فرودگاه زاهدان روی باند توسعه
تین نیوز| چالشهایی نظیر دوری از مرکز کشور و پتانسیلهایی نظیر وجود مراکز آموزش عالی، دسترسی به آبهای آزاد، وسعت سرزمینی و همچنین قرار گرفتن در کریدور هوایی شرق و جنوبشرقی کشور، فرودگاهی با استانداردهای جهانی در منطقه سیستان و بلوچستان را میطلبد.
به گزارش تین نیوز، در حال حاضر این منطقه پنج فرودگاه دارد و مرکز این استان٬ زاهدان با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر از فرودگاهی بینالمللی بهرهمند است. فرودگاهی که در سال ۱۳۳۲ افتتاح شده و در ابتدا هفتگی میزبان یک پرواز ترانزیتی در مسیر تهران-یزد-زاهدان-کراچی- بمبئی و بلعکس بوده که از این طریق تجار ایرانی، پاکستانی و هندی را جابجا میکرده است.
فرودگاه بینالمللی زاهدان به عنوان هشتمین فرودگاه بینالمللی کشور و دارا بودن موقعیت استراتژيک در شرق کشور، اهمیت بسزایی در حملونقل و توسعه استان و پويايي اقتصاد، فرهنگ، موضوعات سياسي و اجتماعي کشور دارد که با توجه به پراکندگي و وسعت زياد و فواصل فراوان بين شهرهاي سيستان و بلوچستان ضرورت تقویت خطوط هوايي در اين استان را میطلبد. همچنین عبور روزانه بیش از یکصد پرواز اروپا به سمت هندوستان، پاکستان و شرق آسیا از آسمان فرودگاه زاهدان که میتواند این فرودگاه را به هاب پروازهای عبوری در مسیر اروپا به شرق تبدیل کند٬ توسعه زیرساختهای فرودگاهی را
بیش از پیش قوت میبخشد. از همین روست که با وجود بهرهمندی این فرودگاه از سطوح پروازی و سیستمهای ناوبری مطلوب٬ طی چند سال گذشته برنامهریزی مناسبی برای این فرودگاه در جهت توسعه زیرساختهایش شده است تا آنجا که در بخش لندساید ترمینال جدیدی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع را در دست ساخت دارد و در بخش ایرساید باند دوم خود را روز گذشته با فرود هواپیمای حامل رئیسجمهور رسما افتتاح کرد.
باند دوم فرودگاه بینالمللی زاهدان بهطول ۴ هزار و ۲۶۵ متر و عرض ۶۰ متر به همراه شولدرها بهعنوان یکی از بهترین باندهای استاندارد کشور بوده و قابلیت نشست و برخاست بزرگترین هواپیماهای دنیا را دارد. کلنگ احداث این باند با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال با مشارکت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و استانداری سیستان و بلوچستان در دومين روز از گراميداشت هفته دولت در سال ۱۳۹۳ کلنگزني شد تا این فرودگاه روي باند توسعه قرار گیرد و نويدی باشد براي رونق صنعت هوانوردي و گردشگري در این استان پهناور.
حال با افتتاح باند جدید، باند فعلی فرودگاه زاهدان از ۲۰ سال پیش مورد استفاده قرار گرفته کاربری تاکسیوی پیدا خواهد کرد گرچه همچنان قابلیت نشست و برخاست هواپیما بر باند قدیمی وجود دارد.
افزایش ایمنی پروازها، حضور هواپیماهای پهنپیکر، کاهش تاخیرات پرواز و ارایه خدمات به پروازهای عبوری از مهمترین ویژگیهای باند دوم فرودگاه زاهدان محسوب میشود. باندی که پیش از این بهعلت عرض کم و نامناسب بودن آسفالت و نبود روشنايي غير عملياتي بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.