◄ بندر فاو؛ رقیبی بزرگ برای ایران
برخی کارشناسان می گویند بندر فاو در آینده به یک رقیب بزرگ برای ایران تبدیل شده و فرصت های زیادی را برای عراق فراهم می کند تا نقش خود را در ترانزیت منطقه ای و موقعیت ژئوپلیتیکی خود به طور گسترده تقویت کند.
برخی کارشناسان می گویند بندر فاو در آینده به یک رقیب بزرگ برای ایران تبدیل شده و فرصت های زیادی را برای عراق فراهم می کند تا نقش خود را در ترانزیت منطقه ای و موقعیت ژئوپلیتیکی خود به طور گسترده تقویت کند.
به گزارش تین نیوز ، در عین حال یک کارشناس ریلی معتقد است: استفاده بهینه از موقعیت سرزمینی ایران برای عبور و مرور بارها اصل اصیلی است که حتی اگر سود مالی هم نداشته باشد به خاطر موضوعات امنیتی و ژئوپلیتیکی لازم است همه هم و غم خود را برای افزایش عبور ترانزیت بگذاریم.
دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
علی اصغر شفیع نادری گفت: اما اینکه فکر کنیم کشور ما هاب و مرکز و پل است و همه بایستی از ایران عبور کنند و ... غلوی است که از گذشته انجام شده و متاسفانه در اذهان مانده است و سیاستمدار هم فکر می کند همه همسایگان به او محتاجند و ....
وی در جمع متخصصان تین نیوز افزود: ساده ترین کاری که لازم است انجام شود آن است که به نقشه نگاه کنیم و ببینیم مسیر بهینه کدام است و اگر این کار را بکنیم متوجه خواهیم شد که مثلا بین اروپا و چین بهترین مسیر کریدور شمالی بوده (که فعلا تعطیل شده) و بعد کریدور میانی (که از ایران عبور نمی کند) یا برای اتصال بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ترکیه بهترین مسیر عبور از عراق است و ...
این کارشناس عنوان کرد: بین هند و ترکیه از نظر عقلایی شاید مسیر بهتر از ایران (ارزان تر احتمالا)، از هند تا بنادر عراق و گذر از عراق است مخصوصا وقتی زیربناهای حمل و نقل عراق مناسب شود.
بیشتر بخوانید:
این اظهارات در حالی مطرح می شود که علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران اردیبهشت ماه امسال به بازار گفته بود که فاو در آینده به یک رقیب بزرگ برای ایران تبدیل خواهد شد. با کمک ترکیه و امارات، عراق در تلاش است تا فاو را به راه آهن ملی عراق وصل کند و آن راه آهن را به ترکیه در شمال متصل کند و یک کریدور حمل و نقل جایگزین ایجاد کند که احتمالا تأثیر منفی بر ترافیک ترانزیتی ایران به ترکیه خواهد داشت.
به نوشته بازار ، پروژه بندر فاو فرصت های زیادی را برای عراق فراهم می کند تا نقش خود را در ترانزیت منطقه ای و موقعیت ژئوپلیتیکی خود به طور گسترده تقویت کند. برای انجام این کار، ابتدا باید به چالش های داخلی مانند فساد و اختلافات سیاسی و چالش های خارجی مانند رقابت سرمایه گذاری بین چین و ایالات متحده بپردازد. پروژه فاو شامل ساخت بندر جدید، اسکله خشک، پایانه نفتی، کانال خشک و زیرساخت های حمل و نقل مربوطه است و پس از تکمیل، انتظار می رود به یکی از ستون های اصلی اقتصاد عراق تبدیل شود. طبق گزارش های اخیر، فاز یک قرار است در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد و ظرفیت جابجایی ۲۰ تا ۴۵ میلیون تن در هر بار محموله را خواهد داشت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.