| کد خبر: 90181 |

وقت اصلاح مصوبه دولت درباره سن خودروهای فرسوده فرا رسیده است

تین نیوز | دولت باید هر چه زودتر مصوبه تأمل‌برانگیز خود درخصوص سن فرسودگی خودروها را اصلاح کند.

هیأت دولت در 16مهر 1392سن فرسودگی را برای خودروهای سواری شخصی، سواری دولتی، تاكسی، مینی‌بوس، اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری، كامیون و كشنده، وانت، موتورسیكلت و دیگر وسایل نقلیه باری و مسافری تا پایان برنامه پنجم، ۲۰سال تعیین كرد. این مصوبه كه از هیچ رویه كارشناسی و علمی پیروی نمی‌كند، كیفیت یك اتوبوس، یك خودروی شخصی و یك موتورسیكلت را برابر می‌داند! مدت اجرای برنامه پنجم توسعه از1390تا پایان1394بود و از ابتدای سال‌جاری برنامه پنجم توسعه پایان یافته است بنابراین دولت باید این مصوبه را با كارشناسی بیشتر بررسی و اصلاح كند.

پشت گوش انداختن وظیفه
آنچه بیش از همه مصوبه سال92 دولت را سؤال‌برانگیز می‌ساخت، آن بود كه دولت یازدهم با این مصوبه عملا وظیفه خود را تا امروز با تعویق 613 روزه مواجه ساخته و هنوز آن را اصلاح نكرده است. اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل ازجمله تكالیفی است كه از چند سال پیش براساس تبصره۱۳ قانون بودجه، برعهده دستگاه‌های دولتی گذاشته شده اما هنوز این طرح در مورد بسیاری از وسایل نقلیه، بر زمین مانده تلقی می‌شود.

دولت دهم دلسوزتر بود
اصلاح مصوبه سن فرسودگی وسایل نقلیه در شرایطی باید رخ دهد كه پیش از 16مهر 1392 هر وسیله نقلیه زمان مشخصی برای از رده خارج شدن داشت و میان كیفیت وسایل به‌كار رفته در وسایل نقلیه مختلف، تمیزی وجود داشت. پیش از این طبق بند یك مصوبه هیأت وزیران دولت دهم به شماره 212326ت/46320ه مورخ 16/12/90 درخصوص كاهش آلودگی هوا در 8شهر بزرگ كشور، نیروی انتظامی موظف بود از ابتدای تیرماه سال 1391از تردد وسایل نقلیه با سن بیش از میزان مصوب جلوگیری به عمل آورد. در این مصوبه، ‌ حداكثر سن فرسودگی سواری شخصی20، وانت15، ‌تاكسی10، ‌ مینی‌بوس10، ‌اتوبوس شهری8، كامیون و كشنده20 و موتورسیكلت 8سال بود.

امان از فرسودگی!
آسمان تهران هر روز میزبان حدود 2هزار تن آلودگی هواست و یكی از مهم‌ترین علل آن، فرسودگی وسایل نقلیه به‌حساب می‌آید. گازهای خروجی وسایل نقلیه، یكی از مهم‌ترین زمینه‌سازان آلودگی هوای تهران است و فرسودگی وسایل نقلیه می‌تواند این گازها را تشدید كند. به‌رغم آنكه خودروهای فرسوده چندبرابر دیگر خودروها سوخت مصرف كرده و گازهای آلاینده ایجاد می‌كنند، تاكنون از سوی دولت برای نوسازی آنها تصمیم فوری اتخاذ نشده است. در سال‌های اخیرهنوز برخی باور نكرده‌اند كه با جایگزین‌كردن خودروهای فرسوده هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و هم شهروندان كمتر در معرض آسیب‌های قلبی قرار می‌گیرند.

اگر سن فرسودگی به 15سال برسد
مطالعات شركت كنترل كیفیت هوای تهران تحت عنوان سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران نشان می‌دهد كه در شهر 3046992خودروی شخصی وجود دارد كه 970135دستگاه آن بالای 15سال هستند. همچنین 1884تاكسی، 42967وانت،5383مینی‌بوس، 656اتوبوس،25303كـــامـیـون و 16730موتورسیكلت بیش از 15سال تردد دارند كه همه در زمره وسایل فرسوده محسوب می‌شوند. بدین‌ترتیب ملاحظه می‌شود كه حتی اگر مصوبه دولت از 20سال به 15سال نیز كاهش یابد، با انبوهی از وسایل نقلیه فرسوده در تهران مواجه خواهیم بود كه هر روز بر فرسودگی و آلایندگی آنها افزوده می‌شود.

اهمیت خروج فرسوده‌ها از تهران
فرسودگی خودروها یكی از مهم‌ترین معضلات محیط‌زیستی تهران و كلانشهرهای كشور است. سیدجعفر تشكری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: آلودگی هوا، مهم‌ترین چالش تهران است كه اگر تداوم پیدا كند به یك فاجعه ملی بدل می‌شود. در این میان، بیشترین آلایندگی پایتخت مربوط به منابع متحرك است كه در این میان خودرو و موتورسیكلت‌های فرسوده بیشترین آلودگی را تولید می‌كنند.
 

مقایسه مصوبات ۲دولت اخیر در مورد سن فرسودگی وسایل نقلیه
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.