| کد خبر: 90269 |

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تین‌نیوز:

◄ با آزادسازی نرخ بلیت بهانه‌ای برای نپرداختن بدهی‌ها وجود ندارد

وبلاگ تین‌نیوز، رحمت‌الله مه‌آبادی| مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ایرلاین‌ها باید بدهی‌های جاری خود را بپردازند، گفت: مهم این است که پس از آزادسازی نرخ بلیت، و افزایش نرخ بلیت، درآمدهای ایرلاین‌ها افزایش یافته و شرکت‌های هواپیمایی بهانه‌ای برای نپرداختن مطالبات جاری خود ندارند، لذا انتظار داریم ضمن برخورد مسئولانه، به وظایف خود بطور جدی عمل کنند.

رحمت‌الله مه‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با بیان اینکه ایرلاین‌ها باید بدهی‌های جاری خود را بپردازند، اظهار کرد: چالش و مذاكرات بین ما و خطوط هوایی مربوط به مطالبات معوق بوده و در پرداخت بهای دریافت خدمات جاری هیچ مذاكره‌ای نكرده و نخواهیم نمود. نتیجه هم این شد كه مطالبات گذشته‌شان بخشی بصورت نقدی و بخش دیگر هم به صورت موزون تقسیط شود.

وی ادامه داد: مهم این است که پس از آزادسازی و افزایش نرخ بلیت، درآمدهای ایرلاین‌ها افزایش یافته و شرکت‌های هواپیمایی بهانه‌ای برای نپرداختن مطالبات جاری خود ندارند. شرکت‌های هواپیمایی انتظار داریم ضمن برخورد مسئولانه، به وظایف خود بطور جدی عمل کنند.

رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینكه قانون تهاتر به شركت فرودگاه‌ها مربوط نمی شود اضافه کرد: به نظرم اجرای قانون تهاتر می‌توانست بهتر از این نوشته شده و اجرایی شود، مجلس محترم و دولت محترم نیز آمادگی این را داشتند كه در این زمینه كمك كنند و متاسفانه برخی خطوط هوایی، مفاد مناسبی را در تنظیم ماده الحاقی پیشنهاد ندادند، در واقع فرصت‌‌سوزی كردند.

مه‌آبادی در توضیحات تكمیلی در مورد عدم ارتباط قانون تهاتر با شركت فرودگاه‌ها گفت: قانون تهاتر برای شركت‌هایی مفهوم می یابد که به دولت بدهکارند و فرصتی را ایجاد می‌كند كه بدهی‌شان را رفع کنند. یعنی شركت‌هایی كه به دولت بدهی دارند، این بدهی را با برخی شركت‌هایی كه دولت به آنها بدهكار است؛ تهاتر می‌كنند. لذا چون شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بدهی‌ای به دولت ندارد و به عكس، خود نیز بابت خدمات تكلیفی و تخفیفات تكلیفی كه مورد ادعای خطوط هوایی است، از دولت مطالبه دارد. بنابراین تهاتر با شرکت فرودگاه‌ها مفهومی ندارد. از طرف دیگر هم این بدهی‌ها شامل آن بخشی می‌شود كه قبلاً حسابرسی شده است. در حقیقت ایرلاین‌ها باید بدهی‌های خود با سایر ارگان‌هایی که از آن‌ها خدمات می‌گیرند، تهاتر کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون اكثر ایرلاین‌ها همكاری خوبی را برای پرداخت بدهی خود داشته اند و حتی تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را کامل تسویه کرده و تعدادی دیگر نیز با شركت به توافق رسیده‌اند؛ گفت: انتظار داریم که سایر شرکت‌های هواپیمایی هم برای پرداخت بدهی خود اقدامات مناسبی داشته باشند زیرا شرکت فرودگاه‌ها شرکت درآمد – هزینه‌ای است و اگر درآمدهای شرکت وصول نشود قطعا نمی‌توانیم خدماتی هم به ایرلاین‌ها ارایه دهیم.

وی تصریح کرد: ایرلاین‌ها به جای بهانه‌جویی و برجسته کردن موضوع تهاتر باید به دنبال راه‌ چاره باشند. کمتر از 4 درصد از هزینه‌های خطوط هوایی شامل خدمات فرودگاه‌ها می‌شود ضمن اینكه باید توجه كرد كه هنوز هم تعرفه‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی خلاف ماده 161 قانون برنامه پنجم، همچنان شامل تخفیفات تکلیفی است.

وی با اشاره به اینكه تعرفه‌های فعلی فرودگاهی و ناوبری هوایی با قیمت واقعی تعیین نمی‌شود تصریح کرد: بر اساس تكلیف قانون‌گذار، زمان حمایت‌های یارانه‌ای و فضای رانت به پایان رسیده است. از این پس در دوران آزادسازی به تدریج نقش مدیریت و تاثیر مدل‌های مالكیتی، مدیریتی و مباشرتی در خطوط هوایی هویدا خواهد شد و این توانایی مدیریت و بهره‌وری شركت‌هاست كه در برابر فاكتور رقابت و در محیط رقابتی، جایگاه خطوط هوایی و حتی تکلیف ماندگاری شرکت‌ها را مشخص می‌کند.

مه‌آبادی با اشاره به اینكه از آنجا كه قانون آزادسازی حمل و نقل هوایی مرحله‌ای به اجرا درمی آید؛ گفت: این قانون در آخرین مرحله خود با حذف خدمات رایگان تكلیفی و پایان دادن به تخفیفات تكلیفی، تعرفه‌های فرودگاهی و ناوبری را نیز واقعی و مبتنی بر قیمت تمام شده خواهد کرد، لذا ایرلاین‌ها باید خود را برای آزادسازی قریب‌الوقوع خدمات ناوبری هوایی و فرودگاهی آماده کنند که البته چون سهم این هزینه‌ها در سبد هزینه خطوط هوایی بسیار جزئی است؛ تاثیری در نرخ بلیت نخواهد داشت.

وی با بیان اینكه امیدواریم همه خطوط هوایی کشور در دوران آزادسازی نرخ بلیت خوش بدرخشند اضافه کرد: مسئولان خطوط هوایی به خوبی آگاه‌اند كه آزادسازی قواعد خود را دارد و ایرلاین‌هایی که بخواهند رفتار قبلی خود را در دوران آزادسازی پیش بگیرند، شرایط برای ادامه فعالیت آن‌ها مهیا نیست. در واقع در این دوران، فاكتور رقابت، تعیین‌کننده است و چون مردم قدرت انتخاب پیدا می‌کنند و امكان اعطای یارانه و افزونه‌خواهی نیز میسر نیست. ایرلاین‌هایی که نخواهند در این چهارچوب قرار گیرند به تاریخ خواهند پیوست. اتفاقی كه مصادیق آن در غرب و شرق بسیار زیاد است و حتی خطوط هوایی بزرگ و صاحب نامی كه نتوانسته‌اند در فضای رقابتی تاب‌آوری لازم را داشته باشند؛ از محیط صنعت حذف شده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.