| کد خبر: 270459 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ مشکلات حمل و نقل دریایی در مقایسه با حمل و نقل هوایی

یکی از مهم ترین مسائل و بخش ها در تجارت بین المللی روش حمل کالا از مبدا تا مقصد است. به طور معمول 3 روش حمل و نقل وجود دارد که شامل حمل زمینی، دریایی و هوایی می باشد، هر یک از این روش های حمل مزایا و معایب خود را دارند و تاجران با توجه به نوع کالا، هدف، موقعیت مبدا، مقصد و بودجه خود باید یکی از بهترین روش های حمل و نقل را انتخاب کنند.

تین نیوز

یکی از مهم ترین مسائل و بخش ها در تجارت بین المللی روش حمل کالا از مبدا تا مقصد است. به طور معمول 3 روش حمل و نقل وجود دارد که شامل حمل زمینی، دریایی و هوایی می باشد، هر یک از این روش های حمل مزایا و معایب خود را دارند و تاجران با توجه به نوع کالا، هدف، موقعیت مبدا، مقصد و بودجه خود باید یکی از بهترین روش های حمل و نقل را انتخاب کنند.

به گزارش تین نیوز، با اینکه حمل هوایی سریع ترین و راحت ترین روش حمل است اما حمل دریایی طرفداران بیشتری دارد. در صورتی که هنوز در انتخاب بهترین روش حمل کالای خود تصمیم نگرفته اید، می توانید انواع روش های حمل را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین آن را برای تجارت خود در نظر بگیرید. در این راهنما قصد داریم شما را بیشتر با روش حمل و نقل دریایی آشنا کنیم و مشکلات آن را در مقایسه با حمل هوایی بازگو خواهیم کرد.

چه تفاوتی میان حمل و نقل دریایی و هوایی وجود دارد؟

بدون شک شما می توانید مزایای حمل و نقل هوایی را حدس بزنید، از آنجایی که این روش حمل با هواپیما انجام می شود سریع تر از حمل دریایی کالا را به مقصد می رساند و از امنیت بالایی نیز برخوردار است، اما حمل هوایی با محدودیت هایی نیز روبرو خواهد بود که حمل و نقل دریایی هرگز با این محدودیت ها همراه نمی شود حال تفاوت های اصلی این 2 روش حمل در چیست؟

  • سرعت تحویل کالا : حمل و نقل هوایی سریع ترین روش برای ارسال کالا است. بنابراین شما در مدت زمان کوتاهی کالای مورد نظر خود را تحویل می گیرید یا آن را ارسال می کنید، در مقابل حمل دریایی به زمان زیادی نیاز دارد. علاوه بر اینکه سرعت کشتی ها بسیار کند است، در برخی مواقع به دلیل شرایط جوی با تاخیر زیادی روبرو می شوند.
  • هزینه: همان طور که مشخص است حمل با هواپیما به دلیل مزایایی که دارد بسیار گران تر از حمل هوایی خواهد بود. هزینه های جانبی هواپیما همانند هزینه سوخت و نگه داری آن باعث می شود حمل هوایی در مقایسه با حمل دریایی هزینه بر باشد. این در حالی است که حمل دریایی از هزینه هایی برخوردار است و شما با هزینه کمتر اما در مدت زمان طولانی تر کالا خود را به مقصد می رسانید.
  • امنیت: با توجه به اینکه کنترل امنیتی در فرودگاه ها بیشتر است، حمل هوایی از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. به عبارت دیگر بار هوایی شما کمتر دچار خسارت و آسیب می شود. با اینکه حمل دریایی نیز از امنیت خوبی برخوردار است اما در مسیرهای طولانی ممکن است این روش حمل ریسک هایی به همراه داشته باشد.
  • تاثیر زیست محیطی: در این قسمت حمل هوایی معایب بیشتری دارد؛ زیرا هواپیما با استفاده از سوخت فسیلی حرکت می کند و گازهای گلخانه ای منتشر خواهد کرد که تاثیر منفی بر روی محیط زیست دارد، اما حمل دریایی از سوخت ها مایع برای حرکت خود استفاده می کند و خیلی به محیط زیست آسیب وارد نمی کند.

حمل دریایی بهتر است یا حمل هوایی؟

حمل و نقل هوایی- حمل و نقل دریایی

برای رسیدن به پاسخ پرسش بالا بهتر است به انواع روش حمل و نقل+ بررسی مزایا و معایب آن توجه کنید تا بتوانید در این مورد تصمیم قاطعی بگیرید. نمی توان به طور قطع گفت که حمل دریایی برای ارسال تمام کالاها بهتر است یا اینکه حمل هوایی نسبت به حمل دریایی در هر حالتی از کیفیت بهتری برخوردار می باشد.

در واقع پاسخ به این پرسش تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برای مثال حمل دریایی برای کالاهایی که سنگین و حجیم هستند بهترین روش حمل به حساب می آید؛ زیرا هزینه های کمتری به همراه دارد. در ادامه باید گفت حمل هوایی به دلیل سرعت و امنیت بالایی که دارد بهترین روش حمل و نقل کالا محسوب می شود.

حمل هوایی بیشتر برای کالاهای ریز و البته ارزشمند گزینه مناسبی است. از این رو شما با توجه به نوع بار خود، مقصد ارسال کالا و برخی دیگر از فاکتورهای مهم می توانید تصمیم بگیرید که حمل هوایی بهتر است یا اینکه باید از حمل دریایی استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر شما با پاسخ این پرسش ما معایب حمل دریایی را در بخش بعدی توضیح می دهیم.

معایب حمل دریایی در مقایسه با حمل هوایی

حمل و نقل هوایی - حمل و نقل دریایی 2

در بخش قبلی نیز ذکر کردیم که حمل هوایی با سرعت بیشتری نسبت به حمل دریایی کالا را به مقصد می رساند، بدین ترتیب اصلی ترین عیب حمل دریایی در مقایسه با حمل هوایی سرعت پایین ارسال کالا است. با اینکه حمل هوایی نیز تا حدودی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار می گیرد اما حمل دریایی به دلایل مختلف جوی با تاخیرهای زیادی روبرو می شود.

همین تاخیرها یا تحت تاثیر بودن حمل دریایی را می توان جزء مشکلات و محدودیت های آن در مقایسه با حمل هوایی در نظر گرفت. متاسفانه حمل دریایی مسیرهای متنوعی ندارد و به دلیل مسیرهای محدود زمان بندی آن نیز خیلی منعطف نخواهد بود. در حمل دریایی کالا از یک مسیر مشخص و در زمان پیش بینی شده به مقصد می رسد و جای هیچ تغییری وجود ندارد.

اقیانوس ها و دریاها به راحتی ردیابی نمی شوند و گاهی با محدودیت هایی در ردیابی آن ها روبرو هستیم، پس رهگیری بار در حمل دریایی کار سختی است و با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود. از دیگر معایب حمل دریایی نیاز به جابجایی محصول تا مقصد نهایی است؛ زیرا به طور معمول همه شهرها نزدیک دریا و بندر قرار ندارند.

با توجه به این موارد، کندی سرعت تحویل و ارسال کالا از اصلی ترین معایب حمل دریایی در مقایسه با حمل هوایی محسوب می شود. ردیابی ناقص حمل دریایی ممکن است گاهی کالا را به خطر بیندازد، این در حالی است که حمل هوایی به طور کامل قابل ردیابی خواهد بود و امنیت آن در مقایسه با حمل دریایی بسیار بالا است.

سخن پایانی

اکنون که با روش حمل دریایی و هوایی بیشتر آشنا شدید و مزایا و معایب آن ها را بهتر درک کردید، به نظر شما کدام روش حمل بهتر است و معایب کمتری دارد؟ در نظر داشته باشید شما با توجه به نوع کالای خود و مقصد و مبدا ارسال آن می توانید تصمیم بگیرید که کدام روش حمل بهتر از دیگری است. به طور کلی مزایای حمل هوایی در مقایسه با مشکلات حمل دریایی بیشتر خواهد بود، پس می توان گفت در بیشتر موارد حمل هوایی بهتر از حمل دریایی است مگر اینکه کالای شما بسیار حجیم و سنگین باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.