| کد خبر: 269111 |

احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲

عملکرد حوزه حمل ونقل ریلی در بخش زیرساخت ها نشان می دهد، دولت سیزدهم دراین مدت ۵ پروژه را از جمله همدان- سنندج، بستان آباد- خاوران، خط دوم اهواز- اندیمشک، بافق - زرین شهر و متروی شهر جدید پرند احداث کرده و به بهره برداری رسانده است.

تین نیوز

دفتر آمار و پایش برنامه ها و معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در حوه حمل و نقل ریلی در مدت دولت سیزدهم تا اسفند ۱۴۰۲ منتشر کرده که حاکی از ۵ پروژه احداث و بهره برداری خطوط ریلی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، توسعه خطوط ریلی با اهدافی از جمله افزایش ظرفیت ترانزیتی و بهره مندی از ظرفیت های موجود کریدوری کشور برای درآمدهای ترانزیتی در مدت دولت سیزدهم و وزارت مهرداد بذرپاش در اولویت قرار گرفته است. به همین منظور در این مدت وزارت راه و شهرسازی همت و اراده خود را بر تکمیل خطوط ریلی احداث شده و اتمام پروژه های نیمه تمام در حوزه های مختلف حمل ونقل گذاشت.

احداث و بهره برداری از راه آهن همدان- سنندج

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

ساخت راه آهن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر اواخر سال ۱۳۸۵ آغاز شد و قطعات ۱ و ۳ همدان-سنندج و چندی بعد قطعه ۴ پروژه تهران-همدان کلنگ زنی و آغاز شد.

راه آهن همدان – سنندج در طول ۱۸ سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود. این پروژه به طول ۱۵۱ کیلومتر به ارزش ۱۵ همت آبان ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی افتتاح شد.

پروژه راه آهن همدان-سنندج حدود ٢٠درصد در دولت نهم و دهم و حدود ۵٠درصد در دولت دوازدهم پیشرفت داشته است و ٣٠درصد باقیمانده آن در دو سال دولت سیزدهم تکمیل شد.

برای این مسیر ریلی در سال اول، ظرفیت جابه جایی ۳۰۰ هزار مسافر و ۸۰۰ هزار تن بار پیش بینی شده که در افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر مسافر و سه میلیون تن بارمی رسد.

احداث و بهره برداری از راه آهن بستان آباد- خاوران

مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان آباد-خاوران به ارزش ۶ همت به عنوان بخشی از پروژه راه آهن میانه-تبریز در خرداد ماه سال جاری با حضور رئیس جمهوری به افتتاح رسید.

احداث راه آهن تبریز-بستان آباد-میانه از مهم ترین و قدیمی ترین پروژه های حمل و نقل کشور و آذربایجان شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه جایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲سال وقفه در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

با افتتاح این بخش تکمیلی از راه آهن میانه- تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می یابد.

این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و ... به دست می آید.

افزایش ظرفیت های ترانزیتی معادل ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت های این پروژه ریلی است.

تمامی ریل به کار رفته در خط آهن بستان آباد-خاوران تراورس های تولید داخل است.

احداث و بهره برداری از خط دوم اهواز- اندیمشک

پروژه ریلی دو خطه سازی محور اهواز- اندیمشک حد فاصله ایستگاه شوش تا بامدژ به طول ۷۰ کیلومتر به ارزش روز ۴ همت اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس جمهورو وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

کل مسیر راه آهن اهواز - اندیمشک ۱۴۰ کیلومتر  با ۱۰ ایستگاه است.

افزایش سرعت سیر قطار از ۱۲۰ به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه محسوب می شود. همچنین با بهره برداری از این خط، ظرفیت حمل مسافر افزایش می یابد و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می شود.

بهره برداری از خط دوم راه آهن بافق - زرین شهر

بهره برداری از خط دوم راه آهن بافق - زرین شهر به طول ۶۲ کیلومتر به ارزش ۳ همت از دیگر پروژه هایی است که در این مدت به بهره برداری رسیده است.

احداث و بهره برداری از مترو شهر جدید پرند

احداث و بهره برداری از مترو شهر جدید پرند از دیگر پروژه هایی است که در سال ۱۴۰۲ توسط دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.