◄تامین قطعات هواپیما زمینگیر نیازمند یک قرارداد جداگانه است
تیننیوز| قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: تامین قطعات هواپیماهای زمینگیر نیازمند یک قرارداد جداگانه با شرکتهای تامین کننده است لذا شرکت هواپیمایی داخلی میتوانند برای تامین قطعات هواپیماهای خود با supplier ( تامینکننده قطعات) مذاکره کنند.
اصغر فخریه کاشان در حاشیه نمایشگاه بینالمللی راهسازی و راهداری در پاسخ به سوال خبرنگار تیننیوز مبنی براینکه چرا بوئینگ و ایرباس برای نشان دادن حسننیت خود قطعات هواپیما به ایران نمیدهند؛ عنوان کرد: شرکت هواپیماسازی ایرباس و یا بوئینگ خودشان لزوما تولیدکننده تمام قطعات هواپیما نیستند، بسیاری از قطعاتی که اکنون هواپیماهای فرسوده ما نیاز دارند ممکن است تولیدکننده آن بوئینگ و یا ایرباس نباشند.
وی در همین رابطه ادامه داد: در فاصله برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» ما 6 موتور هواپیما را به آلمان فرستادیم و در آنجا تعمیر شد و سپس به ایران برگشت؛ لذا تامین قطعات هواپیما خود نیازمند یک قرارداد جداگانه است که ارتباطی با قرارداد با بوئینگ و ایرباس ندارد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اظهار به اینکه در قرارداد بوئینگ و ایرباس تامین قطعات هواپیماهای خریداری شده درج شده و در این زمینه با مشکلی روبهرو نخواهیم بود، اظهار کرد: ایرلاینها برای تامین قطعه هواپیماهای زمینگیر خود میتوانند با supplier ( تامینکننده قطعات) مذاکره کنند و در همین راستا میتوان قراردادی بین supplier و شرکتهای هواپیمایی داخلی بسته شود.
وی در خصوص چگونگی پیش پرداخت اقساط برای خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ گفت: حدود ۳۳۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۲۰ میلیون دلار از طریق اوراق سکوک و حدود ۵۰۰ میلیون دلار بدون اتکا به دولت ایرانایر با استفاده سرمایه خارجی تامین خواهد کرد.
عجب؛ با بینش اقتصاد مقاومتی اولویت با عملیاتی کردن ناوگان زمینگیر آغاز می شود نه که هم زمانبر نیست و هم سهل الوصولتر؛ اینکه چرا این امر طی دو سال گذشته محقق نشده جای سئوال فراوان دارد