|
کد خبر:
112290
|
شرکت ملی نفتکش پیشرو در همکاری با هواشناسی ایران
تین نیوز| مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی گفت: با کمک شرکت ملی نفتکش ایران توانستهایم اطلاعات هواشناسی و مشخصات دریایی را بهروز از منطقه خلیجفارس تا شرق آسیا، چین و کره جنوبی دریافت کنیم.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیشنهاد تشکیل شبکه پایش و راهاندازی سیستم هشدار سونامی در مکران، اعلام کرد: شرکت ملی نفتکش ایران با سازمان هواشناسی کشور برای هواشناسی دریایی، مشخصات امواج و و جریانات سطحی آبهای دور از ساحل همکاری میکند.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور درباره تجهیزات مورد نیاز هواشناسی دریایی در ایران گفت: توسعه شبکه هواشناسی دریایی در اولویت سازمان هواشناسی قرار دارد که در همین راستا، با همکاری سازمان بنادر ودریانوردی "شبکه بویههای هواشناسی دریایی" در دریای خزر،خلیج فارس و دریای عمان کاملا توسعه یافت، به صورتی که اکنون پنج تا شش بویه در دریای خزر و 10 تا 12 بویه در دریای عمان و خلیج فارس با هم نصب شده است.
دکتر بهزاد لایقی اظهار کرد: علاوه بر بویههای دریایی، به تعدادی ایستگاه سینوپتیک ساحلی برای سواحل و جزایر کشور نیاز داریم که بر روی یک سکو در ساحل نصب میشود و علاوه بر دیدهبانی هوا و زمین و اندازهگیری آنها دمای آب، ارتفاع موج و ارتفاع جزر و مد را نیز اندازهگیری میکند. راهاندازی ایستگاه سینوپتیک ساحلی در حال حاضر در گرو جانمایی و ساخت سکو و همکاری نهادهای مرتبط است.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ادوات و تجهیزاتی که برای هواشناسی دریایی نیاز داریم، شبکه رادار دریایی است. این رادارها مشخصات امواج و جریانات سطحی را به شعاع 40 تا 50 کیلومتر و در نوع پیشرفته تا شعاع 100 کیلومتر اندازهگیری میکند.
بر اساس سخنان لایقی؛ مزیت شبکه رادار دریایی نسبت به بویهها، پوشش وسیع آن و نگهداری آسانتر آن است.
همکاری شرکت ملی نفتکش ایران با سازمان هواشناسی
وی در ادامه با اشاره به اینکه تجهیزات و سیستمهای نامبرده به هواشناسی نزدیک به ساحل مربوط میشود؛ تاکید کرد: در آبهای دور از ساحل نیز نیاز به اندازهگیری مشخصات امواج و شرایط مختلف هوایی و دریایی داریم که به همکاری شرکتهای نفتی و کشتیهای تجاری و لاینر نیاز داریم.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس برنامهای که سازمان هواشناسی جهانی برای نصب ایستگاههای هواشناسی روی سکوهای نفتی و یا کشتیها به منظور اندازهگیری عوامل هواشناسی در سطح دریاها ارائه کرده، ما نیز همکاریهایی را با شرکت ملی نفتکش ایران آغاز کردیم.
لایقی تاکید کرد: بنابراین دو فروند از کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران که مجهز به سیستم هواشناسی هستند اطلاعات خود را درباره هواشناسی و شرایط دریایی و امواج، چهار نوبت در روز اندازهگیری کرده و برای ایستگاه زمینی ارسال میکنند.
وی افزود: بدین صورت، با کمک شرکت ملی نفتکش ایران ما توانستهایم اطلاعات هواشناسی و مشخصات دریایی را بهروز از خلیجفارس تا شرق آسیا، چین و کره جنوبی داشتهباشیم.
لایقی در پاسخ به این پرسش که این اطلاعات واصله از کشتیها در چه زمینههایی کاربرد دارند، گفت: این اطلاعات اگر بهصورت آنلاین باشند برای پیشبینی دریایی و اگر به صورت آفلاین باشند برای راستیآزمایی، دادهانگاری استفاده میشود که در هر صورت بهبود نتایج مدلها را برای ما در برخواهد داشت.
پیشنهاد تشکیل شبکه پایش و راهاندازی سیستم هشدار سونامی در مکران
وی درباره احتمال وقوع سونامی در مکران تصریح کرد: احتمال وقوع سونامی به زمینلرزه در منطقهای به نام گسل مکران در وسط دریای عمان بستگی دارد، زیرا اگر در این منطقه زلزلههایی با شدت کم به صورت مرتب به وقوع نپیوندد، نشان میدهد که انرژی این زمینلرزهها به صورت پتانسیل در پوسته زمین جمع شده و به یکباره به صورت یک زلزله بزرگ و یا سونامی نمایان میشود.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور افزود: بنابراین در حال حاضر به این دلیل که مدت زمانی است که زلزله های کوچک مقیاس به اندازه مناسب رخ نداده، ممکن است زلزله بزرگتر و یا سونامی اتفاق افتد.
وی با اشاره به اینکه ما سابقه زلزله هشت ریشتری را در این منطقه داشتهایم، اظهار کرد: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که اگر در محدوده و منطقهای که در شعاع این گسل قرار دارد، طرحهای توسعهای برنامه ریزی و اجرا نکنیم و اگر هم تا کنون طرحهایی اجرا شده و سازههایی ساخته شده است که نمیتوان مکان آنها را تغییر داد از لحاظ ساختاری تمهیداتی را در نظر بگیریم تا به مقاوم سازی این سازهها و طرحها در مقابل سونامی کمک کند.
لایقی تاکید کرد: سازمان هواشناسی با توجه به این قضیه، پیشنهاد تشکیل شبکه پایش و راهاندازی سیستم هشدار سونامی را به نهادهای مربوط ارائه کرده است که در این کار گام نخست، توسعه شبکه پایش با ایجاد ایستگاههای تراز آب از بندر گواتر تا خلیج هرمز است.
وی یادآور شد: علاوه بر آن باید سناریویی برای این کار و چگونگی هشدار شرایط وقوع سونامی تهیه و تنظیم شود که سیستم هشدار به سیستم اتوماتیک متصل باشد و به محض دریافت اطلاعات، اقدامات لازم انجام شود.
برگزاری چهارمین کنفرانس بینالمللی اقیانوس شناسی خلیج فارس
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور در پایان گفت: سال آینده، چهارمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس را در ماههای پایانی سال خواهیم داشت به همین مناسبت از همه ارگانها، دانشمندان، آگاهان، فعالان، علاقهمندان و در زمینه اقیانوس شناسی دعوت میشود تا در دبیرخانه علمی و اجرایی این کنفرانس یا به صورت ارسال مقالات با این رویداد علمی همکاری کنند.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور درباره تجهیزات مورد نیاز هواشناسی دریایی در ایران گفت: توسعه شبکه هواشناسی دریایی در اولویت سازمان هواشناسی قرار دارد که در همین راستا، با همکاری سازمان بنادر ودریانوردی "شبکه بویههای هواشناسی دریایی" در دریای خزر،خلیج فارس و دریای عمان کاملا توسعه یافت، به صورتی که اکنون پنج تا شش بویه در دریای خزر و 10 تا 12 بویه در دریای عمان و خلیج فارس با هم نصب شده است.
دکتر بهزاد لایقی اظهار کرد: علاوه بر بویههای دریایی، به تعدادی ایستگاه سینوپتیک ساحلی برای سواحل و جزایر کشور نیاز داریم که بر روی یک سکو در ساحل نصب میشود و علاوه بر دیدهبانی هوا و زمین و اندازهگیری آنها دمای آب، ارتفاع موج و ارتفاع جزر و مد را نیز اندازهگیری میکند. راهاندازی ایستگاه سینوپتیک ساحلی در حال حاضر در گرو جانمایی و ساخت سکو و همکاری نهادهای مرتبط است.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ادوات و تجهیزاتی که برای هواشناسی دریایی نیاز داریم، شبکه رادار دریایی است. این رادارها مشخصات امواج و جریانات سطحی را به شعاع 40 تا 50 کیلومتر و در نوع پیشرفته تا شعاع 100 کیلومتر اندازهگیری میکند.
بر اساس سخنان لایقی؛ مزیت شبکه رادار دریایی نسبت به بویهها، پوشش وسیع آن و نگهداری آسانتر آن است.
همکاری شرکت ملی نفتکش ایران با سازمان هواشناسی
وی در ادامه با اشاره به اینکه تجهیزات و سیستمهای نامبرده به هواشناسی نزدیک به ساحل مربوط میشود؛ تاکید کرد: در آبهای دور از ساحل نیز نیاز به اندازهگیری مشخصات امواج و شرایط مختلف هوایی و دریایی داریم که به همکاری شرکتهای نفتی و کشتیهای تجاری و لاینر نیاز داریم.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس برنامهای که سازمان هواشناسی جهانی برای نصب ایستگاههای هواشناسی روی سکوهای نفتی و یا کشتیها به منظور اندازهگیری عوامل هواشناسی در سطح دریاها ارائه کرده، ما نیز همکاریهایی را با شرکت ملی نفتکش ایران آغاز کردیم.
لایقی تاکید کرد: بنابراین دو فروند از کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران که مجهز به سیستم هواشناسی هستند اطلاعات خود را درباره هواشناسی و شرایط دریایی و امواج، چهار نوبت در روز اندازهگیری کرده و برای ایستگاه زمینی ارسال میکنند.
وی افزود: بدین صورت، با کمک شرکت ملی نفتکش ایران ما توانستهایم اطلاعات هواشناسی و مشخصات دریایی را بهروز از خلیجفارس تا شرق آسیا، چین و کره جنوبی داشتهباشیم.
لایقی در پاسخ به این پرسش که این اطلاعات واصله از کشتیها در چه زمینههایی کاربرد دارند، گفت: این اطلاعات اگر بهصورت آنلاین باشند برای پیشبینی دریایی و اگر به صورت آفلاین باشند برای راستیآزمایی، دادهانگاری استفاده میشود که در هر صورت بهبود نتایج مدلها را برای ما در برخواهد داشت.
پیشنهاد تشکیل شبکه پایش و راهاندازی سیستم هشدار سونامی در مکران
وی درباره احتمال وقوع سونامی در مکران تصریح کرد: احتمال وقوع سونامی به زمینلرزه در منطقهای به نام گسل مکران در وسط دریای عمان بستگی دارد، زیرا اگر در این منطقه زلزلههایی با شدت کم به صورت مرتب به وقوع نپیوندد، نشان میدهد که انرژی این زمینلرزهها به صورت پتانسیل در پوسته زمین جمع شده و به یکباره به صورت یک زلزله بزرگ و یا سونامی نمایان میشود.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور افزود: بنابراین در حال حاضر به این دلیل که مدت زمانی است که زلزله های کوچک مقیاس به اندازه مناسب رخ نداده، ممکن است زلزله بزرگتر و یا سونامی اتفاق افتد.
وی با اشاره به اینکه ما سابقه زلزله هشت ریشتری را در این منطقه داشتهایم، اظهار کرد: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که اگر در محدوده و منطقهای که در شعاع این گسل قرار دارد، طرحهای توسعهای برنامه ریزی و اجرا نکنیم و اگر هم تا کنون طرحهایی اجرا شده و سازههایی ساخته شده است که نمیتوان مکان آنها را تغییر داد از لحاظ ساختاری تمهیداتی را در نظر بگیریم تا به مقاوم سازی این سازهها و طرحها در مقابل سونامی کمک کند.
لایقی تاکید کرد: سازمان هواشناسی با توجه به این قضیه، پیشنهاد تشکیل شبکه پایش و راهاندازی سیستم هشدار سونامی را به نهادهای مربوط ارائه کرده است که در این کار گام نخست، توسعه شبکه پایش با ایجاد ایستگاههای تراز آب از بندر گواتر تا خلیج هرمز است.
وی یادآور شد: علاوه بر آن باید سناریویی برای این کار و چگونگی هشدار شرایط وقوع سونامی تهیه و تنظیم شود که سیستم هشدار به سیستم اتوماتیک متصل باشد و به محض دریافت اطلاعات، اقدامات لازم انجام شود.
برگزاری چهارمین کنفرانس بینالمللی اقیانوس شناسی خلیج فارس
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور در پایان گفت: سال آینده، چهارمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس را در ماههای پایانی سال خواهیم داشت به همین مناسبت از همه ارگانها، دانشمندان، آگاهان، فعالان، علاقهمندان و در زمینه اقیانوس شناسی دعوت میشود تا در دبیرخانه علمی و اجرایی این کنفرانس یا به صورت ارسال مقالات با این رویداد علمی همکاری کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.