| کد خبر: 271702 |

طولانی ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می شود

احداث راه آهن لرستان مطالبه ۳۰ ساله مردم است و حالا این ابرپروژه با حضور استاندار جدید در آستانه ریل گذاری است.

تین نیوز

​احداث راه آهن لرستان مطالبه ۳۰ ساله مردم است و حالا این ابرپروژه با حضور استاندار جدید در آستانه ریل گذاری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  راه آهن یکی از مهم ترین سازوکارهای کارآمد در زمینۀ حمل ونقل دورن شهری و برون شهری است و هرکجا که شبکه های سراسری راه آهن ایجاد شود رشد و توسعه اقتصادی را برای آن منطقه به دنبال دارد.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

◄ دسترسی اتوبان اصفهان شیراز به تخت جمشید؛ ماموریت ویژه استاندار کلید خورد

 

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل ونقل و کارآیی عمومی در بخش اقتصاد و رشد آن ارتباط مستقیمی وجود دارد.

صنعت ریلی کشور طی سالیان متمادی با فرازوفرودهای بسیاری همراه است و گرچه چشم انداز و هدف اصلی آن همیشه رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر بوده است، اما لرستان در میان سایر شهرهای دارای خطوط ریلی از توسعه کمتری برخوردار بوده است.

اتصال مرکز لرستان به خط ریلی جنوب کشور یکی از اهداف احداث راه آهن خرم آباد- دورود - اندیمشک است، پروژه ای که طی این سال ها به اماواگرهای زیادی کشیده شده است.

این این طرح که یکی از پروژه های عمرانی لرستان است در صورت تکمیل و بهره برداری می تواند نقش مهمی در پیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار این استان داشته باشد.

طرحی با 13سال قدمت

کلنگ طرح راه آهن لرستان سال 139 با حضور مسئولان ارشد به زمین زده شد و بنا بود در شهریور سال 1398 به بهره برداری برسد، اما همچنان قطار وعده ها برای تکمیل این پروژه ردیف شده است.

گودرز امیری، معاون عمرانی وقت استاندار لرستان، در دی ماه 1399با بیان اینکه راه آهن بالغ بر 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در گفت وگو با رسانه ها گفته بود که این پروژه از محل اعتبارات فروش سهام فولاد آغاز شده است و مقرر شده که با همان اعتبارات تکمیل و به بهره برداری برسد، اما اعتبارات این پروژه به پایان رسید و فاقد اعتبار لازم برای ادامه عملیات اجرایی شد.

پیش بینی نشدن افق زمانی برای بهره برداری

اسد فامیان، مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور، نیز در سال 1399 در رابطه با این پروژه گفته بود: نمی توان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن راه آهن لرستان مشخص کرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه خط ریلی دورود- خرم آباد 38 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نمی توان زمان افتتاح را مشخص کرد، اضافه کرد: اگر اعتبار کامل را در فصل کاری مناسب در اختیار ما قرار دهند، در فشرده ترین حالت حدود سال دیگر می توانیم این پروژه را تحویل دهیم اما این صحبت ها هم هیچ گاه در مقام عمل بر نیامد تا مردم لرستان همچنان چشم انتظار و ناامید بمانند.

این طرح ضروری توسعه ای در سفر اخیر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان در 19 آذرماه 1400 به عنوان یکی از پروژه های راهبردی مطرح شد تا بار دیگر امید به شنیدن سوت قطار توسعه و پیشرفت اقتصادی لرستان در بستر احداث راه آهن در قلب مردم زنده شود.

ابرپروژه ای راهبردی برای کشور

رستم قاسمی، وزیر فقید راه وشهرسازی، نیز به خطوط ریلی اشاره کرده و گفته بود یکی از کارهای بزرگ بحث راه آهن است که مطالبه ای مردمی و ملی است، این پروژه برای کشور بسیار مهم است و اعتباری برای آن پیش بینی شده است تا سرعت بگیرد و هرچه سریع تر راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: راه آهن یکی از مطالبه های مردم لرستان است که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما سه سال است که این پروژه تعطیل است و قبل از سفر راه آهن خرم آباد -دورود- اندیمشک در جلسات بحث شد و 60 درصد باقی مانده پروژه سخت است و چندین مسیر کوهستانی سخت و پرهزینه دارد ولی باید تمام شود.

تأمین اعتبار طرح از محل هایی خارج از اعتبارات استانی

وزیر فقید راه وشهرسازی با بیان اینکه پیمانکار این طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است، عنوان کرد: در این سفر بنا شد یک برنامه زمان بندی از سوی پیمانکار و دستگاه اجرایی ظرف 10 روز ارائه و مشخص شود.

وی بیان کرد: پیش بینی من این است که طرح راه آهن در یک برنامه زمانی سه ساله و تا پایان دولت به سامان برسد و منابع موردنیاز احداث این خط ریلی نیز از محل هایی خارج از منابع سفر استانی تأمین می شود.

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، نیز در جلسۀ شورای اداری لرستان که 19 آذرماه 1400 برگزار شد، تأکید کرد: زمان بندی ریل و راه آهن تا 10 روز آینده اعلام می شود چون خواسته مردم است.

راه آهن لرستان با وجود این تأکیدات رئیس جمهور در هاله ای از ابهام باقی ماند و تأمین اعتبار آن در دولت حاکم زیویار عملی نشد.

تأمین اعتبار از محل تهاتر نفت برابر استجازۀ مقام معظم رهبری

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها نیز در پنجم فروردین ماه امسال از وعده ای جدید برای ادامۀ پروژه راه آهن لرستان بعد از تعطیلات نوروز خبر داد.

عباس خطیبی با اشاره به پروژۀ راه آهن دورود ـ خرم آباد ـ اندیمشک، گفت: این مسیر ریلی به طول 333 کیلومتر با هدف رفع تنگناهای خط سراسری موجود، اتصال مرکز لرستان به شبکۀ ریلی و افزایش ظرفیت های باربری در حال اجراست.

او اضافه کرد: پیگیری های لازم برای رفع مشکلات قراردادی پیمانکار پروژۀ راه آهن دورود ـ خرم آباد ـ اندیمشک در مهرماه سال 1401 به نتیجه رسید و حدود 18 جبهه کاری تا پایان سال 1402 مشغول اجرای عملیات بودند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها یادآور شد: عمده فعالیت اجرایی پروژۀ راه آهن دورود ـ خرم آباد ـ اندیمشک در بخش زیرزمینی انجام شده است و پیشرفت فیزیکی زیرسازی این پروژه از 39درصد به 51درصد در بیش از یک سال رسید.

او تأکید کرد: حفاری 4500 متر از تونل ها و 1000 متر لاینینگ تونل ها، 27 هزار مترمکعب بتن ریزی و 600 هزار مترمکعب ترانشه برداری از آبان ماه تا اسفندماه 1401 انجام شده است.

خطیبی گفت: حدود 183 تن مواد ناریه، 12500 تن سیمان، 900 تن آرماتور ، 150 تن آهن آلات و 320 تن مش در پروژۀ راه آهن دورود ـ خرم آباد ـ اندیمشک به کار رفته است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها متذّکر شد: بیش از 87 درصد اعتبار مصوب ابلاغی از محل پیوست یک قانون بودجه برای پروژۀ راه آهن دورود ـ خرم آباد ـ اندیمشک اخذ شده است و مقرر است اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه از سایر منابع اخذ شود.

خطیبی گفت: عملیات اجرایی پروژۀ راه آهن دورود ـ خرم آباد ـ اندیمشک با دستور وزیر راه وشهرسازی و پیگیری های مبنی بر تأمین اعتبار از محل تهاتر نفت برابر استجازۀ مقام معظم رهبری در سال جدید با جدیت بیشتری دنبال می شود.

تعطیلی راه آهن و انتقال ماشین آلات

تمام این صحبت ها در حالی مطرح شدند که نماینده ولی فقیه در خطبه های نمازجمعه پرده از انتقال ماشین آلات این طرح راهبردی و توقف اجرای آن داد.

حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستان، در خطبه های نمازجمعه سوم فروردین ماه با اشاره به راه آهن خرم آباد-دورود- اندیمشک اعلام کرد: کلنگ این طرح راهبردی و ملی سال 1390 به زمین زده شد و به علت نبود اعتبارات بعد از مدتی تعطیل شد.

وی یادآور شد:30 درصد طرح راه آهن خرم آباد دارای تونل، پل ها و ابنیه زیادی است که در نوع خود کم نظیر و جزو اولویت های کار دولت سیزدهم است.

شاهرخی متذّکر شد: اخبار رسیده حاکی است که فعالیت راه آهن خرم آباد به کندی پیش می رود که دکتر منظور، معاون رئیس‎جمهور، دهم بهمن ماه سال گذشته از این طرح بازدید کرد، اما نتوانست مشکل اعتباری این طرح ملی و راهبردی را که سود آن متوجه کل کشور است رفع کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: قرارگاه خاتم الانبیا که مجری راه آهن لرستان است طلب و همچنین بدهکاری های زیادی بابت اجرای این طرح دارد و ادامۀ راه آهن بدون تخصیص اعتبار وجود ندارد.

وی اضافه کرد: انتظار ما این بود که علاوه بر اجرایی شدن مصوبات سفر اول، 50 درصد مصوبات سفر دوم هم انجام شود و به دنبال مصوبات سفر سوم باشیم، زیرا هدف از این سفر هم به غیر از این نبود.

شاهرخی اعلام کرد: 26 ماه از سفر اول رئیس جمهور می گذرد و ما همچنان در سه مصوبه اصلی راه آهن، سد معشوره و سه بیمارستان این استان مشکل اعتباری داریم.

نماینده ولی فقیه در لرستان تأکید کرد: انتقال جمعی از کارکنان، برخی از ماشین آلات سنگین طرح راه آهن به استان دیگر و خطر اتمام کار و تسویه حساب این پروژه پاداش خوبی به این مردم پس از انتخابات یازدهم اسفند نبود.

قابل پذیرش نبودن تعطیلی راه آهن

شاهرخی گفت: تعطیلی راه آهن لرستان به علت تعلل، بی تدبیری، تقصیر و غفلت هر دستگاهی باشد قابل پذیرش نیست، زیرا کام مردم را در سال نو و ماه مبارک رمضان تلخ کرده است و باید این اتفاق جبران شود.

وی بیان کرد: جالب توجه است که در چند روز اخیر با چند نفر از مقامات کشوری صحبت شده است و همه از چنین اتفاقی اظهار بی اطلاعی کرده اند!

و حالا با استقرار ابوطالب شفقت در ساختمان استانداری لرستان امیدها برای راه اندازی مجدد عملیات راه آهن لرستان زنده شده است و امید می رود که با عزم جزم استاندار جدید، این پروژه راهبردی لرستان هرچه سریع تر تکمیل  و به بهره برداری برسد.

وی در بازدید امروز خود از این طرح راهبردی لرستان گفت: از سهم این استان برای پروژه راه آهن کوتاه نمی آییم، هرچند حجم اعتبار پروژه بسیار سنگین است.

فعالیت اجرایی پروژه زمان بر است

وی اضافه کرد: ما پیگیر تأمین منابع موردنیاز این طرح هستیم، زیرا احداث راه آهن خرم آباد از مطالبات مردم لرستان است.

استاندار لرستان عنوان کرد: عملیات اجرایی راه آن از سال 91 شروع شده است و اکنون به پیشرفت 50 درصدی رسیده است و قرارگاه خاتم توانسته است که پیشرفت خوبی را حاصل کند.

وی بیان کرد: از سه محل سازمان برنامه وبودجه، مولدسازی و  فروش نفت پروژه راه آهن خرم آباد تأمین منابع می شود، هرچند فعالیت اجرایی پروژه زمان بر است و به طور مثال 33 کیلومتر تونل زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

استاندار لرستان گفت: از قرارگاه خاتم درخواست بازدید از راه آهن را داریم، هرچند تا به حال نیز زحمات بسیاری را کشیده اند، اما این پروژه از مطالبات جدی این استان است و مردم انتظار تسریع در روند ساخت آن را دارند.

شفقت گفت: حجم اعتبار پروژه راه آهن بسیار سنگین است و مطالبه قرارگاه خاتم از این پروژه 850 میلیارد تومان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 4

    سلام وخیر مقدم به استاندار جدید بدار عزیز خرم اباد شاهرگ جنوب است به وسیله خرم اباد جنوبی به مرکز وصل می شود میلیون ماشین چه سنگین وچه سبک در مرکز این استان تردد می کنند خرم اباد مرکز استان لرستان دیر راهن دار شده بی خیالی مسولین

  • ایران 7 13

    لرستان ی راه آهن داره اونم دورود .مگه اتوبوس شهری که هر شهری تو لرستان راه آهن داشته باشه آخه خرم آباد راه آهن میخواد چکار راه آهن از جنوب به شماله .خرم آباد میخواد به قبرستان وصل بشه .

    • ناشناس 1 1

      دورود چه ربطی به خرم آباد داره؟ نفهمی تا کجا؟با چه عقلی میگید خرم آباد که مسیر ترانزیت شمال به جنوب کشور هستش راه آهن نمیخواد جای راه آهن توی تمام شهرهای لرستان از جمله بروجرد کوهدشت نور آباد دلفان و بیرانشهر خالیه و خدا میدونه که عامل اصلی محرومیت نبود راه آهن و راکد بودن جمعیت این شهرهاست بیایید خیرخواه هم باشیم

  • ناشناس 2 4

    استاندار محترم و بزرگوار لرستان.این طرح از ریشه خرابه و از این مسیر هم زمانبر است هم هزینه زیاد نیاز دارد و توجیه اقتصادی ندارد

  • توکلی 6 7

    ما تو لرستان کارخانه مهمی نداریم کدام بار میخاد آز این رااهن حمل بشه چرا اینقدر هزینه میزارند رودست مردم بجایش چند کارخانه مهم زده شود

    • ناشناس 4 6

      دمت گرم جونای ما کار میخوان نه ریل قطار که نگاش کنن این برای ما کار نمیشه لطفا به فکر بیکاری جونای لرستان باشید

    • ... 0 1

      افرین همینو بگو...لابد قراره واسه استفاده تهرانیا بزنن😏

  • علیرضا شلتوکی 1 1

    جناب آقای استاندار محترم ضمن تبریک بعنوان نماینده مردم لرستان .لازم است است به نکات مهم توجه و عنایت ویژه بفرمایید تا در رونق استان موفق باشید ا ارزیابی تمام کارکنان ادارات دولتی وغیره ۲ تشخیص نقات قوت ضعف عدم سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار در استان ۳ تشویق برای سرمایه گذاری وجذب سرمایه خارج از استان ۴ تسهیل در روند و دلگرمی سرمایه گذار مخصوصا سرمایه گذاری که اشتغال خوب و پایدار همراه باشد ۵ مشوقهای مختلف برای سرمایه گذار ..بنده الان ۲سال است که اقدام به تأسیس گلخانه محصولات کشاورزی نموده ام با توجه به اینکه تمام استعلامان مربوطه راچه دستی وچه از پنجره واحد دریافت نمود هام و چندین میلیارد تومان هزینه نموده ام پروانه اولیه و پروانه تاسیس دریافت نمود ه ام ولی با تنگ نظری امور اراضی .ایراد خارج از قوانین پروانه بهره‌برداری منو صادر ننموده آن وبلاگ تکلیف مانده ا م..خواهمندهستم با توجه به اینکه کار آفرین و همچنین نیازی به استفاده از سیستم بانکی ندارم خواهشمن هستم عنایت ویژه جهت صدور پروانه بهره برداری اینجانب صادر تا بتوانم به مردم و جامعه خدمتی بکنم

  • ارشا 3 11

    این پروژه کاملا" بیخود و اصلا" غیر ضروری و فقط اتلاف بودجه هست و چه میازی هست که خرم اباد راه اهن داشته باشه .

    • ناشناس 0 0

      !!؟

  • ناشناس 1 1

    لرستان را فقط در خرم آباد خلاصه کردید در حالی که یک شهر است راه آهن ازنا الیگودرز اصفهان هم همین داستان است ولی انگار یادشان رفته استان لرستان یعنی همه شهرها؟

    • آریایی 1 0

      ناشناس نامحترم من نمیدونم تو از کجا می سوزی و چه عقده ای از خرم آباد به دل داری ولی جهت سوزش بیشترت باید گفت طرحی که متخصصین حمل و نقل کشور با صرف میلیاردها تومان در دست ساخت دارن به زودی به بهره برداری رسید میرسد.

  • تفکر 1 1

    یعنی اون همه آدم و مهندس و متفکر اون زمان عقلشون نرسید که راه آهن رو از مسیر دیگه ای بردن الان شماها بی سواد های بی کفایت دزد میفهمید؟؟؟
    مگه خوزستان الان با راه آهن به لرستان متصل نیست.
    این همه کج فهمی و نفهمی خودش خیلی هنره
    آدمهای نفهم نصف این هزینه ها میشد خط دورود اندیمشک دو بانده میشد که تا الان.
    ولی برای دزدی مسولین بی کفایت و درد و نفهم لرستان این چنین پروژه‌های گاو نه من شیره خوب براشون.
    یکم تفکر لازمه.

    • آریایی 0 1

      تو اگه قوه تفکر داشتی توهین نمیکردی! ضمنا اولا راه آهن دوخطه است نه دوبانده! دوما عقل کل طول عمر پلهای راه آهن درود به اندیمشک سالهاست که تمام شده و بناچار و با سرعت لاک پشتی قطارها در حال انجام هست.

  • م 4 0

    ازاعتبار اقای همیشه گریان استفاده شود

  • محمد 2 0

    مهمترین فاکتور پیشرفت و ترقی، وجود زیر ساخت ها از جمله راه آهن ، جاده شوسه، حمل ونقل هوایی و ... است تا این امکانات مناسب وجود نداشته باشند هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی اقدام به سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه نخواهد کرد .دسترسی آسان و ارزان به سایر استانها شرط اصلی پیشرفت یک استان هست.
    نمی دآنم چرا برخی از دوستان محترم از احداث این زیرساخت ها گله مند اند!!

  • ناشناس 2 0

    خدایا هر کسی و در هر لباسی به این ملت بدبخت خدمت میکنه شاد و سلامت و روسفید کن و هر کسی که خیانت میکنه خوار و ذلیل کن که خواری و بدبختیشو ملت ببینن از تمام دست اندرکاران پروژه راه آهن خرم آباد متشکریم راه آهن مسیر توسعه است و بدون را آهن توسعه معنی و پشتوانه ندارد

  • ب.ع. 1 0

    امان از دست آدمهای کوته فکر وبی منطق تا دنبال حقمون نباشیم تو همه زمینه ها خرم آباد همینه که هست

  • رحیم ح 0 0

    خدمت استاندار محترم لطفا پیگیری فرمایید چرا فرماندار رومشکان نیروهای مومن وپکدست را جابجا میکنند احتیاج به اقدام فوری هست

  • ناشناس 0 1

    خوزستان مگه راه اهنش به لرستان وصل نیست اجازه تحقیق و مطالعه بخودتون ندادین می خواستین وصلش بگنید به ایلام وازاونجا به کرمانشاه وکردستان و آذربایجانی غربی ایران رودوربزنین نه دوتا خط اهن ببرید واسه خوزستان

  • ناشناس 1 0

    مسیرراه آهن درودکاملا پوسیده ومسیرهم خیلی سخت ترازراه آهن جدیداست اگرجایی یاتونلی ریزش کندمسی کاملاقطع میشود این پروژه ملی است ربطی به کارخانه وکاربدبختی ندارد