اتصال شهرهای اقماری به مراکز استان با قطار حومه
تین نیوز | مدیركل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راهآهن با اشاره به برنامهریزی برای اتصال مراكز استانی به شهرهای اقماری از طریق قطار حومه گفت: باید در توسعه شبكه حملونقل شخصی محدودیت داشته باشیم و در مقابل آن، عرضه وسیع حملونقل عمومی داشته باشیم. به گزارش روابط عمومی راهآهن، وحید علیقارداشی در تشریح جزئیات احداث قطارهای حومهای در كشور (غیر از پایتخت) اظهار کرد: در كنار استان تهران، برای سایر كلانشهرها نیز طراحی قطارهای حومهای در دست انجام است. وی اضافه كرد: خط ریلی تبریز - بناب - مراغه و مسیر تبریز - جلفا برای قطار
حومهای اجرا میشود، تا با بهبود وضعیت خط، افزایش ظرفیت و بهرهوری مسیر، افزایش سرعت هم در آنها عملیاتی شود.
علیقارداشی با تاكید بر اینكه در استان خراسان رضوی نیز تلاش شد، مشهد مقدس به شهرهای اقماری اطراف متصل شود، اظهار کرد: بینالود و نیشابور از طریق قطار حومهای و راهآهن ۳ خطه در قطعهای از مسیر و ۲ خطه در قطعهای دیگر، به مشهد متصل میشود. مدیركل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راهآهن بیان كرد: توسعه قطارهای حومهای در شهرهای دیگر نظیر شیراز و اصفهان نیز در دستور كار است، تا بتوان مسیر بهینه حومهای این شهرها را از طریق مطالعات مشخص كرد و سیستم قطارهای حومهای پیادهسازی شود.
ایستگاههای راهآهن باید در دل شهرها باشد
وی با تاكید بر اینكه ایستگاههای راهآهن باید در دل شهرها باشد، بیان كرد: در شهرهایی كه ایستگاههای ریلی در مركز شهرها قرار دارد (نظیر مشهد یا یزد) مردم برای رفتن به این شهرها یا سفر از این شهرها، حملونقل ریلی را اولویت اول خود میدانند، اما در شهرهایی كه ایستگاه راهآهن بیرون از شهر بوده است، (مانند ایستگاه راهآهن شیراز) مردم رغبتی برای استفاده از قطار بهصورت رفت و برگشت به این منطقه ندارند و خودروی شخصی معمولا جایگزین سیستم حملونقل ریلی شده است.علیقارداشی افزود: ایستگاه محمدیه قم هم وضعیتی نظیر ایستگاه
راهآهن شیراز داشت كه در این دولت دوباره به محل قبلی خود برگشت و این تجربهای است كه موجب شده بود كه مردم نیز از این ایستگاه برای تردد استفاده نكنند. وی بیان كرد: باید در شهرسازی، خطآهن محور قرار گیرد و این مدل حملونقلی حتما محور اصلی باشد، همچنین لازم است پروژههای مترو نیز توسعه یابد و به جای احداث اتوبانهای دوطبقه و حفاری تونل برای خیابانسازی در شهرها، به توسعه مترو بپردازیم و جذابیتهای حملونقل شخصی را كاهش دهیم. علیقارداشی بیان كرد: حتی باید در توسعه سیستمهای جادهای كه به توسعه حملونقل شخصی كمك
میكنند، سختگیر باشیم و عوارض جادهای برای آنها در نظر بگیریم تا به شهر پایدار و پاكیزه برسیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.