وزیر راه و شهرسازی در افتتاح نمایشگاه صنایع دریایی مطرح کرد:
◄ هدف رقابت بینالمللی در بنادر کشور است
وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش قدرت رقابتپذیری ایران در سطح جهان، اولویت ماست.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، عباس آخوندی در آیین افتتاح چهارمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی با اعلام این نکته که ایران با قواعد بینالمللی آشناست و پیشینه ما در سطح جهانی آن را ثابت میكند، گفت: باید توانمندی خود را در حوزههای نرمافزاری و سختافزاری عرصه دریایی افزایش دهیم و صاحب قدرت بیشتری برای رقابت بینالمللی شویم.
آخوندی به تشریح سیاستهای حوزه دریانوردی پرداخت و تاکید کرد: نكته برای ما افزایش قدرت رقابتپذیری ایران در جهان است. دریا یك حوزه جهانی است و به همین دلیل ما به رقابت بینالمللی در بنادر كشور فكر میكنیم.
او ادامه داد: ما باور داریم كه باید توانمندی خود را در نرمافزار و سختافزار افزایش دهیم و بدین ترتیب صاحب قدرت بیشتری برای رقابت شویم. بنابراین اولین سیاست ما افزایش توان رقابتی در سطح بازار جهانی و به دستآوردن سهم مناسب در حوزه اقتصاد دریایی در سطح جهان است.
آخوندی ضمن اشاره به پیشینه ایران در حوزه دریا تاکید کرد: به همه این اطمینان را میدهیم كه ایران با قواعد بازی بینالمللی آشناست كه البته پیشینه ما در سطح جهانی آن را ثابت میکند. ایران یكی از بنیانگذاران IMO است و همیشه از طرف IMO به عنوان كشور سفید اعلام شده شده و بنابراین اینکه بخواهیم با مقررات بینالمللی عمل کنیم و سهممان را از بازارهای جهانی به دست بیاوریم، یک خواسته به حق ملت ایران است.
وزیر راه و شهرسازی به امنیت مرزها و دریاها اشاره كرد و گفت: درحالی كه در منطقهای پرآشوب از جهان هستیم، اما خوشبختانه مرزهای دریایی ما و همچنین دریاهای ما امن هستند.
عباس آخوندی در ادامه از نیروی دریایی ارتش و همچنین نیروی دریایی سپاه پاسداران تشكر كرد و گفت: تاكید میكنم آنچه بهدست آوردیم در تشریك مساعی با همه فعالان حوزه دریانوردی كشور است.
استفاده از ثروت دریا به بهتربن شکل
وزیر راه و شهرسازی، حوزه مسافر و گردش دریایی، حوزه شیلات و همچنین شهرسازی و سكونت كنار دریاها را دیگر سیاست مهم وزارتخانه دانست و گفت: نكته مهم این است كه وقتی از دریا صحبت میکنیم از همه ظرفیتهای آن صحبت كنیم و دریا را به حملونقل دریایی خلاصه نكنیم. دریا یك ثروت مهم است كه باید از آن استفاده شود.
آخوندی افزود: اولین اهمیت دریا بحث حملونقل است و سازمان بنادر این سیاست را تعقیب میكند كه اضافه بر نوسازی و توسعه بنادر در بحث بازاریابی بینالمللی در حوزه بنادر هم برنامه داشته باشیم.
این مقام مسئول ضمن اعلام اینکه در راستای سیاست حملونقل دریایی در حال توسعه بنادر هستیم گفت: در حال توسعه سریع بندر چابهار هستیم و برنامه داریم كه ظرفیت بندر را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش دهیم. در بندر جاسك نیز توسعه خواهیم داشت. نوسازی فاز یك بندر شهید رجایی شروع و در بنادر شمالی نیز طرحهای توسعهای دنبال میشود و در همین راستا در بندر امیرآباد افتتاحیههای جدیدی را خواهیم داشت.
او در ادامه ضمن اشاره به اینکه آمارهای توسعه و سرمایهگذاری در بنادر پیشتر بیان شده است به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: مثلا در بندر چابهار حدود ۴۰۳ میلیون دلار فقط از صندوق توسعه ملی برای سرمایهگذاری استفاده شده است. ضمن آنکه کشور هند نیز در دو مرحله ۸۵ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایهگذاری کرده است و برهمین اساس تاكید من بر بازاریابی بینالمللی است.
او ادامه داد: تلاش داریم كه در كریدورهای جدیدی كه تعریف میكنیم تمام ذینفعان فعال شوند. در بندر چابهار نیز از مشاركت فعال افغانستان و هند بهرهمند شویم یا مثلا در تلاشیم كه در بندر شهید رجایی از تمام بازیگران بینالمللی دعوت كنیم كه بتوانند به بندر شهید رجایی بیایند و در آنجا به عنوان یك بندر بینالمللی با ایران اشتراك منافع داشته باشند و این سیاست ما است كه از آن پشتیبانی میكنیم.
ایجاد شبكه بندری در سواحل ایران
وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیرو امید، ایجاد شبکه بنادر را یکی از دیگر از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی دانست و بیان کرد: قصدمان فقط حمایت از بنادر بزرگ نیست بلكه ایجاد شبكه بندر است. در تاریخ ایران بنادری مثل دیلم، کنگان، میناب و تیاب را داشتهایم كه بعد از ساخته شدن بنادر بزرگ از چشم دور ماندهاند. ما میخواهیم با توجه به بنادر كوچك و ایجاد شبكه بندری از تمام طول ساحل بهرهوری كنیم نه اینكه تمركز فقط بر روی بنادر بزرگ باشد.
آخوندی همچنین به بحث سوخترسانی دریایی اشاره و با بیان اینكه این مهم به شدت مورد توجه ما است گفت: در جهت افزایش توان سوخترسانی در تمام بنادر اقدامات گستردهای داشتهایم و در سال آینده چندین پروژه بانكرینگ را افتتاح میکنیم و چند میلیارد تومان سرمایهگذاری در این حوزه در حال انجام است.
او همچنین گفت: ما به پشتیبانی از تولید برای صادرات فكر میكنیم و صادرات نفت و مشتقات نفتی را باید در پالایشگاه ستاره خلیجفارس مورد حمایت قرار دهیم.
این مقام مسئول ضمن اشاره به 5 هزارو 800 کیلومتر نوار ساحلی ایران گفت: این ۵هزار و ۸۰۰ كیلومتر ساحلی كه در ایران وجود دارد باید كانون تولید باشد و ما از همه كسانی كه بخواهند تولید صنعتی داشته باشند و برای آن احتیاج به اسكلههای خاص داشته باشند حمایت میكنیم.
فعالیت تجاری در حوزه مسافر و گردشگریدریایی
وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: موضوعی كه از آن رنج میبرم این است كه از حوزه مسافر و گردشگری دریایی در جای مناسبی قرار نداریم. از آقای سعیدنژاد خواستهام تلاش كنند تا فعالیت تجاری در دریاهای ایران در حوزه مسافر شكل بگیرد. حتی اگر شده با استفاده از یارانه تلاش کنیم تا این اتفاق ممکن شود. سفر و تفریح دریایی مورد نیاز و در دستور كار ما قرار دارد.
حمل ونقل تركیبی نکته مهم دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و با بیان اینکه سیاست ما ایجاد دسترسی ریلی به بنادر کشور است،گفت: سیاست ما این است که تمام بنادر کشور را برای اتصال به شبکه راهآهن کشور و امکان حمل و نقل ریلی درون بندری به ریل تجهیز کنیم.
او اضافه کرد: ما در حال حاضر سیاست ایجاد حملونقل چند وجهی و ترکیب حملونقل دریایی، هوایی، ریلی و جادهای را دنبال میکنیم.
آخوندی با اشاره به سرمایهگذاری روی بنادر خشک ایران نیز گفت: اولین سرمایهگذاری در بندر خشک آپرین هفته گذشته انجام شد و بنا داریم فرودگاه امام را به بندر خشک تبدیل کنیم.
او به پیشنیازهای حملونقل ترکیبی اشاره کرد و ادامه داد: برای رسیدن به بحث حملونقل تركیبی باید سیستم پشتیبانی و وضعیت هوانوردی به صورت كامل ارتقا پیدا كند. البته با موفقیتهای جدیدی همراه بودهایم. باید همه زیرساختهای هوانوردی بهبود پیدا كند و ما صاحب بهترین فرودگاهها در بندرعباس، چابهار و سایر استانهای دریایی خود باشیم تا بتوانیم حمل ونقل تركیبی را بین دریا، هوا و جاده ایجاد كنیم.
وزیر راه وشهرسازی همچنین گفت: علیرغم اینكه صاحب سواحل زیادی هستیم و به عنوان دروازه ورودی همه كشورهای آسیای میانه مطرح هستیم اما فرهنگ حملونقل دریایی ضعیفی داریم. برهمین اساس كاری كه ما تعقیب میكنیم در حوزه آموزش است تا بتوانیم از همان دوره ابتدایی محصلان را با مسئله دریا آشنا كنیم تا آنها بتوانند از زمان كودكی آینده خود را در دریا جستجو كنند.
او ادامه داد: لذا برای داشتن آموزش ابتدایی تا تخصصی در حوزههای مختلف وابسته به دریا به سازمان بنادر و دریانوردی دستور حمایت از آموزشگاههای مربوطه را دادهام.
عباس آخوندی توسعه سرمایهگذاری در پس کرانههای بنادر را از برنامههای مهم سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و اظهار داشت: اکنون دو هزار و ۴۵۰ هکتار زمین به عنوان پس کرانه بندر شهید رجایی در دست سرمایهگذاری قرار گرفته و ۱۱ هزار هکتار نیز در بندر امام خمینی(ره) برای انجام سرمایهگذاری آماده شده است.
عباس آخوندی با بیان اینکه بنادر ایران پسکرانههای مناسب را دارند، گفت: در سه سال اخیر میزان سرمایهگذاری در پسکرانههای بنادر ایران ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.