| کد خبر: 116256 |

سودآوری با کیفیت خدمات افزایش پیدا می‌کند

تین‌نیوز| پانزدهمین «نشست خبری یک دیدار، یک عرضه» با هدف تشریح ظرفیت‌های «شرکت ریل سیر کوثر» که نزدیک به 480 میلیارد سرمایه دارد، در فرابورس برگزار شد و مقامات رسمی شرکت فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده را اعلام کردند.

در این نشست خبری نایب رییس هیات‌مدیره شرکت ریل سیر کوثر در پاسخ به سوال «جهان صنعت» مبنی بر اینکه چه خدماتی شرکت ریل سیر کوثر را از رقبا متمایز می‌کند، گفت: شرکت ما هم ناوگان مسافری و هم ناوگان باری دارد و همچنین دارای جدیدترین واگن‌های مسافری با کیفیت بالاست.

وی به وجود مشتریان ثابت و امکان افزایش و ایجاد بازارهای جدید اشاره کرد و از انعقاد قرارداد میان این شرکت با شرکت واگن‌سازی پارس برای خرید 27 دستگاه واگن مسافری لوکس خبر داد. در ادامه این نشست خبری نایب رییس هیات‌مدیره شرکت ریل سیر کوثر به معرفی این شرکت پرداخت و گفت: ریل سیر کوثردر سال 1382 ثبت شده و در سال 1384 فعالیت حمل‌ونقل ریلی در مقوله مسافربری را با مدیریت دو رام قطار آغاز کرده و در حال حاضرنیز دارای چهار رام قطار مسافری شامل 37دستگاه واگن است که این قطارها در خطوط بندرعباس به مشهد و بالعکس، یزد به مشهد و بالعکس، مشهد به سیرجاءن و بالعکس و همچنین تهران به مشهد و بالعکس، سالانه تا 450 هزار نفر را جابه‌جا می‌کنند.

ابوالقاسم سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هر هفت نفر متقاضی سفر به یک نفر خدمات ارائه می‌دهیم، افزود: ریل سیر کوثر از 600 میلیون سفر سالانه، حدود پنج درصد یعنی 25 هزار سفررا در اختیار دارد که باید تا پایان برنامه ششم توسعه این سهم به 30 درصد افزایش یابد.

سعیدی با اشاره به اینکه درحال حاضر شرکت رجاء 65 درصد از ناوگان مسافری کشور را در اختیار دارد، گفت: این درحالی است که درآمد رجاء معادل با درآمد شرکت‌های بخش خصوصی این حوزه است؛ چراکه به عنوان مثال به دلیل نو بودن واگن‌های شرکت ریل سیر کوثر و امکانات رفاهی بالا برای مسافران، قیمت بلیت‌های آن از ابتدا تا‌کنون هشت برابر افزایش یافته که سود مناسبی را به دنبال داشته است.

 
عملکرد شرکت
به گفته وی، ریل سیر کوثر در حال حاضر 25 میلیون نفر مسافر با متوسط مسیر 600 کیلومتر و همچنین 35 میلیون بار با مسافت 700 کیلومتر جابه‌جا می‌کند که از این طریق نسبت به سایر وسایل نقلیه، 3300 میلیارد تومان در سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

سعیدی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت رشد از عوامل توسعه همه‌جانبه کشور باشد، به پیشینه این صنعت در دنیا اشاره کرد و افزود:راه‌آهندر دنیا 200 سال عمر دارد درحالی که در ایران با 110 سال تاخیر و با راه‌اندازی خط بین تهران و سمنان در سال 1306 تاسیس شد. وی با گریز به پیشرفت‌هایی که در دهه‌های اخیردر راه‌آهن صورت گرفته، گفت: طول شبکه ریلی کشور نسبت به سال 1357 حدودا 8/2 برابر شده و در حال حاضر به 10 هزار و 500 کیلومتر رسیده است.

همچنین 2200 دستگاه واگن مسافری و 25 هزاردستگاه واگن باری در کشور داریم. سعیدی مصرف کمتر سوخت، سازگاری با محیط‌زیست، حمل انبوه مسافر و ایمنی و آسایش بسیار بالا را از مزایای حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر شیوه‌های حمل‌ونقل برشمرد و گفت: مقدار مصرف سوخت در بخش ریلی شرایط برابر، ۱۰ درصد کمتر از اتوبوس، ۳۰ درصد کمتر از مینی‌بوس، ۷۵ درصد کمتر از اتومبیلِ سواری و ۸۵ درصد کمتر از هواپیما بوده و به علاوه میزان جابه‌جایی مسافر با یک قطار معادل با ۱۷ دستگاه اتوبوس و سه فروند هواپیماست.

وی با اشاره به اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی در ایران متناسب با نیاز رشد نکرده و ما در این زمینه در زمره فقیرترین‌ کشورهای دنیا هستیم، افزود: در شاخص تعداد واگن به ازای جمعیت، در ایران به ازای هریک میلیون نفر، 22 و نیم واگن مسافری وجود دارد که این شاخص در آلمان۲۵۰، ژاپن۲۳۰، آفریقای جنوبی۴۰، ترکمنستان بیش از ۶۰ و در ترکیه ۲۱ واگن است.

دورنمای فعالیت‌ها
سعیدی این آمارها را نشانگر ظرفیت پایین صنعت حمل‌ونقل ریلی نسبت به میزان تقاضای سفر در کشور دانست و بیان داشت در حال حاضر خطوط بسیار زیادی در کشور فاقد قطار بوده یا با کمبود قطار مواجه هستند؛ به همین دلیل، سیاستگذاران صنعت حمل‌ونقل کشور یکی از اولویت‌های اساسی خود را توسعه همه‌جانبه کمی و کیفی قطار در کشور در نظر گرفته‌اند. وی با اشاره به اینکه راه‌آهن ایران از سال 1380 و در چارچوب برنامه سوم توسعه، خصوصی‌سازی را آغاز کرد، یادآور شد: راه‌آهن برای تشویق به خصوصی‌سازی با تعدادی از شرکت‌های خصوصی از جمله شرکت ریل سیر کوثر، قرارداد 30 ساله منعقد کرد که به همین دلیل نرخ اجاره لکوموتیو برای این شرکت‌ها پایین‌تر از سایر شرکت‌هاست.

به علاوه از میان همه شرکت‌‌های خصوصی، تعداد معدودی از جمله ریل سیر کوثر به صورت کاملا خصوصی فعالیت می‌کنند و صاحبان آنها همگی اشخاص حقیقی‌اند؛ درحالی‌ که دیگر شرکت‌ها متعلق به نهادهای عمومی، نیمه دولتی و نظامی هستند. به گفته وی قطارهای فعلی این شرکت دارای قرارداد سیر 30 ساله با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هستند ضمن آنکه شرکت ریل سیر کوثر در سال 1392 موفق به خرید 134 دستگاه واگن مخزن‌دار مخصوص حمل ونقل مواد نفتی و روغنی شده است. نایب رییس هیات‌مدیره شرکت ریل سیر کوثر یکی از برنامه‌های چشم‌انداز توسعه‌ شرکت را افزایش تعداد واگن‌های باری به بیش از 500 واگن تا سه سال آینده اعلام کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت: 80 درصد مسافران راه‌آهن زیارتی هستند و 50 درصد از مسافران در محور تهران- مشهد در رفت‌وآمدند. همچنین با یک شرکت اروپایی برای خرید همین تعداد دستگاه واگن و با سازندگان آسیای میانه نیز برای 1500 دستگاه واگن قراردادهایی منعقد شده‌ است.

برنامه‌های توسعه‌ای
به گفته سعیدی، ریل سیر کوثر در بخش باری نیز قرارداد 300 دستگاه واگن لبه‌بلند مخصوص حمل مواد معدنی با واگن‌سازی پارس دارد. مدیر مالی این شرکت نیز با بیان اینکه پیش‌بینی سود هر سهم(EPS) شرکت برای سال 1395، رقم 157ریال بوده است، گفت: تنها در شش ماهه نخست سال، 103 ریال از این مقدار معادل 66 درصد را پوشش داده‌ایم‌ و برای سال آتی نیز سود هر سهم معادل 200 ریال قابل پیش‌بینی است.

صادق حق‌شعار در ادامه اظهار داشت: در چشم‌انداز شرکت در نظر داریم سهم خود را از بازار حمل‌ونقل از 10 به 30 درصد برسانیم و با بهبود حمل‌ونقل، مدیریت بهینه منابع سرمایه‌ای و نیروی انسانی به شرکت برتر در توسعه ناوگان مسافری و باری بدل شویم. در بخش دیگری از این نشست که با حضور خبرنگاران رسانه‌ها، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت ریل سیر کوثر و مدیران فرابورس برگزار شد، مدیرعملیات بازار و اعضای فرابورس با اشاره به عرضه اولیه شرکت ریل سیر کوثر به روش ثبت‌سفارش گفت: عرضه اولیه 10 درصد از سهام این شرکت معادل 47 میلیون و 182 هزار و 31 سهم امروز در بازار دوم فرابورس صورت می‌گیرد.

به گفته افسانه اروجی دامنه قیمتی در نظرگرفته شده برای عرضه هر سهم این شرکت فرابورسی بین 1900 تا 2090 ریال و حداکثر سهام قابل خرید توسط هر شخص حقیقی و حقوقی نیز هزار سهم است. همچنین مشاور عرضه و متعهد خرید، شرکت کارگزاری ارگ هومن است که تعهد خرید 50 درصد از سهام قابل عرضه را دارد.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.