| کد خبر: 268896 |

هیچ صادرکننده‌ ای معطل کشتی برای حمل بار خود در خزر نیست

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: در حال حاضر کالاهای صادراتی در تمام بنادر شمالی کشور در حال حمل است و بار صادراتی در بنادر، منتظر کشتی ها نیستند.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: در حال حاضر کالاهای صادراتی در تمام بنادر شمالی کشور در حال حمل است و بار صادراتی در بنادر، منتظر کشتی ها نیستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کامبیز جهانبانی با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر در راستای حمایت از اقتصاد کشور، اقدام به افزایش ظرفیت حمل خود نموده و تولیدات داخلی اعم از صنعتی، محصولات گلخانه ای و کشاورزی را به ویژه از مبدا استان های شمالی کشور به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل می نماید تا به رونق صادرات کالاهای ایرانی به مقصد این کشورها کمک کنند، گفت: در حال حاضر با سیاست گذاری های انجام شده در کشتیرانی دریای خزر، خوشبختانه حمل کالاهای صادراتی در تمامی بنادر شمالی به مقاصد بنادر روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای حوزه CIS به شکلی منظم و با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت سازی های صورت گرفته، بار صادراتی در بنادر بدون معطلی حمل می شوند و هیچ صادرکننده ای منتظر کشتی برای حمل بار صادراتی خود نیست؛ چراکه عرضه ناوگان برای حمل بار حوزه بیشتر از تقاضا است.

جهانبانی یکی از زمینه های کاری جدید و راهبردی شرکت کشتیرانی دریای خزر را کالاهای کریدوری و ترانزیتی دانست و ادامه داد: این کالاها از مبادی کشورهای آسیایی مانند چین، هند، کشورهای عربی و بعضاً کشورهای آفریقایی به مقاصدی همچون روسیه، قزاقستان و حوزه CIS منتقل می شوند، لذا کشتیرانی دریای خزر در صدد است با برنامه ریزی لازم در خصوص افزایش سهم در بازار حمل کالاهای کریدوری و ترانزیتی از طریق بنادر شمالی به سوی کشورهای حوزه دریای خزر، گام بردارد.

وی ادامه داد: توسعه و افزایش تعداد شناورهای ناوگان و نیاز به توسعه زیرساخت ها چه به صورت نرم افزاری و چه به صورت سخت افزاری در حوزه های بندری، لجستیکی، تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر حاشیه دریای خزر اعم از روسیه و کشورهای CIS، باید مورد توجه قرار گیرد. امیدوار هستیم بتوانیم با رشد و توسعه همگون و هماهنگ در میان تمام حلقه های زنجیره تأمین به ویژه حلقه ترانزیتی، میزان بار صادراتی از محورهای کریدوری به عنوان شاهراه ترانزیتی به کشورهای حوزه دریای خزر را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس سیاستگذاری هایی که مبنی بر توسعه ناوگان رقم خورده است، امروز شاهد هستیم حمل کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بسیار روان و با تناسب بین عرضه و تقاضای حمل کالا، انجام می شود.

جهانبانی با بیان اینکه با توجه به تغییرات و توسعه ای که در این خصوص اتفاق افتاده ظرفیت حمل کشتی هایی که به سمت بنادر شمالی در حال تردد هستند، نسبت گذشته به حدود ۵۰۰ هزار تُن رسیده است، افزود: این ظرفیت از طریق ناوگان ایرانی و ناوگان سایر کشورهای حاشیه خزر در حال عرضه به بازرگانان است و می تواند حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تُن کالا را در سال جابه جا کند؛ این در حالی است که در حال حاضر بنادر شمالی کشور به طور متوسط، در طول سال ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی را تخلیه و بارگیری می کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار حمل دریایی به گونه ای است که می توان گفت عرضه در بازار حمل دریایی کالاهای صادراتی، بیشتر از تقاضا است، گفت: ظرفیت موجود حمل بار دریایی در بنادر شمالی کشور، تکاپوی نیاز مشتریان را می دهد؛ هر چند که باید توسعه ناوگان در این حوزه را برای خدمات رسانی هر چه بیشتر صورت داد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: البته خدمات رسانی در این حوزه، صرفاً محدود به ظرفیت کنونی ناوگان نیست؛ بلکه این حوزه تنها بخشی از حلقه زنجیره حمل بوده و بخش دیگر، توسعه زیرساخت های بندری است که در نحوه تخلیه و بارگیری، مدت زمان عملیات کشتی ها و در نهایت در بهره وری ناوگان و افزایش حمل در دریای خزر بسیار اثرگذار است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: البته به موازات لازم است که کشورهای مختلف حوزه دریای خزر، نسبت به توسعه زیرساخت های بندری و به روز رسانی تجهیزات بندری و لجستیکی خود اقدامات لازم را صورت دهند تا بتوان خدمات بهتری را به صادرکنندگان ایرانی ارائه داد.

جهانبانی تأکید کرد: هدف گذاری انجام شده در دریای خزر این است که علاوه بر ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای صادراتی و وارداتی موجود، ظرفیت سازی برای حمل حدود ۱۵ میلیون تُن بار صادراتی از مسیر کریدوری و بنادر شمالی ایران برای کشورهای قزاقستان، روسیه و سایر کشورهای حوزه CIS نیز صورت گیرد؛ لذا در این خصوص نیاز فوری به سرمایه گذاری های جدید در حوزه بنادر حاشیه دریای خزر چه در داخل و چه در خارج از ایران وجود دارد تا بتوان نسبت به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و نیز خدمات بهینه لجستیکی گام برداشت.

وی با یادآوری اینکه با افزایش تعداد کشتی ها، صف انتظار در لنگرگاه های سایر کشورهای حوزه دریای خزر افزایش پیدا کرده است، افزود: بر همین اساس نیازمند طرحی نو در توسعه زیرساخت های بندری و لجستیکی به ویژه در دریای خزر هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان در حوزه ترانزیتی و کریدوری باشیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول سال جاری در کشتیرانی دریای خزر، حمل بار صادراتی شامل محصولات گلخانه ای و مرکبات کشاورزی و باغی از طریق کانتینرهای یخچالی متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به ثمر رسانده ایم؛ خاطرنشان کرد: این امر مورد استقبال صادرکنندگان قرار گرفت و در صورت نیاز بیشتر متقاضیان و صادرکنندگان به کانتینرهای یخچالی، این آمادگی برای توسعه زیرساخت های لازم وجود دارد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: راهبرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آن مانند شرکت کشتیرانی خزر، این است که بتواند بیش از پیش در اقتصاد دریایی کشور نقش آفرینی کند؛ لذا این شرکت، سیاست های خود را در راستای توسعه ناوگان با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی به منظور ساخت انواع شناور همچنین خرید کشتی از بازار بین المللی متمرکز کرده است و در همین راستا کشتیرانی دریای خزر سال گذشته در جهت تأمین نیازهای بازار، اقدام به افزایش ظرفیت ناوگان نموده است.

جهانبانی ادامه داد: کشتیرانی دریای خزر برای نخستین بار، اقدام به سفارش ساخت چهار فروند کشتی شامل دو فروند رو-رو کانتینری و دو فروند جنرال کارگو ۳۵۰۰ تُنی از شرکت کشتی سازی داخلی نموده و درصدد است در راستای توانمندسازی تولیدات داخلی، کمک به تقویت اشتغال زایی و پیشبرد سیاست های کلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.

وی همچنین با اعلام آمادگی شرکت کشتیرانی خزر نسبت به ثبت سفارش ساخت به کشتی سازی های داخلی، گفت: در کشتیرانی خزر این آمادگی را داریم که در دوره های متمادی و همراه با سیاست های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ثبت سفارشات خود به کشتی سازی های داخلی را ادامه دهیم.

جهانبانی ابراز امیدواری کرد که کشتی های سفارش داده شده به کشتی سازان داخلی، در زمان مقرر به ناوگان کشتیرانی دریای خزر ملحق شوند و فعالیت خود را در کنار مجموعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند. خوشبختانه با همکاری که بین شرکت کشتیرانی دریای خزر و کشتی سازان داخلی ایجاد شده، خط تولید کشتی در بنادر شمالی راه اندازی گردیده که در اثر آن، به تحولات مثبتی در مناطق شمالی آغاز و منجر به اشتغال زایی مستقیم چند صد نفر نیروی متخصص دانشگاهی و کارگران ماهر شده است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر امروز همچنین خاطرنشان کرد: کشور در انجام تعمیرات ادواری کشتی های خود در دریای خزر کاملاً خودکفا شده است و کشتیرانی دریای خزر تمامی تعمیرات دوره ای شناورهای خود را در مجتمع های تعمیراتی داخلی در بنادر شمالی انجام می دهد که این امر، به ایجاد اشتغال پایدار و بهبود دانش تعمیراتی در منطقه و کشور منجر شده است؛ به خصوص اینکه تعمیرات ادواری براساس تمامی استانداردهای لازم بین المللی و به همراه تاییدیه از مؤسسات رده بندی انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.