| کد خبر: 112289 |

خرید هواپیما و حق انتخاب ایرلاین‌ها

تین‌نیوز| وبلاگ آرمان بیات-در روزهای گذشته اخباری منتشر شد که نشان می‌داد در سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور چین که با هدف گسترش مناسبات و توسعه همکاری بوده، مذاکراتی با کمپانی هواپیماسازی Comco چین نیز انجام شده است.
 
گرچه این‌گونه بازدیدها و مذاکرات مربوط به حوزه هوانوردی، نگاه و نگرش تصمیم‌گیران کشور را تقویت می‌کند اما نباید به گونه‌ای رفتار شود که از درک اصل موضوع غافل شده و اسباب بهره‌برداری سیاسی با هدف تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی نامتخصص از سوی برخی، به‌ویژه رسانه‌های سیاست‌نگر فراهم شود.

خرید هواپیما به‌عنوان ابزار کسب‌وکار یک شرکت هواپیمایی دارای نظام مشخص تصدی حمل‌ونقل هوایی بازرگانی، به دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری ارتباطی ندارد و نباید در چنین موضوعی دخالت کنند چراکه در آینده این‌گونه دخالت‌ها، در روند رشد شرکت‌های هواپیمایی به‌ویژه در عرصه بین‌المللی مشکل‌ساز خواهد بود. در واقع این کار با روح «قانون رقابت عادلانه» مدنظر ایکائو و توصیه‌های بعدی نهادهایی همچون یاتا در این زمینه تناقض دارد. مسئولان باید به شخصیت حقوقی شرکت ایران‌ایر و هر شرکت تجاری هواپیمایی احترام بگذارند و دولت تنها باید تسهیل‌کننده و برطرف‌کننده موانع احتمالی آن در چارچوب قوانین کشور باشد.

تقویت استانداردها و تطبیق آن با مقررات روز جهانی، اصلاح مقررات ملی مرتبط در چارچوب قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱۳۲۸، برقراری و ایجاد بستر مناسبات در حوزه روابط بین‌الملل با نهادهای مالی، اعتباری، تولیدی و پشتیبانی و عقد پروتکل‌های بین‌المللی روابط دوجانبه حمل‌ونقل در حدود آزادی‌های ۹گانه سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و ایجاد بستر تبادل تجربه‌های علمی و کاربردی با رویکرد ارتقای سطح خدمات، از وظایف دولت و نمایندگان قانونی آن است؛ بنابراین ورود به چرخه خرید و تاکید بر آن، از وظایف دولت نبوده و نیست. حال اگر این رخداد با عینک سیاسی و جناحی نگریسته شود، به‌طور قطع به نفع کشور، مردم، شرکت‌ها و حتی سیاستمداران مملکت نیست.

ماهیت شرکت هواپیمایی تجاری ایجاب می‌کند ضمن طرح، تبیین و تدوین راهبرد تجاری و کسب‌وکار با رویکرد تحلیل و پیش‌بینی بازار و رقیبان در یک افق مشخص، ابزار تحقق اهداف را بررسی و هزینه مادی و معنوی آن را باتوجه به بهره‌وری پیش‌بینی شده، تحلیل و تفسیر کند و این حق را باید قائل شد که شرکت‌ها کل محصولات تولیدی تمامی شرکت‌های مطرح و غیرمطرح، از بوئینگ و ایرباس گرفته تا Comac و ATR را بررسی کنند. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.