| کد خبر: 269618 |

ناگفته هایی از خرابی های مترو تهران

درستی استعفا کرد تا از قطار مدیریت شهری پیاده شود چرا که هزینه قرار گرفتن در لیست سیاه تحریم برایش گران تمام شده بود.

تین نیوز

هر چقدر به آخر سال نزدیک تر می شویم، شرایط ترافیک تهران شرایط اسفناک تری پیدا می کند و شهروندان تهرانی برای فرار از این ترافیک به مترو و اتوبوس هایی روی آورده اند که شلوغند و جای نفس کشیدن ندارد. به زعم برخی از اعضای شورای شهر تهران هم ترافیک به دلیل عدم مدیریت در حوزه هوشمندسازی شهرداری است و هم خرابی اتوبوس ها و اخیرا نیز خرابی های سریالی مترو. این خرابی های مترو مسافران را با چالش های بسیاری روبرو کرده است. مسافرانی که حتی مجبور شدند روی ریل های مترو که برق فشار قوی دارد راه بروند تا خود را از تونل های تاریک مترو نجات دهند. از سوی دیگر شهرداری که باید پاسخگو باشد، پس از سه سال به بهانه از تحویل گرفتن انبارهای خالی از شورای شهر دوره پیشین پناه برده است. با وجود آن که شورای شهر تهران مبالغ هنگفتی را به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص داده اند، اما انگار قرار نیست شهرداری از دامان بهانه های واهی خود بیرون آمده و پاسخگو باشد.

استعفای شخصی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو

در حالی که هر یک از این خرابی ها دلیل محکمی بود برای استعفای یکی از مدیران که استعفا ندادند و به صندلی هایشان چسبیده اند. در این میان تنها مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به دلیل قرار گرفتن در لیست تحریم از سوی وزارت خارجه کانادا – به دلیل استقرار حجاب بان ها در مترو - استعفا کرده است. اما فاش شدن این استعفا باعث شد که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به آن واکنش نشان داده و اعلام کند: «ظاهرا آقای درستی از صحبت های اعضای شورای شهر تهران ناراحت شده و استعفا کرده است.» اما محسن هرمزی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد که درستی استعفا نکرده است. 

در هر صورت این استعفا هم به دلیل خرابی های مترو نیست. درستی استعفا کرد تا از قطار مدیریت شهری پیاده شود چرا که هزینه قرار گرفتن در لیست سیاه تحریم برایش گران تمام شده بود. مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو اما در استعفای خود اعلام کرده بود که با استقرار حجاب بان ها در مترو مشکل داشته و به جای جذب نیروی متخصص مجبور شده که آنها را جذب کند.

تحریم ها معنا ندارد

دعواهای مدیریتی اما دردی از مسافران مترو و اتوبوس و حتی ترافیک تهران حل نکرده است. آنهم در شرایطی که شورای شهر تهران فقط ۲۱۴۰ میلیارد تومان به خرید تجهیزات مترو اختصاص داده است. اما خرابی های مترو یکی بعد از دیگری حاکی از آن است که تجهیزات به اندازه کافی خریداری نشده است. برخی از مدیران نیز فرار رو به جلو کرده و عدم تامین تجهیزات را به تحریم ها گره زدند. این در حالی است که علیرضا زاکانی، شهردار تهران قبل از ورود به شهرداری تهران تاثیر تحریم ها را 20 درصد و بی عرضگی و ناکارآمدی مدیران را 80 درصد می دانست.

شهرداری در سال های اخیر نتوانسته کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص را جبران کند

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت وگو با دیده بان ایران درباره خرابی مترو توضیحاتی داده و تاکید کرد: «اصلا اعتقاد ندارم که خرابی مترو به دلیل تحریم هاست. بخش عمده ای از تجهیزاتی که در مترو دچار مشکل می شود، در بازارهای داخلی موجود است. ضمن آن که وقتی شهرداری از واردات واگن در تیراژ بالا به کشور خبر می دهد یعنی پدیده ای به نام محدودیت های تحریمی معنا ندارد. موضوع این است که در این حوزه باید تشریفات اداری طی شده و کار به سرانجام برسد. شهرداری در سال های اخیر نتوانسته کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص را جبران کند»

او با اشاره به این که بخشی از حوادث متروی تهران جنبه انسانی دارد، به دیده بان ایران گفت: «به نظرم مدیریت باید به مسائل کارکنان و پرسنل حوزه حمل و نقل رسیدگی دقیق تری داشته باشد و انگیزه کارکنان را افزایش دهد. کارکنان احساس بی پناهی می کنند.»

تشکری هاشمی با بیان این که بخشی از مسئله شیوه مدیریت مربوط است، گفت: «شورای شهر تهران در مصوباتش منابع مورد نیاز را در اختیار شهری قرار داده است. شهرداری نیز منابع را بیش از مصوبات شورای شهر تهران پیش بینی کرده است. امیدواریم شهرداری علاوه بر خرید واگن نو، اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت به موضوع نگهداری و تعمیرات نیز اهتمام ورزد و به خوبی از مدیران متخصص در مترو استفاده کند و کار را به دست افراد کار بلد بسپارد. اگر این اتفاق رخ دهد مطمئن هستم که این مشکلات تمام خواهد شد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سایت دیده بان ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.