◄ وعدههای مترویی مدیرعامل
تیننیوز| با گذشت سالها از شروع بهکار بهمنظور ساخت مترو در کشور، افت و خیزهای زیادی را در این بخش شاهد بوده و هستیم که گه به کار سرعت بخشیده و گاه موجب کندی سرعت پیشرفت در این بخش شده است لذا، وعده دادن و به تعویق افتادن آن نیز طبیعی به نظر میرسد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، هابیل درویش بهعنوان آخرین مدیرعامل شرکت ساخت مترو در تهران نیز بهسان دیگر مدیران تلاش دارد تا پتانسیل موجود در این بخش را به حالت بالقوه درآورده و تا پیش از اتمام دوره شهردار فعلی سروسامانی به حوزه تحت مدیریت خود داده و در اصطلاح پروژهها را کلید بزند.
برهمین اساس وی وعدههایی را در سخنان خود داده که شاید چند سال گذشته نمونههایی از آن تا به امروز تحقق پیدا نکرده، صرف نظر از مباحثی که مانع از جامه عمل پوشیدن وعدهها شده است، تیننیوز تنها به مرور آنها میپردازد.
نخستین وعدهای که به آن میپردازیم وعده، ساخت و تحویل مترو ورامین به گرمسار است.
1- بهره برداری از مترو تهران - ورامین و گرمسار اواخر سال 94 و اوایل سال 95
ایسنا دوشنبه25 فروردین1393
مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه(مترو) تصریح کرد: کار خطوط متروی شهرکهای اقماری که منابع مالی آن از دو محل شهرداری و دولت است در چند مسیر کلید خورده است؛ پروژه اسلامشهر - پاکدشت در دست مطالعه است، خط حرم امام (ره) - پرند در دست اجراست و امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم و به موقع تا پایان سال به طول 50 کیلومتر به بهرهبرداری برسد، پروژه تهران - ورامین و گرمسار هم در دو فاز به طول 110 کیلومتر با تامین اعتبارات لازم اواخر سال 94 و اوایل سال 95 بهرهبرداری خواهد رسید.
2- بهره برداری از 10 کیلومتر از خط 6 تا پایان سال 94
درویشی در خصوص آخرین مراحل پیشرفت کار در خطوط مترو در حال ساخت داخل تهران و نیز برنامه یک ساله جاری هم اعلام کرد: 17 کیلومتر باقیمانده از خط 3 و 12 کیلومتر از خط 7 در سال جاری و باقیمانده خط 7 و 10 کیلومتر از خط 6 تا پایان سال 94 و باقیمانده خط 6 در سال 95 به شرط تامین بودجه و اعتبارات مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
به گفته درویشی شرکت مترو تهران به اتکای مهندسی بومی و برنامهریزی دقیق توانایی ساخت و بهرهبرداری بیش از 30 کیلومتر خط جدید در سال را دارد و این نیازمند تخصیص اعتبار لازم و بهموقع است و چنانچه این اتفاق بیفتد بی تردید تا 3 سال دیگر همه خطوط در دست ساخت به بهرهبرداری کامل میرسد.
3- اتمام و بهرهبرداری 17 کیلومتر از بخش شمالی خط سه، اولویت سال 93
ایسنا دوشنبه 18 فروردین 1393
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه(مترو) اولویت سال جاری این شرکت را اتمام و بهرهبرداری 17 کیلومتر از بخش شمالی خط سه و حدود 12 کیلومتر از خط 7 از بریانک(خیابان شهید نواب صفوی) تا میدان صنعت به شرط تامین اعتبار موردنیاز اعلام کرد و گفت: البته همزمان در خط 6 و بخش دیگر خط 7 و نیز خطوط اقماری طبق برنامه فعالیتها در حال انجام است که سرعت بخشیدن به آن مستلزم تامین اعتبارات است.
بهرهبرداری از خط7 مترو تا پایان سال
خبرگزاری فارس: بهرهبرداری از خط 7 مترو تا پایان سال
مدیرعامل شرکت متروی تهران تصریح کرد: بهرهبرداری از خط7 مترو تا پایان سال انجام میشود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، هابیل درویش در مراسم بهرهبرداری از 43 دستگاه واگن مترو افزود: تا پایان امسال 31 کیلومتر از خط 7 مترو به بهرهرداری میرسد.
وی ادامه داد: همچنین تا پایان امسال خط مترو به فرودگاه امام خمینی (ره) میرسد.
به گفته درویش، 20 رام قطار بهزودی تحویل شرکت بهرهبرداری مترو میشود و 6 رام در خط فرودگاه امام خمینی (ره)، و 14 رام نیز به خط 7 مترو تعلق میگیرد.
مدیر عامل شرکت مترو تهران بیان کرد: تا اواسط سال 96، 100 کیلومتر مترو دیگر نیز به ناوگان حملونقل تهران اضافه میشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران از هزینهکرد ماهیانه 200 میلیارد تومان برای ساخت مترو در پایتخت خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، هابیل درویشی در مراسم افتتاح ایستگاه سهروردی از خط 3 متروی تهران با بیان «اینکه این ایستگاه صد و سومین ایستگاه متروی تهران است»، گفت: ایستگاه سهروردی در منطقهای تجاری - مسکونی احداث شده و بهدلیل پرجمعیت بودن منطقه، نیاز به مترو داشت.
وی با بیان اینکه ایستگاه سهروردی در متراژ 4000 مترمربع احداث شده گفت: در این ایستگاه به دلیل آنکه هم با سنگ مواجه بودیم و هم با آب، مشکلات خاص خود را داشت و اگر کمتر از یک ساعت وضعیت را کنترل نمیکردیم، یک فاجعه انسانی به بار میآمد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران اضافه کرد: تا اوایل سال نود و شش، 100 کیلومتر به خطوط متروی تهران افزوده خواهد شد و خطوط فعلی به 300 کیلومتر افزایش خواهد یافت و همچنین 20 رام قطار نیز تا پایان سال به مترو افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سال 95 تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان برای مترو از سوی مدیریت شهری اضافه شده است، گفت: بر اساس قانون باید نیمی از این هزینه توسط دولت پرداخت شود که چنین اتفاقی رخ نداده و در سال 94 دولت تنها 40 میلیارد تومان به مترو کمک کرد.
پیشینه مترو تهران
مدیرعامل مترو با اشاره به پیشینه ساخت و ساز مترو تهران، گفت: در سال 84، تنها 79 کیلومتر مترو داشتیم که 35 کیلومتر آن تونل بود الان 207 کیلومتر مترو داریم که روزانه 3.5 میلیون نفر را جابهجا میکند.
وی با اشاره به اینکه ساخت هر 100 کیلومتر مترو حدود 12 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و تامین آن برای شهرداری مبلغ بسیار سنگینی است، گفت: بر اساس قانون دولت باید 50 درصد هزینه ساخت مترو را بدهد، این در حالی است که ما از دولت توقع نداریم نصف هزینه را متقبل شود، بلکه دولت اگر یک سوم یا حتی یک چهارم از هزینه مترو را هم بدهد نیز غنیمت است.
آقای درویشی، از سهم شما در سفره انقلاب چه خبر؟؟؟{…}
سوال این است که چرا ساخت یک متر مترو طبق گفته درویش تقریبا ۳۳ میلیون دلار هزینه دارد؟؟!!!!!این رقم نشان از سوء مدیریت شدید و وحشتناک دارد۰ عملییات حفاری و تونل سازی و حتی ایستگاه سازی هرگز ربطی به تحریم ها نداشته و ندارند، پس ادعای گران بودن واهی است۰ روش حفاری ونوع جداره سازی بتنی و ابعاد تونل و نحوه اجرای تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی جملگی در قیمت تأثیر گذارند۰در لندن که ساخت و ساز تونل مترو بسیار سنگین است و البته روش حفاری متفاوت است، هر متر تونل سازی در پروژه کِراس رِیل درحدود ۱۰ میلیون دلار هزینه در بر دارد، آنهم با جداره سازی دوبل بتنی و کنترل تمامی نشطی های دائم و ریل گذاری و کلیه تأسیسات مکانیکی و الکتریکی۰اینرا کسی می نگارد که خود مسئول برنامه ریزی ساخت و مالی این پروژه عظیم بوده و هست و هموطن شماست که البته در تبعید اجباری است۰ حال چگونه است که آقای درویش با دستمزدهای ریالی و مصالح ساخت ریالی و حتی هزینه های ریالی دستگاه حفار ۳ برابر لندن مترو تحویل می دهد؟! یک جای کار بشدت می لنگد۰یا درویش هیچ از مترو نمی داند یا آنکه پیمانکاران{…} یا آنکه روشهای اجرا کاملا اشتباهند۰توصیه می شود آقای درویش چند کارشناس مستقل سالم و کاربلد، خارج از بدنه سازمان متبوعش بکار گیرد تا متوجه شود برای هر متر مترو ۳۳ میلیون دلار لازم نیست و حتی اگر امثال ما که در تبعیدیم باو یاد خواهیم داد که چگونه منابع مالی بدون نیاز به منابع دولتی و فقط از شهرداری و منابعی که ما می دانیم کجاست، قابل تأمین هستند، بشرطیکه صادقانه امثال ما بدور از سیاسی بازی بخدمت گرفته شوند۰پیشنهاد از ما عمل از آقای درویش، ما که برای خارجی ها مترو می سازیم، چرا برای وطن خود نسازیم؟
مدیریت محترم مترو و شهرداری تهران: لطفا اگر خط مترو می سازید آن را به طور کامل بسازید نه اینکه مثل خط سه فقط ایستگاه های ابتدا و انتها؛ و چند ایستگاه وسط مسیر را آنهم به طور ناقص بسازید و آن را افتتاح و بعد اعلام کنید که در زمان ما فلان قدر مترو ساخته شده. ساخت مترو شامل تونل، ایستگاه، تجهیزات و تامین ناوگان به طور کامل است و نه فقط تونل و نه اینکه یک خط(مثلا خط ۳) فقط چند ساعت در روز کار کند، ان هم با سرفاصله بسیار زیاد، و بعد به فکر تامین ناوگان آن خط بیفتید. ظاهرا برای خط ۶ و ۷ مترو هم همین سناریوی افتتاحِ ناقص قبل از انتخابات مطرح است. مردم تفاوت کارِ نمایشی و کارِ واقعی را می دانند. این را در گذشته هم نشان دادند ولی دریغ از عبرت گرفتن از گذشته!!