| کد خبر: 114145 |

◄ راه‌های ریلی و جابجائی‌های عمومی

تین‌نیوز| آلودگی هوا هر ساله جان صد‌ها هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند كه آلودگی هوا هر ساله باعث مرگ زودرس بیش از دو میلیون نفر در جهان می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا بیشترین تلفات را در چین دارد. به‌طوری‌كه هر ساله ۶۵۶ هزار چینی جان خود را از دست می‌دهند. در هند نیز سالانه ۵۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا می‌میرند.

در ایالات متحده آمریكا‌ نیز مرگ‌ومیر ناشی از استنشاق آلاینده‌های هوا هر ساله ۷۰ هزار شهروند آمریكایی را می‌كشد. برآورد‌ها نشان می‌دهد كه شمار قربانیان ناشی از آلودگی هوا در كالیفرنیا از ۸۲۰۰ نفر به ۲۴ هزار نفر در یك دهه اخیر افزایش یافته و هزینه اقتصادی ناشی از مرگ‌ومیر زودرس و بیماری شهروندان در كالیفرنیا نیز ۷۰ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

روزنامه گاردین در گزارشی از راه حل های شهرها و كشورهای بزرگ دنیا كه با مشكل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌كنند، نوشته است.

به نوشته این روزنامه، در پاریس، آخر هفته ها استفاده از وسایل نقلیه را در بیشتر مناطق مركزی تاریخی ممنوع كرده است. در زمان‌هایی كه هوا آلوده است، استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای همگان رایگان است. این شهر همچنین برنامه هایی برای تشویق استفاده از دوچرخه دارد. در حال حاضر مسافتی طولانی در ساحل راست رودخانه سن ممنوعیت تردد اتومبیل دارد.

در شهر دهلی، طی گزارشهای منتشر شده در خصوص مقایسه سطح آلودگی در این شهر با پكن باعث شد استفاده از همه وسایل نقلیه دیزلی و خودروهای اس یو وی (شاسی بلند) كه موتوری با حجم بیش از ۲۰۰۰ سی سی دارند، ممنوع شود.

در كشور هلند، سیاستمداران سعی دارند فروش همه خودروها با موتور بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۲۵ به بعد ممنوع و در واقع تنها از وسایل نقلیه ریلی با موتورهای الكتریكی و هیدروژنی استفاده كنند.

شهر فرایبورگ در آلمان، ۵۰۰ كیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد. این شهر همچنین تراموا و سامانه حمل و نقل عمومی ارزان قیمتی دارد. در یكی از حومه های شهر، مردم اجازه ندارند خودروهای خود را نزدیك خانه ها پارك كنند و باید ۱۸ هزار یورو برای اشغال خیابان بپردازند.

مردم در كپنهاگ دانمارك به استفاده از دوچرخه بیش از خودروها ارجعیت می دهند و در حال حاضر تعداد دوچرخه های این شهر از جمعیت آن بیشتر است. چند دهه است كه بخشهای بزرگ این شهر به روی وسایل نقلیه بسته شده است. قرار است كپنهاگ تا سال ۲۰۲۵ به شهری بدون كربن دی اكسید تبدیل شود.

هلسینكی، پایتخت فنلاند قصد دارد تعداد خودروهای خود را با بهبود وسایل نقلیه عمومی، افزایش جریمه های پاركینگ و تشویق استفاده از دوچرخه و پیاده روی كاهش دهد. ایده این است كه حمل و نقل عمومی شهر به اندازه ای مطلوب شود كه تا سال ۲۰۲۵ هیچ شهروندی دیگر علاقه ای به استفاده از خودروی شخصی خود نداشته باشد.

كوریتیبا، با دو میلیون نفر جمعیت در برزیل، دارای یكی از ارزان ترین سامانه های اتوبوسرانی جهان است و حدود ۷۰ درصد از جمعیت كشور با وسایل نقلیه عمومی ریلی به محل كار خود می روند و در نتیجه خیابان ها بدون ترافیك و آلودگی است.
بنگلور، یكی دیگر از شهرهای هند ۶۰۰۰ اتوبوس خود را به موتورهای ویژه گاز طبیعی مجهز كرده است. با این اقدام، تاكنون ۲۰ درصد از آلودگی این شهر كاسته شده است و از هر ۴ نفری كه قبلا با خودروی خود در سطح شهر حركت می كردند، یك نفر از آنها اكنون از وسیله نقلیه استفاده می كند.

تمام دنیا با آلودگی هوا درگیرند، تمام دنیا آمار تلفات مردم كشورشان را كاملا روشن و واضح اعلام می‌كنند و بعد می‌كوشند تا برای حل این مشكل با تمام وجود بجنگند.

بر اساس این گزارش در دو دهه گذشته عامل آلودگی هوا از آلودگی آب به مراتب كشنده تر شده است و آمار مرگ و میرهای زودرس ناشی از آن از سال ۱۹۹۰ بدین سو به طور مداوم افزایش یافته است.

این گزارشات و تفاسیر آن (هزینه های ناشی از عدم استفاده از قطار در سفرهای برون شهری و درون شهری) مؤید این مطلب است كه توسعه ی ریل و ایجاد آن در شرایط فعلی، تنها جایگزین مناسب برای پرداخت كمترین هزینه ی جانی و مالی ناشی از اینگونه آلودگی ها است.

در چنین شرایطی كه ما با چالش بزرگی چون آلودگی هوا دست و پنجه نرم می كنیم و سالیانه تعداد افرادی كه به بیماری های مزمن تنفسی دچار می شوند، افزوده می شود، تمام حرف ما درباره توسعه پایدار حمل و نقل ریلی برای حفظ محیط زیست، توسعه و گسترش آن در سراسر كشور، فرهنگ سازی برای استفاده مردم از این بخش حمل و نقلی، ایجاد بستری برای یكپارچگی بخش درون شهری و برون شهری حوزه ریلی اعم از مترو، راه آهن و قطارهای حومه ای، مبارزه با آلودگی هوا، حفظ هویت و زیبایی شهر و..... است.

این روزها در كلان شهرها دیگر مساله مهاجرت مطرح نیست و این موضوع دیگر در كنار مشكلات بزرگ تر ، خود را به كناری كشیده و مدت هاست آنقدر كاهش یافته كه دیگر مساله اصلی نیست.

حال امروز كه مسئولان در تصمیم گیری های خود برای شهری كه پایه و اساس آن ریل باشد، به نتایج قبل قبولی رسیده اند شكی نیست اما باید ببینیم این تصمیم گیری ها تا چه میزان می تواند در كشور اجرایی شود و همه بخش های ریلی در درون و برون شهرها و مهمتر از همه حاشیه های شهر به یكدیگر متصل شده و یكپارچه عمل می كنند؟!!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.