| کد خبر: 269326 |

◄ زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)

سال 89 یک شرکت اسپانیایی می خواست با همکاری شرکت سایپا برای ما قطار پرسرعت بسازد ولی راه آهن اعلام کرد زیرساخت قطارهای سریع السیر را ندارد.

تین نیوز

 دکتر آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در همایش اقتصاد دریا محور ضمن اشاره به تجربه قطار سریع السیر عربستان گفته است: سال 89 یک شرکت اسپانیایی می خواست با همکاری شرکت سایپا برای ما قطار پرسرعت بسازد ولی راه آهن اعلام کرد زیرساخت قطارهای سریع السیر را ندارد ( تین 268472).

قابل توجه اینکه قطارهای تالگو از سال ها پیش به ویژه از دهه هفتاد در ایران مورد توجه بوده (از جمله در طرح برقی کردن تهران مشهد برای رسیدن به سرعت تا 250) و در شبیه سازی مسیر تهران مشهد سال 1391، امکان دستیابی به زمان سیر کمتر از4:30 ساعت با 4 توقف با سرعت 250 (برقی) در دو جهت مسیر موجود تهران  مشهد با 75 درصد توان نامی را اثبات می نماید. 

  - سال 1394 با درخواست راه آهن یک رام قطار نمونه وارد کشور شد و در چند مسیر راه آهن از جمله تهران مشهد با لکوموتیو زیمنس با سرعت 160 و 176 (با کسب زمان سیر 8 و 7 ساعت) و مسیرهای جلفا و اهواز مورد آزمایش قرار گرفت. (تین 81716)

اخبار ژانویه 2024 رسانه های خارجی مبین ورود قطارهای تالگو به راه آهن دانمارک است (134 میلیون یورو برای 8 قطار).      

  • شرکت تالگو اسپانیا در سال 1942 همزمان با معرفی اولین قطار مفصلی (Articulated) تاسیس شد و پیشگام طرح های مبتکرانه قطارها است که بر ارائه سرعت بالا، راحتی مسافران، ایمنی و کارایی در خطوط معمولی با قوس های تند تمرکز دارد.

نوآوری اصلی سیستم تیلتینگ طبیعی (Tilting =کج شونده) است که برای اولین بار در سال 1980 معرفی شد. این سیستم به واگن های قطار اجازه می دهد هنگام عبور از قوس ها، به طور منفعل به سمت مرکز قوس متمایل شوند (بدون استفاده از اعمال نیروی جداگانه). همانطور که نیروهای گریز از مرکز در عبور از قوس بر روی قطار عمل می کنند،  به طور طبیعی در یک حرکت آونگ مانند واگن ها کج شده و شتاب جانبی احساس شده توسط مسافران کاهش می یابد و این به قطارها این امکان را می دهد تا بدون نیاز به مکانیزم های کج کننده فعال بدنه (Active Tilting) یا ارتقاء مسیر، سرعت های بالاتری را در قوس ها حفظ کنند.

فراتر از تیلتینگ، قطارهای تالگو چندین طراحی کلیدی دیگر را در خود جای داده است، این واگن ها با محورهای مشترک به هم متصل شده اند و یک طرح بدنه یکپارچه را تشکیل می دهند. از محورهای چرخدار مستقل به جای محورهای صلب معمولی استفاده می شود. این چرخ ها به طور دائم توسط یک مکانیزم فرمان شعاعی قوی هدایت می شوند تا از طریق قوس ها موازی با ریل ها باقی بمانند. این فرمان شعاعی همراه با بدنه های آلومینیومی سبک تر، نیروهای جانبی روی مسیرها را به حداقل می رساند.

طراحی مفصلی امکان مرکز ثقل بسیار پایین و محورهای کلی کمتر را در مقایسه با قطارهای معمولی با ظرفیت مسافر مشابه فراهم می کند. این امر باعث بهبود پایداری، کاهش بیشتر سایش مسیر خطوط و چرخ ها و افزایش ایمنی قطار می شود.

به طور خلاصه، این نوآوری های یکپارچه به قطارهای تالگو اجازه می دهند 20 تا 25 درصد سریع تر از قطارهای معمولی در همان مسیر حرکت کنند (در بخش قوسی، تین 267022)، در عین حال ناراحتی مسافران، فشار بر زیرساخت، مصرف انرژی و نیازهای نگهداری و تعمیر را کاهش می دهند. طراحی ساده و غیرفعال، قابلیت اطمینان را بدون اجزای پیچیده به حداکثر می رساند.

تالگو چندین نسل از قطارها را بر اساس این فناوری اصلی در محدوده سرعت 200 (دیزلی با رکورد 256 کیلومتر بر ساعت)، 250 برقی و برقی دیزلی تا نوع سریع السیر 330 کیلومتر برساعت را تجاری سازی کرده است، این قطار در شبکه های پرسرعت و معمولی اسپانیا و چندین کشور از جمله عربستان با سرعت 300 و در قزاقستان و ازبکستان با قابلیت سرعت 250 تردد می کنند.

در قزاقستان از سال 2002، تالگو مسئولیت فنی کامل برای نگهداری 56 واگن را نیز از طریق یک قرارداد بلند مدت با قیمت ثابت بر عهده گرفت و توانست بیش از 99.98 درصد آماده به کاری را بدون نقص سیستم تیلتینگ بدست آورد (عامل موفقیت Talgo).

شبیه سازی سال 1391 مبین امکان دست یابی قطار 250 برقی به زمان سیر کمتر از 4:30 برای مسیر موجود مشهد در حالت برقی است که با فناوری دوگانه برقی دیزلی (Dual) می توان آن را در مسیرهای غیربرقی یا نیمه برقی هم بکار گرفت. زمان سیر در حالت کاملا دیزلی حدود پنج ساعت و در خط سریع السیر چهار ساعت برآورد می گردد، (تقریبا مشابه خودکشش ما، تین 268538)

فایل قطار تالگو

 

نمودار ریلی قطارها

نمودار ریلی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهریار 0 0

    الان باید دنبال سرعت‌های بالای ۳۵۰ باشیم

    • عباس قربانعلی بیک 0 0

      سلام و تشکر
      احسنت کاملا صحیح میفرمایید
      البته در زمان و مکان مناسب

  • مرتضی 0 0

    در مسیر اهواز ؟!چطور با این سرعت میخواست از ناحیه لرستان بگذره ؟شاید در نواحی دیگه سرعتش بالا بوده و در لرستان همون سرعت کم رو تست کردند

    • عباس قربانعلی بیک 0 0

      با سلام و تشکر
      با این قطار سرعت بخشهای کوهستانی لرستان از ۶۰ به حدود ۸۰ می‌رسد