| کد خبر: 258314 |

پایان یک انتظار ۲۷ ساله؛ خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست

سفر دور دوم هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد با افتتاح پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت انتظاری ۲۷ ساله را پایان می‌دهد.

تین نیوز

سفر دور دوم هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد با افتتاح پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت انتظاری ۲۷ ساله را پایان می‌دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  بن بست واژه‌ای است که تا سال‌ها بر تاریخ کهگیلویه و بویراحمد پیوند خورده بود و استانی پر ظرفیت تا سال‌ها راهی به جایی نداشت.

استانی با مردمانی عشایری و خونگرم کمبودهای زیرساختی را با تمام وجود حس می‌کرد.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، روشنایی از حوالی کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس پدیدار شده و سرزمین آب‌ها و آبشارها امید را بر قلب مردمان خود لمس کرد.

دهها پروژه کلان در طول سال‌ها در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد تعریف شد.

خروج یک استان از بن بست

در این میان پروژه ملی راه  پاتاوه به دهدشت که از مصوبات سفر پر برکت رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد است، در سال ۱۳۷۴ توسط دولت ششم کلنگ زنی شد.

پروژه‌ای سنگین که با تحقق آن کهگیلویه و بویراحمد از بن بست خارج و کریدوری چند جانبه خوزستان، بوشهر، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را با مسیری جدید به شمال متصل می‌کرد.

این پروژه با عبور دولت‌های مختلف به علت‌های متعدد به پایان نرسید تا دولت سیزدهم گام نهایی را با عزمی راسخ برای تکمیل پروژه بردارد.

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۹ درصد محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت زیر بار ترافیک رفته است.

محمد راستا افزود: ۹۹ درصد از طول مسیر ۱۳۶ کیلومتری جاده یاسوج-پاتاوه-دهدشت زیر بار ترافیک رفته است.

بازگشایی آخرین تونل مسیر

راستا تصریح کرد: تونل شماره ۴ جاده یاسوج به دهدشت از جمله موارد تأخیر در تکمیل پروژه بوده و با تلاش شکل گرفته این تونل بازگشایی شد.

راستا این طرح ملی راهسازی را از دستاورده‌ها سفر سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: با هدف اتصال شبکه راه‌های اصلی مرکز به بنادر جنوبی و خروج نیمه غربی، استان از بن بست ارتباطی خارج شد.

وی افزود: با احداث این راه، طول سفر ۲۰۰ کیلومتر کوتاه و زمان تردد ۲ ساعت کمتر می‌شود.

ایجاد ۱۷ دستگاه تونل

کارشناس حوزه طرح‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۷ دستگاه تونل در پروژه ملی راه پاتاوه به دهدشت ایجاد شد.

صمصام آقایی در گفتگو با خبرنگاران، افزود: در طول راه ارتباطی پاتاوه به دهدشت، ۱۷ دستگاه تونل به طول ۱۰ کیلومتر و ۲۲ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ کیلومتر احداث شد.

وی ابراز داشت: همچنین ۲۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری، خاکریزی، بتون و آسفالت ریزی در این مسیر انجام شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: پروژه ملی راه پاتاوه به دهدشت در سفر رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می‌شود.

محسن منصوری شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: این طرح به طول ۱۳۶ کیلومتر طراحی شده، در زُمره طرح‌های ملی است که کلنگ آن در سال ۷۴ و در دولت ششم به زمین زده شد.

برخورداری ۴٠٠ روستای محروم

وی با بیان اینکه پروژه ملی پاتاوه به دهدشت شمال و جنوب ایران را به هم متصل کند، اظهار کرد: این جاده جز مهم‌ترین طرح‌های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد است.

منصوری گفت: با افتتاح پروژه علاوه بر کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور، بیش از ۴۰۰ روستای محروم در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.

زمان سفر هیئت دولت به استان

وی با اشاره به زمان سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی و هیأت دولت در دور دوم سفرهای استانی روزهای ۲۲ و ۲۳ تیر ماه به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور به تشریح برنامه‌های سفر استانی رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد و بهره برداری چندین طرح پرداخت و گفت: طرح پتروشیمی گچساران که ۱۹ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و دولت سیزدهم در دو سال اخیر توانست با تخصیص اعتبارات به‌موقع از زیر ۵۰ درصد پیشرفت به مرحله بهره برداری برساند، با حضور رئیس جمهور و با اشتغال‌زایی ۷۰۰ نفری به بهره برداری می‌رسد.

منصوری دیدارهای مردمی، دیدار با نخبگان و علما و همچنین دیدار با عشایر استان را از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به استان کهکیلویه و بویراحمد دانست و اظهار کرد: همچنین از دیگر برنامه‌ها حضور رئیس جمهور جشن احیا ی واحدهای صنعتی این استان است.

سفر دور دوم هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد و بهره برداری از پروژه ملی راه پاتاوه به دهدشت می‌تواند نوید بخش اشتغال و توسعه روستاها و شهرهای مسیر این پروژه ملی با خروج یک استان از بن بست ارتباطی باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمحمدفاطمی نیا 5 0

    یک راه بین شهری بیشتر نیست،لطفاً مسئولین محترم به خاطر پست و حفظ پست دروغ نگویند،کدام تونل؟! تونلی نور ندارد !!!
    اکثر طول این جاده فاقد شانه مناسب است از گِردَوه تا دم چنار حدودچند کیلومتر از این جاده حتی تابستان هم ریزش دارد چه رسد که زمستان باشد!!!.از اول منطقه ی چنار تا پایان چنار جاده فاقد شانه است و خودرویی که از آسفالت بیرون رود واژگونی و فاجعه اش بیش از ۶۰درصد است.از منطقه ی عزیزی(زی زی) تا کوه پات چپ راست این مسیر حتی در تابستان هم ریزش دارد.اکثر بودجه اختصاص داده شده
    به این جاده به سرمایه و دارایی یکی از پیمانکاران شناخته شده این جاده تبدیل شده کسی که فقط یک کارمند ساده بود و الان دارایی اش به هزاران میلیارد تومان رسیده!!!
    آیا این اموال مردم را با خودتان به گور هم میبرید؟!چرا از این جاده تحقیق و تفحص نمیشود؟یادم هست مرحوم آقای مشکینی میگفت: کاری نکنید که در روز حساب مانند لقمه ی غذای چربی که هزاران مورچه ی ریز به طرفش هجوم میبرند و آنقدر تهاجم زیاد است که خود لقمه پیدا نیست؛ در روز حساب مردم با همین تراکم و انبوه بریزند روی سر ما و حقشان را مطالبه کنند!!! کی بود که به نان شب محتاج بود الان فقط چند صد دستگاه راه سازی دارد؟!
    کدوم پروژه ملی ،کدوم استاندارد؟! مگر شما مردم را نفهم حساب میکنید؟! مردم همه چیز میدانند و بالغ و آکاهند.

  • محمد 5 0

    ، کشوری مثل امارت در ۴۰ ساخته شده شما پروژه به این ضعیفی که را کردید در بوق وکرنا که عرض جاده آن به شدت کم است و فردا میشه،قتلگاه مردم این دیار چه کسی جوابگو این مردم است

  • ناشناس 3 0

    پنجاه کیلومتر بین یاسوج واقلیدرا تبدیل به آزاد راه کنن تا این استان به آزاد راه کشوری وصل بشه

  • علی 2 0

    سلام،۱_ در ساخت جاده اصول ایمنی رعایت نشد(شیب جاده، شانه سازی ، نور تونل، ریزش مداوم خک وسنگ)
    ۲_ امنیت توقف و خدمات بین راهی ندارد.(رانندگان محلی بدون توجه به مقررات،مسیر مطمئن برای شوتی و قاچاق)
    ۳_ برای عبور از از استان ک،ب استفاده نشود همان مسیر روستایی نام بهتری است. نه اتوبوس رو است ونه کامیون، پس امنیت ندارد.

  • علی 2 0

    این جاده بیشتر شبیه جاده ی روستایی هست اصلا اصول و استانداردها رعایت نشده بیشتر برای ارتباط بین روستاها و شهر خوبه هست با این حجم ترافیک که این جاده داره و تک لاین بودن ان روزانه ده ها تصادف مرگبار اتفاق میفته در یک کلام این جاده فاجعه ی ملی هست