◄ کفایت ایرلاینها؛ از حقیقت تا واقعیت
تیننیوز| سال گذشته مديركل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شركتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپيمايی كشوری از ابلاغ مصوبه طرح كفايت سرمايه مالی شركتهای هواپيمايی فعال و تازه تاسيس خبر داد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، براساس این مصوبه حداقل میزان سرمایه مورد نیاز شركتهای هواپیمایی طبق ارزش ویژه كه مجموع مبالغ سرمایه و اندوخته شركت است در راستای تامین و افزایش توان مالی با توجه به نوع فعالیت تعیین شده است.
طبق این مصوبه، شركتهایی كه مبادرت به اخذ پروانه برقراری پروازهای برنامهای داخلی خواهند كرد، ۱۷۵ میلیارد تومان، پروازهای بینالمللی ۲۰۰ میلیارد تومان، همچنین شركتهایی كه مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) میكنند داخلی ۱۴۰ میلیارد تومان و بینالمللی ۱۷۵ میلیارد تومان تعیین شده است.
پروانه بهرهبرداری شركتهای بار هوایی ۵۰ میلیارد تومان و خدمات ایر تاكسی ۳۰ میلیارد تومان؛ پروانه بهرهبرداری كامل، شامل برقراری پروازهای برنامهای، چارتر و بار ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.
پس از اعتراض برای بالا بودن طرح کفایت سرمایه مالی شرکتهای هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری مصوبهی جدیدی را اعلام کرد و پس از آن تعداد زیادی از سرمایهگذاران بخش خصوصی برای تاسیس ایرلاین جدید در کشور اعلام آمادگی کردند.
طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی، برای تاسیس یک ایرلاین به صورت FULL AOC ، باید ٣٥ میلیارد تومان سرمایه داشت؛ در همین راستا سرمایهگذاران میتوانند با هواپیماهایی کمتر از ۱۰۰ نفر ظرفیت و سرمایه ۳۰ میلیارد تومانی شرکت هواپیمایی تأسیس کنند و بین فرودگاههای کوچک پرواز داشته باشند.
تعیین رقم کفایت سرمایه ایرلاینها کارشناسی شده نیست
دبیر انجمن شرکت هواپیمایی در این رابطه عنوان کرده است؛ بر اساس آمار، سالانه بیش از ٢٤ میلیون نفر مسافر توسط شرکتهای هواپیمایی داخلی جابهجا میشوند که با توجه به نقش ارزنده ایرلاینها در توزیع مناسب عدالت اجتماعی، توسعه ملی و جابهجایی مناسب مسافران هوایی و نیز با توجه به تکلیفی بودن نرخها در سالهای گذشته و همچنین انجام پروازهای تکلیفی، به نظر میرسد فشارآوردن به شرکتهای هواپیمایی برای افزایش سرمایه در این شرایط با توجه به اقتصاد نامناسب ایرلاینها و رکود، چندان منطقی نیست.
مقصود اسعدی سامانی در خصوص موضوع کفایت سرمایه ایرلاینها که باید تا مردادماه به مقدار اعلام شده برسد، گفت: شرکتهای هواپیمایی در حال ارزیابی هستند، ضمن آنکه از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیر هستیم تا شرکتها زمان بیشتری را برای افزایش سرمایه داشته باشند.
وی در باره موضوع ادغام ایرلاینهای کوچک که در گذشته مطرح شده بود، افزود: ایرلاینهای خصوصی تمایلی برای این موضوع ندارند و هر ایرلاین به دنبال این است که سرمایه خود را به میزان اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برساند.
با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی بعد از توافق هستهای بارها به ایرلاینهای داخلی اعلام کرده است که به دنبال کفایت سرمایه و نوسازی ناوگان خود باشند هیچ یک از ایرلاینها با توجه به مشکلات لغو تحریمها نتوانستهاند در زمینه افزایش سرمایه و نوسازی ناوگان هوایی کار قابل توجهی را صورت دهند و شرکتهای هواپیمایی همچنان منتظر اجرایی شدن واقعی برجام هستند تا بتوانند خودی نشان دهند.
چالش ایرلاینها برای نوسازی ناوگان خود
وزیر راه و شهرسازی سال گذشته در جمع مدیران ایرلاینها تاکید کرده بود که باید شرکتهای هواپیمایی به دنبال نوسازی ناوگان هوایی خود باشند.
آخوندی به مدیران ایرلاینها اعلام کرده است شرکتهای هواپیمایی با توجه به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مکلف هستند که هزینه و بدهی های خود را هر چه زودتر پرداخت کنند و اگر اصول بازرگانی در ایرلاینها رعایت نشود هیچ حمایتی از آنها صورت نخواهد پذیرفت.
وزیر راه با تاکید بر اینکه آمادگی هر گونه حمایت از صنعت هوانوردی در قالب رعایت اصول بازرگانی، گفت: در صورتی که اصول بازرگانی رعایت نشود هیچ حمایتی از ایرلاینها نمیکنم.
آمار نگران کننده بدهی ایرلاینها
طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر میزان بدهی شرکتهای هواپیمایی به سایر دستگاهها و نهادها حدود پنج هزار و 200 میلیارد تومان است، این در حالی است که ارزش ناوگان شرکتهای هواپیمایی سه هزار و 500 میلیارد تومان است. این آمار بسیار نگران کننده است و نشان میدهد اقتصاد صنعت هوانوردی کشور در وضعیت منفی قرار دارد.
طبق گفته مسئولان شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران، بدهی شرکتهای هواپیمایی از سال 92 تا کنون، ۶۲درصد افزایش یافته است به طوری که بدهی این شرکتها از ۵۳۷ میلیارد تومان در سال 92 به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.
طبق آخرین آمار به دست آمده؛ شرکت هواپیمایی ماهان با ٣٤٨ میلیارد تومان رکورددار بیشتر بدهی به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است و پس از آن شرکت هواپیمایی آسمان با ٢٥٣ میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی ایران ایر(هواپیمایی جمهوری اسلامی) با ٢٢ میلیارد تومان و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ٥٤ میلیارد تومان، از جمله دیگر شرکتهای بدهکار به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هستند.
با توجه به اینکه سوخت جاری که ایرلاینها دریافت میکنند، به صورت نقد پرداخت میشود و اکنون بدهی جاری انباشتهای ندارند اما از قبل حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد و همچنین شرکت هواپیمایی رقمی بالغ بر 700 میلیارد تومان به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بدهکار هستند که ایرلاینها در راستای وصول بدهی خود در حال مذاکره با شرکت فرودگاهها هستند.
تراز مالی ایرلاینها نزولی است
در حال حاضر تراز مالی ایرلاینها 100 درصد منفی است و اگر قرار باشد نرخ بلیت هواپیما بیش از این افزایش یابد شاهد کاهش بیش از پیش مسافران در بخش هوایی خواهیم بود لذا با توجه به مشکلات موجود در راه شرکتهای هواپیمایی تمامی ایرلاینها ضررده هستند اما باید به فکر راه حلی برای مشکل آنها بود این سخنان دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی است که معضل زیانده بودن ایرلاینها را یک چالش جدی میداند.
کارشناسان معتقدند، کاهش سفرهای هوایی و زیانده شدن فرودگاهها نتیجه ایمن نبودن ناوگان هوایی کشور است لذا باید به دنبال تقویت شرکتهای هواپیمایی داخلی بود.
اجازه پرواز ویژه به شرکتهای هواپیمایی فعال در جذب گردشگر داده شد
بر اساس تصمیم سازمان هواپیمایی کشورهر شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی که اقدام به جذب و ورود گردشگر خارجی به کشور کند، اجازه پرواز ویژه از سازمان هواپیمایی کشور میگیرد.
بر اساس تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری، به شرکت هواپیمایی چه داخلی و چه خارجی اعلام شده است اگر طوری برنامهریزی کنند که مسافر و گردشگر خارجی وارد کشور کنند، علاوه بر موافقت نامههای هوایی به آنها اجازه پرواز به صورت ویژه داده خواهد شد تا بتوانند گردشگر خارجی را وارد کشور کنند.
علت اجازه پرواز ویژه به ایرلاینها، این است که برخی از شرکتهای هواپیمایی قصد وارد کردن تورهای گردشگری به کشور را دارند اما این گردشگران حاضر نیستند با هر ایرلاینی وارد کشور شوند و میخواهند با ایرلاین خاص سفر کنند؛ در همین راستا به شرکتهای هواپیمایی اجازه پرواز برای جذب گردشگر داده شده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.