◄ بوی بهانه اما حقیقتی از واقعیت
وبلاگ تیننیوز، آرمان بیات| در روزهایی که فضای اجتماعی آبستن انواع افکار ناشی از تحرکات سیاسی در حوزه بینالملل و رفتار داخلی با محور موضوع خرید هواپیماست، گاها اخباری به گوش میرسد که نور امیدی بر دل علاقهمندان نوسازی ناوگان هوایی ایران و برخی موجب ناامیدی را فراهم میآورد. چالش وزارتخزانهداری دولت ایالات متحده، تامین منابع مالی و فاینانس خرید، تفاهم خرید با شرکتهای تولیدکننده وسایل پرنده، نقزدنهای رادیکالهای سیاسی کشورها، دل نگرانیهای داخلی با بوی سیاسی، بهرهبرداری دو منظوره و ... از این دسته موانع بودهاند.
حال در این فرآیند، عدم شفافیت بیشترین تاثیر را در تشدید اخبار ضد و نقیض داشته است و خود بهانهای برای طیف مخالف خرید هواپیماست که همواره بدون منطق و با چشمان بسته صرفا بر طبل مخالفت کوبیده که اینگونه معلوم است منافعی تنگ آمده و یا برگ برندهای در عملکرد سیاسی دولت حال تلقی میشود. گرچه تلاش زیادی شده است تا اذهان را به بیراهه بکشاند و یا مولد ارائه گزارشهای اشتباه و خالی از کیفیت و واقیعت، به مراجع تصمیمساز بودهاند.
اما از طرفی با تحلیل و تفسیر جامعه متخصصین سعی شده است تا حداقل در افکار عمومی و حتی بینش سیاسی مسئولین تاثیرگذار کشور این چراغ روشن شود که بهسازی، بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی همراه با بازپروری ساختار و نگرش مدیریتی چه تاثیر اجتنابناپذیری در انعکاس بر دیگر صنایع و مجموعا رشد اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت و فرصتی در تولید سرمایه ملی است.
از آنجایی که منطق و اصول افزایش ناوگان هوایی، بر پایه خرید اعتباری یا فاینانس لیزینگ و یا اجاره به صورت لیزینگ عملیاتی، مشروط به تملیک است و هرگونه خرید نقدی شرکتهای بهرهبردار در تضاد با منطق اقتصادی است که در دستور کار دولت و مدیران شرکتهای هواپیمایی نیز نمیباشد، تنها یک نگرانی برای طرف فروشنده یا اجارهدهنده وجود دارد که اگر صادقانه بنگریم، میزان پایبندی خریدار یا اجارهکننده وسایل پرنده به تعهدات بازپرداخت کاملا منطقی است و از اساسیترین الزامات اصلاح نظام بهرهبرداری شرکتهای هواپیمایی ایران بوده تا مبادا در آینده عدم توان در
بازپرداخت اقساط ناشی از بهرهبرداری عملیاتی و تجاری وسایل پرنده، منجر به التهاب سیاسی و بحرانی برای کشور شود.
طبیعی است که فروشنده یا اجارهدهنده، عملکرد شرکتهای هواپیمایی متقاضی را مورد ارزیابی قرار داده و میزان ریسک را بررسی نماید و روشن است شرکتی که همواره با مشکلات درون سازمانی، پرسنلی، مالی و اقتصادی با تجمیع هزینههای بالادستی و انواع تعهدات و چالش تصمیمات اجرایی در اسناد بالادستی مواجه است نتواند آزادی عمل در رفتاری حرفهای و بینالمللی داشته باشد. گرچه واقفیم ظرفیتهایی استثنایی در نام خود و موقیعت ژئوپلیتیک و ژئوگرافیک به خود میبیند که میتواند فرصتی در جهت رشد و توسعه اقتصادی فرآهم آورد. لذا هر چه به جلوتر پیش میرویم متوجه
میشویم که اصلاح ساختار و بازنگری در بینش بهرهبرداری از الزامات حرکت در مسیر توسعه است و هواپیما صرفا یک حلقه اما مهم در این زنجیره است و حتی میتوان با اجاره آن فرصتی برای بهسازی ساختار فراهم آورد و بعد وارد تعهدات بینالمللی شد.
این دغدغه برای بازگشت سرمایه فروشنده و اجارهدهنده موجب شده است که طرح موضوعی جدید را در دستور قرار دهند و آن عضویت ایران در کنوانسیون کیپ تاون است. این معاهده بینالمللی که مربوط به وسایل متحرک همچون هواپیما، ترن، کشتی است و صرفا به رعایت اصول اجاره و لیزینگ میپردازد که شرایطی را تعریف نموده و شرکتها و موسسات خدماتدهنده و خدماتگیرنده را ملزم به رعایت تعهداتی مینماید. این معاهده بینالمللی از سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر کیپ تاون، پایتخت آفریقای جنوبی به امضا رسیده است و امروز ۶۴ کشور همراه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا پایبند و عضو این
معاهده هستند.
حال از بهانههای جدید که ناشی از یک دغدغه است، عدم عضویت ایران در این کنوانسیون طرح گردیده که البته میتواند نوعی بهانهجویی نیز تلقی شود چرا که تعهدات دوطرف به شفافیت در قرارداد دوجانبه قابل ذکر است و مراجع حقوقی بینالمللی نیز به عنوان حاکم قرار میگیرد که البته عضویت ایران در کنوانسیون کیپ تاون، تنها تعهدی که ایجاد مینماید. پایبندی به تعهدات مالی در نظام بازپرداخت اقساط خواهد بود و هر گونه تشکیک در توان بازپرداخت از جانب طرف متقاضی خرید، مانع عضویت در این کنوانسیون میشود که این شک قطعا با اصلاح ساختار، نظام بهرهبرداری و بازنگری در
اسناد بالادستی و حاکمیتی و البته اعمال مدیریتی نوین که تصمیمش ناشی از علم و تحقیق است، برطرف خواهد شد؛ این رخداد برای بازپروری مدیریت حملونقل هوایی ایران مطلوب و موجب افزایش توان محرک در تحقق اهداف است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.