| کد خبر: 118609 |

برنامه منسجم برای افزایش بهره‌وری و رقابتی کردن بنادر

وبلاگ منصور آرامی-باید برای افزایش بهره‌وری و رقابتی کردن بنادر و دیگر بخش‌های حمل ‌و‌نقل برنامه‌ریزی‌های منسجمی داشته باشیم. اکنون زمان بسیار خوبی است که سازمان بنادر سرعت بیشتری به اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود بدهد.
 

باید برای افزایش بهره‌وری و رقابتی کردن بنادر و دیگر بخش‌های حمل ‌و‌نقل برنامه‌ریزی‌های منسجمی داشته باشیم.

 این برنامه درحال حاضر برای بنادر شمالی و جنوبی کشور تدوین شده و درحال اجراست ابراز امیدواری کرد بنادر کشورمان بتوانند خود را در حد استانداردهای جهانی بهبود ببخشند و از ظرفیت‌های دریایی بیشتر از قبل استفاده شود.

هرچقدر بنادر شمالی ما فعال‌تر و توسعه یافته‌تر باشند مراجعه به بنادر سایر کشورها کمتر خواهد شد، یعنی ساختار قوی بنادر شمالی رقابت بنادر داخلی را سبب می‌شود و این برای کشور خوب است.

 درحال ظرفیت سازی در هر سه بندر شهید بهشتی، رجایی و بندر امام خمینی به کمک بخش خصوصی و با هدف رقابتی کردن آنها به عنوان مهم ترین بنادر جنوبی کشور هستیم.

 تا پیش از این تا این حد به بندرچابهار و پتانسیل‌های موجود در آن توجه نشده بود. درحال حاضر  درحال سرمایه گذاری در این بندر هستیم و خریدهای خوبی از محل فاینانس برای تجهیز این بندر انجام شده است.

بندر چابهار می توان نگاه جدی تری داشت چرا که ورودی دریای عمان است و اهمیت زیادی برای ایران دارد و باید ظرفیت های بیشتری به آن اضافه کرد، ضمن اینکه درحال حاضر ۸۰ درصد طرح توسعه بندر چابهار به اتمام رسیده است.  

 افزایش پس کرانه‌ها برای کمک به خود بندر،  سیاست دیگر ما است. این مهم با دستور وزیر برای اضافه شدن ۲ هزار و چهار صد هکتار به فضای پس کرانه‌ای بندر شهید رجایی در بندرعباس اجرایی می شود.

 هم اکنون در بندر امام خمینی بخش خصوصی در حوزه‌های مختلفی ورود پیدا کرده است و حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند امکان رقابتی کردن این بندر را دو چندان کند. ضمن اینکه عقد قراردادهای بین المللی در زمان حاضر برای مجموعه سازمان بنادر تجربه‌ای نو  است که نیازمند مشارکت صنف دریایی و بندری است.

 بعد از برجام اتفاقات خوبی برای بنادر کشورمان رخ داده است و شناورهای ما مشکل پرچم و بیمه ندارند اما هنوز تا ایده‌ال فاصله داریم و این را خودمان بیش از همه می دانیم. درحال حاضر این نگاه در بنادر وجود دارد اما اعتقاد ما این است که هنوز صاحب جایگاه واقعی‌مان نیستیم. بر همین اساس اکنون زمان بسیار خوبی است که سازمان بنادر سرعت بیشتری به اجرای طرح‌های توسعه ای خود بدهد. قراردادهای خوبی هم برای تجهیز بنادر مخصوصا در بندر شهید رجایی بسته شده و ابزار و امکانات مورد نیاز در بندر مستقر شده است.

 تنها یک بندرجبلعلی دوبی معادل کل بنادر ما ظرفیت دارد و ما نباید از آنها عقب بمانیم.

 دلایل زیادی برای عقب ماندن بنادر کشورمان از بنادر همسایگان است. یک زمانی بندر شهید رجایی قرار بود به هاب منطقه تبدیل شود، اما حوادث بعد از انقلاب مثل جنگ تحمیلی و تحریم‌ها این فرصت را از ما گرفت. ضمن اینکه در این فرصت خارجی‌ها بیکار نشستند و در زمانی که ما غرق مشکل بودیم جلو رفتند و البته همین حالا کشورهای عمان، قطر و عربستان درحال ساخت و راه‌اندازی بنادر جدید هستند.


برگرفته از خبر تین نیوز

منصور آرامی

وبلاگ‌نویس
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.