عبور کرده به بندر خشک وارد و مجددا به بنادر طرف مقابل بارگیری شود غیر منطقی و غیر اقتصادی است. ۲ - تشبیه بندر کانتینری ما(شهید رجائی) با توجه به فاصله آن از محل های تجمع کالا(تولید یا مصرف) با بنادری مانند جبل علی و بنادر اروپائی که در جنب شهرهای بزرگ صنعتی قرار دارند. نتیجه گیری در خصوص محل پایانه های لجستیک کالا قیاسی مع الفارق است.