| کد خبر: 111960 |

سرعت پایین بزرگراه ۱۰ ساله در سربالایی بودجه

تین‌نیوز|  بیش از ۱۲ سال از آغاز مطالعات و حدود ۱۰سال از کلنگ‌زنی رسمی پروژه بزرگراه ۴۳۳ کیلومتری میاندواب ـ کرمانشاه می‌گذرد اما به نظر می‌رسد تنگ‌دستی استان‌های غربی در بودجه پروژه‌های عمرانی، بر روند این پروژه نیز تاثیر نامطلوب داشته و از حرکت آن در مسیر تحقق براساس برنامه پیش‌بینی شده کاسته است.

 

تکمیل این پروژه به‌عنوان یکی از حلقه‌های تکمیل‌کننده کریدور بزرگراهی غرب کشور که مرز بازرگان در شمال غربی ایران را به بندر امام خمینی(ره) در استان خوزستان متصل می‌کند، از اهمیت بالایی برای دست‌اندرکاران صنعت و تجارت کشور برخوردار است. همچنین باتوجه به همسایگی کرمانشاه با عراق، این بزرگراه می‌تواند نقش مهمی در روابط بازرگانی استان‌های مسیر با عراق داشته باشد.

راه‌های مواصلاتی با نقش مهمی که در حمل‌ونقل کالا دارند، از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه صنعت، تجارت و گردشگری به شمار می‌روند، به همین دلیل پروژه‌های راهسازی جزو پروژه‌هایی هستند که علاوه بر وزارت راه و شهرسازی، برای سازمان‌های دیگر مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت نیز اهمیت حیاتی دارند و تامین مسیرهای مواصلاتی مطلوب بین استان‌ها، دغدغه مشترک این دستگاه‌هاست.
این گزارش قرار است آغازی بر سلسله گزارش‌هایی باشد که از این پس، هر هفته درباره پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی کشور در «گسترش تجارت» خواهید خواند.

تسهیل در جابه‌جایی محصولات دامی، کشاورزی و سنگ آهک میاندواب، بخشی از مزیت‌های مهم اتمام و بهره‌برداری از بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه است. اتصال میاندواب و آذربایجان‌غربی به کرمانشاه، علاوه بر توسعه تجارت بین این دو استان و رونق تجارت با استان کردستان که در مسیر این دو استان قرار دارد، زمینه اتصال آذربایجان‌غربی و کردستان به عراق را نیز فراهم می‌کند؛‌ به این ترتیب آذربایجان‌غربی می‌تواند برای حمل کالاهای خود به عراق از این مسیر استفاده کند.

تسهیل در ترافیک عبوری، دسترسی آسان‌تر به مراکز مهم تجاری منطقه و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، از مهم‌ترین اهداف ساخت این بزرگراه است. علاوه‌بر این به گفته مسئولان، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی، رونق بخشیدن به سرمایه‌گذاری ملی و گردشگری و بهبود شرایط زیست‌محیطی با احداث کنارگذر شهرهای واقع در مسیر از جمله کامیاران، سنندج، دیواندره، سقز و بوکان از دیگر مزایای این طرح است.

اهمیت ساخت بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه را همچنین می‌توان در تکمیل بخشی از کریدور شمال ـ جنوب جست‌وجو کرد؛ این نکته‌ای است که محمد دره‌وزمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بر آن تاکید دارد.
به گفته دره‌وزمی، بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه با توجه به قرار داشتن در مسیرکریدور شمال ـ جنوب، می‌تواند سهم ویژه‌ای در توسعه صادرات کردستان و تامین زیرساخت ترانزیت و صادرات کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی داشته باشد. به گفته او استان کردستان زیرساخت‌های صادراتی مناسبی ندارد، در حالی که این استان باتوجه به موقعیت جغرافیایی که در مسیر دسترسی استان‌های شمال غربی به عراق دارد، می‌تواند کریدور ترانزیتی خوبی برای کل کشور باشد.

بخش دیگری از مزیت‌های ساخت بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه را خیرالله خادمی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل توضیح داده است. به گفته او کاهش ۳۰ درصدی تصادفات و تلفات جاده‌ای معادل کاهش ۹۰هزار میلیون ریالی هزینه سالانه کشور، کاهش ۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر معادل کاهش ۱/۵میلیارد ریالی هزینه سالانه کشور و کاهش مصرف سوخت معادل حدود ۵میلیارد ریال هزینه در سال، از جمله مزایای راه‌اندازی این بزرگراه در غرب کشورمان است.
به گفته خادمی، ساخت این بزرگراه علاوه بر اینکه توسعه اقتصادی استان‌های غرب و شمال غرب کشور را به دنبال دارد به دلیل اتصال به بزرگراه کربلا، دسترسی زائران به عتبات را هم تسهیل می‌کند. از سوی دیگر به گفته او با بهره‌برداری از قطعه ۱۰ بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه، بخشی از نقاط حادثه‌خیز منطقه غرب کشور ساماندهی خواهد شد.
 
افت و خیز بودجه‌ای پروژه در یک دهه
باتوجه به آنچه درباره مزیت‌های ساخت بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه گفته شد، مطالعات مربوط به احداث این بزرگراه به طول ۴۳۳ کیلومتر در سال ۸۳ کلید خورد و در همان سال نیز تصویب شد. یک سال بعد، پس از اتمام مطالعات مرحله نخست، عملیات اجرایی در بخشی از مسیر کلید خورد. بررسی «گسترش تجارت» نشان می‌دهد مطالعات مرحله دوم قطعات مختلف این مسیر از سوی مشاوران مختلف در زمان‌های متفاوت انجام و در بیشتر موارد، تغییراتی نسبت به مطالعات اولیه در آن اعمال شده است. عملیات اجرایی اصلی این طرح با انعقاد قراردادهای متعدد با پیمانکاران از سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

براساس پیش‌بینی اولیه طرح، قرار بود این پروژه در مدت ۴سال با بودجه‌ای حدود ۹۴۵میلیارد ریال احداث شود اما با توجه به طول کشیدن پروژه، این برآورد پس از گذشت ۱۰سال به بیش از ۵برابر افزایش یافته است.
اطلاعات مندرج در سایت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نشان می‌دهد بزرگراه کرمانشاه ـ میاندواب ۴۳۳ کیلومتر طول دارد که ۷۱ کیلومتر آن در آذربایجان‌غربی است، ۳۰۲ کیلومتر از استان کردستان می‌گذرد و در حال حاضر ۵۲ کیلومتر آن در این استان در دست بهره‌برداری است و ۶۰ کیلومتر از این پروژه نیز در استان کرمانشاه واقع است.

پروژه بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه در ۱۲ قطعه تعریف شده که بخش میاندواب ـ بوکان و کنارگذر بوکان، مربوط به آذربایجان‌غربی است.
۹ قطعه از این بزرگراه شامل کمربندی سقز، قطعه سقز ـ ایرانخواه، قطعه ایرانخواه ـ زرینه ـ رشیدآباد، قطعه رشیدآباد ـ کوله ـ حسین‌آباد، قطعه حسین‌آباد ـ ساتیله، قطعه کنارگذر سنندج و سنندج ـ تقاطع دانشگاه آزاد ـ گاوشان، قطعه گاوشان ـ کنارگذر کامیاران در استان کردستان واقع شده است. ساخت کنارگذر غربی کرمانشاه نیز در قالب دو قطعه، بخش پایانی این پروژه را تشکیل می‌دهد.
 
پیشرفت کند پروژه در ۱۰ سال
بررسی گسترش تجارت نشان می‌دهد با وجود گذشت ۱۰سال از کلید خوردن عملیات اجرایی بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه، پیشرفت این پروژه قابل توجه نبوده است.
از این پروژه تاکنون ۲۲کیلومتر از قطعه ۵۵کیلومتری میاندواب ـ بوکان در آذربایجان‌غربی با صرف هزینه ۱۸میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسیده اما بقیه این مسیر و کنارگذر ۱۶کیلومتری بوکان به عنوان بخشی دیگر از پروژه میاندواب ـ کرمانشاه در آذربایجان‌غربی، هنوز به اتمام نرسیده است.

کنارگذر بوکان در سال ۸۹ کلنگ‌زنی شد. برآورد هزینه‌ای اولیه این قطعه ۱۳۰میلیارد ریال و مهلت اتمام آن، ۳۰ ماه در نظر گرفته شده بود. این قطعه باید ابتدای سال ۹۲ بهره‌برداری می‌شد اما مشکلات مالی و اجرایی، مانع اتمام آن شده و به گفته رییس حوزه ساخت و توسعه حمل‌ونقل آذربایجان‌غربی این قطعه تاکنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

هوشنگ آقامحمدی، سرعت پایین پیشرفت کنارگذر بوکان را مربوط به ضعف پیمانکار می‌داند. علاوه‌بر این نبود ماشین‌آلات و دستگاه‌های راهسازی متناسب با حجم عملیات پروژه‌ها به گفته وی از دیگر دلایل روند کند احداث این پروژه است.
در کرمانشاه به تازگی بخش‌هایی از این پروژه وارد فاز بهره‌برداری شده است. همزمان با سفر رییس‌جمهوری به کرمانشاه در روزهای پایانی تیر امسال، ۱۴ کیلومتر از قطعه شماره ۱۰ این بزرگراه به بهره‌برداری رسید. ۱۹۵هزار و ۲۰۰میلیون ریال صرف ساخت این ۱۴ کیلومتر شده است.

۱۰ روز پیش از سفر رییس‌جمهوری به کرمانشاه نیز بخش‌هایی از این پروژه در کردستان به‌دست وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید. در اواسط تیر نیز ۶/۵کیلومتر از قطعه ۳ در مسیر دیواندره تا سقز به بهره‌برداری رسید. ۱۲۰میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی صرف ساخت این قطعه شده است.
۱۰ کیلومتر دیگر از این پروژه (مربوط به قطعه ۹) در استان کردستان نیز در ماه جاری با صرف بودجه ۲۳۰میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.

آنطور که شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت پیشرفت فیزیکی بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه در استان کردستان ۴۵درصد است. به گفته او تکمیل قطعات این بزرگراه در کردستان نیاز به ۴هزار و ۸۰۰میلیارد ریال بودجه دارد.
 
مشکلات مالی در مسیر پروژه
آنطور که روند پیشرفت پروژه میاندواب ـ کرمانشاه و گفته‌های مسئولان نشان می‌دهد، مشکلات مالی بخش عمده موانع پیشرفت پروژه در سال‌های گذشته بوده است.
سیداحسن علوی، نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات مالی پروژه‌های عمرانی کردستان ازجمله بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه، می‌گوید: هنوز نتوانسته‌ایم ۳۰درصد بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه به‌عنوان یکی از کریدورهای موثر در اقتصاد کشور را تکمیل کنیم.
او معتقد است با تخصیص قطره‌چکانی بودجه تا ۱۵سال دیگر نیز نمی‌توانیم این بزرگراه را تکمیل کنیم. علوی یادآور می‌شود: تکمیل این پروژه به‌عنوان یکی از بزرگراه‌های مهم استان‌های غربی و جنوب کشور، به حدود ۵۰۰میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

از سوی دیگر خیرالله خادمی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز با تایید مشکلات مالی پروژه، معتقد است این بزرگراه برای اتمام، نیازمند ۷۰۰میلیارد تومان بودجه است. به گفته او تاکنون ساخت حدود ۱۱۰کیلومتر از این پروژه به اتمام رسیده است. در مجموع به نظر می‌رسد کار ساخت و بهره‌برداری از بزرگراه میاندواب ـ کرمانشاه، در بهترین حالت در یک دهه، پیشرفت ‌۳۰درصدی داشته است. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.