| کد خبر: 269606 |

طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟

طراحی تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه در قم که این روزها گره ترافیکی آن موجب انتقاد شهروندان شده به پایان رسیده است و این پروژه سه سطحی خواهد بود.

تین نیوز

هرچه به زمان بهره برداری از پروژه فاز پنج عمار یاسر نزدیک تر می شویم، مسئله ترافیک میدان سپاه قم و اینکه پس از بهره برداری از این مسیر چه بر سر این میدان خواهد آمد، بیشتر مورد پرسش شهروندان قرار می گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا از قم، فاز پنج عمار یاسر که طرحی ۵۴ ساله از خیابان معلم آغازشده و در نهایت به میدان سپاه می رسد. تملکات این پروژه اکنون تا خیابان دور شهر به اتمام رسیده و از دور شهر تا میدان سپاه در حال پیگیری است. بااین همه در حال حاضر ترافیک میدان سپاه به ویژه در ساعات اولیه شب موجب معطلی شهروندان می شود و پیش بینی این است که بازگشایی کامل فاز پنج عمار یاسر این ترافیک را تشدید خواهد کرد. همین موضوع ضرورت اجرای تقاطع غیر همسطح میدان سپاه را بیش از پیش روشن کرده است.

بررسی طرح در سطوح خرد و کلان

لیلی نیک خلق احمدی، مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طراحی میدان سپاه در سال ۱۳۹۹ توسط مشاور سازمان به فاز یک رسیده بود اظهار کرد: این طرح به تصویب نرسیده بود تا تبدیل به طراحی فاز دو شود.

وی افزود: بر همین اساس مشاور دیگری اخذ شد تا طراحی مورد بازنگری قرار بگیرد. به مشاور ابلاغ شد که در دو سطح خردنگر و کلان نگر مسئله ترافیک میدان سپاه را مورد بررسی قرار دهد.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم با اشاره به تحلیل ترافیکی محورهای اطراف و تقاطع های اطراف خاطرنشان کرد: در خروجی آن هشت گزینه در شورای تصویب مطرح شد که نهایتاً گزینه شماره ۲ و ۶ مورد تصویب قرار گرفت.

نیک خلق احمدی ادامه داد: در میدان سپاه از فاز پنج عمار یاسر به سمت جمهوری چپ گرد جهتی در منفی یک و از خیابان اخلاقی به سمت فاز پنج یک روگذر داریم. از سمت فاز پنج عمار یاسر به سمت اخلاقی روگذر نداریم و فقط مسیر برگشت به سمت فاز پنج وجود دارد.

وی تصریح کرد: هم سطح پروژه نیز بلوار است و عرشه را با این امکان طراحی کرده ایم که در آینده از سمت فاز پنج عمار یاسر به سمت پل ۹ دی دسترسی داشته باشیم، امکان ایجاد تقاطع چراغ دار از مالک اشتر به فاز پنج عمار یاسر وجود دارد.

اتصال محور عمار یاسر به میدان سپاه و بلوار پیامبر اعظم (ص)

سید محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: تداخل دو محور اصلی خیابان عمار یاسر و خیابان جمهوری در بلندمدت اتفاق خواهد افتاد و مشاور و طراح سناریوهای مختلف را بررسی کرده اند و برای گره ترافیکی میدان سپاه طرح جامعی دیده شده است.

وی طرح میدان سپاه را تشریح کرد و گفت: برای خودروهایی که قصد ورود از محور عمار یاسر به سمت خیابان جمهوری را دارند یک رمپ جهتی برای جریان چپ گرد دیده شده تا عمار یاسر به قسمت جنوبی خیابان جمهوری متصل شود، همچنین برای مسیر برگشت و برخورد با خیابان شهید اخلاقی بخشی از میدان به صورت زیرگذر اجرا می شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر قم ابراز کرد: با اجرای این طرح ما در میدان سپاه تقاطع سه سطحی خواهیم داشت که یک سطح صفر، یک سطح چپ گرد جهتی از عمار یاسر به سمت جمهوری و یک سطح زیرگذر از شهید اخلاقی به سمت عمار یاسر دارد.

دهناد گفت: مراحل طراحی و محاسبات ترافیکی تقاطع سه سطح میدان سپاه انجام شده و با پایان طراحی فاز دو این پروژه وارد اقدامات اجرایی آن خواهیم شد، همچنین ناظر به این مهم ۷۰ میلیارد تومان برای میدان سپاه و ۱۳۰ میلیارد تومان برای اتصال عمار یاسر به بلوار پیامبر اعظم (ص) در نظر گرفته شده است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.