◄ باید نگاه ملی و عمومی به معاینهفنی تغییر کند
تیننیوز| رئیس انجمن صنفی معاینهفنی کشور از چالشهای فراروی بخش خصوصی در این بخش خبر داد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، عباس مجیدینژاد که بهعنوان مهمان ویژه در این شبکه خبری حضور داشت با تاکید بر مطلب فوق، گفت: نگاه ملی و عمومی باید نسبت به مقوله معاینهفنی تغییر پیدا کند.
وی در ادامه اظهارات خود، افزود: چرا حملونقل ما از مدیریت جامع و واحدی برخوردار نیست و در طرحهای سیستم حملونقلی است که گلوگاهها خودنمایی کرده و چالشها فراروی ما قرار میگیرد.
مجیدینژاد با اشاره به مراحل ابتدایی تدوین دستورالعمل ماده 3، تصریح کرد: در روزهای ابتدایی تدوین آئیننامه نماینده انجمن نیز در جلسات تصمیمگیری حضور داشت اما، به دلیل برخی اعتراضات که نسبت به متن شد، در ادامه کار از حضور نماینده ما در جلسات یاد شده جلوگیری بهعمل آمد.
به گفته وی، سازمان شهرداریها ودهیاریهای کشور به عنوان متولی تدوین آئیننامه، با حذف این انجمن از دیگر همکاران ما در دیگر شهرها و به خصوص شهرهای اقماری به این منظور بهرهگرفته و درنهایت به جمعبندی رسیدند و چنانچه دیده میشود، متنی که با اتفاق نظر مدون شد دارای اشکالات عدیدهای است که باید به شور گذاشته شود.
رئیس انجمن صنفی معاینهخودرو، در توضیح سخنان خود، گفت: متاسفانه برخی اغراض مانع از ادامه حضور انجمن در تدوین آئیننامه شد و شهرهای دیگر از جمله کرج، سمنان در تصمیمگیری کلان ملی کمک گرفته شد، محل تعارض انجمن کشوری با دیگر حاضران در این جلسات، طرح سیمفا بود که در حال حاضر با همکاری وزارت کشور به اجرا گذاشته شد.
مجیدینژاد با تاکید بر وجود بررسی و سطحی نگریها در تدوین آئیننامه معاینهفنی خودروها در سراسر کشور، ابراز داشت: نادیده گرفتن هویت انجمنها در تصمیمگیری یکی دیگر از موراد محل اختلاف انجمن با برگزار کنندگان این جلسات بود که متاسفانه، در متونی که با عنوان خروجی این جلسات در دست است به طور مشخصی نادیده گرفته شده است.
وی با ابراز تاسف از نادیده گرفتن هویت و حضور انجمن صنفی معاینهفنی خودرو کشور در تدوین آئیننامه، گفت: موردی که بیش از هر چیز ما را دچار تاسف کرده است و در معاینهفنی خودروهای سبک بیش از نوع سنگین آن بروز و ظهور خواهد داشت، تعدد موسسات و متولیان این بخش بوده که صد البته کار را دچار صعوبت کرده و از حسن اجرای کار میکاهد.
این فعال بخش معاینهفنی با بیان اینکه «این تعدد باعث شد تا در یافتن پاسخ درست با مشکل مواجه باشیم»، تصریح کرد: با این اتفاق مشخص نیست که انجمن باید نسبت به کدام سازمان یا ارگان در کارها پاسخگو باشد زیرا، در نهایت تنها میتوان به یک بخش پاسخ داد و از بروز سرگردانی جلوگیری کرد.
مجیدینژاد با انتقاد از سپردن قوه اجرایی به سازمانها، ابراز داشت: مشکل دیگری که این بخش را مورد تهدید قرار داده است «آمایش سرزمینی» است که به هیچ نحو در تصمیمگیری دیده نشده و مساله رقابت نیز به کلی نادیده گرفته شده است که این مهم خود تنها تعدی است به حقوق مراجعه کنندگان.
وی که در ادامه حضور خود در شبکه خبری تیننیوز، سخن میگفت، افزود: مفهوم معاینهفنی بهطور قطع در هیچ جای دنیا مفهوم اقتصادی نداشته و تنها با سلامت انسان در ارتباط مستقیم است و حتی در برخی کشورها به مراکز معاینهفنی یارانه پرداخت میشود تا از تعطیلات آن جلوگیری بهعمل بیاید.
رئیس انجمن صنفی معاینهفنی کشور، با اشاره به نگرش اقتصادی در سطح ابتدایی به مقوله معاینهفنی در کشور، افزود: باید توجه داشت معاینهفنی زمانی دارار کاربرد قطعی است که ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن پررنگتر از بعد اقتصادی آن باشد.
مجیدینژاد تاکید کرد: متاسفانه در این دستورالعمل نسبت به آمایش سرزمینی و تعداد مراکز توجه نشده تا این بخش بیش از گذشته دچار چالشهایی شود که رفته رفته خودنمایی کرده و خارج از مباحث کارشناسی به کار خود ادامه دهد.
وی با اشاره به تعارض جدی میان تصمیمگیرندگان و انجمن، تصریح کرد: کاهش زمان معاینهفنی نباید مد نظر قرار بگیرد زیرا کاستن از مدت بررسی خودرو در مراکز بهطور قطع چارهساز مشکلات موجود نیست و مدیریت زمان باید جای خود را به کاهش زمان معاینهفنی بدهد.
ایشان در توضیح استاندارد 9181 معاینهفنی خودرو، گفت: براساس این استاندارد معاینهفنی محدود به زمان نیست و باید با صرف زمان مناسب نسبت به رفع نواقص، اقدام شود.
مثل همیشه عالی بود آقای مجیدی نژاد