| کد خبر: 266602 |

◄ هشدار در مورد ساخت موشک 162 کیلومتری راه آهن غیر ضروری رشت آستارا

هم اکنون در ایران سالیانه بیش از یک میلیارد تن بار جابجا می شود و به جای بهینه کردن و مدیریت این جابجایی عظیم، شماری از مسئولان صرفا به دنبال کلنگ زنی های جدید و رها سازی پروژه ها با شعار توسعه ترانزیت ریلی هستند که ضربه اقتصادی سنگینی به کشور زده است.

تین نیوز

کلاه گشاد ترانزیت و پوست موزِ خارجی ها زیر پای ایران و کشورهای همسایه و ایجاد رقابت کاذب ترازیتی بین دولت های منطقه با هدف هدر دادن منابع نفتی و ضعیف کردن اقتصاد ایران و منطقه با وعده های پوشالی انجام می شود.

مطالب مهم و  پربازدید روز را بخوانید:

◄ مشکل 7 ماهه رانندگان کامیون ترانزیت و چشمان خواب آلود مسئولان!

 

هم اکنون در ایران سالیانه بیش از یک میلیارد تن بار جابجا می شود و به جای بهینه کردن و مدیریت این جابجایی عظیم، شماری از مسئولان صرفا به دنبال کلنگ زنی های جدید و رها سازی پروژه ها با شعار توسعه ترانزیت ریلی هستند که ضربه اقتصادی سنگینی به کشور زده است (شرایط فعلی مجموع ترانزیت جاده ای و ریلی کشور سالیانه 5 تا 13 میلیون تن است که سهم ریلی از ترانزیت کشور، سالیانه حدود 0.5 تا  1.5 میلیون تن در سال و در دراز مدت در حالت خوشبینانه، رشد سالیانه 2 درصد منطقی خواهد بود و هدف گذاری 20 میلیون تن در سال برای بار ترانزیت با سهم 16 میلیون تنی برای جاده و 4 میلیون تنی برای ریل توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است).

به طور مثال در سال 1392 مجموع ترانزیت کشور 12.5 میلیون تن بوده است و در سال های اخیر نیز در حدود 10 تا 13 میلیون تن در نوسان است و وعده های پوشالی و تبلیغات رسانه ای در خصوص ترانزیت باعث شده  اولویت های کشور جابجا و کلنگ های فراوانی زده شود و مسئولان دچار خطای راهبردی در تصمیم گیری شوند که ان شاء الله این موضوع در فرصت باقیمانده، توسط مدیران و کارشناسان متعهد و متخصص موجود در دولت انقلابی سیزدهم، اصلاح و طرح های جایگزین اقتصادی، امنیتی و محیط زیستی موجود، مورد توجه قرار گیرد.

  • ضرورت ابطال مجوز ساخت راه آهن رشت آستارا به دلایل مختلف از جمله ارائه فرضیات و اطلاعات اشتباه و خلاف واقع، به مسئولان و پوشالی بودنِ وعده هایی (وعده سرمایه گذاری مشترک، وعده ارزانتر بودن حمل کالا از راه آهن رشت آستارا ، وعده ساخت سه یا چهار ساله  این پروژه، وعده عدم تخریب محیط زیست و ...) که طی 22 سال گذشته، صرفا جهت اخذ مجوز کلنگ زنی این پروژه به مسئولان ردیف یک کشور داده شده است.

ضمن این که وعده سرمایه گذاری مشترک خلاف واقع بوده و در واقعیت به اخذ قرض وارداتی کالا و خدمات از روسیه، تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: 

تبلیغات زیادی که در این سال ها در خصوص 30 درصد ارزانتر بودن مسیر راه آهن رشت آستارا نسبت به مسیر دریایی موجود بیان شده از ابتدا خلاف واقع بوده و در گزارش مشاور بر اساس محاسبات سال 1381 به صراحت اعلام کرده است که کریدور جاده ای و دریایی (شاخه میانی و اصلی) شمال جنوب در ایران نسبت به مسیر تمام دریایی 30 درصد ارزانتر بوده و این مقایسه هزینه، هیچ گونه ربطی به هزینه مسیر ریلی رشت آستارا ندارد چرا که مسیر ریلی رشت آستارا نسبت به مسیر دریایی موجود گران تر است و به همین دلیل هیچ کشوری در این پروژه سرمایه گذاری نمی کند.

در تاریخ 12 سپتامبر سال 2000 میلادی وزرای حمل و نقل ایران، هند و روسیه، سند موافقتنامه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب را در سن پترزبورگ امضا کردند که بر این اساس مسیر اصلی بین شمال جنوب شامل بمبئی، بندر عباس، بنادر شمالی ایران، دریای خزر، بندر آستاراخان یا لاگان روسیه و مسکو و شمال اروپا است.

در خصوص وعده سه چهار ساله ساختن پروژه راه آهن رشت آستارا که صرفا جهت اخذ مجوز بوده است که با واقعیت اختلاف فاحش دارد، لازم است مسولین از برخی تجارب و وعده های شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی در کلنگ زنی و وضعیت پیشرفت پروژه های ریلی موجود مطلع باشند که بعضا اگر بعد از 15 سال از کلنگ زنی هم افتتاح شوند یا باری برای عبور وجود ندارد یا قطاری وجود ندارد یا سیستم بارگیری و باراندازی سریع وجود ندارد در هر صورت مردم بهره ای از این همه زحمت شبانه روزی مسئولین نخواهند برد و در این شرایط، سازمان برنامه، مجددا مجوز کلنگ زنی جدید به شرکت ساخت می دهد نیز جای تامل دارد و همچنین سکوت سایر شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله شرکت راه اهن و سازمان بنادر به کلنگ زنی های بسیار گران در شرکت ساخت با وعده های خلاف واقع که سهم قابل توجهی از منابع کشور را می برد،نیز جای تامل دارد و ضروری است پدر خانواده راه و شهرسازی یعنی وزیر محترم در تخصیص منابع به شرکت های زیرمجموعه خود به عدالت و بر اساس نیاز مردم اقدام نماید نه بر اساس فشار نمایندگان مجلس یا فشار تبلیغات و رسانه:

  • راه آهن رشت قزوین کاسپین 200 کیلومتری در سال 1385 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کلنگ خورد و هم اکنون بعد از گذشت 17 سال هنوز 40 کیلومتر رشت تا قزوین تکمیل نشده است و اگر هم این 40 کیلومتر تا پایان امسال تکمیل شود به دلیل آماده نبودن کامل بندر کاسپین برای وعده های داده شده برای عبور بار و عدم دیپلماسی برای انعقاد قراردادهای عبور بار، بار قابل توجهی از این مسیر عبور نخواهد کرد و با وعده های عبور بار و مسافر اختلاف فاحش وجود دارد.
  • راه آهن 175 کیلومتری میانه اردبیل در سال 1384 با وعده ساخت پنج ساله از سوی شرکت ساخت، کلنگ خورد و هم اکنون بعد از گذشت 18 سال، پیشرفت فیزیکی پروژه حدود 80 درصد است و مشخص نیست شرکت ساخت از درآمد های نفتی مردم چند سال دیگر باید برای این پروژه هزینه کند که به اعتقاد کارشناساس تخصصی ریلی کشور، احداث این پروژه از ابتدا توجیه نداشته و با اتمام آن نیز مردم بهره خاصی از این پروژه نخواهند برد. متاسفانه در چنین شرایطی و برخلاف نظرات کارشناسی، پیگیری کلنگ زنی راه آهن اردبیل پارس آباد نیز مشاهد می شود که بسیار جای تامل دارد!
  • راه آهن 270 کیلومتری یزد اقلید در سال 1390 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و هم اکنون بعد از 12 سال که به طور ناقص افتتاح شده است مردم بهره ای از آن نمی برند.
  • راه آهن 151 کیلومتری همدان سنندج در سال 1384 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و هم اکنون که بعد از 18 سال در سال 1402 افتتاح و قول اختصاص دو سرویس قطار مسافری در هفته به این مسیر داده شده است که با وعده های اولیه برای جذب بار و مسافر اختلاف فاحش دارد.
  • راه آهن 203 کیلومتری میانه تبریز در سال 1379 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و هم اکنون بعد از 23 سال، در سال 1402 افتتاح شده است که وعده های داده شده برای عبور بار و مسافر با واقعیت اختلاف فاحش دارد.
  • راه آهن 450 کیلومتری شیراز بوشهر در سال 1387 با وعده ساخت چهار سال از سوی شرکت ساخت کلنگ خورد و بعد از گذشت 15 سال پیشرفت فیزیکی کمتر از 10 درصد دارد و چشم اندازی برای تامین مالی و زمان اتمام آن هنوز بعد از گذشت 15 سال از کلنگ زنی وجود ندارد چون پروژه های جدید دیگری کلنگ خورده و پروژه های دیگری نظیر راه آهن رشت آستارا با تبلیغات اولویت دار شده است.
  • قطار سریع السیر 410 کیلومتری تهران قم اصفهان در سال 1384 با وعده ساخت چهار ساله از سوی شرکت ساخت کلنگ خورده و هم اکنون بعد از گذشت 18 سال، پیشرفت ریالی پروژه کمتر از 10 درصد است و در صورت تصمیم به تکمیل آن در حدود 400 هزار میلیارد تومان از پول نفت مردم برای ساخت این پروژه غیراقتصادی و غیرضروری و صرفا تبلیغاتی باید هزینه شود. اگر مشاور پروژه و مسئولان وقت و برخی نمایندگان مجلسی که فشار آوردند تا این پروژه غیرکارشناسی، کلنگ بخورد، به دلیل هدر دادن منابع کشور و جابجا کردن اولویت های کشور، محاکمه می شدند، الان برخی سیاسیون و غیرکارشناسان، فشار نمی آوردند که قطار سریع السیر تهران مشهد را اولویت دار کنند و بخواهند کلنگ بزنند. ظاهرا برخی برای پول نفت مردم فقط پروژه های غیراقتصادی و غیراولویت دار با نگاه صرفا پیمانکاری و واسطه گری تعریف می کنند که ضروری است این موضوع توسط مرکز پژوهش های مجلس و سازمان برنامه و نهادهای نظارتی مدیریت شود.
  • راه آهن 260 کیلومتری کرمانشاه خسروی در سال 1391 با وعده ساخت سه سال از سوی شرکت ساخت کلنگ خورده است و بعد از گذشت 11 سال پیشرفت فیزیکی کمتر از 35 درصد دارد و چشم اندازی برای اتمام این پروژه وجود ندارد و در صورت اتمام این پروژه ظرف 10 تا 20 سال آینده، مشخص نیست چند درصد از وعده های عبور بار و مسافر در این مسیر محقق شود.
  • راه آهن 630 کیلومتری چابهار زاهدان در سال 1389 با وعده ساخت چهار ساله با مبلغ 300 میلیون یورو از سوی شرکت ساخت کلنگ زنی شد و هم اکنون بعد از گذشت 13 سال، پیشرفت فیزیکی پروژه کمتر از 70 درصد است و شرکت ساخت برای اتمام این پروژه 480 میلیون یورو دیگر درخواست کرده و در این شرایط شرکت ساخت با وجود آگاهی از عدم وجود منابع مالی و مشکلات فراوان اقتصادی کشور در تامین منابع مالی پروژه های متعددی که کلنگ زده است، راه آهن 900 کیلومتری زاهدان بیرجند یونسی را هم در تعدادی از قطعات کلنگ زنی و زخمی کرده است که این پروژه نیز حدود 90 هزار میلیارد تومان منابع می خواهد و بیش از 10 سال به طول می انجامد.

در چنین شرایطی شرکت راه آهن در حال التماس تامین منابع مالی برای دو خطه کردن مسیرهای واجب و تامین ناوگان مورد نیاز مردم و شرکت کشتیرانی و سازمان بنادر در حال التماس برای تامین منابع مالی برای اقتصاد دریا محور و تامین ناوگان حمل و نقل دریایی با مبالغ بسیار پایین است و ... و به کجا چنین شتابان برای کلنگ زنی و رهاسازی از پول نفت مردم!!!

آمار ترانزیت

ضرورت جلوگیری از انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا، بین شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی ایران و شرکت کاسپین سرویس روسیه(با توجه به خلف وعده و عدم سرمایه گذاری روسیه در این پروژه، مطابق مدل تامین مالی اعلام شده، در صورت امضای قرارداد، ایران باید معادل 15 درصد مبلغ کالا و خدمات وارداتی از روسیه در حدود 12 هزار میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت، به حساب شرکت کاسپین سرویس روس پرداخت نماید تا این شرکت روسی، معادل 1.6 میلیارد یورو، کالا و خدمات به ایران وارد کند، آن هم برای پروژه راه آهن رشت آستارا که نیازی به ارز و نیازی به کالای خارجی ندارد.

این مدل تامین مالی، کاملا مخالف قانون رفع موانع تولید است و منجر به تضعییع حقوق ملت ایران می شود، در این قرارداد ایران باید اصل مبلغ کالا و خدماتی که از روسیه به ایران وارد می شود را به همراه سود آن، از پول نفت مردم به شرکت روسی، طی قسط بندی مشخص واریز کند که قطعا کسری بودجه قابل توجهی را برای دولت های بعدی ایجاد خواهد کرد.

همچنین شرکت ساخت،  برای تملک مسیر این پروژه حداقل باید 6 هزار میلیارد تومان پول نقد داشته باشد که به نظر نمی رسد با این همه پروژه ریلی کلنگ زنی شده در کشور که به شدت نیازمند تامین مالی هستند و به صورت لاک پشتی در حال اجرا هستند، این منابع اضافی وجود داشته باشد.

به عبارت دیگر در این شرایط اقتصادی، برای شروع این پروژه غیرضروری باید حدود 18 هزار میلیارد تومان از پول نفت مردم کنار گذاشته شود که یقینا چنین پول اضافه ای در این دولت وجود ندارد و در صورت امضای قرارداد، دولت های بعدی نیز برای بازپرداخت اصل و فرع کالا و خدماتی که از روسیه برای این پروژه وارد می شود باید سالیانه چندین هزار میلیارد تومان از پول نفت مردم به شرکت کاسپین سرویس روس واریز کنند.

هشدار امنیتی و اقتصادی و ضرورت آگاهی مسئولان از وجود کریدورهای شمالی جنوبی فعال جاده ای و ریلی در ایران و عدم نیاز ایران قوی به ساخت راه آهن رشت آستارا

 آگاهی مسئولان و نهادهای نظارتی از خسارات جبران ناپذیر موشک 162 کیلومتری راه آهن رشت آستارا و هدر دادن درآمدهای نفتی مردم ایران در مدل تامین مالی ساخت این پروژه غیرضروری و غیراقتصادی و غیراولویت دار ضرورت دارد و سکوت سازمان محیط زیست نیز جای تامل دارد چرا که جنگل گیسوم و مابقی مسیر به صورت گاز انبری، قیچی می شود. 

مطابق صحبت های معاون محترم حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و همچنین سایر مسئولان ( مندرج در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و انجام مصاحبه های مختلف و انعکاس آنها از رسانه ملی و خبرگزاری های مختلف) اعلام گردید که در تاریخ 27 اردیبهشت 1402 موافقت اخذ وام صادراتی معادل مبلغ 1.6 میلیارد یورو از کشور روسیه برای پروژه راه آهن رشت آستارا، انجام شده است و در 13 تیر ماه 1402 نیز اعلام شد که قرارداد اخذ این قرض از طریق قرارداد اجرایی پروژه بین شرکت کاسپین سرویس از طرف کشور روسیه و شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل وزرات راه شهرسازی از طرف ایران امضاء و توافق شده است ابتدا طراحی پروژه تا پایان سال 2023 انجام شود و با برآورد قیمت پروژه، قرارداد تجاری منعقد و عملیات اجرایی از اوایل سال 2024 شروع شود که نشان می دهد عملا هیچ گونه سرمایه گذاری کشور خارجی برای این پروژه که مجوز هایش با وعده های وجود سرمایه گذار خارجی، گرفته شده، در کار نیست !!! و فقط اخذ وام صادراتی توافق شده است (به عبارت دیگر اخذ قرض وارداتی آن هم نه پول نقد، بلکه واردات کالا و خدمات).

در ایران مناسب تر است به جای گفتن عبارت اخذ وام صادراتی از روسیه، از عبارت اخذ قرض وارداتی از روسیه استفاده نمود، چرا که مطابق سخنان آقای افندی زاده، اخذ قرض خارجی برای واردات کالا و خدمات از روسیه به ایران توافق شده است و طبق این توافق، شرکت واسط روسی ( شرکت کاسپین سرویس )، تقریبا معادل 1.6میلیارد یورو،  کالا و خدمات به ایران، برای پروژه ریالی راه آهن رشت آستارا که نیاز خاصی به ارز و کالای خارجی ندارد، وارد می کند و شرط این شرکت برای واردات کالا و خدمات به ایران این است که (مطابق قوانین وام صادراتی)، ابتدا ایران باید 15 درصد مبلغ کالا و خدمات، یعنی در حدود 12 هزار میلیارد تومان را از محل پول نفت مردم به عنوان پیش پرداخت، به شرکت کاسپین سرویس واریز نماید و بعد از ورود کالا و خدمات به ایران، مابقی قیمت کالا و خدمات به همراه سود توافق شده، باید از سوی ایران طی چند قسط از محل درآمدهای نفتی کشورایران به شرکت کاسپین سرویس روس پرداخت شود(چه پروژه تمام شده باشد چه تمام نشده باشد و چه بار از روی ریل عبور کند و یا نکند). متاسفانه برخی مسئولان تصمیم گیر اطلاعی از شرایط اخذ وام صادراتی از کشورهای خارجی ندارند و به همین دلیل تحت تاثیر جو رسانه و تبلیغات قرار می گیرند و نمی توانند تصمیم صحیح به نفع مردم را اتخاذ نمایند.

هشدار اقتصادی به سازمان برنامه و بودجه کشور جهت بازنگری و بررسی کارشناسی مجدد با اهداف محافظت از منافع ملی این است که وقتی هیچ شرکت مشاوری، توجیه اقتصادی پروژه راه آهن رشت آستارا را به گردن نمی گیرد و به صراحت اعلام می کنند که درآمد ناشی از پروژه از محل ترانزیت و عبور بارهای داخلی در این پروژه،  فقط 15 درصد هزینه های اجرای این پروژه را می تواند پوشش دهد و لذا 85 درصد مابقی هزینه ها را دولت باید سوبسید دهد و در یک مدل مالی، ایران باید سالیانه حدود 8500 میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی کشور در مدت زمان حداقل 8هشت سال، باید به این پروژه جهت جبران کالا و خدمات وارداتی از شرکت روسی، تخصیص و به شرکت روسی و یا به هر مرجع دیگری که قرض گرفته شده است، پرداخت شود، در این شرایط با کدام محاسبات و منطق، سازمان برنامه این چنین از درآمدهای نفتی کشور می خواهد به این پروژه پرداخت نماید؟ آیا سازمان برنامه از کسری بودجه، برای تکمیل طرح های کلنگ زنی شده موجود که بعضا رها شده اند، اطلاعی ندارد که مجوز کلنگ زنی این پروژه را از محل پول نفت کشور صادر می کند؟ همچنین سازمان برنامه بر اساس تجارب تلخ گذشته باید به خوبی بداند با امضای قرارداد تجاری بین شرکت کاسپین سرویس روسیه و شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی جهت پروژه راه آهن رشت آستارا، ایران باید حدود 12 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی کشور، به عنوان پیش پرداخت به حساب شرکت کاسپین سرویس واریز کند.

سازمان برنامه وظیفه دارد صرفا بر اساس بررسی دقیق گزارشات توجیه فنی و اقتصادی مکتوبی که توسط مشاور ذیصلاح تهیه شده است اعلام نظر کند و به هیچ عنوان نباید تحت تاثیر فضای تبلیغاتی و رسانه ای و فشار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

آیا سازمان برنامه غیر از پول نفت کشور، برای تامین حدود 6 هزار میلیارد تومان برای تملک و تغییر کاربری زمین های کشاورزی در این پروژه، محل دیگری در نظر دارد؟ در مجموع حداقل برداشتن 18 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی کشور برای این پروژه غیراقتصادی، فقط برای شروع، جزو چالش های اصلی محسوب می شود. تجربه تلخ قطار سریع السیر تهران قم اصفهان فراموش شده است؟و ...

هشدار به نهادهای امنیتی و نظارتی:

همانگونه که مستحضرید دستگاه های اجرایی جهت تعریف پروژه ها و اخذ مجوزات کلنگ زنی، در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یا در حضور ریاست محترم جمهوری و مسئولان ردیف یک کشور یا جهت اخذ مجوزات هیئت وزیران، گزارشاتی مبنی بر توجیه پروژه ارائه می کنند و در گزارشات خود فرضیات و وعده هایی را می دهند و  مسئولان ردیف یک کشور نیز با فرض صحت فرضیات اولیه و فرض محقق شدن وعده ها، مجوزات را صادر می کنند.

سوال مهم این است که وقتی واقیعت ها مشخص می شود که فرضیات اولیه یا وعده های اولیه دستگاه مجری، اشتباه بوده و محقق نشده است، آیا باز هم مجوزهای صادر شده اعتبار دارد؟ آیا نباید مجدد بر اساس واقعیات، جلسات برگزار شود و مجوزهای قبلی باطل اعلام گردد؟ یا نباید پس از مشخص شدن حقایق، به طور اتوماتیک، مجوزهای قبلی باطل شود؟

در 22 سال گذشته در تمام مصاحبه های مسئولان، صحبت از سرمایه گذاری مشترک بین ایران، روسیه، آذربایجان، هند و حتی اروپایی ها برای ساخت راه آهن رشت آستارا به عنوان پیش نیاز و فرض و وعده اصلی جهت توجیه این پروژه مطرح بوده و هدف اصلی از این پروژه انتقال بار اروپا و روسیه از طریق آذربایجان و ایران به هند اعلام شده، ولی اکنون مشخص شده که صرفا ایران به تنهایی و با اخذ قرض وارداتی از روسیه و بازپرداخت قرض از پول نفت کشور، می خواهد این پروژه را بسازد و هم اکنون روسیه و هند از سایر مسیرهای ریلی و جاده ای شمالی جنوبی موجود در ایران و مسیرهای دریایی موجود، بار خود را عبور می دهند و نیازی به این مسیر ندارند ( گران تر بودن مسیر ریلی رشت آستارا نسبت به مسیرهای دریایی موجود دلیل اصلی انصراف روس ها و هندی ها به سرمایه گذاری در راه آهن رشت آستارا بوده)، آیا نهادهای نظارتی مسئولیتی برای نظارت و کنترل این وعده ها ندارند؟ (برای محافظت از منافع ملی و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، ورود نهادهای نظارتی و کنترلی باید در مرحله پیدایش پروژه ها و قبل از کلنگ زنی اتفاق بیافتد نه بعد از کلنگ زنی و رهاسازی پروژه ها).

ضرورت آگاهی شورای عالی امنیت ملی از تهدیدات راه آهن رشت آستارا:

تحلیل بنده این است هر گاه بر اساس یک وعده خارجی از پول نفت مردم یا با پول قرضی در کشور ( فاینانس شیک)، پروژه ای کلنگ خورده است آن پروژه با شکست مواجه شده است. پذیرفتن مدل تامین مالی ساخت راه آهن رشت آستارا از محل پول نفت مردم ( تهاتر نفت ) یا قرض خارجی و بازپرداخت قرض از پول نفت مردم،  وابسته کردن ایران به کشور آذربایجان و پیش نیاز تحمیل شرط و شروط کشور آذربایجان برای ایران خواهد بود. چرا که دوستی دوطرفه باید باشد و اگر ایران یا روسیه درخواست کند که بار روسیه از مسیر کشور آذربایجان عبور کند، قطعا شرط این توافق از سوی آذربایجان به ایران و روسیه نیز راه اندازی دالان تورانی ناتو خواهد بود و در شرایطی که ایران راه آهن رشت آستارا را ساخته و محیط زیست استان گیلان را نابود کرده باشد و بیش از 70 هزار میلیارد تومان از پول نفت مردم رو در مسیر راه آهن رشت آستارا بتن و آرماتور و خاکریزی و ریل ریخته باشد قطعا با افکار عمومی مواجه خواهد شد که چرا باری عبور نمی کند و عملا ایران در دام این پروژه خواهد افتاد و مجبور به تن دادن به خواسته های کشور آذربایجان خواهیم شد که از منظر امنیتی مورد تایید نیست.

هر چند محاسبات اقتصادی نشان می دهد بار ترانزیتی از مسیر راه آهن رشت آستارا به دلیل گران بودن عبور نخواهد کرد ( هزینه عبور یک تن بار از بندر هلسینکی فنلاند یا سنپترزبورگ به هند از مسیر ریلی رشت آستارا حدود 150 تا 170 دلار در صورتی که انتقال از مسیر دریایی حدود 50 تا 70 دلار است و در هر صورت دولت باید پاسخگوی افکار عمومی جهت عدم عبور بار ترانزیت از این مسیر باشد که تبعات اجتماعی منفی را نیز به دنبال خواهد داشت).

نکته دیگری که نهادهای امنیتی به آن توجه نکرده اند این است که عبور بار ترانزیت از مراکز محیط زیستی و پر جمعیت کشور به دلیل امکان عبور بار کثیف و آلوده و تهدیدات بیوتروریستی، تهدید بزرگی محسوب می شود و مسیر راه آهن رشت آستارا بدترین مسیر ممکن است چون باید از استان گیلان و پایتخت کشور و مراکز پرجمعیتی و محیط زیستی رشت، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم و ... عبور کند در حالی که مسیرهای نسبتا کویری و کم جمعیت در شرق کشور را داریم و هم اکنون نیز در حال استفاده هستند و 8 هزار کیلومتر مسیر دریایی انتقال بار بین روسیه و هند را کوتاه تر کرده ایم ولی باز به دلیل ارزان بودن مسیر دریایی هم اکنون نیز روسیه و هند تمایل دارند بار را به صورت دریایی عبور دهند چون قیمت تمام شده مسیر دریایی ارزانتر است.

تبلیغات بزرگی که در این سال ها در خصوص 30 درصد ارزانتر بودن مسیر راه آهن رشت آستارا نسبت به مسیر دریایی موجود بیان شده از اساس خلاف واقع بوده و گزارش مشاور در سال 1381 به صراحل اعلام کرده است که کریدور جاده ای و دریایی ( شاخه میانی ) شمال جنوب در ایران نسبت به مسیر تمام دریایی 30 درصد ارزانتر بوده و این مقایسه هزینه، هیچ ربطی به مسیر ریلی رشت آستارا ندارد.

نکته پایانی این است که سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و مسئولان معماری و شهرسازی وزارت راه به دلیل عدم اطلاع از وجود مسیرهای جایگزین راه آهن رشت آستارا در کشور احتمالا تحت تاثیر جو رسانه و تبلیغات، قرار بگیرند و مجبور شوند از خطوط قرمز و مبانی و اصول خود عبور کنند که می تواند تبعات جبران ناپذیری در استان گیلان و کشور داشته باشد.

با توجه به وجود مسئولان دلسوز و مومن در دستگاه های اجرایی کشور و همچنین وجود مسئولان دلسوز در دولت انقلابی سیزدهم، قطعا با آگاهی از حقایق و در اختیار داشتن اطلاعات صحیح و دقیق، مسئولان تصمیم صحیح را به نفع مردم و منطقه اتخاذ خواهند نمود.

* مدیر مهندس پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل و کارشناس حوزه اقتصاد، امنیت و پدافند غیرعامل، مهندسی ارزش و ارائه گزارشات تحلیلی                             

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 21 9

    احسنت.
    ان شاء الله گوش شنوایی باشد.
    صرفا کلنگ زنی هنر نیست.
    مردم الان ناوگان لازم دارند نه پروژه جدید.

  • محمد 18 5

    ساخت راه آهن با پول قرضی از روسیه با هدف اصلی انتقال بار روسیه به هند اشتباه راهبردی است.
    روسیه وقتی کریدورهای شمالی و جنوبی سرخس بافق بندرعباس عباس
    و
    بنادر شمالی ایران به بندر عباس رو داره
    و میتونه مسیر جلفا که آماده هست رو فعال کنه
    دیوانه نیست در رشت آستارا هزینه کنه.

    • احمدرضا 1 1

      کاملا درست.
      کریدور ریلی شمالی جنوبی فعال سنپترزبورگ، سرخس بافق بندرعباس
      و
      کریدور ریلی شمالی جنوبی سنپترزبورگ، اینجه برون ، بندر عباس
      و
      کریدور ریلی فعال سن‌پترزبورگ، بنادر آستاراخان، سالیانکا به بندر امیر آباد ، بندر عباس
      و کریدور ریلی سنپترزبورگ، بنادر آستارخان، بندر انزلی یا بندر کاسپین رشت بندر عباس
      همگی حدود ۷ هزار کیلومتر مسیر دریایی فعلی روسیه به هند رو کوتاه تر کرده
      و ایران تمام این مسیرها رو درراختیار روسیه گذاشته تا اگر باری دارد بیاورد
      ولی متاسفانه حتی با کوتاه کردن ۷ هزار کیلومتر، باز روسیه بار نمیاره چون گرونتره.
      مسیر رشت آستارا هم شاید حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر رو نسبت به کریدورهای شرق دریای خزر و کریدور میانی دریای خزر کوتاه ترتر بکنه
      که باز هم نشان میده این مسیر گرون تر و غیراقتصادی تره.
      اکر در خانه کس هست یک حرف بس است.

  • ناشناس 10 20

    آقای حدادی
    شما و بعضی دیگر از کارشناسان و اساتید دیگر و به کمک زنجیره ایی از رسانه های همکار , در جو و ترند این سال ها یعنی روس زدگی کاملا محو و غرق شدین جوری که اسم روس ها هر جایی بیاد دیگر نمی دانید چگونه فریاد بکشید ! انشاله از سر همین جو زدگی و احیانا تماشای بیش از حد امثال بی بی سی باشد در هر حال مراقب باشید که اسم تان در سمت تاریک تاریخ ثبت نشود چون خواسته یا نخواسته , دانسته یا نداسته طرحی مثل ریل رشت آستارا را همزمان با نگرانی رسمی آمریکایی ها و به موازات طرح صفرسازی درآمدهای ایران که توسط یکسری حمال های این ها در منطقه هم پیگیری می شود می کوبید حتما از سادگی شما و دوستان شماست که عمران و حوزه تخصصی خود را خوب می فهمید اما از عالم سیاست تقریبا هیچی نمی دانید و حداقل این پاسخ را هم نمی دهید که اگر ما با روس ها و چینی ها که به قول شما و دوستان تان اخی هستند همکاری نکنیم پس با کی همکاری کنیم ؟ ما چیزی به اسم شرق گرایی یا شرق گدایی اختراعی نداریم یعنی کسی نمی گوید روسیه یا چین از همه نظر عالی هستند و در همه چیز ما هم فکر و هم نظر هستیم اما بخش مهمی از منافع ما نزد این کشورها تامین می شود و بالعکس و روسیه همسایه ماست و غربی که برای N امین بار طی تاریخ اثبات کرد که قابل اعتماد و کار کردن به شکل برد برد نیست حتی برد 10 به 1 چون آن ها اساسا امثال ما را داخل آدمیزاد حساب نمی کنند استقلال و حاکمیت ما را از اساس قبول ندارند و دست از توطئه علیه کشور و ملت ما هم برنمی دارند آخرین موردش همین حادثه وحشتناک کرمان که کار مجموعه غرب است و نه روسیه و چین اخی !
    انشاله کمی تفکر کنید به این مسائل و این سوال ساده را از خودتان بپرسید که برای چی آمریکایی ها بابت کریدور شمال جنوب ایران و خصوصا قطعه ریلی رشت آستارا اظهار نگرانی کردند کمی تفکر راجع به این سوال , شاید به بینش سیاسیتون کمک کنه.

    • اکبر 13 8

      آقای ناشناس
      تعصبی و بدون مطالعه و غیرمنطقی صحبت می کنی.
      ربطی به روس و غیر روس نداره.
      گرفتن قرض خارجی اون هم واردات کالا و خدمات به کشور خیانت به تولید داخلی است.
      چرا نمی خواهی بفهمی و قبول کنی جای سوال داره.
      ۲۰ سال درگیر کردن استان گیلان به بهانه توسعه به نفع مردم نیست.
      نمودار تو گزارش تحلیلی رو ببینی میفهمی.
      ۲۰ سال هدر دادن منابع کشور در قطار سریع السیر تهران قم اصفهان آیا به نفع مردم اصفهان بوده است.
      از ساده لوحی و خواب غفلت و توهم بیدار شوید
      واقعیت تلخه.

    • مهدی 15 5

      سلام.
      شما یه لطفی میکنید تاریخ رو بخونید و ببنید روسیه با ما چه کارهایی که نکرده.
      من کاری اصن با حرفهای آقای حدادی ندارم ، اما کاش ما بدونیم که چه قسمت‌های عظیمی از ایران به واسطه خیانت و قلدری همین روسیه الان جزو خاک ما نیست.
      جنگ ایران و عراق و حمایت‌های روسیه امروزی از صدام و هن که نگم. البته که در دفاع مقدس ما با کل دنیا جنگیدیم.
      دوست گرامی شما در مقاله این کارشناس ، مطلبی دیدی که بیان کنه بریم با آمریکا دوست شیم و یا با روسیه دشمن.
      شما یا کلا مغرضانه در مورد ایشون میخوای نظر بدی یا جز اون طیفی هستی که با کلیه نظرات دیگران مخالفند.
      شما و دیگران دوستان که رویتان رو نسبت به بعضی از خیانتها که به مردم روا میشه بستید، فقط کافی بود نرخ پروژه های ریلی نیمه تمام مملکت رو رصد کنید تا ببینید که این راه آهن انجامش سیاسی هست یا در جهت منافع.
      التماس مطالعه و تفکر

    • ناشناس 7 6

      آقای مهدی
      شما که اهل تفکر هستی یعنی می گی چون روس ها 100 سال پیش در حق ما ظلم کردند یا 40 سال پیش به صدام کمک کردند پس امروز قید همکاری با این ها را بزنیم ؟ این تفکر و مطالعه شماست ؟!
      آقای اکبر
      شما می گی امورات کشور را به بهانه تولید داخل و حمایت از داخل معطل کنیم تا بعدها تولید داخل برسد ؟! اگر جای روسیه , آمریکا در شمال کشور ما بود هم همین صحبت ها را می کردین ؟!
      درد شما , نام روسیس و بس .

    • مهدی 7 1

      عزیز برادر اگر با چوب شما این داستان رو برونیم، بهتر نیست با کشوری صاحب تکنولوژی جلو بریم نه کشوری داغون مثل روسیه.
      آقاجان میدونی همین الان روسیه از طریق آسیای میانه و بنادر هد و پاکستان خیلی با هزینه کمتر و سریعتر میتونه بار رو به مرکز کشور خودش برسونه.
      من در پیام قبل هم نوشتم نیاز نیست کسی طرف آمریکا یا روسیه باشه.
      اما روسیه همین الانم داره با کشورهای دوزاری حاشیه خلیج همیشه فارس هم صدا میشه برای این که جزایر سه گانه برای اماراته.
      این بدای همین یک ماه پیشه نه صد سال پیش.
      البته که نگم همین روزهای کثیف چه شری سر چند تا پهپاد داشتند برای ایران به پا می‌کردندو ....
      دیگر خود دانید که روسیه چه جور کشوری هست.

    • ایمان 1 2

      آقای ناشناس
      ظاهرا هنوز باور نکردی شرکت کاسپین سرویس روس که معلوم نیست آقازاده ها هم پشتش هستند یا نه به پوتین فشار میاره تا زنگ بزنه به آقای رئیسی که سریعتر بیایید قرارداد بندید تا فقط بتونه ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش پرداختشو از پول نفت مردم ایران بگیره بگیره.

      نکنه هنوزدر توهم وعده های رسانه ای و تبلیغاتی متعدد که روسیه سرمایه گذاری میکنه و این راه آهن مشترک ساخته میشه هستی؟
      بیدار شو برادر عزیز.
      ایران کریدور ریلی شمالی جنوبی متعدد داره.
      کشور الان محتاج ناوگان و تجهیزات جاده ای، ریلی ، دریایی و هوایی است.
      کلنگ زنی بتن آرماتوری صرفا پیمانکاری بسه دیگه.

  • عبداله مهتدی 9 17

    مخالفت با توسعه ریلی از جمله رشت آستارا همسویی با دشمنان منافع ملت ایران است

    • احمد 13 6

      تحلیل درستیه کرده.
      تحلیل رو اول خوب بخون بعد نظر بده.
      دشمنان ایران خوشحال میشن منابع کشور در راه آهن رشت آستارا هدر بره و استان گیلان رو نابود کنیم بعد هیچگونه باری هم عبور نکنه.

  • عبداله مهتدی 12 16

    مخالفت با توسعه ریلی کشور در راستای منافع بیگانگان وعقب ماندگی صنعت ریلی در کشور است

    • اکبر 2 2

      کلنگ زنی رشت آستارا توسعه ملی نیست.
      اون نمودار رو هم نگاه کنی میبینی بل شعار تبلیغات صدها پروژه ریلی کلنگ زدند و رها کردند.
      چرا رها کردند؟
      چون هدف کلنگزنی و تبلیغات بوده و از اول هم میدونستن توجیه نداره.

      مسئولان خوب یاد گرفتن کلنگ بزنند و بعدش میزارن میرن یه جای دیگه یه پست دیگه و اصلا پاسخگوی کلنگ زنی های خود نیستند.
      بیچاره مردم که همیشه هستند.
      هر کلنگی توسعه نیست.

  • ایرانی 12 17

    راه آهن رشت آستارا یکی از پروژه های است که یک سری از مخالفان پیشرفت کشور به بهانه های محیط زیست و موضوعات دیگر سعی دارند افکار عمومی را نسبت به نظام بد بین کنند.

    • محمد 7 6

      یه نگاه به نمودار بیاندازی به عمق فاجعه پی میبری.
      همانطور که اصفهانی ها در قطار سریع السیر تهران قم اصفهان سرشون کلاه رفته
      و همانطور که اردبیلی ها در قطار میانه اردبیل سرشون کلاه رفته
      و ...
      الان گیلانی ها هم با تبلیغات گستردهدای که شده فکر میکنند که این راه آهن باعث توسعهدمیشه در صورتی که ۲۰ سال محیط زیستتون رو نابود می‌کنند و هیچگونهدتوسعه ای هن در کار نیست.
      بدون تعصب و بدون جو رسانه مطالعه کنید.

    • مهدی 5 4

      سلام.
      پیشرفت تکمیل زیر ساخت‌ها با منابع موجود در وضعیت حاد امروزی می باشد.
      نه شروع یک پروژه که حتی خود دست اندرکاران این حوضه هم بهش اعتقادی ندارند.
      البته دوست ندارم ببینید که این پروژه با جنگل و طبیعت گیلان چکار میکنه .
      یه نفری میگفت الآن بهترین موقع هست که برین اون حول و حوش کارخونه ذغال بزنیم.
      کاش بدونیم داریم چه خیانتی به آیندگان میکنیم.

    • احسان رستگار 8 3

      با درود
      بنده از روز اول پیگیر مقالات و گفتمانهای کارشناسی در خصوص راه آهن رشت آستارا بودم، چه در تین نیوز و چه در سایت‌ها و حتی اخبار تلویزیون،
      به نظرم توسعه به معنای عام اون خوبه، اما الان چیزی که در این پروژه اتفاق میوفته توسعه نیست،
      نوعی منفعت طلبی و انجام اموری هست که فقط پیگیرش کسانی هستند که منافعی در اون دارند.
      دوستان دنبال روسیه چین و آمریکا در مباحث نباشید.
      دنبال منافع ملی و تامین منابع پایدار برای آیندگان باشید که نیستید.
      یعنی اگر این آقای نگارنده الان بجای این که وقت میزاشت مطالعه می‌کرد و مطلب جمع می‌کرد برای آگاهی مردم، بلانسبت یه جفنگیات در مورد فلان رستوران مینوشت، همه به به و چه چه می‌کردند.
      البته که ارائه نظر مخالف خوبه ولی با رعایت انصاف.

  • مهدی 6 11

    این پروژه جز نیازهای منطقه است جاده فوق شلوغ شمال کشور است و.... درضمن چرا این همه زمینهای مرغوب تبدیل به ویلا میشود کسی اعتراض نمی کند جاده (راه اهن . وغیره)نیاز اصلی کشور و استان می باشد باحدود ۵۰میلیون گردشگر

    • امیر میرزایی 9 4

      سلام و عرض ادب.
      دوست گرامی اجازه میدید مردم گیلان خودشون تصمیم بگیرند که راه آهن نیاز هست یا نه.
      بزرگوار شما که نمیخوای توی گیلان زندگی کنی. تخریب جنگل و طبیعت ارزش نداره.
      در ضمن شما نگران گردشگری گیلان نباش، گیلان رو مردم ایران دوست دارند و میان، اون هم از جاده های زیبا.
      معلوم نیست شماها پیمانکاری یا منفعتی دارید از ساخت این راه آهن.

  • ناشناس 2 2

    ایا بعضی از استانها که جاده درست ندارند دارن راه اهن می کشن

  • Saeed 12 4

    تخریب طبیعت و از بین بردن صدها هزار درخت در گیلان،ایجاد راه آهن رشت آستارا جز هیچ آورده ارزشمندی ندارد.
    همین الان هم راه آهن رشت تهران کدام بار را جابجا می کند؟ کدام رونق اقتصادی را سبب شده است.
    جز مسافران رشت به مشهد در هفته کدام مسافرت انجام می گیرد.؟

  • مرتضی نوروزی 3 1


    موضوع صفر و یکی نیست.
    می طلبد
    نشستهای کارشناسی در این خصوص برگزار شود.

  • مهرداد صراطی 2 1


    شما یکی بفرستید سر همین 5

    کیلومتر اختلاس ها را در بیار میلیاردی

  • ناشناس 2 10

    در شرایط بحرانی دریاها وناامنی بهترین گزینه راه آهن خواهد بود پل پیروزی درجنگ جهانی دوم توسط آلمان‌ها از بندر ماهشهر تا مازندران زده شد چون دریای مدیترانه وسیاه نا امن بود دو باره جنگ اوکراین این مسیر را نا امن ساخت ادامه دهید

    • اکبر 2 3

      دریاها ارزانترین مسیر هستند.
      به همین دلیل الان روسیه حتی در شرایط جنگ اوکراین بارها شو نمیاره از کریدور آماده شمال جنوب سرخس بافق بندرعباس که ۷ هزار کیلومتر مسیرش نسبت به دریا کوتاهتر شده نمیاره.
      چرا نمیاره؟ چون گرون تره.
      اونا فهمیدن برخی که ذینفع کلنگ زنی و صرفا کار پیمانکاریدهستند خودشونو به خواب نفهمی زدند

  • ناشناس 7 7

    چقدر خوب نوشتید خدا خیرتون بده کاملاً درست توضیح دادید

  • رامین صفایی 4 14

    لطفا از این اظهارنظرهای دروغ
    و فریبکارانه خودداری کنید
    در یک قسمت از این اظهارنظر سراپا دروغ نوشتید که راه آهن
    ۲۰۰ کیلومتری قزوین رشت به کاسپین بعد ار گذشت ۱۷ سال
    هنوز ۴۰ کیلومتر از قزوین به رشت باقیمانده و تکمیل نشده .
    این درحالی است که راه آهن رشت به قزوین به طول ۱۶۰ کیلومتر بوده و پنج سال پیش
    به بهره برداری رسیده و هم اکنون نیز فعال می باشد .
    با این مقاله های خود موجب
    خنده مردم هستید

    • معین 11 3

      درسته گفته.
      اطلاع نداری تهمت دروغگویی نزن.
      راه آهن قزوین رشت بندر کاسپین یکپارچه کلنگ خورده ودباید با هم کار می شد و الان بعد ۱۷ سال هنوز تکمیل نشده. حالا یه بخشی راه افتاده خیلی تاثیری نداشته و واقعیت با وعده های بار و مسافر داده شده خیلی اختلاف داره.
      تعصبی و بدون مطالعه تهمت نزن.

    • روح الله 2 0

      قرارگاه خاتم همیشه پیمانکاره.
      شرکت های مشاور بخش خصوصی اطلاعات غلط به دولت میدن و برلی دولت پروژه غیراقتصادی سیاسی تعریف می‌کنند و آخر سر میدن قرارگاه میسازه.
      به نظر قرارگاه اگر از این واقعیتها مطلع بشه به خاطر مردم میتونه بکشه کنار.

  • ناشناس 11 5

    پیمانکار این پروژه‌ ها چه مجموعه ای می باشد ؟ این پروژه ها اگر برای کشور و مردم نفعی ندارد برای پیمانکار سود دارد

    • ناشناس 5 0

      قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

  • ناشناس 8 5

    پیمانکار این پروژه‌ ها چه مجموعه ای می باشد ؟ این پروژه ها اگر برای کشور و مردم نفعی ندارد برای پیمانکار سود دارد

  • امين 8 15

    به كوري چشم دشمنان گيلان ؛ اين راه اهن ساخته ميشه

    • احمد 8 2

      شعار الکی نده.
      کلنگ این پروژه غیراقتصادی مستقیم میاد رو کمر کشاورزان و مردم استان گیلان و گل ایران
      ساخت پروژه بادوعده خارجی ها و با پول نفت مردم و تخریب و نابودی استان گیلان که باری هم عبور نمیکنه، خدمت نیست بلکه خیانت جاهلیت است.
      کسری بودجه دولتها از همین کلنگ زنی ها بوجود میاد.
      بیدار شو.

  • علی 7 3

    متاسفانه کار دست یک عده بی سواد مدرک دار است پروژه ورزشگاه ملی جدید هم جز خسران برای ملت و کشور عایدی نخواهد دلت

  • معین 10 4

    قطعا آمریکایی ها از هدر دادن پول نفت مردم در راه آهن رشت آستارا خوشحال هستند.
    چون قرار نیست باری عبور کنه
    چون ایران و روس بعد باید برن پیش آذربایجان التماس کنند که تورو خدا اجازه بده بار از کشورت عبور کنه.
    هر چند برای روسیه مهم نیست چون قراره بار رو از دریا ببره.
    مسیر سرخس بافق بندرعباس رو کاملا در اختیار روسها قرلر دادیم و ۷ هزار کیلومتر مسیر دریایی شون کوتاه شد ولی چرا بار نمی یارن؟ پاسخش ساده هست چون مسیرهای دریایی و جاده ای ارزونتره.
    با پول نفت مردم کلنگ زنی هنر نیست.
    استان گیلان هن در خوابن و مسئولینشون از واقعیتها بی‌خبرند یا خودشونو به بیخبری میزنند

    • ناشناس 2 10

      خوب کاری کردیم در اختیار روس ها قرار داریم
      در حال حاضر دشمنان ایران کشورهای آمریکا انگلیس کانادا استرالیا(آنگلوساکسون ها)و کشورهای اروپایی دنبال رو آن ها هستند
      ما با همه جهان کار می کنیم و لی با دشمنان نه
      روس ها این همه سرمایه گذاری می کنند و عجله دارند نمی دانند ولی تو می دانی
      تو می دانی قرار نیست حمل ونقل صورت بگیره پس این همه جابجایی کالا با ماشین های سنگین در مر آستارا انجام می‌شود چیه؟؟
      افرادی مثل تو مریض اند خدا شفای عاجل نصیب بفرماید

    • ایمان 2 2

      معلومه پانترکی
      کشور آذربایجان نه جمهوری جعلی باکو

  • حمید 4 14

    آقاجان. بذارید آستارا هم راه آهن داشته باشه. همه استان ها، حق دارند راه آهن داشته باشند، حتی اگه صرفه ی اقتصادی نداشته باشه، از جمله کهگیلویه و بویراحمد و چهامحال و بختیاری و ایلام و خراسان جنوبی و... شما فقط به فکر پول و سرمایه داری هستید. ما کمونیستی رو قبول نداریم اما سرمایه داری بیش از حد مثل آمریکا هم قبول نداریم. این راه آهن ها کشیده می شه. به مرور قطار جدید هم می ذارن توش. هم راه آهن رشت آستارا، هم زاهدان چابهار و هم شیراز بوشهر مهم و راهبردی هستند و به توازن اقتصاد در کشور کمک می کنند.

  • ناشناس 3 7

    سلام ،
    در خصوص پروژه های ریلی ناتمام ، این بعهده دولتهاست که چرا انجام نشده . اما نگاهی به سیر تحول کشورهای مختلف از جمله چین و امریکا به ما میگوید که در همه ی این کشورها خط آهن یک ضرورت توسعه بوده چون نسبت به حمل و نقل جاده ای مزیت نسبی دارد . در حمل بار ۵ برابر حمل و نقل جاده ای و در حمل مسافر ۲ برابر حمل و نقل جاده ای مزیت نسبی در قیمت ، سوانح ، مصرف انرژی و ... دارد .

    • معین 1 0

      بحث اینه که کلنگ زنی رشت آستارا و خیلی دیگه از پروژه هایی که مطابق نمودار کلنگ زدند و رها کردند منجر به توسعه نشده
      بدتر این کلنگها منجر به پسرفت شده.
      تبلیغات بیش از حد راه آهن رشت آستارا چشم و چال همه رو کور کرده تا واقعیت های این گزارش تحلیلی که به نظر بدنه بی طرفانه و بدون تعصب نوشته شده رو نشوند یل خودشونو به نشنیدن و ندیدن میزنن.

  • عباس 3 11

    راه آهن رشت آستارا یک پروژه ملی است و قطعا موافق و مخالف دارد
    ایا این بزرگوار برای احداث مسیر بمبی. از طریق امارات هم
    اینگونه به سرو سینه میزنند
    قطعا احداث جاده فرودگاه و.....به محیط زیست صدمه میزند و سرمایه خور است
    منتهی آیا باید بشینیم و به اطراف نگاه کنیم و هیچ کاری انجام ندهیم
    این مقاله مانند زمانی است که خواستن آب از دریای عمان به داخل منتقل کنند همین فیلسوفها داد محیط زیست درآوردن ولی نگفتن کل کشورهای خلیج فارس دارای آب شیرین کن هستند
    آقای نویسنده قطعا شما دلسوز هستید منتهی یکبار هم به سمت مخالف غش کنید
    اجازه بدید ایران پیشرفت کند

  • بهنام 2 11

    میخوای کلا دیگه رآهن نسازیم همش ضرره، پشمک

  • ناشناس 1 10

    پروژه های ریلی خاصه ریلی سریع السیر موجب توسعه کشور عدم مهاجرت مهاجرت معکوس و انواع مزایا برای کشور و مردم است لذا سرمایه گذاری دراینخصوص مهمترین وظیفه دولت هاست که متاسفانه شاهد کوتاهی عملکرد بوده ایم شکر خدا دولت آقای رئیسی نسبت به موضوع اهتمام نموده لذا باید مورد تشویق واقع تا پروژه ها تسریع گردد نقد آن و ارتباط دادن صرف به ترانزیت بین المللی منصفانه نیست.

  • محمد کاظم 10 2

    در نمودار فوق برای راه آهن میانه تبریز میزان پیشرفت فیزیکی طرح 100 درصد ذکر شده است که اشتباه میباشد و این طرح هم به صورت ناقص با کمبودهای بسیار افتتاح شده است چراکه راه آهن دو خطه به صورت تک خطه با ایستگاههای بین مسیر که ساختشان تمام نشده است تا ایستگاه خاوران در حومه تبریز ساخته و افتتاح شده است و فاصله بین ایستگاه خاوران تا تبریز حتی نقشه اجرایی هم ندارد چه برسه به ساخت بنابراین عملا استفاده حمل بار نداشته و استفاده مسافری در حد یک قطار به مقصد تهران دارد که طبق اخبار آنهم فعلا انجام نمیشود !!!! اتصال ریلی به راه آهن آذربایجان و روسیه که طبعات و خسارات زیست محیطی کمتری داشته باشد طرح ریل اردبیل پارس آباد و اتصال از این نقطه به راه آهن آذربایجان میباشد که حداقل باعث نابودی زمینها و طبیعت با ارزش شمال کشور نمیشود

  • ناشناس 3 6

    اتفاقا در طول خط ساحلی باید راه آهن بخوره و بنادر بیشتری بسازن تا حالا هم حماقت کردن که نساختند و از این ظرفیت اقتصادی برای منطقه و کشور غافل بودن باید راه آهن خط ساحلی از گلستان تا تبریز ساخته بشه تا به راحتی بشه از بنادر استفاده کرد و اجناس رو از خزر به نیمه شمالی کشور نقل و انتقال داد نه این که از چابهار بیاد مشهد بعد بره تبریز

    • علی 6 0

      اقتصاد دریا محور یعنی ناوگان و شناور
      کشور به شدت نیازمند ناوگان است هم در جاده هم در ریل و هم در دریا
      خدای ۴۰ ساله دریم زیرساخت میسازیم خیلی هم ساخته شده دیگه بسه
      الان نوبت اینه که منابع نفتی کشور با سمت خرید یا ساخت ناوگان بره.
      بجای خط ریلی ساحلی باید خط کشتیرانی ساحلی از گلستان تا گیلان با ایستگاههای زیاد در طول مسیر زد.
      بفهمید تجار بارشون رو از مسیری میارن که ارزونتره.
      مسیر رشت آستارا گرون تره.

  • محسن 9 0

    فقط کلنگ زنی می کنند ولی از کار انجام یافته خبری نیست. یک جایی را افتتاح می کنند ، روبان را با قیچی می برند و می گویند که این مقدار دلار آوری دارد و از خارج شدن دلار جلوگیری کردیم ،پس چرا احساس نمی شود ،چرا روز به روز فلاکت بیشتر می شود .

  • ناشناس 3 11

    بیکاره های عالم نما در مورد پیشرفت و اباد سازی گیلان سکوت کنید و دخالت نکنید خیلی بهتر است.حق گیلان را سالهاست که خورده اید و آب خنک روش،برای رفتن به عراق و غیره قطار فوری راه اندازی می کتی،نوبت از دست رفته که داره به ما میرسه از بیخود بودنش حرف می زنید؟ ما مردم گیلان ،خواستار برقراری و ریل گزاری از مبدا رشت به اصفهان و شیراز و اهواز و غیره هم هستیم...

  • مصطفی 2 11

    راه اندازی کریدور ها در کشور، علی الخصوص شمال - جنوب، از اوجب واجبات هست، مورد تاکید و توصیه رهبری هم می‌باشد...
    دوستداران مملکت رصد کنند که هر جا صدایی برخلاف منویات رهبری بلند شد، بدونند که اون صدا و اون جریان مشکوکه. اگر هم شکل و شمایل اون صدا و جریان به ظاهر خیرخواهی بود، شک نکنین که جریان نفوذ داره صحنه سازی می‌کنه... هرجا دیدین رسواشون کنید.
    یاحق

    • معین 5 2

      اگر مطلع باشی کریدورهای ریلی و جاده ایزشمال جنوب داریم.
      کسی بار نمیاره چون مسیر دریا ارزونتره.
      خوابیدن تا کی.

  • محسن 3 10

    با شما باشه هیچ استانی نباید راه آهن کشید کلن راه آهن چیز بدی هست

  • ناشناس 4 10

    این طرح از سه دهه پیش یا بیشتر کلید خورده
    از آن زمان تا قبل از دولت سیزدهم‌ طرح پیشرفت خوبی نداشته است و دولت سیزدهم کمر همت بسته است که پروژه های کلنگ خورده و رهاشده رو به ترتیب الویت به پایان ببرد .
    اما در داخل کشور غرب گداها هم صدا با غربی ها تبلیغات سو علیه روس ها و چینی ها و پروژه های مشترک که منافع برای همگان دارد را می نویسند و می گویند
    نویسنده مقاله از تخریب هزاران هکتار از زمین های کشاورزی و باغات و عرصه های جنگلی شمال از گلستان تا آستارا که توسط دلالان و خوشگذران ها و عیاشان تبدیل به باغ ویلا و ویلا شده و ادامه دارد ناراحت نیست و مطلبی نمی گوید و نمی نويسد و اما همینکه این پروژه بخواهد به پایان برسد دادشان به آسمان می‌رسد معلوم است که دغدغه زمین های سرسبز شمال را ندارد
    آقای محترم بگذار این خط آهن تا آستارا برود بالاخره آستارا یکی از شهرهای گیلان است و از شهرهای مهم مرزی در امر ترانزیت محسوب می شود کارشناسان گفته اند اگر شبکه ریلی کشور کامل شود در آمد سالانه از ترانزیت ریلی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار خواهد بود
    ما در دولت نکبت و ذلت بار حسن فریدون دیدیم غربی های جنایت کار به هیچ کدام از وعده های خودشان عمل نکردند و حسن فریدون بی تدبیر و ناامید کننده و وزیر خارجه اش علی رغم اینکه ایران به همه تعهدات خودش با سرعت عمل کرد هیچ راه حلی نداشتند و مملکت با چاپ پول اداره می شد و اگر این روند ادامه پیدا می کرد ما شاهد سقوط و از هم گسستگی نظام و کشور می شدیم
    الحمدالله که دوران حسن فریدون به اتمام رسید و یک فرد با کفایت و انقلابی و مردمی جای این فرد فشل و مستاصل را گرفت
    علت دیگر این است غربی ها و غرب گداها که هردو دشمن کشور و نظام هستند مخالف ارتباطات خوب تجاری و اقتصادی و سیاسی با چین و روسیه هستند به دلیل اینکه روس ها از نظر نظامی و سیاسی و چینی ها به لحاظ اقتصادی در سطح بالا مطرح هستند و با غربی ها زاویه گرفتند و در حال دور شدن از غربی ها هستند
    بنابراین غربی ها و غرب گداها و غرب پرست ها نگران از هم باز شدن گره های کشور هستند و این همه هیاهو برای همین است
    البته مطالب زیادی وجود دارد که در این مقال نمی گنجد

    • ابراهیم 6 3

      تحلیل مقاله درسته.
      متاسفانه اینقدر تبلیغ شده روی این پروژه رشت آستارا که باعث شده قدرت فکر کردن از شما هم گرفته بشه.
      روسها فهمیدن این خط به درون نمیخوره و سرمایه گذاری نکردند حالا اصرار داری کلنگ این پروژه صرفا پیمانکاری بخوره رو کمر مردم گیلان.
      در تمام دنیا حمل و نقل ترکیبی استفاده میشه.
      برای استان گیلان هم راه آهن رشت رو کشیدند و به بندر انزلی و کاسپین هم ان شاء الله تا اخر سال وصل میشه و از درآمدهای سرشار وعده داده شده مردم گیلان ثروتمند میشن!!!
      فکر میکنی ۱۶۰ کیلومتر دیوار خاکریزی بکشی تو گیلان و گیلان جنوبی شمالی درست کنید و جنگل گیسوم رو ببرید و مجاور تالاب استیل رو تونل کاری کنند گیلانی ها خوشبخت میشن زهی خیال باطل.
      اسیر رسانه و جو تبلیغات و وعده های پوشالی نشو.

  • سعید 8 1

    مصافا‌بر‌این‌که‌ حدود‌۴۰‌درصد‌ مسیر‌ باید‌ پل‌سازی‌ بشه‌ و‌این‌یعنی‌احداث‌۴۳‌کیلومتر‌‌ ریشه‌ پل‌‌.‌‌ یعنی‌ همان‌ بلایی‌ که‌ بر‌ سر‌دریاچه‌ارومیه‌ آمد‌ در‌ انتظار‌ آبهای‌ زیر‌مینی‌ گیلان‌ خواهد‌ بود‌.‌‌ شمها‌ عامل‌بسیار‌مهمی‌در‌ فرار‌آبهای‌ سطحی‌‌به‌ اعماق‌ زمین‌ خواهد‌شد.

  • هموطن 3 7

    آیا راه آهن تا ساحل کاسپین محیط زیست را تخریب نکرده
    ۲ همه ما میدانیم دریای خزر درحال خشک شدن هست پس راه دریایی که ادامه راه اهن رشت،کاسپین هست دارای کارآیی نخواهد بود
    ۳ شما علاقه خاصی به انزلی وراه آهن رشت کاسپین دارید لطفا بااین طرح ملی مخالفت نفرمایید

  • ناشناس 6 1

    بنده درپروژه ریلی رشت کاسپین کارکردم واقعا تحکیم خاک درگیلان مصیبت هست
    .حالاگفته میشه تقریبا نصف مسیررشت آستارا باید پل زده بشه اونایی که اهل فن هستندمیدونندیعنی چه.

  • ناشناس 6 1

    نان خیلی هادراینه پروژه رشت آستارا روبزرگنمایی کنندحتی بانشان دادن معطلی کامیونهادرگمرک آستارا که عوامل خودشون اونجادخیلندمیخانداین پروژه روضروری نشان بدند

  • جوادی 7 1

    مشکلات فنی زیست محیطی، نبودمصالح کافی درمنطقه، عدم سیرمناسب قطار،عدم توجیه اقتصادی بدلیل نبودبارکافی،عدم سرمایه گذاری روسیه، عدم اطمینان از برگشت سرمایه وووووآیااین دلایل کافی نیست؟؟

  • ناشناس 7 2

    این خواست روسیه ست وبایداجرابشه چون تاریخ اینومیگه همیشه خواست اونادرایران اجراشده

  • شعبان 4 1

    راه آهن درایران بایدراهبردی واقتصادی باشد.وقتی که الان جمهوری باکو مانع تردد کامیونهای ایرانی برای اروپا بالطائف الحیل میشودفردا چطور انتظاردارید بارهای عبوری ریلی به سمت هندوستان پاکستان ازطریق خط آهن آستارا رشت تهران به سمت چابهار ویازاهدان باشیم.تازه کالا کو آیا رقبایی مانند ترکیه واسرائیل با نفوذی که برحاکمان باکو دارند وهرروز مسئله ای رابرعلیه ایران کوک می کنند خواهند گذاشت.راستی ازبزرگترین بندردریای خزرکه اسکله رورو دارد یعنی بندرامیرآباد بهشهر مازندران چقدر استفاده مفید می شود .هنوز راه آهن اینچه برون گلستان راکه عملا با هزینه زیاد واحداث ۹۰ کیلومتر راه آهن وتخریب آثار باستانی دیوار گرگان که موجب آبگرفتگی وتشدید سیل سال۱۳۹۸گلستان درشمال این استان شده بودرا کسی فراموش نمی کند واین تحقق اراده شیخ کاظم نورمفیدی درآن استان بمنظورتشکیل یک اداره کل درگرگان بود را فراموش نکردنداگر کالایی وارد شود باید از مازندران عبور کند کسی چیزی ندید فقط گفته می‌شود ۳ قطار راه ابریشم عبور کرده درآمد چقدر بوده حتما مهم نیست.اگر راه آهن گرگان مشهد اجرا می‌شد به خدا دارد سودش بیشتراز راه آهن اینچه برون میشد چون ۴ استان ساحلی خزر از طریق ریل مسافران مشتاق را به مشهد می رساندند. مادرمنطقه مواجهه باکارشکنی ورقابت ترکیه آذربایجان عربستان پاکستان هستیم تا این مواردبه صورت اصولی حل نشود هیچ خبری نیست. آقایان مشکل بار ومسافر داخل کشور رانمی توانند حل کنند قطار های فرسوده چه کشنده وچه واگن ها خود مسئله بزرگ است که هیچ کس حل نمی کند چون مدیرعامل غیر متخصص وکار نابلدحاکم است تازه هرکس با نفوذ باخرید ویااجاره لکوموتیوهای فرسوده از امکانات خط وابنیه استفاده می کند وبدهیش را به راه آهن نمی دهدخصولتیها هم که بماند.پس دورنگی وبرنامه ریزی دقیق ومدیران توانند ضامن ایجاد وبهروری بهتردور از کشمکش سیاسی می‌تواند کارساز باشد ولاغیر

  • مرادی 0 5

    یکی از خواسته های ما ازمجلس فعلی وآینده ودولت محترم پیگیری گنجاندن طرح احداث ایرانرود در برنامه توسعه ۵ساله واجرای آن است زیرا دشمن آمریکایی در سال ۱۹۹۷، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد . لذا با اجرای آن دشمنان ایران قوی را خوار وذلیل خواهیم کرد وصنعت آبزی پروری ،سیمان وفولاد ،گردشگری دریایی کشاورزی و....را با اشتغال بیش از ۲میلیون نفر هرچه بیشتر توسعه خواهیم داد وازهمه مهمتر باخشکسالی وتغییر اقلیم مبارزه کرده و سپس توان فنی و نیروی کارآزموده را به سراسر دنیا صادر خواهیم کرد وکشورهای دنیا را از حیث امنیتی وصنعت ونیروی کار به ایران وابسته خواهیم کرد. ضمنا از همه ایرانیان تمنا دارم ازطرح ابر پروژه احداث ایرانرودازخلیج فارس به خزر برای تمدن سازی نوین ایرانیان بآدرس زیر farsnews.ir/my/c/219241 لطفا حمایت بفرمایند ‌

  • ناشناس 2 6

    تین نیوز آقای محمدرضاحدادی خیلی ها با عمران و آبادی و پیشرفت گیلان مخالفن هماننده شماها.وبا آمار و ارقام من در آوردی ،بصورت طومار نوشته ای که خود را دلسوز جلوه میدهی .لطفان با آمار و ارقام علم مخالفت علیه طرح توسعه گیلان دست بردارید .گیلان نیاز به رفع ترافیک جاده ای دارد . چون تراکم جمعیت و گردشگری دارد.راه آهن بهترین روش جهت جالجای کالاو مسافر است .

    • علیرضا 7 2

      تحلیل نویسنده دقیق و منطقیه
      گیلانی نیستی احتمالا دلال زمین های کشاورزی تو مسیر راه آهن هستی.
      بیدار شو.
      چند ده سال تخریب استان گیلان و بعد هیچ.
      تجربه تلخ زیاده.

    • احسان 8 1

      اینو دیگه همه میدونن
      چطور مسئولین خودشونو به خواب زدند؟

      دلیل اصلی روسیه برای انعقاد قرارداد با ایران اینه که شرکت کاسپین سرویس روسی ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت بگیره از ایران برای اینکه کالا و خدمات خودشو به هر قیمت دلخواه بندازه به ایران.
      آیا آقازاده ها و دلال ها پشت این شرکت روسی هستند؟

      افرادی که خودشون تو روسیه شرکت دارند، حق ندارند از این قرارداد ترکمانچای حمایت کنند و رشت آستارا رو تبلیغ کنند.
      کشور هزاران پروژه کلنگ زنی شده روی کمر مردم داره.
      اندیشمندان و دلسوزان استان گیلان نباید فریب تبلیغات رو بخورند.
      اگر در خانه کس هست یک حرف بس است.

  • م 5 3

    بیانات کامل جوامع بود کشور ایران نیازی به راه سازی رشت آستارا نداشته این نیاز روسیه بوده چرا سرمایه ایران نفت را به جای بدهی، آن هم بدهی که اقلا سودی برای ملت ایران دارد خرج شود باید این پروژه کنسل شود، حتی تا این مقطع ، یعنی درایران حتی یک کارشناس اقتصادی ، سیاسی ، جغرافیایی … وجود ندارد که نظر دهد نباید وامی بابت این پروژه که فقط سودش برای روسیه وکشور آذربایجان استگرفته می شد، نماینده ها چطور؟ وزیر راه ، استاندار و…. هیچ کدام این پروژه را نمی دانستند به نفع روسیه است ؟ در واقع روسيه مي خواهد وارد خاك ايران شود از اسراييل بدتراست با پنبه سر مي برد.
    در إمد ملي ايران هم كه با اين قرار داد به جيب زد.

    • ایران 2 5

      چرند و مزخرف

  • ع.ن 3 6

    به نظر شماها ستون پنجمی دشمن در ایران زمین هستید که دقیقا در جهت دشمنان باهوش غربی گام بر میدارید تا زیرساخت ریلی که یکی از ارزشمنترین خطوط حمل ونقلی ایران و کریدور های بین المللی بسیار مهم است که میتواند ایران را به یکی از قطب های مهم جهانی تبدیل کند تخریب میکنید ؟ سخن شما همان سخن اسرائیل در جهت از بین بردن ایران در شاه راه بین المللی است ؟ هر کی هستی خائن به کشور و مردم ایران هستی و با دشمنان ایران همراه شده اید تا از سرازیر شدن پول به داخل ایران و قوی شدن ایران دارید جلوگیری میکنید شما یک اسرائیلی هستید؟

  • حسن 2 1

    حساب این مقایسه بسیار ساده است. تاسیسات بندری وجود دارد، تاسیسات ریلی وجود ندارد. کشتی وجود دارد، قطار وجود ندارد. مسیر حمل و نقل آبی با هزینه نگهداری صفر وجود دارد، هزینه نگهداری مسیرحمل ریلی حداقل ۱۰۰۰ دلار در ماه در کیلومتر است. پیدا کنید پرتقال فروش را.

  • بشیر 2 7

    کاش با یک متخصص اقتصاد مهندسی مشورت می‌کردید که ایشان به شما بفرمایند پروژه های راه آهن از زیرساخت های با عمر بالای صد سال و سود آتی بی نهایت در اقتصاد است .
    با تمام مشکلات ، عقب افتادگی ها ، هزینه های بالا و ... که برخی توجیه پذیر نیست ، باز هم ادامه ساخت راه آهن در هر مسیری توجیه اقتصادی داشته و آینده ساز و باعث توسعه اقتصادی است .

  • ایران 2 8

    تا کور شود هر آنکه نتواند دید .‌
    از ضروری ترین راه آهنهای ایران اتصال راه آهن آستارا تا استر آباد است که در این بین مراکز سه استان شمالی به کشورهای شرق و غرب کاسپین وصل می شود .‌

  • ایران 1 11

    بریدن درختان و ایجاد مشکلات زیست محیطی همه بهانه است ، تمام مراکز استانها نه تنها از طریق ریلی باید با هم مرتبط باشند بلکه تمام استانها هم لازم است با کشورهای همسایه ارتباط ریلی داشته باشند . انباشت هزاران کامیون در مبادی ورودی و خروجی حل خواهد شد و از اتلاف سالانه میلیاردها دلار هزینه جلوگیری خواهد شد .

  • ناشناس 9 2

    عده ای وقتی پاسخی برای انتقادات ندارندتوپ روبه زمین غرب می‌اندازند، آقابه آمریکا چه ربطی داره راه آهن میسازی یانه؟
    چرامسائله به این واضحی روالکی امنیتی میکنید.به صلاح و صرفه اقتصادی ش نگاه کنید

  • ناشناس 1 5

    پطر کبیر در حدود صد سال پیش گفته بود اگر روسیه بخواهد زنده بماند باید به آب‌های گرم خلیج فارس دسترسی داشته باشد دوم درسال ۱۹۴۵ که جنگ جهانی دوم بپایان رسیده بود در تهران روزولت به انگلیس و روسیه گفت ظرف ۴۸ ساعت از ایران خارج شوید وخارج شدند در ۲۱ اذر ۱۳۲۵ ارتش ایران به سمت تبریز حرکت و غلام یحیی وپیشه وری نوچه های روسیه را بیرون کرد پس همه این پروژه ها برای خارج شدن روسیه از بن بست است ودر آخر کار هم آمریکا این پروژه ها را تحریم می‌کند سوم روحیه توسعه طلبی روسیه بماند

    • اکبر 3 0

      روسیهدهمین الان از سمت شرق دریای خزر با ریل به بندرعباس وصله از مرز سرخس
      از مرز اینچه برون خن با ریل به بندرعباس وصله
      از داخل دریای خزر هم بدون واسطه هیچ کشوری بجز ایران به بندر عباس و ابهای آزاد وصله.
      بفهمید راه آهن رشت آستارا فقط هدر دادن پول نفت مردم برای یک کار پیمانکاری و واردات کالا و خدمات به ایران است.
      فریب تبلیغات رو نخورید.
      علنی و مهندسی صحبت کنید نه احساسی و دلالی.

  • ناشناس 9 0

    راه آهن آستارا رشت جز نابودی محیط زیست وزمین های حاصل خیز سودی برای کشور ندارد،آقایانی که از اقتصاد چیزی نمیدانید لااقل کشاو زی ومحیط زیست را ویران نکنید ضعف از شماهاست دست بکشید از برباد دادن دارایی این کشور،اونی که ناآشناست به روابط بین المللی و....نظر میده ونظرش را اجرایی میکنه وسالها میگذره تازه میفهمند اشتباه بوده با صرف هزینه های هنگفت

  • میلاد 1 9

    عدم اتصال ایران به روسیه هدف اصلی انگلیس هست.. بنظر میرسه که عوامل انگلیس بیکار نیستند

    • مهدی 7 0

      تحلیل نویسنده مقاله درسته.
      هدف دشمنان خارجی چه آمریکا و چه انگلیس و چه روسیه و چین اینه که ایران رو ۲۰ سال سرگرم کشیدن راه آهن تو استان گیلان کنند و گیلان رو نابود و کار پیمانکاری کنند
      با این روش منابع ایران هدر ومردم ضعیفتر می شوند.
      آخه چقدر کلنگ زنی؟
      استاد کلنگ زنی و رهاسازی پروژه ها شدیم؟
      مسئولین کلنگ میزنن و میزارن میرن ۲ سال دیگه، این مردم بدبخت هستند که باید عذاب این کلنگ زنیدهای بیهوده رو بکشند.
      تبلیغات چشم نیروهای انقلابی رو هم کور کرده به نوعی که فکر می‌کنند این پروژه برای مردمه. کمی تفکر هم خوبه.

  • نیما 0 6

    چرا امثال شما بدنبال نساختن هستید؟ این خیانت هست

    • غلامرضا 3 0


      مقاله به درستی تحلیل کرده.
      هررکلنگ زنی ساختن نیست

      به دنبال ساختن و تکمیل هزاران پروژه کلنگ زنی شده باید باشیم.

      مقاله رو دو بار خوب خوندم.
      به صراحت میگه کلنگ زنی های زیادی برای ریل زده شده و نیمه کاره مطابق نمودار رها شده اونهایی هم که افتتاح شده ناوگان نداره یا بار و مسافر نداره.
      فاصله وعده ها و حقایق خیلی زیاده.
      میگه تجربه تلخ کلنگ زنی های قبلی در این پروژه تکرار میشه.
      اتفاقا اگر این کلنگ نخوره، منابع محدود کشور میره برای تکمیل هزاران پروژه کلنگ زنی شده.
      متاسفانه دلالان خرید و فروش زمین های کشاورزان در مسیر پروژه خیلی فعالند.
      بدون تعصب نکات رو بخونید متوجه میشید حرف حرف درستیه.
      قطعا مسئولین با این آگاهی ها باید تصمیم دیگری بگیرند

  • امیر 1 1

    سلام
    خدا قوت
    خدا را شکر این تحلیل های درست انجام می شود
    بنده هم موافق مقاله هستم، هر کلنگ زنی پیشرفت و توسعه نیست، زمانی که پتانسیل بالقوه دریایی و سیاست های این حوزه از طرف مقام معظم رهبری وجود دارد خوب است ابتدا آن حوزه را دریابیم و به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده دریایی مان باشیم، ما در کشور پتانسیل بسیار عالی برای کشتی سازی داریم اگر حمایت شود، دوستان کارشناسان تصمیم ساز و مدیران تصمیم گیری خواهشاً دلسوز باشیم و زمان تصمیم سازی و تصمیم گیری همه ابعاد و تأثیر بر زندگی مردم را در نظر بگیریم، اصلأ روس و غیر روس هم نگیم ، بله از تاریخ باید درس عبرت گرفت ولی الان باید راهبردی اندیشید و عمل کرد. با نگاه آینده پژوهی و رصد به همراه کلید واژه اقتصاد مقاومتی
    موفق باشید