◄ کمبود لوکوموتیو نداریم/ هدر رفت منابع ارزی کشور با واردات لوکوموتیو
در بازسازی لوکوموتیو وارداتی چه لذتی هست که در احیای لوکوموتیو داخلی نیست؟
اهالی راه آهن و بعضاً وزارت راه در دولت جدید، از کمبود لوکوموتیو دم می زنند و دائما بر طبل واردات لوکوموتیو نو می کوبند. به این و آن کشور متوسل می شوند که به ما لوکوموتیو بدهید. نیاز را حتی تا 900 دستگاه ( تا سه سال آینده) هم اعلام کرده اند[i]. اما با نگاهی گذرا به آمار لوکوموتیو ها می بینیم که :
الف) تعداد کل سرمایه لوکوموتیو های کشور 993 دستگاه است که 843 دستگاه از آنها در دسترسند و 150 دستگاه را می شود خارج از رده محسوب کرد.
سوال اول در مورد تعیین تکلیف این 150 دستگاه لوکوموتیو است. اگر اسقاط هستند چرا از آمار لوکوموتیو ها خارج و به ذوب آهن سپرده نمی شوند و اگر قابل بازسازی و احیاء هستند چرا به این مهم اقدام نمی شود؟
ب) از تعداد 843 دستگاه باقی مانده، امروز فقط 518 دستگاه آماده به کار ( گرم ) هستند ( ضریب آماده به کاری 61 درصد). آن 325 دستگاه دیگر منتظر تعمیر محسوب می شوند و با انجام تعمیرات، در رده های مختلف، آماده سرویس دهی خواهند شد.
آدرس غلط ندهید. این چند عدد بالا به روشنی نشان می دهد به هیچ وجه با کمبود لوکوموتیو مواجه نیستیم. لوکوموتیو گرم ( آماده به کار) اما به اندازه کافی در دسترس نیست و عملیات سیر و حرکت دچار اختلال شده است.
کسانی که بر طبل واردات لوکوموتیو می کوبند باید پاسخ بدهند که تا وقتی می توان 325 دستگاه لوکوموتیو را با انجام تعمیرات اساسی و حتی نیمه اساسی به سرویس باز گرداند، چرا واردات لوکوموتیو نو؟ در این وانفسای تحریم و تنگنای ارزی کشور، واردات قطعات یدکی برای تعمیر اساسی لوکوموتیو های موجود ارزانتر است یا واردات لوکوموتیو کامل؟ مگر خیلی از قطعات و زیر مجموعه های لوکوموتیو ها داخلی سازی نشده اند؟ فرایند سفارش لوکوموتیو نو طولانی تر است یا تامین قطعه برای بازسازی و تعمیر؟ بازسازی لوکوموتیو اشتغال بیشتری ایجاد می کند یا واردات؟ در مهارت مهندسان ایرانی برای بازسازی لوکوموتیو تردید دارید؟ اگر از عهده مدیریت نگهداری و بهره برداری از لوکوموتیو های موجود بر نمی آیید چرا آنها را واگذار نمی کنید؟ شما که در مدیریت تعمیر و نگه داری همین لوکوموتیو های موجود در مانده اید، با آن 1000 دستگاه لوکوموتیو جدید مورد نظر مدیر عامل راه آهن چه خواهید کرد؟ [ii] در کجای دنیا در مدت سه سال تعداد لوکوموتیو های ناوگان را دو برابر می کنند؟ در مدت سه سال چند راهبر می توانید برای راندن لوکوموتیو ها تربیت کنید؟ ظرفیت اجرایی چنین افزایشی را دارید؟
اخیرا بَر دیگری از این باغ رسیده و عده ای ( با حمایت معاون یک وزیر) لوکوموتیو دسته دوم وارد کرده اند تا بازسازی کنند. از اولین نمونه هم رو نمایی کرده اند، تبلیغات هم کرده اند. مدیران راه آهن و مدیران صنعتی کشور باید پاسخ بدهند که تا وقتی می توان 325 دستگاه لوکوموتیو را با انجام تعمیرات اساسی و حتی نیمه اساسی به سرویس باز گرداند، چرا واردات لوکوموتیو دست دوم؟ در این وانفسای تحریم و تنگنای ارزی کشور واردات قطعات یدکی برای تعمیر اساسی لوکوموتیو های موجود ارزانتر است یا واردات لوکوموتیو معیوب و دسته دوم؟ مگر خیلی از قطعات و زیر مجموعه های لوکوموتیو ها داخلی سازی نشده اند؟ در مهارت مهندسان ایرانی برای بازسازی لوکوموتیو تردید دارید؟ مگر دنبال لوکوموتیو معیوب نمی گردید برای بازسازی و تعمیر؟ چرا در خارج از کشور دنبال آن می گردید؟ اگر در گوشه و کنار خطوط ریلی خودمان جستجو کنید خواهید یافت. آب در خانه و شما تشنه لبان می گردید؟ در بازسازی لوکوموتیو وارداتی چه لذتی هست که در احیای لوکوموتیو داخلی نیست؟
باید روند واردات لوکوموتیو دسته دوم در اسرع وقت متوقف شود. اگر شرکتی مدعی بازسازی ست، می تواند همین لوکوموتیو های موجود داخلی را از راه آهن گرفته و بازسازی کند.
آن معاون وزیر، مدعی صادرات لوکوموتیو در کمتر از 18 ماه هم شده است[iii]. اگر مدعی کمبود لوکوموتیو هستید، چرا صادرات؟ چراغی که به خانه رواست . . . .
جمع بندی و نتیجه گیری: حفاظت از دارایی های فیزیکی ایجاب می کند که قبل از اضافه کردن به عدد ناوگان، از داشته های موجود حداکثر بهره برداری بشود.
منابع ارزی محدود کشور را بابت واردات لوکوموتیو نو هدر ندهید. باید روند واردات لوکوموتیو دسته دوم در اسرع وقت متوقف شود.
مراجع:
[i] مرجع: تین نیوز / خروج بیش از صد لوکوموتیو از ناوگان فعال کشور در سه سال گذشته / 29/07/402/ کد خبر 263204
[ii] مدیر عامل راه آهن در 1401 مدعی تامین 1000 دستگاه لوکوموتیو در مدت سه سال شد.
[iii] مرجع: تین نیوز / صادرات لوکوموتیو های ایرانی تا ۱۸ ماه آینده / 14/11/402/ کد خبر 267834
* کارشناس ریلی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.