| کد خبر: 268932 |

در دیدار معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با همتای روسی مطرح شد؛

افزایش ۴ برابری ترانزیت روسیه از ایران

در دیدار معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با معاون وزیر حمل ونقل روسیه بر عزم دو کشور برای تسریع در اجرای راه آهن رشت-آستارا تاکید شد.

تین نیوز

 

در دیدار معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با معاون وزیر حمل ونقل روسیه بر عزم دو کشور برای تسریع در اجرای راه آهن رشت-آستارا تاکید شد.

به گزارش  تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید کمال هادیان فر معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با معاون وزیر حمل ونقل فدراسیون روسیه و هیات همراه از جمله معاون راه آهن روسیه که امروز چهارشنبه نهم اسفندماه در ساختمان دادمان برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری بر اجرای هرچه سریع تر فاز اجرایی احداث ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی آستارا_رشت، بر افزایش حجم بار ترانزیتی روسیه از طریق ایران تاکید کرد.

در این نشست لغو نظام پروانه تردد از دیگر موضوعاتی بود که از سوی هادیان فر برای تسریع ترانزیت دو کشور مطرح شد.

وی یادآور شد: تلاش کردیم مشکلات رانندگان روسیه در مرز آستارا تا حد زیادی برطرف شود و برخی مشکلات نیز از طریق رایزنی با کشور آذربایجان در حال حل و فصل است.

هادیان فر گفت: روند عبور کامیون های روسیه از آستارا مطلوب است، اما امیدواریم با رفع برخی محدودیت ها، تعداد کامیون های عبوری از مرز آذربایجان تا دو برابر افزایش یابد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان تاکید کرد: ضرورت دارد نشست مشترکی میان ایران، روسیه و آذربایجان برگزار شود تا بتوان تسهیل تردد را در حوزه ترانزیت شاهد باشیم.

وی یادآور شد: آماده برگزاری هشتمین شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به عنوان میزبان هستیم و باید این نشست هرچه سریع تر برگزار شود تا فعال سازی کریدور شمال-جنوب نیز سرعت گیرد.

هادیان فر ادامه داد: ساختار دبیرخانه کریدور شمال-جنوب تهیه شده و می خواهیم کریدور شمال-جنوب را در قالب یک سازمان بین المللی تعریف کنیم.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم همکاری دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد: بوروکراسی های اضافی حذف شود و دو طرف با تعامل و انعطاف پذیری بیش تری مسائل را پیش ببرند تا وارد اقدامات جدی و عملیاتی شویم.

هادیان فر در خصوص رویکرد وزارت راه و شهرسازی در همه بخش های حمل ونقل گفت: کاملا آماده همکاری با حفظ منافع دو طرف هستیم و امیدواریم با رویکرد جدید، گام های بلندی در مسیر توسعه ترانزیت برداریم.

افزایش ۴ برابری ترانزیت روسیه از ایران

دیمیتری ازبروف، معاون وزیر حمل ونقل روسیه نیز در این نشست، افزایش ۴ برابری حمل بار جاده ای روسیه از طریق ایران را اتفاقی بزرگ دانست و گفت: هدف گذاری شده تا حمل بار از طریق ایران (کریدور شمال-جنوب) را به ۴ میلیون تن در سال برسانیم.

ازبروف راه اندازی خطوط هوایی جدید میان دو کشور و تاسیس شرکت هایی برای همکاری در حوزه حمل ونقل را از دیگر اقدامات قابل قدردانی دانست.

وی افزود: برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال_ جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم.

ازبروف اظهار کرد: همکاری و برنامه های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه، بلکه برای سیاست های حمل ونقلی دنیا دارای اهمیت است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۳ حمل بار از مسیر ایران را به ۶۰۰ هزار تن رساندیم و می خواهیم این رقم به ۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد.

معاون وزیر حمل ونقل روسیه گفت: شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب مسیر اصلی حمل ترانزیتی کالا خواهد بود تا موقعی که راه آهن رشت-آستارا افتتاح شود.

وی افزود: می توانیم از طریق شاخه غربی این کریدور و راه آهن رشت-آستارا نیز حمل بار را به ۱۰ میلیون تن در سال برسانیم و تصمیم هر دو کشور بر اجرای شاخه غربی این کریدور از طریق انعقاد توافقنامه است.

ازبروف تاکید کرد: اراده کلی بر این است که هرچه سریع تر قرارداد پروژه رشت-آستارا امضا و عملیاتی شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.