| کد خبر: 266269 |

زمزمه مهاجرت ۴٠٠ روستا با تحقق پروژه ملی راه پاتاوه دهدشت رنگ می بازد

تحقق پروژه ملی راه پاتاوه به دهدشت با عبور از قلب کوه های زاگرس، اقتصاد ۴٠٠ روستای منطقه را هموار کرده و زمزمه های مهاجرت در حوالی آن رنگ می بازد.

تین نیوز

تحقق پروژه ملی راه پاتاوه به دهدشت با عبور از قلب کوه های زاگرس، اقتصاد ۴٠٠ روستای منطقه را هموار کرده و زمزمه های مهاجرت در حوالی آن رنگ می بازد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محورهای توسعه در هر منطقه ای پیش از هر چیزی ابزار آن را طلب می کند که شکل گیری این مهم نیز بر حسب مزیت های منطقه ای است.

کریدور ارتباطی مؤلفه رشد اقتصادی

کریدورهای ارتباطی یکی از مهمترین مؤلفه ها برای رشد اقتصادی هر منطقه است و تا زیرساخت مناطق هموار نشود، توسعه به معنای واقعی شکل نخواهد گرفت.

زاگرس و توپوگرافی سخت گذرش هزاران روستا را در میان کوه ها و جنگل هایی می بیند که ضعف دسترسی ها، کوچ به سمت شهر نشینی را آخرین حلقه های امید برای زنجیره ارتقای معیشت قرار می دهد.

در همجواری کوه های زاگرس، جاده ای ملی در سال ۱۳۷۳ کلید خورد که تحقق آن، صدها روستای منطقه را از بن بست خارج می کرد.

توپوگرافی سخت منطقه در کنار ضعف اعتبارات فرسایشی شدن را به عنوان تهدیدی بر این پروژه ملی غالب می کرد، اما تیرماه سال ۱۴٠۲ رؤیای شیرین اتصال جنوب کشور از سمت بندر امام به اصفهان از این مسیر به واقعیت پیوست و پروژه ملی پاتاوه به دهدشت با دستان رئیس جمهوری افتتاح شد.

راهی که می تواند دریچه ای بر توسعه اقتصاد روستا محور و پایانی بر زمزمه مهاجرت های منطقه ای شود.

هزینه یکهزار و ۶٠٠ میلیارد تومانی پروژه

مدیر حوزه طرح های شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه راه ملی پاتاوه به دهدشت اقتصاد روستاهای منطقه را متحول می کند.

صمصام آقایی افزود: محور پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ۴ قطعه اجرایی شد.

آقایی با بیان اینکه این پروژه در تیرماه سال گذشته با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد، عنوان کرد: بالغ بر یکهزار و ۶٠٠ میلیارد تومان برای این پروژه تاکنون هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تمام علائم اخباری و هشداری محور نصب شده است، اظهار کرد: روشنایی موقت چندین تونل انجام و تونل های باقی مانده نیز به شکل موقت روشن خواهد شد.

اجرای سامانه های روشنایی

آقایی با تاکید بر اینکه ارتقای زیرساختی در مسیر مانع بهره برداری و استفاده نیست، اظهار کرد: سامانه های روشنایی دائمی مسیر نیز در دستور کار قرار می گیرد.

مدیر حوزه طرح های شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه احداث تقاطع «گندی خوری» در این پروژه را داریم، ابراز داشت: در راستای شرایط بهتر تردد معارضات و اختلافات پروژه در قالب کمیسیون ماده ۵۴، تقریباً مرتفع و هفته آینده بازگشایی مناقصه را خواهیم داشت.

آقایی گفت: اصلاح تقاطع لوداب نیز در دستور کاری قرار داشته و برای تسهیل تردد اقداماتی عملیاتی می شود.

آقایی با تاکید بر اینکه هیچ نقصی بدون شناسایی و برنامه ریزی رفع در این پروژه نداریم، اظهار کرد: بلافاصله پس از اجرای شبکه انتقال توسط شرکت برق، روشنایی موقت تمام تونل ها تکمیل می شود.

وی افزود: تونل «پات» که بزرگ ترین تونل منطقه اجرای پروژه بوده به روشنایی دائم مجهز شده و تا ۲ هفته آینده فعال می شود.

آقایی گفت: این تونل بیش از ۲ هزار و ۵٠٠ متر طول دارد.

مدیر حوزه طرح های شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد به بحث ایمن سازی مسیر اشاره کرد و گفت: با هدف جلوگیری از ریزش، دیوارهای خوابیده نیز اجرا شد و پوشش منطقه آبریز تا قلعه دختر با هدف جلوگیری از ریزش و کنترل فرسایش با دیوار خوابیده انجام گرفت.

آقایی تصریح کرد: در مناطق با بافت سنگی مانند «گردوه تا دمچنار» گالری ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه طبیعت زاگرس ریزش هایی دارد و گاهاً در مناطق به مرور خود را نشان می دهد، ابراز داشت: در بارندگی های اخیر ریزش منجر به مسدود سازی جاده نداشتیم.

آقایی یکی از چالش های مسیر را نقاط کور آنتن دهی دانست و گفت: باید بخش متولی نسبت به پوشش مطلوب آنتن دهی اقدام کند.

خروج ۴٠٠ روستا از بن بست

وی ابراز داشت: بهره برداری از محور پاتاوه به دهدشت در رونق اقتصاد منطقه و خانواده ها نقش مهمی دارد.

آقایی عنوان داشت: با بهره برداری کامل تر پروژه بالغ بر ۴٠٠ روستا از بن بست خارج و از ظرفیت آن بهره مند می شوند.

آقایی گفت: پتانسیل های روستاهایی که روزی در بن بست ارتباطی قرار داشتند، با برنامه ریزی اقتصادی شکوفا و کاهش مهاجرت در منطقه محقق می شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ارتقای زیرساخت ها ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی روستاها دارد.

سید احسان عسکری افزود: پروژه های زیرساختی مختلفی در سطح استان داریم که می توانند مکمل توسعه اقتصاد مناطق شوند.

تقویت اقتصاد روستایی

عسکری به پروژه ملی راه پاتاوه به دهدشت اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به قرار گیری بیش از ۴٠٠ روستا در مسیر، می توان تقویت اقتصادی روستا پایه را رقم زد.

وی ابراز داشت: همچنین با توجه به توپوگرافی منطقه و پتانسیل های گردشگری، باید از این ظرفیت ایجاد شده بهره برد.

راه ملی پاتاوه به دهدشت امید را در نگاه مردمان صدها روستا که روزگاری در بن بست ارتباطی سودای مهاجرت داشتند، پر فروغ تر کرده تا با تکمیل ظرفیت ها، شاهد بهتر دیده شدن اقتصاد روستاهای هدف باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.