| کد خبر: 269042 |

◄ قابلیت های بیشتر لوکوموتیو مسافری زیمنس برای راه‌ آهن ایران

سرعت قطار 8 واگنه (368 تن) با برق مصرفی 296 کیلووات واگن ها در فراز 10 در هزار 85 کیلومتر و سرعت قطار 11 واگنه (506 تن) با دو لوکوموتیو بدون تامین برق واگن حدود 123 کیلومتر برساعت برآورد شده است.

تین نیوز

از سال 1998، راه آهن اتریش (OBB)، جمعا 100 لوکوموتیو دیزل الکتریک 2000 کیلو وات به شرکت زیمنس اتریش سفارش داد، (برگرفته از سرفصل صفحه مشخصات لوکوموتیو چندمنظوره Rh 2016 در کتابچه 2008 فهرست مرجع لوکوموتیو زیمنس). 

محدوده کاربرد: این لوکوموتیوهای چندمنظوره ( یونیورسال، باری - مسافری ) برای کاربرد عمومی باری و مسافری طراحی شده اند. راه آهن فدرال اتریش (OBB) به عنوان مشتری این لوکوموتیوها، جایگزینی لوکوموتیوهای دیزل الکتریک موجود را با تهیه فهرست مشخصات مورد انتظار که الگوی لوکوموتیو دیزل الکتریک با استانداردهای زیست محیطی اروپا باشد برنامه ریزی نمود.  

به این دلیل زیمنس لوکوموتیو همه کاره Rh 2016 را بر پایه پلتفرم یورورانر (Eurorunner) توسعه داد که با لوکوموتیو ER20 برابر است. صرفه جویی سوخت، آلودگی کم، سایندگی کم خط و رعایت قواعد سختگیرانه آلودگی صوتی اتریش از مزایای این لوکوموتیو است.

مشخصات اصلی لوکوموتیو: کشش اولیه 235 کیلونیوتن، سرعت بیشینه 140، وزن 80، تعداد ساخته شده 100.

این لوکوموتیوها قرار بود از سال 2002 به تدریج جایگزین لوکوموتیوهای چهار محوره دیزل هیدرولیک کلاس 2043 و 2143 با توان 1035 کیلووات (با موتور دیزلی شرکت ینباخر اتریش)، با وزن 70 تن و سرعت 110 راه آهن اتریش (ساخت 1964...) شوند. 

مشخصات ER24PC ( بروشور لوکوموتیو چندمنظوره برای مسافری ): کشش اولیه 270 کیلونیوتن، سرعت بیشینه 160، وزن 86.

اطلاعات تکمیلی ER24PC در مشخصات فنی ( Technical Description ): کشش مداوم 180 کیلونیوتن، توان روی چرخ در شرایط UIC، 1960 کیلووات ( بدون تامین برق واگن، HEP)، محدوده دما 25- تا 50+ و تا دمای 55 درجه با کاهش قدرت. 

در صفحه 7 این مدرک توان موتور در ارتفاع 1400 متری با هوای 31 درجه (ورودی هوای فیلتر) 2350 کیلووات و با هوای 45 درجه 2240 کیلووات اعلام شده و در ارتفاع 2000 متر و دمای ورودی 40 درجه توان 2182 کیلووات اعلام شده است.

سرعت قطار 8 واگنه (368 تن) با برق مصرفی 296 کیلووات واگن ها در فراز 10 در هزار 85 کیلومتر و سرعت قطار 11 واگنه (506 تن) با دو لوکوموتیو بدون تامین برق واگن حدود 123 کیلومتر برساعت برآورد شده است ( با تامین برق حدود 110).  

زمان سیر مسیر تهران - مشهد  برای قطار 11 واگنه 46 تنی با دو لوکوموتیو، تامین پیوسته 450 کیلووات برق واگن، 30 دقیقه توقف در 4 ایستگاه 7:16 ساعت (تقریبا برابر بازگشت) و مصرف سوخت هر لوکوموتیو 3785 لیتر و زمان سیر قطار 11 واگنه تک لوکوموتیو و 30 دقیقه توقف در چهار ایستگاه 9:43 و بازگشت 9:48 ساعت و مصرف سوخت لوکوموتیو 5477 لیتر برآورد شده است. 

مذاکرات این لوکوموتیو برای راه آهن ایران از 1379 (شرکت رجا) آغاز و پس از اخذ مجوز راه آهن در 1382 و انعقاد قرارداد خرید 150 دستگاه با انتقال تکنولوژی ساخت، اولین لوکوموتیو ساخت زیمنس (CBU) در 1389 وارد کشور گردید و به تدریج تا سال 1390 لوکوموتیوهای وارداتی به 30 دستگاه افزایش یافت و 120 دستگاه لوکوموتیو نیز به صورت نیمه ساخته داخلی (PLB) و سپس با قطعات منفصله (CKD) در ایران ساخته شد و از 1391 تا 1395 به راه آهن تحویل داده شد. موتور 120 لوکوموتیو ساخت داخل از سال 1390 بصورت زیرمجموعه های اصلی (SKD) از MTU وارد کشور شد و به دلیل محدودیت ها و شرایط تحریم تقریبا بدون هیچ گونه استفاده از قطعات ساخت داخل (بدون مونتاژ زیرمجموعه ها) پس از مونتاژ نهایی در دیزل سنگین ایران (دسا) تست و تحویل گردید و ساخت شاسی، بدنه، کابین ... و مونتاژ نهایی لوکوموتیو در مپنا لوکوموتیو انجام شد.

لوکوموتیوهای Vectron نسل جدید لوکوموتیوهای ER20 و ER24 هستند که علاوه بر انواع برقی و دیزلی، به صورت برقی - دیزلی (دوگانه، Dual) نیز عرضه شده که نیاز به تعویض لوکوموتیو در مسیرهای ترکیبی برقی - دیزلی را رفع می نماید (تین 242643). 

 علاوه براین، لوکوموتیوهای موجود را نیز می توان به برقی تبدیل نمود که در این صورت توان کششی (بر روی چرخ) لوکوموتیو به سه مگاوات ( تقریبا معادل توان کششی دو لوکوموتیو دیزل با توان برق مصرفی واگن ها البته بدون وزن و طول اضافی) افزایش یافته و می تواند زمان سیر قطارهای 11 واگنه را از 10 به حدود 7 ساعت کاهش داده، امکان رفت و برگشت روزانه قطارها را فراهم نماید و با جایگزینی لوکوموتیوهای سه مگاوات مترو تهران - هشتگرد با لوکوموتیو برقی زیمنس، فرصت های بیشتری فراهم می گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    مگه می فروشند به ایران این لکوموتیوها رو
    ضمن اینکه مشکل ما در نگهداری خوب است

  • غلام 0 0

    از گرد آوری این مطالب توسط جنابعالی ممنونم
    ولی نجات راه آهن این ایران در گرو رفع گلوگاه‌های آن است .
    یکی از آنها عزم به رفع موانع تولید لکوموتیو ملی به جای واردات و مهمتر تعمیر و نگهداری و خدمات دهی پایدار است مثل این حرف است که آدم شدن چه آسان ، آدم ماندن چه مشکل.
    به نظر اگر نگارشات و زحمات حضرت عالی معطوف به این موارد بسیار مهم باشد که منجر به گفتمان و در ادامه خروجی بشود خیلی بهتر از آباد کردن کارخانه های خارجی باشد
    این مسیر الی ماشاءالله دارای مشکلات و الی ماشاءالله دارای ثواب است و مرد کهن می خواهد

  • عباس قربانعلی بیک 0 0

    با سلام و تشکر فراوان
    در مورد ضعف نگهداری کاملاً موافقم اما ضعف دیگر ما در انتخاب است مانند ترنست و ...