بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ 7 پیشنهاد انجمن صنفی شرکت‌های ریلی برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها

با شیوع ویروس کرونا شرکت های حوزه حمل مسافر و شرکت های حوزه حمل بار دچار ضرر و زیان های فراوانی شده اند.

7 پیشنهاد انجمن صنفی شرکت‌های ریلی برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها
تین نیوز |

اعضای انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، در نامه‌ای به سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن، از وی خواسته‌اند تا جهت جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های حمل ریلی و ایجاد امکان ادامه حیات برای آن‌ها تدابیری اندیشیده شود. این انجمن در نامه خود همچنین 7 پیشنهاد برای جبران خسارت شرکت‌های ریلی در روزهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، فضای کسب و کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده ارائه کرده‌ است. 

بیشتر بخوانید: درخواست جبران زیان شرکت‌های ریلی؛‌ این بار در نامه به نهاوندیان

به گزارش تین نیوز، در این نامه آمده است: بر اساس دستور وزیر محترم راه و شهرسازی تمامی شرکت‌های حمل و نقل مسافری موظف هستند بنا به درخواست مسافران بدون کسر جریمه بلیت ها را استرداد نمایند. این در حالی است که نسبت به سال گذشته تعداد مسافرین حمل ریلی کاهش 95 درصدی داشته و متوسط واگن مسافری مورد استفاده در هر ماه که در مدت مشابه سال گذشته در حدود هزار و 730 واگن بوده شدیداً کاهش یافته است.

بر اساس اعداد اعلامی، شرکت های بخش حمل و نقل ریلی تنها به دلیل مشکلات ناشی از بیماری کرونا با عدم تحقق درآمدی معادل 5 هزار و 975 میلیارد ریال نسبت به مقدار قابل پیش بینی سال قبل مواجه شده اند.

یادآور می‌شود مبلغ عدم تحقق درآمد برای کل شرکت ها بیشتر از این میزان می باشد، اعداد ذکر شده صرفاً مربوط به شرکت‌هایی است که تا کنون محاسبات خود را انجام داده‌اند و مابقی شرکت‌ها در آن لحاظ نشده و در حال محاسبه می باشند.

از این میزان، مبلغ 5 هزار و 58 میلیارد ریال مربوط به کاهش درآمد شرکت های حوزه حمل مسافر و مبلغ  916 میلیارد ریال مربوط به کاهش درآمد شرکت های حوزه حمل بار است.

 حمل و نقل مسافری ریلی

در نامه انجمن صنفی شرکت‌های ریلی عنوان شده که میزان ضربه وارد شده به حمل و نقل  ریلی مسافری، به مراتب سنگین تر از حمل ریل باری است. زیرا بیشترین میزان فعالیت شرکتها مسافری در ایام نوروز به منظور کسب درآمد کافی برای جبران کسری ناشی از کاهش مسافرت‌های ایام غیر پیک است. 

1) لغو 90 درصد سفرها و کاهش شدید درآمد پیش بینی شده

2) هزینه های استرداد بلیت

3) تحمیل هزینه های ضد عفونی سالنهای مسافری به شرکت‌ها

4) هزینه‌های دستمزد کارکنان در دو بخش مسافری و خدمات وابسته مسافری (نزدیک به 10 هزار نفر)  با وجود عدم تحقق درآمد

5) هزینه خرید مواد مصرفی و قطعات مورد نیاز ایام پیک بر اساس پیش بینی تقاضا

6) هزینه اجاره انبار به منظور دپوی محصولات خریداری شده توسط شرکت‌های خدمات وابسته مسافری برای پیک نوروز

7) سر رسید تاریخ انقضای محصولات دپو شده جهت پاسخ به تقاضای پیک، توسط شرکت‌های خدمات وابسته مسافری و تحمیل هزینه‌ های مرتبط به آن

8) عدم امکان دریافت مطالبات شرکت‌های خدمات وابسته از شرکت‌های مسافری ریلی به دلیل مشکلات مالی شرکت‌های مسافری ریلی 

9) تعهدات مالی پرداخت به تولیدکنندگان اقلام داخل واگن‌ها از طرف شرکت‌های خدمات وابسته مسافری

  حمل و نقل باری ریلی

انجمن صنفی شرکت‌های ریلی در این نامه اضافه کرده است: بیش از دو سوم بار ریلی را محمولات معدنی تشکیل داده و عمده درآمد حمل ریلی از حمل بار است و شرکت‌های باری با توجه به شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات زیر شده‌اند:

1) تعطیلی اکثر معادن و کارخانجات کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری

2) کاهش سطح تقاضای داخلی به سبب رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا

3) کاهش نیروی انسانی برای عملیات تخلیه و بارگیری و در نتیجه کاهش حمل و نقل بار ریلی

4) عدم ورود کشتی‌ها به بنادر کشور و در نتیجه کاهش حمل کانتینری

5) بسته شدن برخی مرزهای ریلی بویژه ترکمنستان و کاهش محسوس حمل و نقل بارهای بین‌المللی 

لازم به ذکر است بخشی از لکوموتیو ها در بخش ریلی به شرکت های خصوصی واگذار گردیده است که با توجه به بهره گیری شرکت راه آهن از لکوموتیو های بخش دولتی، شرکت‌های خصوصی مالک لکوموتیو دچار خسارات مالی شده‌اند. فعالیت این شرکت‌ها رابطه مستقیم با تشکیل قطار های باری دارد، با کاهش شدید تشکیل قطار در بخش  بار در عمل منابع درآمدی این شرکت ها نیز مسدود گردیده در حالیکه هزینه‌های ثابت آنها به قوت خود باقی مانده است. 

از این رو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی پیشنهادات خود را برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت های ریلی در هفت بند در این نامه آورده است که به شرح زیر است. 

1) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای ۶ ماهه اول سال ۹۹ در حق دسترسی به خط و اجاره لکوموتیو به منظور افزایش توان مالی شرکت ها.

2) اعطای مهلت پرداخت صورت حساب‌های جاری و معوقهی شرکت‌ها به تناسب زیان‌های وارده برای ۶ ماهه اول سال ۹۶ (حتی با فرضحل مشکل کرونا تا انتهای خرداد ۹۹، شرکت‌ها صرفا برای جبران ضرر، نیاز به فعالیت فشرده تا چند ماه پس از آن را دارند تا به تدریج در نیمه دوم سال به شرایط عادی برگردند.) 

3) تمدید سررسید نوبت تعمیرات سالانه و اساسی واگن‌ها به تناسب عدم کارکرد آنها.

4) تسهیل در تکمیل و ارسال پرونده های ماده ۱۲ و تبصره ۱۸ و کمک مؤثر برای دریافت مبالغ حاصل از صرفه جویی های به عملی آمده در مصرف حامل‌های انرژی و همچنین اخذ تسهیلات از بانکها در رابطه با شرکت های متضرر

5) اعمال معافیت ۴ میلیون تن- کیلومتر در سهم شبکه و وصول از محل منابع اختصاص یافته ماده ۱۲

6) بخشودگی اجاره ۴ ماهه شرکت های مستأجر توسط شهرداری سایت راه آهن تهران.

7) پیگیری جهت انجام وظیفه قانونی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تأمین هزینه ما به التفاوت بلیتهای نیم بهای اختصاص یافته.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    شركت هاي ريلي قبل از كرونا هم زيان ده بودن و حالا با يه تكانه متوجه شدن وضعشون خرابه . راه حل هميشگي هم دست درازي به منابع دولته و بدون دولت هيچ كدوم از اين شركت هاي به اصطلاح خصوصی زنده نمي مونن