با داشتن ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق
◄ ظرفیت بسیار بالای کردستان در حوزه حملونقل
تیننیوز| بررسی مشکلات حوزه حملونقل كردستان در نشست رئیس کمیته حملونقل مجلس شورای اسلامی نشست بررسی مشکلات و مطالبات شرکتهای حمل بار و مسافر کردستان با رئیس کمیته حملونقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان برگزار شد.
به گزارش تیننیوز، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کردستان با اشاره به نقش حملونقل در توسعه اظهار داشت: راه و حملونقل از زیرساختهای اصلی توسعه هستند و نقش اساسی در جابهجایی کالا، مواد اولیه و نیروی انسانی دارند که برای استفاده نهایی از این پتانسیل باید نسبت به تامین زیرساختها و مطالبات عوامل دخیل در آن تلاش کرد.
نعمتالله خواجهای افزود: بیش از 90 درصد حملونقل بار و مسافر کشور از طریق جاده و وسایل حملونقل جادهای انجام میپذیرد که کاری پر زحمت است و تمام زحمات این امر بر دوش شرکتهای حملونقل بار و مسافر و رانندگان قرار داشته و ضرورت دارد تا در قبال این خدمت بیمنت توجه ویژهای از طرف دولت و مجلس به خواستههای آنان بشود.
خواجهای افزود: زیرساختهای فیزیکی نظام حملونقل کشورمان از ضعفهای متنوعی برخوردار است که گاهی رانندگان را با خطرات بزرگ و خسارات زیادی مواجه میکند.
وی افزود: در کنار این موضوع وجود تنگناهای مالی و درآمدی رانندگان هم مشکلات دیگری برای این قشر ایجاد کردهاست اما وجود علاقه بین نظام اسلامی و ملت شریف ایران این موانع را بی اثر ساخته و شرکتها و رانندگان با سرعت کافی در حال خدمت هستند.
وی تصریح کرد: کردستان به علت داشتن 200 کیلومتر مرز مشترك با عراق از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه حملونقل برخوردار است و میتواند نقش بزرگی در راستای توسعه همه جانبه و پایدار کشور، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد در استان ایفا کند و باید این پتانسیل را غنیمت شمرد و برای استفاده حداکثری از آن برنامه ریزی و سرمایهگذاری کند.
وی گفت: برای مثال در چند سال گذشته سازمان راهداری و حملونقل کشور با 40 میلیارد تومان سرمایهگذاری در بازارچههای مرزی کردستان گام بسیار مهمی در کمک به شکوفایی اقتصادی و بهرهبرداری از این ظرفیت اقتصادی برداشت به طوری که سال گذشته درآمد ما از ترانزیت رشد بالایی داشت.
این مقام مسئول با اشاره به وضعیت ناوگان حمل بار و مسافر استان گفت: تعداد وسایل نقلیه فعال در حملونقل کردستان 5 هزار دستگاه باری و 5 هزار دستگاه سواری است که در زمینه کیفیت ناوگان 67 درصد ناوگان باری ما 15 سال عمر دارند و 27 درصد نیز زیر 5 سال هستند و در ردهبندی کشوری هم در ردیف میانگین کشور قرار داریم و در زمینه ناوگان مسافری هم 62 درصد 15 سال عمر دارند و 16درصد هم زیر 5 سال هستند.
رئیس انجمن شرکتهای مسافری استان کردستان در این جلسه با اشاره به مشکلات رانندگان گفت: وجود موانع و ضوابط دست و پا گیر اداری در زمینه بیمه رانندگان، فعالیت خودروهای شخصی و پلاک سفید در حمل مسافر، کاهش تعداد مسافر، بالا بودن بهره بانکی، بالا بودن قیمت سوخت، بالا بودن عوارض بزرگراهی و استاندارد نبودن جاده و نبود امکانات رفاهی بین راهی از مشکلات اصلی در این حوزه می باشد.
شاهرخ عمویی افزود: فعالیت خودروهای شخصی، کار ما و کیفیت جابهجایی مسافر را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است و ضرورت دارد تا ادارات مرتبط مثل سازمان پایانه و پلیسراه با این افراد خاطی برخورد نمایند . وی در ادامه اظهار داشت: تعداد مسافر چنان پایین آمده که دیگر سرمایهگذار رغبت ندارد تا در این حوزه سرمایهگذاری نماید به طوری که اتوبوس یک میلیارد و 200 میلیون تومانی در برخی اوقات با 10 مسافر حرکت میکند و گاهی پیش میآید مسافر را با 20 هزار تومان سوار میکنند.
رئیس کمیته حملونقل کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حل مشکلات و موانع موجود بر سر راه ناوگان حملونقل کردستان گفت: برای همه فعالان عرصه توسعه ثابت شده که اگر ناوگان حملونقل و جادهها دارای ضعف و نارضایتی باشند بدون شک روند توسعه دچار مشکلاتی مثل عدم توازن و رکود خواهد شد.
وی گفت : باید برای حل این مشکلات اقدامات اساسی مثل استانداردسازی جاده ها، تجهیز ناوگان، تامین رفاه رانندگان و کاهش هزینهها صورت پذیرد.
سید حسن علوی افزود: دولت، مجلس و نهادهای صنفی باید برای ارتقاء شاخصها هماهنگی و همکاری جدی داشته باشند تا بتوان بر مشکلات و موانع غلبه کرد در غیر این صورت هر نوع برنامهریزی و اقدامی ناقص خواهد بود. علوی تصریح کرد: طرح قرار دادن رانندگی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور در مجلس در حال بررسی است و تمام تلاش خود را برای تصویب آن به کار میگیرم.
وی اظهار کرد: رانندگان حمل بار و مسافر با مشکلاتی مثل کمبود و گرانی سوخت و نداشتن مسکن مواجه هستند که این امر در کردستان از شدت بیشتری برخوردار است و نیاز به اقدامات سریع تر دارد زیرا این قشر در استان از ضعف مالی بیشتری رنج میبرند. نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس افزود: با توجه به وضعیت بیکاری در استان نباید اجازه دهیم رانندگان هم به خاطر کمبود درآمد و سختگیریهای اداری کار را رها کنند و به جمع بیکاران افزوده شوند.
به گزارش روابطعمومی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان كردستان، علوی خاطر نشان کرد: بسیاری از این مشکلات را در استان میتوان حل کرد و نیازی به ارجاع موضوع به تهران نیست که در این زمینه با همکاری مسئولان استان مسائل را حل میکنیم که در اولین گام باید مسکن و بیمه این قشر در اولویت قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی حل مشکلات اقشار زحمت کش و رفع موانع توسعه را وظیفه خود میداند و در این راستا تمام تلاش خود را به کار می گیرد.
علوی افزود: ایجاد منطقهآزاد تجاری در کردستان نقطه جهش حملونقل در استان خواهد بود و باید زمینههای بهبود کیفیت و کمیت کار در این حوزه فراهم شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.